Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (23.09.2014)
Předmět Výzkum médií II si studenti mgr. kombinovaného studia zapisují v ZS pod kódem JJM331.
Předmět Výzkum médií II studující seznámí se základními principy výzkumného projektu a s kvalitativní analýzou uživatelů médií s důrazem a praktickým výstupem v oblasti sběru dat technikou polořízených rozhovorů s otevřenou strukturou a následnou analýzou získaných dat pomocí postupů zakotvené teorie (otevřeného a axiálního kódování).
Předmět navazuje na Výzkum médií I a seznámí studující s kvalitativními přístupy ke zkoumání médií. Naváže na jejich znalosti výstavby výzkumného projektu a seznámí je s nejčastěji užívanými kvalitativními způsoby analýzy médií. Studenti si tak osvojí základní vlastnosti kvalitativního výzkumu a jejich aplikaci na výzkum mediálních publik.
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (23.09.2014)
This subject is a proceeding of Media Research I and focuses on qualitative research in media audiences. It draws upon a prior knowledge of the structure of research projects and explains basics in planning the research and collecting and analysing the data via the technique of interviews with open structure and the principles of grounded theory. Students will thus acquire basic skills in the qualitative research and its application on the media audiences.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (23.09.2014)
Základní literatura:
Lindlof, T.R.-Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.
Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Volek, J. 2008. Proměny chování mediálních publik: Postkritická perspektiva. In: Foret, Martin, Lapčík, Marek, Orság, Petr (eds.). 2008. Média dnes. Reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. S. 215-233
Reifová, Irena. 2010. Konec televizní obludy? Předmluva k 2. českému vydání. In: Postman, Neil. 2010. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta.
Další doporučená literatura:
Silverman, D. 2005. Doing qualitative research: a practical handbook. Sage London. Gray, A. 2003. Research practice for cultural studies. Sage: London. Reifová, I. - Bednařík, P. - Dominik, Š. 2009. Articulation of ideology and romance storyline dynamics in Czechoslovak communist television serials 1975-1989. In Communicative approaches to politics and ethics in Europe. 1. vyd. Tartu : Tartu University, s. 208-218. Reifová, I. Rerunning and 'rewatching' socialist TV drama serials : post-socialist Czech television audiences between commodification and reclaiming the past. Critical Studies in Television. 2009, roč. 4, č. 2, 1749-6020. Bednařík, P. - Reifová, I. 2008. Normalizační televizní seriál: socialistická konstrukce reality . Sborník Národního muzea v Praze, řada C - Literární historie. Roč. 53, č. 1-4, s. 71-74. Bílek, P.A. - Činátlová, B. (eds.). 2010. Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace, Pistorius & Olšanská. Bílek, P.A. (ed.). 2007. James Bond a Major Zeman. Ideologizující vzorce vyprávění. Pistorius & Olšanská.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (28.11.2015)
Vypracování designu výzkumného projektu kvalitativní obsahové analýzy o rozsahu 3- 5 normostran s využitím patříčné odborné literatury.
Zadání:
S využitím odborné literatury sestavte design kvalitativního výzkumu mediálních obsahů.
1) Téma výzkumu (1 řádek): co chcete na mediálních obsazích zkoumat
2) Metoda práce a její definice (cca 20 - 30 řádek): jasně popište metodu práce s využitím odborné literatury - nutná je rešerše metodické literatury a uvedení alespoň 3 odborných titulů využitých pro popis metody - při popisu metody uveďte citace s odkazy
3) Vzorek, zdůvodnění a popis materiálu (10- 20 řádku): popis média, časového rozsahu a žánru, který budete zkoumat
4) Hypotéza/zy nebo výzkumná otázka/ky (1- 3 řádky): musí z ní být jasné, co a jak bude zkoumáno
5) Seznam literatury k tématu: alespoň 5 titulů včetně odborných článků k tématu, které nejsou metodické/ metodologické povahy
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (23.09.2014)
*Cíl předmětu a základní postup
- Cílem předmětu Výzkum médií II je příprava výzkumného projektu z oblasti kvalitativního výzkumu publik včetně sběru a analýzy dat technikami polostrukturovaných rozhovorů a principy zakotvené teorie (otevřené a axiální kódování) - Výzkumný projekt studující připraví a odevzdají ve skupinách (tj. na konci prvního setkání se skupina rozdělí do tří až pětičlenných pracovních týmů). - Každý tým připraví v písemném znění Výzkumný projekt - povinnou součástí je znění otázek jako podkladů pro rozhovor. Projekt týmy odevzdají vyučujícím týden před druhým setkáním. - Struktura Výzkumného projektu: 1) téma a stručná teoretická východiska 2) výzkumný rozhovor - otázky 3) konstrukce vzorku
- studující prezentují na posledním setkání první dílčí závěry ze svého výzkumu a do 18. 1. 2015 odevzdají seminární práci v podobě vědeckého textu shrnujícího hlavní závěry z výzkumu. Součástí práce bude i přepis výzkumných rozhovorů.
SLEDOVÁNÍ AUDIOVIZUÁLNÍCH OBSAHŮ POPULÁRNÍ KULTURY V SOUČASNOSTI V ČR: DIVÁCKÉ MOTIVACE, ZPŮSOB PŘÍSTUPU K OBSAHŮM (JEJICH ZÍSKÁNÍ), SOCÁLNÍ KONTEXT UŽITÍ OBSAHŮ, ROLE TELEVIZE VS. INDIVIDUALIZOVANÉ SLEDOVÁNÍ, TVORBA VÝZNAMU - Každý výzkumný projekt se bude týkat konkrétního titulu, který si studující zvolí po konzultaci s vyučujícími.
*Harmonogram
*3.10.2014 Přehled kvalitativních metod analýzy médií Teoretické a metodologické minimum ke kvalitativnímu výzkumu publik na bázi polostrukturovaných rozhovorů Zadání výzkumného projektu, vymezení cílů výzkumu Rozdělení do týmů, pokyny k přípravě rozhovorů
Povinná literatura ke studiu před přípravou rozhovorů: Lindlof, T.R.-Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.
Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Reifová, I. - Bednařík, P. - Dominik, Š. 2009. Articulation of ideology and romance storyline dynamics in Czechoslovak communist television serials 1975-1989. In Communicative approaches to politics and ethics in Europe. 1. vyd. Tartu : Tartu University, s. 208-218. Bílek, P.A. (ed.). 2007. James Bond a Major Zeman. Ideologizující vzorce vyprávění. Pistorius & Olšanská.
*31.10.2014 - Prezentace připravených rozhovorů Každý tým připraví a přinese vytištěný výzkumný projekt, který předtím (týden před setkáním) zaslal vyučující. Projekt musí obsahovat: 1) téma a stručná teoretická východiska 2) výzkumný rozhovor - otázky 3) konstrukce vzorku
5 náhodně vybraných týmů prezentuje svoji přípravu a na těchto projektech skupina zhodnotí klady a zápory jednotlivých postupů. Tato evaluace poslouží jako zpětná vazba i pro ostatní týmy
Teoretické minimum k problematice zpracování kvalitativních dat - další podpora v oblasti postupů zakotvené teorie
*28.11.2014 - Prezentace zpráv o stavu přípravy realizace projektu - každý tým (3-5 lidí) ústně prezentuje s pomocí powerpointové prezentace, v jaké fázi se nachází příprava výzkumu, případně první dílčí závěry výzkumu (jádrem prezentace jsou problémy, s nimiž se tým potýká, a jejich následné kolektivní řešení)
*Důležitá data - Datum odevzdání seminární práce - vědeckého textu: 18. 1. 2015