PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Teoretické koncepty ke studiu žurnalistiky I - JJM355
Anglický název: Theoretical concepts for the studying journalism I
Český název: Teoretické koncepty ke studiu žurnalistiky I
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: 70 / 50 (65)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D.
PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D.
Neslučitelnost : JJM250
Je neslučitelnost pro: JJM250
Je prerekvizitou pro: JJM357
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (20.12.2019)
Předmět seznámí studentky a studenty s první částí teoretických konceptů nezbytných pro porozumění současné žurnalistice. Na přednášky navazují semináře, ve kterých se budou číst a rozebírat "klasické" i aktuální texty k daným tématům.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (08.09.2020)

Povinná literatura 

ALTHEIDE, David L. Media Edge: Media Logic and Social Reality. New York: Peter Lang, 2014. 199 s. ISBN 978-1-4331-2644-4.

BARTHES, Roland. Mytologie. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2004. 170 s. ISBN 978-80-7363-359-2.

BERGER, Peter L. - LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 1999. 214 s. ISBN 80-85959-46-1.

BERRY, William E  - NERONE, John C. Last rights: revisiting four theories of the press. 1. vyd. Urbana: University of Illinois Press, 1995. 205 s. ISBN 0-252-02180-0.

DEUZE, Mark. Media Life: Život v médiích. Praha: Karolinum, 2016.

ENTMAN, Robert. Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication, 1993, vol. 43, no. 4, s. 51-58. ISSN 1460-2466.

FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1. vyd. London: Arnold, 1995. 214 s. ISBN 0-340-58889-6.

FRANKLIN, Bob et al. (eds.). Key concepts in journalism studies. 1. vyd. London: Sage Publications, 2005. 362 s. ISBN 1-7619-4482-6.

HALL, Stuart (ed.). Representation: Cultural representations and signifying practices. 1. vyd. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2001. 400 s. ISBN 0-7619-5432-5. Pouze kapitola Introduction, s. 1-11.

HALL, Stuart (ed.). Representation: Cultural representations and signifying practices. 1. vyd. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2001. 400 s. ISBN 0-7619-5432-5. Pouze kapitola The work of representation, s. 12-65.

KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 172 s. ISBN 978-80-246-1578-3.

MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2015.

MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. 192 s. ISBN 978-80-200-2572-2.

WAHL-JORGENSEN, Karin; HANITZSCH, Thomas (eds.). The Handbook of Journalism Studies, 2. vyd. Londýn: Routledge, 2020. Pouze kapitola News, Discourse, and Ideology, s. 246-260.

 

Doporučená literatura

D'ANGELO, Paul - KUYPERS, J. A. Doing Framing Analysis: Empirical and Theoretical Perspectives. 1. vyd. New Your and London: Routledge, 2010. 376 s. ISBN 978-0-415-99235-0.

ECO, Umberto. Vytváření nepřítele a jiné příležitostné texty. 1. vyd. Praha: Argo, 2013. 246 s. ISBN 978-80-257-0825-5.

FAIRCLOUGH, Norman. Critical discourse analysis: the critical study of language. 2. ed. Harlow: Longman, 2010, xi, 591 s. ISBN 978-1-4058-5822-9.

FOWLER, Roger. Language in the news: discourse and ideology in the press. London: Routledge, 1991. 254 s. ISBN 0-415-01419-0.

GOFFMAN, Erving. Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. 1. vyd. Harmondsworth: Penguin Books, 1975. 586 s. ISBN 978-00-609-0372-5.

MANGION, Claude. Philosophical Approaches to Communication. Bristol: Intellect, 2011, 330 s. ISBN 9781841504292.

PARISER, Eli. The filter bubble: what the Internet is hiding from you. 1. vyd. London: Viking, 2012. 294 s. ISBN 978-0-241-95452-2.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (17.09.2022)

K absolvování předmětu je nezbytné absolvování prezentace na semináři a závěrečné zkoušky. Závěrečná zkouška prověří znalosti z přednášek, seminářů i samostudia povinné literatury (součástí povinné literatury jsou i texty čtené pro seminář) a skládá se ze dvou teoretických otázek z témat, která vycházejí z náplně kurzu. Studující si losuje při zkoušce jedno zadání, které obsahuje dvě otázky.

Váhy jednotlivých hodnocení pro celkový výsledek: 80 % zkouška (= 40 % otázka A, 40 % otázka B) a 20 % prezentace, s tím, že jak zkouška, tak prezentace musejí být splněny alespoň na 50 %. 

Celkové hodnocení:

·    91 % a více         =>         A

·    81-90 %             =>          B

·    71-80 %             =>          C

·    61-70 %             =>          D

·    51-60 %             =>          E

·    0-50 %               =>          F

Semináře doplňují a rozšiřují znalosti získané v přednáškách. Jsou založeny na četbě a diskusi o základních textech k probíraným tématům. Znalost a schopnost interpretace těchto textů je nedílnou součástí zkoušky.
Na seminářích určená skupina (2 až 3 studenti) představí formou ucelené prezentace o délce cca 40 minut své téma (zadané na začátku semestru). Následuje prostor pro ujasnění, dotazy a reflexi (včetně formy prezentace). Zpracovatelé jednotlivých témat přiblíží jednak zadanou literaturu, zároveň si však dohledají vlastní zdroje a příklady (seznam zdrojů dokládají v závěru prezentace).

 

 

Kritéria hodnocení prezentací:

 

MAXIMÁLNÍ BODOVÝ ZISK ... 10 bodů

BODOVÝ ZISK NEZBYTNÝ PRO SPLNĚNÍ TÉTO DÍLČÍ POVINNOSTI ... 5 bodů

 

z toho:

obsahová úroveň a nasycenost v kontextu zpracování zadaných textů ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body

multimedialita, četnost konkrétních příkladů a ukázek ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body

práce a nakládání s odbornými termíny a teoretickými koncepty, míra vyhledání další adekvátní (nikoliv však přehledové - učebnicové) literatury a zapojení poznatků z ní do prezentace ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body

grafická úprava, přehlednost, srozumitelnost ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body

prezentační dovednosti, vystupování, zapojování publika ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body

 

Každá z prezentací bude vyhodnocena do týdne od vystoupení, hodnocení bude uvedeno v modulu Záznamník učitele v systému SIS.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK