|
|
|
||
Anotace předmětu jako celku:
Studijní předmět poskytuje posluchačům bakalářského studia vhled do základních právních pojmů a relevantních právních norem vztahujících se k médiím v České republice, přičemž se jednotlivé ekvivalentní kursy zaměřují na odlišnosti jednotlivých specializací. Cílem studijního předmětu je poskytnout posluchačům orientaci v právním prostředí českých médií, s důrazem na praktické otázky a aktuální problémy české mediální scény a související legislativy. UPOZORNĚNÍ: Předmět je vyučován dvěma vyučujícími, má tedy tzv. paralelku. Část, kterou učí JUDr. Conelly Kohutová, je určena pro specializaci Mediální studia a Žurnalistika a část, kterou učí JUDr. Petra Dolejšová (v tuto chvíli je tam uveden JUDr. Winter), je určena pro specializaci Marketing a PR. Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (03.02.2022)
|
|
||
Povinná literatura a právní předpisy v platném znění: Všeobecná deklarace lidských práv Mezinárodní pakt o občanských a politických právech Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod Ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky vybraná ustanovení zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád) zákon č. 484/1991 Sb., České národní rady o Českém rozhlasu; zákon č. 483/1991 Sb., České národní rady o České televizi zákon č. 517/1992 Sb., České národní rady o České tiskové kanceláři, zákon č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon); zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti) zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích) vybraná ustanovení zákona č. 40/2009 Sb. trestní zákoník zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání) vybraná ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník vybraná ustanovení zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů
CHALOUPKOVÁ, H.; HOLÝ, P.; URBÁNEK, J.: Mediální právo. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019, 555 s. ISBN 978-80-7400-725-5.
Literatura doporučená pedagožkou Mediální studia a Žurnalistika: BARTOŇ, M. Svoboda projevu: principy, garance, meze. Praha: Leges, 2010. 384 s. ISBN 978808721242. HOLCOVÁ, I. et al. Autorský zákon a předpisy související (včetně mezinárodních smluv a evropských předpisů): komentář. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. xxxvii, 1652 stran. ISBN 978-80-7598-049-6. CHALOUPKOVÁ, H., HOLÝ, P. Autorský zákon. Komentář. Komentář. 5. vydání. Praha: C. H. Beck, 2017, 386 s. ISBN 978-80-7400-671-5. KŘÍŽ, J. et al. Autorský zákon a předpisy souvisící. Komentář. Praha: Linde, 2005. POLČÁK, R. et al. Autorský zákon: praktický komentář s judikaturou: podle stavu k 1. dubnu 2020. 1. vydání první. Praha: Leges, 2020. 864 stran. ISBN 978-80-7502-391-9. ROZEHNAL, A. Mediální právo. 2. rozšířené vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2015. 463 stran. ISBN 9788073805494. TELEC, I.; TŮMA, P.: Autorský zákon, Komentář. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019 [2007]. 1295 s. ISBN 978-80-7400-748-4 Rada pro reklamu (rpr.cz) https://rpr.cz/cz/kauzy.php RRTV: dostupná právní stanoviska, související judikáty
Právní normy obecné /ve znění pozdějších předpisů/: ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky mezinárodní smlouva č. 209/1992 Sb., Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a Protokolů na tuto Úmluvu navazujících zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich zákon č.. 251/2016 Sb., o některých přestupcích zákon č. 140/2009 Sb., trestní zákoník
Právní normy speciální /ve znění pozdějších předpisů/: zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon) zákon č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů; zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu zákon č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích
Povinná literatura (průřez pro všechny tři specializace) BARTOŇ, M. Svoboda projevu: principy, garance, meze. Leges, 2010. BENDA, J. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Karolinum, 2007. HERCZEG, J. Média a trestní řízení. Leges, 2013. http://rpr.cz/cz/dokumenty_legislativa.php http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121 CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, T. Autorský zákon - komentář. C. H. Beck, 2017. CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, T. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání a předpisy související. C. H. Beck, 2009. CHALOUPKOVÁ, H. Zákon o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon). Komentář. C. H. Beck, 2006. CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, P. – URBÁNEK, J. Mediální právo. Praha: C. H. Beck, 2019 MORAVEC, O. Mediální právo v informační společnosti. Leges, 2013. TOMANCOVÁ, J. Právní nauka pro školy i praxi. Eurolex Bohemia, 2004. WINTER, F. Právo a reklama v praxi. Linde, 2007.
Literatura doporučená pedagožkou pro Mediální studia a Žurnalistiku ČERMÁKOVÁ-VLČKOVÁ, A. – SMEJKAL, V. Autorská díla v hromadných sdělovacích prostředcích. Linde, 2009. ČERVENÝ, Z. – ŠLAUF, V. Přestupkové právo. Linde, 2006. DIBLÍK, J. – VEIT, F.: Mediální právo a práva k nehmotným statkům v České republice. Linde, 2012. DOBŘICHOVSKÝ, T. Moderní trendy práv k duševnímu vlastnictví. Linde, 2004. CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, T. Regulace reklamy. C. H. Beck, 2009. JELÍNEK, J. a kol.. Trestní zákoník a trestní řád s poznámkami a judikaturou. Leges, 2013. KŘÍŽ, J. – HOLCOVÁ, I. – KORDAČ, J. – KŘESŤANOVÁ, V. Autorský zákon a předpisy souvisící. Linde, 2005. KUČEROVÁ, A. – BARTÍK, V. et al. Zákon o ochraně osobních údajů. Komentář. C. H. Beck, 2003. NOVÁKOVÁ, E. – JANDOVÁ, V. Reklama a její regulace: Praktická příručka. Linde, 2006. SOKOL, T. Tisk & právo. Tiskový zákon s komentářem. Orac, 2001. SPÁČIL, J. a kol. Občanský zákoník I. - VI. Komentář. C. H. Beck, 2014. ŠEBELOVÁ, M. Autorské právo. C. H. Beck, 2007. TELEC, I. – TŮMA, P. Autorský zákon: komentář. C. H. Beck, 2019. VYSEKALOVÁ, J. – MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. Grada, 2007. HERCZEG, J. Media a trestní řízení. Leges, 2013. MORAVEC, O. Mediální právo v informační společnosti. Leges, 2013. ŠTĚPÁN, J. Logika a právo. C. H. Beck, 2011. TELEC, I. Autorský zákon: komentář. C. H. Beck, 2007. Kauzy řešené arbitrážní komisí RPR, dostupné z: http://rpr.cz/cz/kauzy.php Literatura doporučená pedagogem pro MKPR: ONDREJOVÁ, Dana a David SEHNÁLEK. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha: Leges. Praktik (Leges). ISBN 9788075022394. MORAVEC, Ondřej. Mediální právo v informační společnosti. Praha: Leges. Student (Leges). ISBN 9788087576526. POLČÁK, Radim. Autorský zákon: praktický komentář s judikaturou : podle stavu k 1. dubnu 2020. Praha: Leges. Komentátor. ISBN 9788075023919. ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. 2. rozšířené vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. Monografie (Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk). ISBN 9788073805494. SRSTKA, Jiří, Jan BARTÁK, Tomáš DOBŘICHOVSKÝ, et al. Autorské právo a práva související: vysokoškolská učebnice. Praha: Leges. Student (Leges). ISBN 9788075022400. ŠALOMOUN, Michal. Ochrana názvů, postav a příběhů uměleckých děl. 2. vyd. V Praze: C.H. Beck. C.H. Beck pro praxi. ISBN 9788074000973. TELEC, Ivo. Právo duševního vlastnictví v informační společnosti. Praha: Leges. Student (Leges). ISBN 9788075020611. Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (03.02.2022)
|
|
||
Pro specializaci Marketingová komunikace a public relations Základním cílem je poskytnout posluchačům přehled v právních disciplínách, které se týkají komerční komunikace. Studenti se naučí aplikovat právní předpisy do profesního života. Předmět je naučí orientovat se v předpisech, citovat, odlišovat redakční a propagační sdělení, vyhýbat se šíření spamu apod. Zkušenosti nabyté v rámci tohoto předmětu mohou aplikovat na další vybrané právní a etické otázky v jiných předmětech. V jednotlivých tématech se postupně posluchači seznámí s historií právních úprav i s praktickými tématy současnosti: právními restrikcemi reklamy a marketingové komunikace, mediálním právem včetně tiskového, nekalou soutěží, ochranou osobních údajů jako součástí ochrany lidských práv a základních svobod, základy práva autorského atd. Část výuky bude věnována právu EU v oblasti marketingové komunikace, etice a etickým kodexům jako formě samoregulace ve veřejné a marketingové komunikaci.
Plán přednášek: 1. Historie a systém reklamního práva 2. Reklamní právo a EU 3. Soukromé právo, nekalá soutěž I 4. Soukromé právo, nekalá soutěž II 5. Veřejné právo I 6. Veřejné právo II 7. Samoregulace v reklamě
8. Média: právní rámec médií 9. Média: právní rámec žurnalistiky 10. Média: autorské právo 11. Závěrečný test
Pro specializaci Mediální studia Poskytuje posluchačům přehled o základních právních pojmech a relevantních právních normách vztahujících se k médiím v České republice. Cílem kurzu je poskytnout posluchačům orientaci v právním prostředí českých médií, s důrazem na praktické otázky a aktuální problémy českých médií. Důraz je kladen na samostatnou práci s texty zákonů; na praktických příkladech si studenti osvojí řešení právních problémů, které je mohou potkat při výkonu práce v médiích. Součástí kurzu jsou i domácí cvičení, spočívající v řešení jednoduchých případů.
