PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2009/2010
   Přihlásit přes CAS
Výzkum médií II - JJM311
Anglický název: Media Research II
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2009 do 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (23.09.2014)
Předmět Výzkum médií II si studenti mgr. kombinovaného studia zapisují v ZS pod kódem JJM331.




Předmět Výzkum médií II studující seznámí se základními principy výzkumného projektu a s kvalitativní analýzou uživatelů médií s důrazem a praktickým výstupem v oblasti sběru dat technikou polořízených rozhovorů s otevřenou strukturou a následnou analýzou získaných dat pomocí postupů zakotvené teorie (otevřeného a axiálního kódování).

Předmět navazuje na Výzkum médií I a seznámí studující s kvalitativními přístupy ke zkoumání médií. Naváže na jejich znalosti výstavby výzkumného projektu a seznámí je s nejčastěji užívanými kvalitativními způsoby analýzy médií. Studenti si tak osvojí základní vlastnosti kvalitativního výzkumu a jejich aplikaci na výzkum mediálních publik.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (23.09.2014)

Základní literatura:

Lindlof, T.R.-Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Volek, J. 2008. Proměny chování mediálních publik: Postkritická perspektiva. In: Foret, Martin, Lapčík, Marek, Orság, Petr (eds.). 2008. Média dnes. Reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. S. 215-233

Reifová, Irena. 2010. Konec televizní obludy? Předmluva k 2. českému vydání. In: Postman, Neil. 2010. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta.

 

Další doporučená literatura:

Silverman, D. 2005. Doing qualitative research: a practical handbook. Sage London.
Gray, A. 2003. Research practice for cultural studies. Sage: London.
Reifová, I. - Bednařík, P. - Dominik, Š. 2009. Articulation of ideology and romance storyline dynamics in Czechoslovak communist television serials 1975-1989. In Communicative approaches to politics and ethics in Europe. 1. vyd. Tartu : Tartu University, s. 208-218.
Reifová, I. Rerunning and 'rewatching' socialist TV drama serials : post-socialist Czech television audiences between commodification and reclaiming the past. Critical Studies in Television. 2009, roč. 4, č. 2, 1749-6020.
Bednařík, P. - Reifová, I. 2008. Normalizační televizní seriál: socialistická konstrukce reality . Sborník Národního muzea v Praze, řada C - Literární historie. Roč. 53, č. 1-4, s. 71-74.
Bílek, P.A. - Činátlová, B. (eds.). 2010. Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace, Pistorius & Olšanská.
Bílek, P.A. (ed.). 2007. James Bond a Major Zeman. Ideologizující vzorce vyprávění. Pistorius & Olšanská.




Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (28.11.2015)

Vypracování designu výzkumného projektu kvalitativní obsahové analýzy o rozsahu 3- 5 normostran s využitím patříčné odborné literatury.

Zadání:

S využitím odborné literatury sestavte design kvalitativního výzkumu mediálních obsahů.

1)      Téma výzkumu (1 řádek): co chcete na mediálních obsazích zkoumat

2)      Metoda práce a její definice (cca 20 - 30 řádek): jasně popište metodu práce s využitím odborné literatury - nutná je rešerše metodické literatury a uvedení alespoň 3 odborných titulů využitých pro popis metody - při popisu metody uveďte citace s odkazy

3)      Vzorek, zdůvodnění a popis materiálu (10- 20 řádku): popis média, časového rozsahu a žánru, který budete zkoumat   

4)      Hypotéza/zy nebo výzkumná otázka/ky (1- 3 řádky): musí z ní být jasné, co a jak bude zkoumáno

5)     Seznam literatury k tématu: alespoň 5 titulů včetně odborných článků k tématu, které nejsou metodické/ metodologické povahy

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (23.09.2014)

*Cíl předmětu a základní postup

- Cílem předmětu Výzkum médií II je příprava výzkumného projektu z oblasti kvalitativního výzkumu publik včetně sběru a analýzy dat technikami polostrukturovaných rozhovorů a principy zakotvené teorie (otevřené a axiální kódování)
- Výzkumný projekt studující připraví a odevzdají ve skupinách (tj. na konci prvního setkání se skupina rozdělí do tří až pětičlenných pracovních týmů).
- Každý tým připraví v písemném znění Výzkumný projekt - povinnou součástí je znění otázek jako podkladů pro rozhovor. Projekt týmy odevzdají vyučujícím týden před druhým setkáním.
- Struktura Výzkumného projektu: 1) téma a stručná teoretická východiska 2) výzkumný rozhovor - otázky 3) konstrukce vzorku

- studující prezentují na posledním setkání první dílčí závěry ze svého výzkumu a do 18. 1. 2015 odevzdají seminární práci v podobě vědeckého textu shrnujícího hlavní závěry z výzkumu. Součástí práce bude i přepis výzkumných rozhovorů.

Rozsah projektu: max. 10 slidů
Rozsah seminární práce: min. 8 NS, max. 12 NS

*Tématické vymezení výzkumu:

SLEDOVÁNÍ AUDIOVIZUÁLNÍCH OBSAHŮ POPULÁRNÍ KULTURY V SOUČASNOSTI V ČR: DIVÁCKÉ MOTIVACE, ZPŮSOB PŘÍSTUPU K OBSAHŮM (JEJICH ZÍSKÁNÍ), SOCÁLNÍ KONTEXT UŽITÍ OBSAHŮ, ROLE TELEVIZE VS. INDIVIDUALIZOVANÉ SLEDOVÁNÍ, TVORBA VÝZNAMU
- Každý výzkumný projekt se bude týkat konkrétního titulu, který si studující zvolí po konzultaci s vyučujícími.

*Harmonogram

*3.10.2014
Přehled kvalitativních metod analýzy médií
Teoretické a metodologické minimum ke kvalitativnímu výzkumu publik na bázi polostrukturovaných rozhovorů
Zadání výzkumného projektu, vymezení cílů výzkumu
Rozdělení do týmů, pokyny k přípravě rozhovorů

Povinná literatura ke studiu před přípravou rozhovorů:
Lindlof, T.R.-Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Reifová, I. - Bednařík, P. - Dominik, Š. 2009. Articulation of ideology and romance storyline dynamics in Czechoslovak communist television serials 1975-1989. In Communicative approaches to politics and ethics in Europe. 1. vyd. Tartu : Tartu University, s. 208-218.
Bílek, P.A. (ed.). 2007. James Bond a Major Zeman. Ideologizující vzorce vyprávění. Pistorius & Olšanská.

*31.10.2014
- Prezentace připravených rozhovorů
Každý tým připraví a přinese vytištěný výzkumný projekt, který předtím (týden před setkáním) zaslal vyučující. Projekt musí obsahovat: 1) téma a stručná teoretická východiska 2) výzkumný rozhovor - otázky 3) konstrukce vzorku

5 náhodně vybraných týmů prezentuje svoji přípravu a na těchto projektech skupina zhodnotí klady a zápory jednotlivých postupů. Tato evaluace poslouží jako zpětná vazba i pro ostatní týmy

Teoretické minimum k problematice zpracování kvalitativních dat - další podpora v oblasti postupů zakotvené teorie

*28.11.2014
- Prezentace zpráv o stavu přípravy realizace projektu - každý tým (3-5 lidí) ústně prezentuje s pomocí powerpointové prezentace, v jaké fázi se nachází příprava výzkumu, případně první dílčí závěry výzkumu (jádrem prezentace jsou problémy, s nimiž se tým potýká, a jejich následné kolektivní řešení)


*Důležitá data
- Datum odevzdání seminární práce - vědeckého textu: 18. 1. 2015

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK