|
|
|
||
Prvky umělé inteligence (např. strojového učení či natural-language generation) se v žurnalistice uplatňují především ve třech oblastech: 1) newsgatheringu - při sběru a ověřování informací; 2) news production - k automatizované tvorbě textů, videí, grafik a vizualizací; 3) news distributions - k cílené distribuci zpravodajství a publicistiky, tedy v oblasti personalizovaných obsahů. První dekáda rozvoje automatizované, popř. robotické žurnalistiky prokázala, že jde o dynamicky proměnlivou část novinářského pole, jež se vyjevuje v nové struktuře redakcí, posiluje fenomén zpráv v reálném čase či přispívá k rozvoji datové žurnalistiky (data journalism) či žurnalistiky ověřování faktů (fact-checking journalism). Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty se základními pojmy robotické žurnalistiky, nástupem tohoto typu žurnalistiky ve světě (např. v agenturách AP či Reuters) a především pak s nejnovějšími trendy, jež se díky výzkumným projektům Střediska žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ začínají uplatňovat i v tuzemské mediální krajině. Do inspirativních interdisciplinárních projektů - např. vzniku aplikace Sentiment Analysis či Fact Search - budou studentky/studenti předmětu zapojeny/zapojeni ve formě praktických úkolů, což jim umožní snáze pochopit aktuální limity a etické výzvy robotické žurnalistiky.
Poslední úprava: Moravec Václav, PhDr., Ph.D., Ph.D. (06.02.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studentky/studenty nejen se základními pojmy robotické žurnalistiky, rozvojem tohoto typu žurnalistiky ve světě (na příkladech agentur AP či Reuters), ale především pak s nejnovějšími trendy, jež se díky výzkumným projektům Střediska žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ začínají uplatňovat i v tuzemské mediální krajině. Jaké výhody a jaká úskalí má aplikace automatizované žurnalistiky v ČTK či v ekonomickém deníku E15? Jaké nástroje umělé inteligence využívá Česká televize? Co je to perplexita a co nám říká o možnostech nasazení robotických reportérů? Co si o prvních textech generovaných robotickými reportéry myslí jejich čtenářky/čtenáři? Jak jsou prvky umělé inteligence v médiích regulovány? Počítá s nimi právo? I toto otázky budou v rámci předmětu zodpovězeny. Do inspirativních interdisciplinárních projektů - např. vzniku aplikace Sentiment Analysis či Fact Search - budou studentky/studenti předmětu zapojeny/zapojeni ve formě praktických úkolů, což jim umožní snáze pochopit aktuální limity a etické výzvy robotické žurnalistiky. Poslední úprava: Moravec Václav, PhDr., Ph.D., Ph.D. (06.02.2021)
|
|
||
Podmínky pro úspěšné zakončení předmětu: 1) aktivní a svědomité splnění dvou úkolů v rámci experimentů při vzniku aplikací Sentiment Analysis a Fact Search (40 procent z celkového hodnocení); 2) seznámení se s nejnovějšími odbornými texty o robotické žurnalistice a prokázaná schopnost jejich porozumění (20 procent z celkového hodnocení); 3) závěrečná ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (40 procent z celkového hodnocení). Upozornění: Absolvování předmětu je spojeno výhradně s plněním studijních povinností v aktuálním akademickém roce. Poslední úprava: Moravec Václav, PhDr., Ph.D., Ph.D. (06.02.2021)
|
|
||
Povinná studijní literatura a prameny: BODEN, M. (2017): Artificial Intelligence. In: AL-KHALILI, J. (ed.): What’s next? London: Profile Books. str. 118-128. Poslední úprava: Moravec Václav, PhDr., Ph.D., Ph.D. (06.02.2021)
|
|
||
Nezbytnou podmínkou přistoupení ke zkoušce je plnění dílčích úkolů v průběhu semestru (viz sylabus). Po úvodním rozhovoru, jenž se bude týkat dílčích úkolů, následuje prověření znalostního rámce aplikace prvků umělé inteligence v žurnalistice (vycházející z přednášek a doporučené literatury, resp. odborných studií). Poslední úprava: Moravec Václav, PhDr., Ph.D., Ph.D. (06.02.2021)
|
|
||
► Stručný obsah jednotlivých přednášek a seminářů: 2) Jak novináři učí umělou inteligenci, nebo umělá inteligence učí novináře? - Přednáška seznámí studentky/studenty se současným stavem vývoje neuronových sítí, strojovým učením ve vazbě na český jazyk, resp. žurnalistickou produkci a možným nasazením umělé inteligence v oblasti tzv. newsgatheringu, kdy tým Střediska žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ v čele s Ing. Janem Drchalem, Ph.D. vyvíjí aplikaci Fact Search. Budou mít i tuzemské redakce k dispozici nástroj pro ověřování faktů v reálném čase? Bude možné při zveřejnění tweetu jakéhokoliv politika ihned ověřit jeho názorovou konzistenci? I tyto otázky budou zodpovězeny. Ba co víc, první úkol odhalí, jak novináři učí umělou inteligenci. meet.google.com/wkv-tnim-xnx 3) Od fukčního vzorku algoritmů k robotickému novináři... (I. díl) - Interdisciplinární přednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. a PhDr. Václava Moravce, Ph.D. objasní, jak vznikají platformy umělé inteligence v redakcích a jaké jsou v současnosti limity vývoje robotických novinářů v ČR (ve vztahu k newsgatheringu a news production). Splnění prvního úkolu "Fact Search" umožní studentkám/studentům lépe pochopit probíraná témata. meet.google.com/gyz-hwtn-maj 4) Od fukčního vzorku algoritmů k robotickému novináři... (II. díl) - Interdisciplinární přednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. a PhDr. Václava Moravce, Ph.D. objasní, jak vznikají platformy umělé inteligence v redakcích a jaké jsou v současnosti limity vývoje robotických novinářů v ČR (ve vztahu k newsgatheringu a news production). Splnění prvního úkolu "Fact Search" umožní studentkám/studentům lépe pochopit probíraná témata. meet.google.com/ktv-royk-wfz 5) Každý začátek je těžký aneb Robotický novinář jako příležitost pro start-up? - První kroky v implementaci nástrojů umělé inteligence do žurnalistiky začala v ČR v roce 2016 uskutečňovat společnost Geneea, která spolupracovala a spolupracuje na projektech AI v České tiskové kanceláři či mediálním domě Economia. Jak umělá inteligence generuje texty? Jak vyrábí štítky pro web zpravodajské ČT24? Zakladatelé start-upu Geneea Jiří Hana a Petr Hamerník v interaktivní přednášce vysvětlí, jak umělá inteligence přiřazuje k textům fotografie a jaké jsou limity tuzemského jazykového trhu pro nasazení AI. meet.google.com/dxv-cnaf-wnn 6) Umělá inteligence naslouchající a vyhodnocující - Nástroje umělé inteligence připravily v roce 2017 o práci "public editorku" prestižního deníku New York Times. Vydatel deníku to odůvodnil následovně: „Naši příznivci na sociálních sítích a naši čtenáři na internetu dnes fungují jako kolektivní hlídací pes, který je mnohem ostražitější a aktivnější, než může být jakýkoliv jednotlivec." Mohou i v českém prostředí začít fungovat platformy Sentiment Analysis, vyhodnocující reakce čtenářů v diskusích? Odpověď na tuto otázku se pokusí v interkativní přednášce najít Ing. Radek Mařík, CSc. Na konci přednášky bude zadán inspirativní úkol, který naznačí budoucnost české aplikace "Sentiment Analysis". meet.google.com/beo-khsd-bow 3. KVĚTNA 7) R.U.R. v ČTK aneb Proměny redakce s nástupem robotických novinářů - Česká tisková kancelář (dále jen ČTK) se stala průkopníkem na poli tuzemské automatizované žurnalistiky. Šéfredaktorka ČTK Mgr. Radka Marková s Mgr. Veronikou Mackovou, Ph.D. v interaktivní přednášce vysvětlí aplikaci prvků AI v národní agentuře a zpětnou vazbu novinářů k technologickým inovacím. meet.google.com/kam-oqpz-tfs 8) Robotický burzovní zpravodaj - zkušenost deníku E15 - Přednáška Mgr. Veroniky Mackové, Ph.D. a PhDr. Václav Moravce, Ph.D. se bude věnovat vzniku a nasazení robotického burzovního zpravodaje v ekonomickém deníku E15 a reflexi redakce, jež se týká této technologické novinky. Na této přednášce budou zadány úkoly týkající se nejnovějších odborných textů, jež se zabývají problematikou automatizované žurnalistiky. meet.google.com/snp-guhc-siq 9) Jak se právníci vyrovnávají s umělou inteligencí? - Termín "artificial intelligence" použil neznámý americký právník již v roce 1848, tedy 107 let před tím, než to udělal John McCarthy. Tehdy si tím pojmem ale stěžoval na to, že porotci u soudu svou inteligenci jen předstírají. Od té doby se hodně změnilo a právo se zejména v několika posledních letech musí vyrovnávat s fenomény jako je rozpoznávání obličejů a řeči, manipulace pomocí algoritmů, personalizace nebo deep fakes. Přední odbornice na právo umělé inteligence Mgr. Alžběta Krausová, Ph.D., LL.M. v rámci přednášky představí základní právní problémy, které se týkají každého z nás a které musí právo v souvislosti s AI řešit - zejména odpovědnost, ochranu soukromí a ochranu duševního vlastnictví. meet.google.com/nqy-aaad-wsz 10) Personalizace jako nástroj spravedlnosti i diskriminace - Přizpůsobování obsahu pomocí AI, které používá třeba Google feed, nám může poskytnout snadný a rychlý přístup k informacím, které nás zajímají. Ale také nás může zamknout do informační bubliny a podporovat nás v předsudcích. AI přitom umí personalizovat nejenom obsah včetně reklam, ale například i ceny produktů. V rámci této přednášky vám proto Mgr. Alžběta Krausová, Ph.D., LL.M. a PhDr. Václav Moravec, Ph.D. představí koncept personalizace - a to především ve světle právního principu osobní autonomie. Zároveň se seznámíte i s Vilémem, technickým řešením na bázi AI, které spravedlnost v personalizaci podporuje. Toho budete moci ohodnotit a navrhnout jeho případná vylepšení.meet.google.com/mzd-nzym-ryn 11) Perplexita jako nástroj k nasazení robotických novinářů - Setkali jste se někdy s pojmy "perplexita" či "entropie"? Pokud ne, nevadí! Ing. Radek Mařík, CSc. v další interaktivní přednášce ukáže, jak tyto nástroje umožňují šéfredaktorkám/šéfredaktorům zpravodajských médií pochopit, které tematické domény jsou či nejsou vhodné k robotizaci. A proč? Neméně zajímavé jsou i analýzy práce lidských novinářů při srovnání s robotickými. 12) Čtenáři chycení v umělých neuronových sítích - První tuzemský sociologický výzkum naznačuje, zda a jak příjemci zpravodajských médií umějí rozpoznat, které příspěvky napsal lidský novinář a které robot. Sociolog médií PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. seznámí posluchačky/posluchače přednášky s detailními výsledky předmětného šetření. Další část přednášky bude věnována nejnovějším výzkumům, jež se týkají vnímání personalizovaného zpravodajství a personalizované reklamy tuzemskou populací. 13) Umělá inteligence ve službách nejen žurnalistiky - Přednáška se zaměří na zasazení aplikace umělé inteligence v žurnalistice a marketingu do širšího rámce Průmyslu 4.0. Ve kterých oblastech se AI uplatňuje především, jak se to projevuje v úspěšnosti start-upů? Jaké jsou současné výzvy AI a jak si vede tuzemská AI komunita ve srovnání se světěm? Na přednášce vystoupí Ing. Luboš Král, Ph.D. z Centra umělé inteligence při ČVUT. meet.google.com/ipt-ybva-cuf Poslední úprava: Macková Veronika, Mgr., Ph.D. (30.04.2021)
|