Plán přednášek: 1. Úvod 2. Postavení mediálního práva v českém právním řádu 3. Ochrana osobnosti, limity svobody projevu, omezení obsahu 4. Tištěná média, tiskový zákon, zákon o neperiodických publikacích 5. Elektronická média, legislativní pokusy o regulaci internetu 6. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání 7. Media veřejné služby – Česká televize, Český rozhlas 8. Česká tisková kancelář 9. Zákon o regulaci reklamy, obsahová samoregulace reklamy 10. Autorský zákon – autorské dílo, práva autora k autorskému dílu, zákonné licence a volné užití 11. Autorský zákon – práva související s právem autorským, práva k databázi, ochrana a kolektivní správa autorských práv, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi 12. Ochrana osobních údajů 13. Svobodný přístup k informacím
Pro specializaci Žurnalistika Cílem předmětu je seznámit studenty s právním rámcem, v němž je realizována svoboda projevu a právo na informace. Po základních informacích o obsahu příslušné právní úpravy (dle programu), bude hlavní pozornost věnována otázkám, které souvisejí s novinářskou práci a vlastní tvorbou, ať jde o otázky odpovědnosti, tvrzení a hodnotících soudů, formám projevu, ale také autorskoprávní problematice. Na přednáškách budou uváděny konkrétní příklady z praxe, včetně rozhodnutí příslušných soudů a nálezů Ústavního soudu ČR i rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva. Na každé přednášce je prostor k diskusi o aktuálních otázkách, případně pro vlastní prezentaci probírané problematiky.
Plán přednášek: 1. Úvod do problematiky – filosofická a ústavněprávní východiska svobody projevu 2. Právní úprava hromadných sdělovacích prostředků – periodický tisk, agenturní zpravodajství (ČTK), nová média – zpravodajské weby 3. Právní úprava hromadných sdělovacích prostředků – rozhlasové a televizní vysílání, veřejnoprávní rozhlas a televize, audiovizuální mediální služby na vyžádání 4. Přístup k informacím, „náhubkový zákon“, ochrana osobních údajů 5. Odpovědnost za obsah, novinářská práva, ochrana zdroje informací 6. Meze svobody projevu – východiska, osoby veřejného zájmu, ochrana soukromí, prostředky ochrany 7. Výkon práva kritiky, formy svobody projevu – politický projev, satira a komiks, extrémní názor 8. Obchodní projev – regulace reklamy, ochrana spotřebitele, nekalá soutěž 9. Obchodní sdělení v elektronických médiích 10. Autorská práva a sdělovací prostředky – východiska (autor, autorské dílo, práva autora, prostředky ochrany, práva související s autorskými právy) 11. Autorská práva a sdělovací prostředky – užití pro osobní potřebu, zákonné licence, zaměstnanecké dílo, dílo na objednávku, audiovizuální dílo, licenční smlouva. 12. Aktuální otázky.
Pro specializaci MKPR:
Základním cílem je poskytnout posluchačům přehled v právních disciplínách, které se týkají komerční komunikace. Studenti se naučí aplikovat právní předpisy do profesního života. Předmět je naučí orientovat se v předpisech, citovat, odlišovat redakční a propagační sdělení, vyhýbat se šíření spamu apod. Zkušenosti nabyté v rámci tohoto předmětu mohou aplikovat na další vybrané právní a etické otázky v jiných předmětech. V jednotlivých tématech se postupně posluchači seznámí s historií právních úprav i s praktickými tématy současnosti: právními restrikcemi reklamy a marketingové komunikace, nekalou soutěží; část výuky bude věnována právu EU v oblasti marketingové komunikace, etice a etickým kodexům jako formě samoregulace ve veřejné a marketingové komunikaci.
link na první hodinu pro studenty MKPR je: meet.google.com/kxm-ohww-xuq.
2. semestr
1. Historie a systém reklamního práva Od zákona proti předstírání výprodejů z konce 19. století až po komunitární legislativu; právo soukromé a veřejné.
2. Reklamní právo a EU Jaký je smysl a funkce komunitární legislativy. Lze harmonizovat etiku ?
3. Soukromé právo I Ochrana osobnosti; lidé, ochranné známky, věci a události v reklamě.
4. Soukromé právo Nekalá soutěž.
5. Veřejné právo I Právní regulace reklamy alkoholu, tabáku, potravin…
6. Veřejné právo II Právní regulace reklamy léků, spamu; nemravnost v reklamě.
7. Reklama versus žurnalistika Jak rozlišit redakční a reklamní sdělení.
8. Případové studie I Práce studentů ve formě vystoupení.
9. Případové studie II Práce studentů ve formě vystoupení.
Poslední úprava: Connelly Kohutová Radka, JUDr. PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|