PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální psychologie - JKB007
Anglický název: Social Psychology
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 230 / 230 (230)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10165
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Ing. Marek Vranka
Vyučující: Mgr. Ing. Marek Vranka
Třída: Kurzy pro CZV
Neslučitelnost : JJB225
Je neslučitelnost pro: JJB225
Je záměnnost pro: JJB225
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (13.09.2020)
Cílem kurzu je seznámit studenty s aktuálními poznatky z oblasti sociální psychologie, zejména s ohledem na schopnost analyzovat kognitivní, emocionální a motivační složky mezilidské a mediální komunikace. Studenti rovněž získají přehled o základních metodách sociálně-psychologického výzkumu a osvojí si práci s primární literaturou.

Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni:
- kriticky zhodnotit realizované sociálně-psychologické studie;
- identifikovat sociálně-psychologické procesy ovlivňující komunikaci;
- analyzovat základní principy efektivního přesvědčování;
- efektivně řídit skupinovou komunikaci;
- zohlednit vliv kultury na vybrané aspekty komunikace.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (05.10.2022)

Výsledné hodnocení je určeno počtem získaných bodů (ze 100): 0-50 % = F, 51-60 % = E, 61-70 % = D, 71-80 % = C, 81-90 % = B, 91 % a více = A.

 

Závěrečný test

Test pokrývá všechny základní studijní materiály probrané během semestru. Maximálně lze získat 100 bodů.

Smyslem testu je ověřit porozumění a osvojení si obsahu probraného během semestru.

 

Účast při psychologickém výzkumu

Za účast na vybraných psychologických výzkumech lze získat maximálně 15 bonusových bodů.

Smyslem účasti na výzkumu je získat praktickou zkušenost s metodami používanými v psychologických studiích, díky čemuž budou studenti schopni kritičtěji hodnotit probírané poznatky.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (04.10.2023)

Základní

Gilovich, T., Keltner, D., Chen, S., & Nisbett, R. E. (2018). Social Psychology (Fifth Edition). W. W. Norton & Company.

 

Rozšiřující

Henrich, J. (2020). The WEIRDest People in the World: How the West Became Psychologically Peculiar and Particularly Prosperous. Farrar, Straus and Giroux.

Henrich, J. (2015). The secret of our success: How culture is driving human evolution, domesticating our species, and making us smarter. Princeton University Press.

Hayes, N. (2009). Základy sociální psychologie. Portál.

Pennington, D. C. (2012). Social cognition. Routledge.

Ross, L., & Nisbett, R. E. (2011). The person and the situation: Perspectives of social psychology. Pinter & Martin Publishers.

Vogel, T., & Wanke, M. (2016). Attitudes and attitude change. Psychology Press.

 

Popularizační

Aronson, E. (2003). The social animal. Macmillan.

Cialdini R., B. (1993). Influence. Harper Collins.

Van Bavel, J., & Packer, D. J. (2021). The Power of Us: Harnessing Our Shared Identities for Personal and Collective Success. Hachette UK.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (04.10.2023)

1. Úvod do sociální psychologie (+ administrativa)

2. Výzkumné metody a etické otázky

3. Sebe-pojetí

4. Sociální atribuce

5. Emoce

6. Postoje

7. Přesvědčování

8. Informační kaskády a konformita

9. Předsudky

10. Skupinové procesy

11. Altruismus a kooperace




 
Univerzita Karlova | Informační systém UK