|
|
|
||
Cílem předmětu bude seznámit studenty s vybranými osobnostmi, které v jednotlivých etapách vývoje či oblastech myšlení o médiích a společnosti významným způsobem ovlivnily vývoj tohoto sociálněvědního oboru. Ve třech tématických celcích bude posluchačům prostřednictvím těchto osobností přiblížena jedna etapa dějin či oblast studia médií. Výklad bude rámován odpovídajícím sociálně politickým a sociálněvědním či humanitněvědním kontextem.
1) německá tradice: K. Bücher, W. Benjamin, J. Habermas 2) anglosaská tradice: W. Lippmann, McLuhan, N. Postman, J. Curran, Poster 3) česká tradice: K. Hoch, O. Butter, V. Hudec, 90. léta Poslední úprava: KOPPLOVA (05.09.2013)
|
|
||
okruh 1: Německá tradice myšlení o médiích 2.1 WEBER, M. (1998): Politika jako povolání. In: Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. Praha: Oikoymenh. 2.2 HABERMAS, J. (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, kap. V. Sociální přeměna struktury veřejnosti (s. 231-280). 2.3 PROKOP, D. (2005): Boj o média. Praha: Karolinum, Předmluva (s. 7-13).
okruh 2: Angloamerická tradice myšlení o médiích 3.1 BERELSON, B. (1992): Komunikace a veřejné mínění. In: Šmíd, M.: Úvod a texty ke studiu masové komunikace. Praha: Karolinum (s. 137-155). 3.2 McLUHAN, M. (2008): Gutenbergova galaxie. In: McLUHAN, M.: Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota (s. 105-158). 3.3 POSTMAN, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta. kap. 6. Věk zábavy (s. 91-106). 3.4 McCHESNEY, R. W. (2009): Problém žurnalistiky. In: McCHESNEY, R. W.: Problém médií. Všeň: Grimmus (s. 1-64). 3.5 CURRAN, J. (2002): New revisionism in media and cultural studies. European Journal of Communication 1990 5: 135.
okruh 3: Česká tradice myšlení o médiích 4.1 HOCH, K. (1928): K vědě o novinářství. Duch novin č.1/r.I (s.3-5). 4.2 BUTTER, O. (1931): Masarykovy názory na žurnalismus. Duch novin č.2/r.III (s. 64-72). 4.3 HUDEC, V. (1982): Úvod do teorie žurnalistiky. Praha: Novinář, kap. Poznámky o vývoji teoretických názorů na žurnalistiku a kritika jejich buržoazních koncepcí a Na závěr k pojetí marxisticko-leninské teorie žurnalistiky (s. 226-255). 4.4 KRAUS, J. (2008): Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, kap. 1. Jazyk a komunikace ve světě médií (s. 7-23).
BERELSON, B. (1992): Komunikace a veřejné mínění. In: Šmíd, M.: Úvod a texty ke studiu masové komunikace. Praha: Karolinum, s. 137-155 BUTTER, O. (1931): Masarykovy názory na žurnalismus. Duch novin č.2/r.III, s. 64-72 CURRAN, J. (2002): Media nd Power. New York and London: Routledge HABERMAS, J. (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia HOCH, K. (1928): K vědě o novinářství. Duch novin č.1/r.I, s.3-5 HUDEC, V. (1982): Úvod do teorie žurnalistiky. Praha: Novinář JIRÁK, J., VOLEK, J. a KÖPPLOVÁ, B. (2006): Mediální studia: východiska a výzvy. Mediální studia I, s. 8-20 KRAUS, J. (2008): Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, kap. 1. Jazyk a komunikace ve světě médií, s. 7-23 MASARYK, T. G. (1895): Česká otázka. Praha McCHESNEY, R. W.: Problém médií. Všeň: Grimmus McLUHAN, M. (2008): Gutenbergova galaxie. In: McLUHAN, M.: Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, s. 105-158 NERONE, J. (2011): Theory and History. In: BRENNEN, B., HARDT, H.: The American Journalism History Reader. New York, London: Routledge, s. 36-45 PEROUTKA, F. (1924): Jací jsme. Praha POSTMAN, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta PROKOP, D. (2005): Boj o média. Praha: Karolinum SCHULZ, W. (2000): Funkce a důsledky politické komunikace. In: Jirák, J. - Říchová, B.: Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, s. 24-40 WALLERSTEIN, I. (1998): Kam směřují sociální vědy. Praha: Slon WEBER, M. (1998): Politika jako povolání. In: Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. Praha: Oikoymenh, Poslední úprava: KOPPLOVA (05.09.2013)
|
|
||
Předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou podobu (souvislý výklad ověřující zvládnutí povinné literatury). Podmínkou připuštění ke zkoušce je Poslední úprava: Jirák Jan, prof. PhDr., Ph.D. (29.09.2012)
|