PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Právo a komunikace - JKB005
Anglický název: Law and Communication
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 312 / 312 (312)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: JUDr. PhDr. Radka Connelly Kohutová, Ph.D.
Petra Dolejšová
Vyučující: JUDr. PhDr. Radka Connelly Kohutová, Ph.D.
Petra Dolejšová
Třída: Kurzy pro CZV
Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJB022, JJB237
Je neslučitelnost pro: JJB237, JJB022
Je záměnnost pro: JJB237
Anotace
Anotace předmětu jako celku:
Studijní předmět poskytuje posluchačům bakalářského studia vhled do základních právních pojmů a relevantních právních norem vztahujících se k médiím v České republice, přičemž se jednotlivé ekvivalentní kursy zaměřují na odlišnosti jednotlivých specializací.
Cílem studijního předmětu je poskytnout posluchačům orientaci v právním prostředí českých médií, s důrazem na praktické otázky a aktuální problémy české mediální scény a související legislativy.

UPOZORNĚNÍ: Předmět je vyučován dvěma vyučujícími, má tedy tzv. paralelku. Část, kterou učí JUDr. Conelly Kohutová, je určena pro specializaci Mediální studia a Žurnalistika a část, kterou učí JUDr. Petra Dolejšová (v tuto chvíli je tam uveden JUDr. Winter), je určena pro specializaci Marketing a PR.


Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (03.02.2022)
Literatura

Povinná literatura a právní předpisy v platném znění:

 Všeobecná deklarace lidských práv

 Mezinárodní pakt o občanských a politických právech

 Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod

 Ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky,

 Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky vybraná ustanovení zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád)

zákon č. 484/1991 Sb., České národní rady o Českém rozhlasu;

zákon č. 483/1991 Sb., České národní rady o České televizi

zákon č. 517/1992 Sb., České národní rady o České tiskové kanceláři,

zákon č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích

zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů

zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon);

zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)

zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti)

zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích) vybraná ustanovení zákona č. 40/2009 Sb. trestní zákoník

zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání)

vybraná ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

vybraná ustanovení zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich

zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů

 

CHALOUPKOVÁ, H.; HOLÝ, P.; URBÁNEK, J.: Mediální právo. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019, 555 s. ISBN 978-80-7400-725-5.

 

Literatura doporučená pedagožkou Mediální studia a Žurnalistika:

BARTOŇ, M. Svoboda projevu: principy, garance, meze. Praha: Leges, 2010. 384 s. ISBN 978808721242.

 HOLCOVÁ, I. et al. Autorský zákon a předpisy související (včetně mezinárodních smluv a evropských předpisů): komentář. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. xxxvii, 1652 stran. ISBN 978-80-7598-049-6.

 CHALOUPKOVÁ, H., HOLÝ, P. Autorský zákon. Komentář. Komentář. 5. vydání. Praha: C. H. Beck, 2017, 386 s. ISBN 978-80-7400-671-5.

 KŘÍŽ, J. et al. Autorský zákon a předpisy souvisící. Komentář. Praha: Linde, 2005.

 POLČÁK, R. et al. Autorský zákon: praktický komentář s judikaturou: podle stavu k 1. dubnu 2020. 1. vydání první. Praha: Leges, 2020. 864 stran. ISBN 978-80-7502-391-9.

 ROZEHNAL, A. Mediální právo. 2. rozšířené vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2015. 463 stran. ISBN 9788073805494.

 TELEC, I.; TŮMA, P.: Autorský zákon, Komentář. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019 [2007]. 1295 s. ISBN 978-80-7400-748-4

 Rada pro reklamu (rpr.cz) https://rpr.cz/cz/kauzy.php

 RRTV: dostupná právní stanoviska, související judikáty

 

Právní normy obecné /ve znění pozdějších předpisů/:

ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky

usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky

mezinárodní smlouva č. 209/1992 Sb., Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a Protokolů na tuto Úmluvu navazujících

zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich

zákon č.. 251/2016 Sb., o některých přestupcích

zákon č. 140/2009 Sb., trestní zákoník

 

Právní normy speciální /ve znění pozdějších předpisů/:

zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon)

zákon č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích

zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů;

zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi

zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu

zákon č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři

zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání

zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)

zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů

zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti

zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání

zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích

 

Povinná literatura (průřez pro všechny tři specializace)

BARTOŇ, M. Svoboda projevu: principy, garance, meze. Leges, 2010.

