PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kniha jako médium III - JJM448
Anglický název: Book as a Medium III
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 20 / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jan Halada, CSc.
Mgr. Ondřej Müller
Vyučující: Mgr. Ondřej Müller
Třída: Courses for incoming students
Anotace
Poslední úprava: Mgr. František Géla (09.01.2020)
Kniha jako médium představuje cyklus seminářů pro magistry žurnalistiky, mediálních studií a strategické komunikace (MKPR) a navazuje na již přednášené Kniha jako médium I. a Kniha jako médium II. v bakalářském cyklu žurnalistiky na IKSŽ, přednášejícím je Mgr. Ondřej Műller, programový ředitel Albatros Media, garantem doc. PhDr. Jan Halada, CSc. Cyklus je určen studentům, kteří se zajímají o souvislosti mezi klasickou nakladatelskou branží a současným stavem mediálního světa internetu a vývojem knižního trhu v době nových elektronických médií, a to vždy s případovými studiemi.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. František Géla (09.01.2020)

Ashley, Mike: The Time Machines. The Story of the Science-Fiction Pulp Magazines from the beginning to 1950. Liverpool: Liverpool University Press, 2000.

Classen, Albrecht; Eva Parra-Membrives: Bestseller – gestern und heute. Tübingen: Narr Francke Attempo, 2016.

Geier, Manfred: Fake – Leben in künstlichen Welten. Reinbek: Rowohlt, 1999.

Godin, Seth: This Is Marketing. New York: Portfolio/Penguin, 2018.

Halada, Jan: Člověk a kniha. Praha: Karolinum 1963.

Halada, Jan: Albatros: 70 let na křídlech dětské literatury. Praha: Albatros, 2019.

Hoffmanová, Jana: Stylistika a …Praha: Trizonia, 1997.

Kosberg, Rob: Publish. Promote. Profit. Pasadena: Best Seller Publishing, 2018.

Lexikon české literatury. Praha: Academia 1985–2008.

Norrick-Rühl, Corinna: Internationaler Buchmarkt(BRAMANNSBasics). Frankfurt am Main: Bramann Verlag, 2019.

Puchner, Martin: Svět ve slovech. Praha: Host, 2018.

Reifová, Irena a kolektiv: Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.

Schöllhuber, Lucia: Independent Verlage am konzentrierten Buchmarkt. Berlin: De Gruyter Saur, 2016.

Šimeček, Zdeněk; Jiří Trávníček: Knihy kupovati…Praha: Academia, 2014.

Žižek, Slavoj: Die Pest der Phantasmen. Vídeň: Passagen Verlag, 1999.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. František Géla (09.01.2020)

Celý tento záměr sleduje za cíl komunikačně zajistit a posílit v současné mediální skladbě roli a význam knihy, vytvořit na FSV studijní, pracovní a teoretické zázemí tomuto médiu, které jistě do budoucna svou úlohu v životě člověka a společnosti neztratí, ale které rovněž svou tradicí, již uskutečněnými a v současnosti probíhajícími výzkumy a systematičností patří do portfolia Univerzity Karlovy. V takovéto šíři se tomuto problému v ČR nikdo nevěnuje.

Cyklus je určen studentům, kteří se zajímají o souvislosti mezi klasickou nakladatelskou branží a současným stavem mediálního světa internetu a vývojem knižního trhu v době nových elektronických médií.

1. Příběh o vydání Harryho Pottera a jeho důsledky jakomodelový příklad proměny knižního trhu aneb „Hledáme klíče k budoucnosti knižního trhu“.

2. Stručné dějiny tisku a nakladatelské branže z hlediska čtenáře a využití technologií aneb„Příběh o extelopedii, wikipedii a edici OKO“. Co je to Huebnerova křivka? Pokud stála tištěná kniha u zrodu novověku... - znamená to, že s koncem novověku skončí i tištěná kniha?

3 – 9. Labyrintem nakladatelské práce aneb Záludnosti knižního trhu a branže včera, dnes a zítra, tj. sedm přednášek ojednotlivých tématech a otázkách nakladatelské práce:

3. Kuchařka „jak se vaří kniha“, struktura a fungování nakladatelství z klíčové pozice redaktora.  Knižní trh, jeho struktura a vývoj, čtenářské preference.

4. Content jako zaklínadlo moderního nakladatelství – smysl a formy kontentového hospodářství.

5. Autor – největší přínos i úskalí? Jak pracovat s autory v éře selfpublishingu.

Vzorové příklady ze zahraničí. Selfpublishing, crowd founding.

6. Bestseller, longseller, steadyseller – nakladatelská praxe v éře diktátu bestsellerů.

7. Online versus kamenná knihkupectví – výzva pro nakladatele i pro nové způsoby řízení edičního plánování. Knihy jen pro on-line prodej v e-shopech?

Digitální kniha v backlistu jako náhrada tištěného média?Vliv „nových médií“ a „sociálních sítí“.

8. Ediční plán a positioning nakladatelství na trhu – skladba titulů dle „spotřebitelské kaskády“.

9. Integrating the Publishing Enviroment! Jak získat sofistikovaný přehled o řetězci od autora až po čtenáře. Vizualizace dat, hledání správných parametrů k sledování úspěšnosti nakladatelství, komunikace se čtenářem / zákazníkem.

Modelování čtenářských a zákaznických „person“. 

10. – 11. Hledání Megatrendů  či Věštění z křišťálové koule

10. Huebnerova křivka aneb trochu obecné teorie pokroku. Tři možné budoucnosti – tři scénáře dalšího vývoje.

11. – 12. Na cestě do éry umělé inteligence. Scénáře budoucího vývoje knižního trhu a nakladatelské branže. Vývojové trajektorie po roce 2030 aneb Výprava za horizont představitelných událostí.Jak ovlivní vývoj knižního trhu umělá inteligence? Personalizace nabídky a hledání Virtuálního kolportéra / Knihomola.Budou lidé ještě číst? A budou za to něco platit?

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK