|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (14.09.2014)
Předmět Současná novinářská práce poskytuje posluchačům magisterského kombinovaného studia oboru Mediální studia možnost osvojit si znalosti a dovednosti nutné pro tematicky zaměřenou novinářskou práci pro současná média. Dovoluje proniknout hlouběji do vybraného společenského, politického či kulturního problému a zvládnout jeho zpracování s ohledem na nároky novinářských výstupů obecně a na provozní a výrazové požadavky specifických médií (tištěných a vysílacích) zvlášť. Cílem kurzu je přiblížit posluchačům základní postupy současné novinářské práce a nabídnout jim vedení a zpětnou vazbu při dlouhodobějším novinářském zpracování konkrétního tematického projektu. Na začátku kurzu se studenti mohou rozhodnout, zda se budou věnovat psané žurnalistice (a fotožurnalistice), nebo žurnalistice pro vysílací média (televizi či rozhlas) ? jejich rozhodnutí bude dle kapacitních možností fakulty akceptováno. Během kurzu si pak studenti mohou sami vybrat společenský, politický či kulturní problém nebo jev, který zpracují individuálně nebo v týmu jako novinářský projekt do konečné podoby zveřejnitelného výstupu. |
|
||
Poslední úprava: OSVALDOV (31.08.2010)
Bělohradský, V. Mezi světy & mezisvěty. Olomouc: Votobia, 1997 (informace, objektivita). Blažek, B. Tváří v tvář obrazovce. Praha: Slon, 1995, s.19-24, 83 -122 (chápání tv zpráv). Boyd A. Příručka pro novináře - zpravodajství v rozhlase a televizi. Praha: CNŽ, 1995 - kapitoly 4, 8, 16 ( psaní pro rozhlas, interview, moc médií, svoboda, zodpovědnost). Burns, Lynette S. Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál, 2004. Eco, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2005. Kolektiv. 10 let v českých médiích. Praha: Portál, 2005. Kolektiv. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2001. Mander, J. Čtyři důvody pro zrušení televize. Brno: Doplněk, 2000. Mocná, D - Peterka a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha/Litomyšl: Paseka, 2004. Monaco, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. Nünning, A. (ed). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host 2006. Mediální studia. Český a slovenský čtvrtletník pro kritickou reflexi médií. I/2006, I/2007, II/2007, Brno: FSS MU a SNČR 2006, 2007. Osvaldová, B.- Halada, J. a kol. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007 Osvaldová, B. - Kopáč, R. O fejetonu, s fejetonem. Praha: Karolinum 2007. Osvaldová, B. - Tejkalová, A. Žurnalistika v informační společnosti. Praha: Karolinum, 2009. Osvaldová, B. Vytrženo z konrextu. Brno: Tribun EU, 2009. Osvaldová, B. - Kopáč, R. - Tejkalová, A. O reportáži, o reportérech. Praha: Karolinum 2010. Pečinka, B.- Jiránek, V. Proti blbé náladě. Brno: Barrister+ Principal, 1999 (chápání profese). Pečinka, B. - Havlík, P. Politika z obou stran. Praha: Ivo Železný, 2005. Russ-Mohl St. - Bakičova, H. Žurnalistika, komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada 2005. Vágner, I. Televizní zprávy - psychický nátlak. Praha: Argo, 1997 (televizní zpravodajství). (zpravodajství v tisku, rozhlase, agenturách a televizi, práce zahraničních. korespondentů)
www.mediar.cz
Další studijní literatura pro přípravu předmětu: Bess, B., Desormeaux, D. Construire le reportage televisé. Paris: Victoires, 2001. Breton P. L'argumentation dans la communication, Paris: La Découverte, 1996. Kolektiv autorů. Dějiny českých médií v datech. Praha: Karolinum, 2003. Montant, H. Commentaires et humeurs. Paris: Victoires Editions, 1999.
|
|
||
Poslední úprava: OSVALDOV (31.08.2010)
3 workshopy a konzultace kontaktní výuky (3 x 2 vyučovací jednotky) 3 bloky samostatné práce na projektu 2 výstupy z projektu (1. a 2. verze, konkrétní povahu verzí stanoví vedoucí skupiny podle povahy projektu a média)
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je obhajoba zpracovaného novinářského projektu ve skupině. Podmínkou pro zahájení obhajoby je včasné odevzdání 1. a 2. verze projektu. Novinářským projektem se rozumí obsáhlejší výstup, který je ? rozsahem, způsobem zpracování a kvalitou ? připraven tak, aby mohl být přijat reálným médiem na české mediální scéně. V tištěných médiích to může být například rozsáhlejší příspěvek do pravidelné časopisecké rubriky v rozsahu do 14 tisíc znaků zevrubně zpracovávající vybrané téma (cílové médium National Geographic, Koktejl, Týden, přílohy Orientace či Věda apod.). Ve vysílacích médiích souvislý televizní či rozhlasový pořad o stopáži 5-7 minut (cílový formát Objektiv, Zápisník domácích zpravodajů, 168 hodin apod.) Podrobná rešerše k tématu je podmínkou pro zpracování první verze. Výstupy: vydání časopisu v elektronické podobě, resp. vydání (televizního nebo rozhlasového) magazínu určeného k vysílání v elektronické podobě. |