BENDA, J. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Karolinum, 2007.

HERCZEG, J. Média a trestní řízení. Leges, 2013.

http://rpr.cz/cz/dokumenty_legislativa.php 

http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121

CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, T. Autorský zákon - komentář. C. H. Beck, 2017.

CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, T. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání a předpisy související. C. H. Beck, 2009.

CHALOUPKOVÁ, H. Zákon o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon). Komentář. C. H. Beck, 2006.

CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, P. – URBÁNEK, J. Mediální právo.  Praha: C. H. Beck, 2019  

MORAVEC, O. Mediální právo v informační společnosti. Leges, 2013.

TOMANCOVÁ, J. Právní nauka pro školy i praxi. Eurolex Bohemia, 2004.

WINTER, F. Právo a reklama v praxi. Linde, 2007.

 

Literatura doporučená pedagožkou pro Mediální studia a Žurnalistiku

ČERMÁKOVÁ-VLČKOVÁ, A. – SMEJKAL, V. Autorská díla v hromadných sdělovacích prostředcích. Linde, 2009.

ČERVENÝ, Z. – ŠLAUF, V. Přestupkové právo. Linde, 2006.

DIBLÍK, J. – VEIT, F.: Mediální právo a práva k nehmotným statkům v České republice. Linde, 2012.

DOBŘICHOVSKÝ, T. Moderní trendy práv k duševnímu vlastnictví. Linde, 2004.

CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, T. Regulace reklamy. C. H. Beck, 2009.

JELÍNEK, J. a kol.. Trestní zákoník a trestní řád s poznámkami a judikaturou. Leges, 2013.

KŘÍŽ, J. – HOLCOVÁ, I. – KORDAČ, J. – KŘESŤANOVÁ, V. Autorský zákon a předpisy souvisící. Linde, 2005.

KUČEROVÁ, A. – BARTÍK, V. et al. Zákon o ochraně osobních údajů. Komentář. C. H. Beck, 2003.

NOVÁKOVÁ, E. – JANDOVÁ, V. Reklama a její regulace: Praktická příručka. Linde, 2006.

SOKOL, T. Tisk & právo. Tiskový zákon s komentářem. Orac, 2001.

SPÁČIL, J. a kol. Občanský zákoník I. - VI. Komentář. C. H. Beck, 2014.

ŠEBELOVÁ, M. Autorské právo. C. H. Beck, 2007.

TELEC, I. – TŮMA, P. Autorský zákon: komentář. C. H. Beck, 2019.

VYSEKALOVÁ, J. – MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. Grada, 2007.

HERCZEG, J. Media a trestní řízení. Leges, 2013.

MORAVEC, O. Mediální právo v informační společnosti. Leges, 2013.

ŠTĚPÁN, J. Logika a právo. C. H. Beck, 2011.

TELEC, I. Autorský zákon: komentář. C. H. Beck, 2007.

Kauzy řešené arbitrážní komisí RPR, dostupné z: http://rpr.cz/cz/kauzy.php 

Literatura doporučená pedagogem pro MKPR:

ONDREJOVÁ, Dana a David SEHNÁLEK. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha: Leges. Praktik (Leges). ISBN 9788075022394.

MORAVEC, Ondřej. Mediální právo v informační společnosti. Praha: Leges. Student (Leges). ISBN 9788087576526.

POLČÁK, Radim. Autorský zákon: praktický komentář s judikaturou : podle stavu k 1. dubnu 2020. Praha: Leges. Komentátor. ISBN 9788075023919.

ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. 2. rozšířené vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. Monografie (Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk). ISBN 9788073805494.

SRSTKA, Jiří, Jan BARTÁK, Tomáš DOBŘICHOVSKÝ, et al. Autorské právo a práva související: vysokoškolská učebnice. Praha: Leges. Student (Leges). ISBN 9788075022400.

