PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Historie a estetika fotožurnalismu - JJM437
Anglický název: History and Esthetics of Photojournalism
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 15 / 15 (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Robert Silverio, Ph.D.
Vyučující: doc. Robert Silverio, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM246
Je neslučitelnost pro: JJM246, JJM469
Je prerekvizitou pro: JJM439
Anotace
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (27.06.2023)
Teoretický předmět, jehož absolvováním získá posluchač teoretické znalosti z historie fotografie, na základě získaných vědomostí je schopen analyzovat technický obraz v médiích.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (28.06.2023)
Vzhledem k rostoucímu významu vizuality ve společnosti považujeme za důležité, aby v rámci vizuální gramotnosti byli studenti žurnalistiky podrobně obeznámeni s vývojem a se společenskými a kulturními kontexty oboru.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (01.09.2023)

Od studentů bude vyžadována pravidelná aktivní účast na přednáškách, četba doporučených textů a jejich diskuze v rámci výuky a vypracování powerpointové prezentace o konkrétním vybraném snímku.

Prezentace: 5-10 min. , 3 až 6 slidů, analyzujících fotografii z dějin fotožurnalismu či  teoretický problém - termín či myšlenku teorie fotografie. (Poslední slide představuje zdroje, přičemž se hodnotí i relevance těchto zdrojů.) Prezentace je doplněna o písmené shrnutí hlavních bodů prezentace v délce 1500-2500 znaků. Oboje je po prezetntaci odesláno na email pedagogovi.

Literatura
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (01.09.2023)

Barthes, Roland: Mytologie.

Barthes, Roland: Světlá komora: Poznámka k fotografii

Baudrillard, Jean: Dokonalý zločin.

Flusser, Vilém: Za filosofii fotografie

Golden, Reuel. Photojournalism: 150 Years of Outstanding Press Photography 

McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím: extenze člověka

Lábová, Alena: Česká novinářská fotografie 1945 -1989

Lábová, Alena. Láb.Filip: Soumrak Fotožurnalismu 

Ritchin, Fred. Bending the Frame – Photojournalism, Documentary, and the Citizen. 

Silverio, Robert: Nefotografie, Neslova

Sontag, Susan: O fotografii

Tausk, Petr: A Short History of Press Photography

Metody výuky
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (28.06.2023)

přednáška s powerpointovými prezentacemi, seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (01.09.2023)

Pro splnění předmětu je nezbytná nejméně 60% docházka, účast v dikuzích a prezentace analýzy jedné fotografie či jednoho teoretického problému během semestru.

Od studentů bude vyžadována pravidelná aktivní účast na přednáškách, četba doporučených textů a jejich diskuze v rámci výuky a vypracování powerpointové prezentace o konkrétním vybraném snímku.

Prezentace: 5-10 min. , 3 až 6 slidů, analyzujících fotografii z dějin fotožurnalismu či  teoretický problém - termín či myšlenku teorie fotografie. (Poslední slide představuje zdroje, přičemž se hodnotí i relevance těchto zdrojů.) Prezentace je doplněna o písmené shrnutí hlavních bodů prezentace v délce 1500-2500 znaků. Oboje je po prezetntaci odesláno na email pedagogovi.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (28.06.2023)

Témata:

HISTORIE:

1. Průřez dějinami fotografie od 20. let 20. století po současnost

2. Významné osobnosti fotožurnalistiky tohoto období

TEORIE

1. Kombinace textu a fotografie

Fotografie jako obecná informace versus fotografie jako specifická informace

2. Lze se z fotografie opravdu něco dozvědět?

Nebezpečí nic nevypovídající jednotlivosti

3. Stranický aspekt užití fotografie v současném světě

Fotografie jako ideologie

4. Role fotografie v tisku: informace / ilustrace / karikatura / metafora

5. Soutěže novinářské fotografie World Press Photo, Picture of the Year a Czech Press photo - fotožurnalismus jako objektivní svědek nebo jako umění?

6. Hranice postprodukčních úprav novinářských fotografií - etický kontext

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (01.09.2023)

Vyhraněný zájem studentů o novinářskou fotografii a fotožurnalismus,

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK