Poslední úprava: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (20.12.2019)
Předmět seznámí studentky a studenty s první částí teoretických konceptů nezbytných pro porozumění současné žurnalistice. Na přednášky navazují semináře, ve kterých se budou číst a rozebírat "klasické" i aktuální texty k daným tématům.
Poslední úprava: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (20.12.2019)
The course introduces the theoretical concepts necessary for the understanding of journalistic discourse.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (08.09.2020)
Povinná literatura
ALTHEIDE, David L. Media Edge: Media Logic and Social Reality. New York: Peter Lang, 2014. 199 s. ISBN 978-1-4331-2644-4.
BARTHES, Roland. Mytologie. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2004. 170 s. ISBN 978-80-7363-359-2.
BERGER, Peter L. - LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 1999. 214 s. ISBN 80-85959-46-1.
BERRY, William E - NERONE, John C. Last rights: revisiting four theories of the press. 1. vyd. Urbana: University of Illinois Press, 1995. 205 s. ISBN 0-252-02180-0.
DEUZE, Mark. Media Life: Život v médiích. Praha: Karolinum, 2016.
ENTMAN, Robert. Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication, 1993, vol. 43, no. 4, s. 51-58. ISSN 1460-2466.
FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1. vyd. London: Arnold, 1995. 214 s. ISBN 0-340-58889-6.
FRANKLIN, Bob et al. (eds.). Key concepts in journalism studies. 1. vyd. London: Sage Publications, 2005. 362 s. ISBN 1-7619-4482-6.
HALL, Stuart (ed.). Representation: Cultural representations and signifying practices. 1. vyd. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2001. 400 s. ISBN 0-7619-5432-5. Pouze kapitola Introduction, s. 1-11.
HALL, Stuart (ed.). Representation: Cultural representations and signifying practices. 1. vyd. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2001. 400 s. ISBN 0-7619-5432-5. Pouze kapitola The work of representation, s. 12-65.
KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 172 s. ISBN 978-80-246-1578-3.
MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2015.
MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. 192 s. ISBN 978-80-200-2572-2.
WAHL-JORGENSEN, Karin; HANITZSCH, Thomas (eds.). The Handbook of Journalism Studies, 2. vyd. Londýn: Routledge, 2020. Pouze kapitola News, Discourse, and Ideology, s. 246-260.
Doporučená literatura
D'ANGELO, Paul - KUYPERS, J. A. Doing Framing Analysis: Empirical and Theoretical Perspectives. 1. vyd. New Your and London: Routledge, 2010. 376 s. ISBN 978-0-415-99235-0.
ECO, Umberto. Vytváření nepřítele a jiné příležitostné texty. 1. vyd. Praha: Argo, 2013. 246 s. ISBN 978-80-257-0825-5.
FAIRCLOUGH, Norman. Critical discourse analysis: the critical study of language. 2. ed. Harlow: Longman, 2010, xi, 591 s. ISBN 978-1-4058-5822-9.
FOWLER, Roger. Language in the news: discourse and ideology in the press. London: Routledge, 1991. 254 s. ISBN 0-415-01419-0.
GOFFMAN, Erving. Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. 1. vyd. Harmondsworth: Penguin Books, 1975. 586 s. ISBN 978-00-609-0372-5.
MANGION, Claude. Philosophical Approaches to Communication. Bristol: Intellect, 2011, 330 s. ISBN 9781841504292.
PARISER, Eli. The filter bubble: what the Internet is hiding from you. 1. vyd. London: Viking, 2012. 294 s. ISBN 978-0-241-95452-2.
Poslední úprava: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (17.09.2022)
ZÁKLADNÍ SEMINÁRNÍ LITERATURA K JEDNOTLIVÝM SEMINÁRNÍM VYSTOUPENÍM JE K DISPOZICI V ELEKTRONICKÉ PODOBĚ V SEKCI SOUBORY.
Povinná literatura
ALTHEIDE, David L. Media Edge: Media Logic and Social Reality. New York: Peter Lang, 2014. 199 s. ISBN 978-1-4331-2644-4.
BARTHES, Roland. Mytologie. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2004. 170 s. ISBN 978-80-7363-359-2.
BERGER, Peter L. - LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 1999. 214 s. ISBN 80-85959-46-1.
BERRY, William E - NERONE, John C. Last rights: revisiting four theories of the press. 1. vyd. Urbana: University of Illinois Press, 1995. 205 s. ISBN 0-252-02180-0.
DEUZE, Mark. Media Life: Život v médiích. Praha: Karolinum, 2016.
ENTMAN, Robert. Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication, 1993, vol. 43, no. 4, s. 51-58. ISSN 1460-2466.
FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1. vyd. London: Arnold, 1995. 214 s. ISBN 0-340-58889-6.
FOUCAULT, Michel. Diskurs, autor, genealogie: tři studie. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1994. 115 s. ISBN 80-205-0406-0. Pouze kapitola Řád diskursu, s. 7-39.
FRANKLIN, Bob et al. (eds.). Key concepts in journalism studies. 1. vyd. London: Sage Publications, 2005. 362 s. ISBN 1-7619-4482-6.
HALL, Stuart (ed.). Representation: Cultural representations and signifying practices. 1. vyd. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2001. 400 s. ISBN 0-7619-5432-5. Pouze kapitola Introduction, s. 1-11.
HALL, Stuart (ed.). Representation: Cultural representations and signifying practices. 1. vyd. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2001. 400 s. ISBN 0-7619-5432-5. Pouze kapitola The work of representation, s. 12-65.
KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 172 s. ISBN 978-80-246-1578-3.
MANGION, Claude. Philosophical Approaches to Communication. Bristol: Intellect, 2011, 330 s. ISBN 9781841504292.
MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2015.
MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. 192 s. ISBN 978-80-200-2572-2.
WAHL-JORGENSEN, Karin; HANITZSCH, Thomas (eds.). The Handbook of Journalism Studies, 2. vyd. Londýn: Routledge, 2020. Pouze kapitola News, Discourse, and Ideology, s. 246-260.
Doporučená literatura
D'ANGELO, Paul - KUYPERS, J. A. Doing Framing Analysis: Empirical and Theoretical Perspectives. 1. vyd. New Your and London: Routledge, 2010. 376 s. ISBN 978-0-415-99235-0.
ECO, Umberto. Vytváření nepřítele a jiné příležitostné texty. 1. vyd. Praha: Argo, 2013. 246 s. ISBN 978-80-257-0825-5.
FAIRCLOUGH, Norman. Critical discourse analysis: the critical study of language. 2. ed. Harlow: Longman, 2010, xi, 591 s. ISBN 978-1-4058-5822-9.
FOWLER, Roger. Language in the news: discourse and ideology in the press. London: Routledge, 1991. 254 s. ISBN 0-415-01419-0.
GOFFMAN, Erving. Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. 1. vyd. Harmondsworth: Penguin Books, 1975. 586 s. ISBN 978-00-609-0372-5.
PARISER, Eli. The filter bubble: what the Internet is hiding from you. 1. vyd. London: Viking, 2012. 294 s. ISBN 978-0-241-95452-2.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (17.09.2022)
K absolvování předmětu je nezbytné absolvování prezentace na semináři a závěrečné zkoušky. Závěrečná zkouška prověří znalosti z přednášek, seminářů i samostudia povinné literatury (součástí povinné literatury jsou i texty čtené pro seminář) a skládá se ze dvou teoretických otázek z témat, která vycházejí z náplně kurzu. Studující si losuje při zkoušce jedno zadání, které obsahuje dvě otázky.
Váhy jednotlivých hodnocení pro celkový výsledek: 80 % zkouška (= 40 % otázka A, 40 % otázka B) a 20 % prezentace, s tím, že jak zkouška, tak prezentace musejí být splněny alespoň na 50 %.
Celkové hodnocení:
· 91 % a více => A
· 81-90 % => B
· 71-80 % => C
· 61-70 % => D
· 51-60 % => E
· 0-50 % => F
Semináře doplňují a rozšiřují znalosti získané v přednáškách. Jsou založeny na četbě a diskusi o základních textech k probíraným tématům. Znalost a schopnost interpretace těchto textů je nedílnou součástí zkoušky. Na seminářích určená skupina (2 až 3 studenti) představí formou ucelené prezentace o délce cca 40 minut své téma (zadané na začátku semestru). Následuje prostor pro ujasnění, dotazy a reflexi (včetně formy prezentace). Zpracovatelé jednotlivých témat přiblíží jednak zadanou literaturu, zároveň si však dohledají vlastní zdroje a příklady (seznam zdrojů dokládají v závěru prezentace).
Kritéria hodnocení prezentací:
MAXIMÁLNÍ BODOVÝ ZISK ... 10 bodů
BODOVÝ ZISK NEZBYTNÝ PRO SPLNĚNÍ TÉTO DÍLČÍ POVINNOSTI ... 5 bodů
z toho:
obsahová úroveň a nasycenost v kontextu zpracování zadaných textů ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
multimedialita, četnost konkrétních příkladů a ukázek ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
práce a nakládání s odbornými termíny a teoretickými koncepty, míra vyhledání další adekvátní (nikoliv však přehledové - učebnicové) literatury a zapojení poznatků z ní do prezentace ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
grafická úprava, přehlednost, srozumitelnost ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
prezentační dovednosti, vystupování, zapojování publika ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
Každá z prezentací bude vyhodnocena do týdne od vystoupení, hodnocení bude uvedeno v modulu Záznamník učitele v systému SIS.
Poslední úprava: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (17.09.2022)
K absolvování předmětu je nezbytné absolvování prezentace na semináři a závěrečné zkoušky. Závěrečná zkouška prověří znalosti z přednášek, seminářů i samostudia povinné literatury (součástí povinné literatury jsou i texty čtené pro seminář) a skládá se ze dvou teoretických otázek z témat, která vycházejí z náplně kurzu. Studující si losuje při zkoušce jedno zadání, které obsahuje dvě otázky.
Váhy jednotlivých hodnocení pro celkový výsledek: 80 % zkouška (= 40 % otázka A, 40 % otázka B) a 20 % prezentace, s tím, že jak zkouška, tak prezentace musejí být splněny alespoň na 50 %.
Celkové hodnocení:
· 91 % a více => A
· 81-90 % => B
· 71-80 % => C
· 61-70 % => D
· 51-60 % => E
· 0-50 % => F
Semináře doplňují a rozšiřují znalosti získané v přednáškách. Jsou založeny na četbě a diskusi o základních textech k probíraným tématům. Znalost a schopnost interpretace těchto textů je nedílnou součástí zkoušky. Na seminářích určená skupina (2 až 3 studenti) představí formou ucelené prezentace o délce cca 40 minut své téma (zadané na začátku semestru). Následuje prostor pro ujasnění, dotazy a reflexi (včetně formy prezentace). Zpracovatelé jednotlivých témat přiblíží jednak zadanou literaturu, zároveň si však dohledají vlastní zdroje a příklady (seznam zdrojů dokládají v závěru prezentace).
Kritéria hodnocení prezentací:
MAXIMÁLNÍ BODOVÝ ZISK ... 10 bodů
BODOVÝ ZISK NEZBYTNÝ PRO SPLNĚNÍ TÉTO DÍLČÍ POVINNOSTI ... 5 bodů
z toho:
obsahová úroveň a nasycenost v kontextu zpracování zadaných textů ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
multimedialita, četnost konkrétních příkladů a ukázek ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
práce a nakládání s odbornými termíny a teoretickými koncepty, míra vyhledání další adekvátní (nikoliv však přehledové - učebnicové) literatury a zapojení poznatků z ní do prezentace ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
grafická úprava, přehlednost, srozumitelnost ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
prezentační dovednosti, vystupování, zapojování publika ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
Každá z prezentací bude vyhodnocena do týdne od vystoupení, hodnocení bude uvedeno v modulu Záznamník učitele v systému SIS.