ŠALOMOUN, Michal. Ochrana názvů, postav a příběhů uměleckých děl. 2. vyd. V Praze: C.H. Beck. C.H. Beck pro praxi. ISBN 9788074000973.

TELEC, Ivo. Právo duševního vlastnictví v informační společnosti. Praha: Leges. Student (Leges). ISBN 9788075020611.

Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (03.02.2022)
Sylabus

PRO SPECIALIZACI MEDIÁLNÍ STUDIA A ŽURNALISTIKA

Společné pro specializace Mediální studia a Žurnalistika 

Anotace:

Předmět studentům poskytne náhled do mezioborové problematiky tzv. mediálního práva a souvisejících předpisů, a to jak z oblasti veřejnoprávní, tak soukromoprávní. Výklad bude doplněn o příklady relevantní judikatury (rozhodnutí příslušných soudů a nálezů Ústavního soudu). Od studentů se předpokládá aktivní přístup k samostudiu doplňujícímu kontaktní výuku tak, aby byli po zdárném absolvování předmětu schopni prokázat zejména orientaci v právní úpravě českého mediálního prostředí, v právním rámci vymezujícím svobodný výkon profese novináře, jeho práva a povinnosti apod.

Cíle:

Cílem předmětu Právo a komunikace je seznámit studenty žurnalistiky a mediálních studií se základní právní terminologií a právními normami vztahujícími se k oboru jejich studia.  

Metody výuky: 

1) 12 x kontaktní výuka v průběhu semestru formou přednášky v rozsahu 80 minut

2) Aktivní samostudium doplňující kontaktní výuku

3) Ověření znalostí a pochopení látky formou testu

4) V případě potřeby individuální konzultace

 

Názvy tematických bloků:  

1.      Úvod do tzv. mediálního práva, Ústava ČR, Listina, svoboda projevu, presumpce neviny

2.      Ochrana osobnosti a dobrého jména právnické osoby, ochrana osobnosti versus svoboda projevu

3.      Postavení novinářů, práva a povinnosti, ochrana zdroje, právo na informace

4.      Právní rámec tištěných médií

5.      Elektronická média – 1. část

6.      Elektronická média – 2. část

7.      Právní regulace ČT, ČRo, ČTK

8.      Autorský zákon – 1. část

9.      Autorský zákon – 2. část

10.  Právní regulace reklamy

11.  Ochrana a zpracování osobních údajů, GDPR

12.  Závěrečný písemný test

 

Požadavky ke zkoušce:

Hodnocení studentů je založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky FSV UK číslo 17/2018 (http://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018)

Pro úspěšné ukončení kurzu je nutné absolvovat závěrečný písemný test s hodnocením minimálně stupněm E.

 

 

PRO SPECIALIZACI MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE A PR

V rámci tohoto předmětu se podíváme na právní aspekty online a offline marketingových praktik. Předmět se zaměří na autorská práva, nekalosoutěžní praktiky, regulaci reklamy ze strany státu, poškozování pověsti, ochranu osobnosti a práci s daty (GDPR). Obsah výuky je koncipovaný s ohledem na praxi a neustálý vývoj online marketingu.

Cílem výuky je dát studentům praktický přehled právních mantinelů pro marketingové kampaně, naučit je, co si v praxi pohlídat při spolupráci se značkami a dodavateli a ukázat jim rizika spojená s nelegálními praktikami – jak z pohledu práva, tak PR. Studenti získají základní právní know how pro svou další praxi.

Témata přednášek:

UPOZORNĚNÍ: První přednáška s Petra Dolejšovou proběhne až 13.3.2025 a bude poskytnuta náhrada za předchozí hodiny.

  1. Autorská díla
  2. Licence
  3. Nekalá soutěž, guerilla marketing
  4. Regulace reklamy ze strany státu
  5. Influencer marketing
  6. Ochrana pověsti podniku
  7. Sociální sítě
  8. Budování a ochrana značky
  9. Ochrana osobnosti
  10. Práce s daty v digitálním světě
  11. PR a právní limity

 

 Zakončení: test a klauzurní práce

Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (03.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK