PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe rozhlasové a televizní moderace - JJM294
Anglický název: Theory and Practice of Debate Moderation in Radio and TV
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (12)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Neslučitelnost : JJM406, JJM442
Je neslučitelnost pro: JJM442, JJM406
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
► Stručná charakteristika předmětu: Cílem semináře je osvojení si základních teoretických poznatků vztahujících se k práci moderátora zpravodajských relací v televizi a rozhlase. Následně jsou teoretické znalosti prověřovány v praxi - ať již jde o interpretaci různých typů zpravodajských textů před mikrofonem a kamerou, o práci se čtecím zařízením či o úpravu zpravodajských textů před jejich interpretací. V závěru semináře si každý z jeho účastníků vyzkouší odmoderování televizní zpravodajské relace. ► Jména vyučujících: PhDr. Václav Moravec, Ph.D. et Ph.D., doc. PhDr. Michal Šobr, CSc. ► Rozsah výuky: 0/2 ZS, LS ► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do magisterského studia ► Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) povinná účast na seminářích tvoří třetinu závěrečného hodnocení, 2) aktivní přístup k praktickým cvičením (příprava domácích úkolů, výběr textů pro praktická cvičení, tvorba závěrečné zpravodajské relace) tvoří další dvě třetiny hodnocení ► Počet kreditů: 4
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)

► Cílem semináře je osvojení si základních teoretických poznatků vztahujících se k práci moderátora zpravodajských relací v televizi a rozhlase. Následně jsou teoretické znalosti prověřovány v praxi - ať již jde o interpretaci různých typů zpravodajských textů před mikrofonem a kamerou, o práci se čtecím zařízením či o úpravu zpravodajských textů před jejich interpretací. V závěru semináře si každý z jeho účastníků vyzkouší odmoderování televizní zpravodajské relace.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)

1) povinná účast na seminářích tvoří třetinu závěrečného hodnocení - 30% hodnocení účastníka semináře
2) aktivní přístup k praktickým cvičením (příprava domácích úkolů, výběr textů pro praktická cvičení, tvorba závěrečné zpravodajské relace) - podílí se 70% na hodnocení účastníka semináře

UPOZORNĚNÍ: Nesplnění jedné ze dvou výše uvedených podmínek znamená neúspěšné ukončení předmětu. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)

► Povinná studijní literatura: 

- Blažek, V., Trnka, R., Havlíček, J., Lindová, J., Kotrčová, A., Pivoňková, V. (2009): Lidský obličej: Vnímání tváře z pohledu kognitivních, behaviorálních a sociálních věd. Praha: Karolinum.
- Čechová, M. (2012): Řeč o řeči. Praha: Academia. 
- DeVito, J. A. (2001): Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada.
- Kol. autorů (2006): Hlas, mluva, řeč. Praha: DAMU.
- Krejčíř, M. (2014): Tak mluví tělo-Jedinečný systém vizuálního jazyka 3AXIS. Praha: Grifart.
- Palková, Z. (1994): Stručná pravidla české ortoepie. Praha: Český rozhlas. 
- Špačková, A. (2015): Trénink techniky řeči - Naučte se mluvit barevně. Praha: Grada.
- Strahl, V. (1993): Novinář před mikrofonem. Praha: Karolinum.
- Zárubová-Pfeffermanová, N. (2008): Gesta a mimika. Praha: Nakladatelství AMU. 

 

 ► Doporučená studijní literatura: 

- Barnas, F., White, T. (2010): Broadcast News Writing, Reporting, and Producing. Oxford, Burlington: Focal Press. 
- Čmejrková, S., Hoffmannová, J. (2011): Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia.
- Ekman, P. (2003): Unmasking the Face: A Guide to Recognizing Emotions From Facial Expressions. Cambridge: Malor Books.
- Ekman, P. (2007): Emotions Revealed, Second Edition: Recognizing Faces and Feelings to Improve Communication and Emotional Life. New York: Holt Paperbacks. 
- Hoffmannová, J., Čmejrková (2013): Styl mediálních dialogů. Praha: Academia. 
- Reardon, N., Flynn, T. (2006): On Camera: How To Report, Anchor & Interview. Burlington: Focal Press.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)

► Stručná charakteristika předmětu:

Cílem semináře je osvojení si základních teoretických poznatků vztahujících se k práci moderátora zpravodajských relací v televizi a rozhlase. Následně jsou teoretické znalosti prověřovány v praxi - ať již jde o interpretaci různých typů zpravodajských textů před mikrofonem a kamerou, o práci se čtecím zařízením či o úpravu zpravodajských textů před jejich interpretací. V závěru semináře si každý z jeho účastníků vyzkouší odmoderování televizní zpravodajské relace.   

► Jména vyučujících: PhDr. Václav Moravec, Ph.D. et Ph.D., doc. PhDr. Michal Šobr, CSc.

► Stručný obsah jednotlivých seminářů:

1) Forma a styl moderování zpravodajských relací v závislosti na formátu rozhlasové a televizní stanice (problematika formátu rozhlasových a televizních stanic, resp. jejich zpravodajských relací, ukázky z vysílání zahraničních televizních stanic BBC, CNN, NBC, France 24, ZDF apod.)

2) Základní pojmy vztahující se k problematice techniky mluveného slova (péče o hlas, výcvik mluvního ústrojí, ovládání hlasu a rytmu v souvislém textu, nejčastější artikulační chyby a jejich náprava)

3) První praktické cvičení (první interpretace zpravodajského textu před mikrofonem a kamerou)

4) Rozbor prvního praktického cvičení (přednosti a nedostatky, odstraňování nedostatků při interpretaci textu)

5) Základní pojmy vztahující se k nonverbální komunikaci moderátora zpravodajské relace v televizi (gesta, mimika, pohyb v prostoru apod.), praktické ukázky z vysílání zahraničních i domácích stanic

6) Druhé praktické cvičení (interpretace různých druhů textů před mikrofonem a kamerou)

7) Rozbor druhého praktického cvičení (rozbor schopností účastníků kurzu odlišit interpretační specifika různých typů textů)

8) Funkce jednotlivých pracovních pozic v newsroomu, s nimiž moderátor přichází do styku (příprava vzniku televizní zpravodajské relace)

9) Příprava třetího praktického cvičení (vznik zpravodajské televizní relace)

10) Třetí praktické cvičení (vysílání televizní zpravodajské relace)

11) Rozbor třetího praktického cvičení (přednosti a nedostatky, odstraňování nedostatků při moderování televizní zpravodajské relace)

12) Rozbor třetího praktického cvičení (přednosti a nedostatky, odstraňování nedostatků při moderování televizní zpravodajské relace)

13) Závěrečné zhodnocení kurzu, shrnutí teoretických poznatků a rozbor praktických dovedností účastníků kurzu.

    
► Podmínky pro úspěšné zakončení předmětu: 1) povinná účast na seminářích tvoří třetinu závěrečného hodnocení, 2) aktivní přístup k praktickým cvičením (příprava domácích úkolů, výběr textů pro praktická cvičení, tvorba závěrečné zpravodajské relace). Nesplnění jedné ze dvou výše uvedených podmínek znamená neúspěšné ukončení předmětu. 

► Rozsah výuky: 0/2 ZS i LS 

► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do magisterského studia

► Počet kreditů: 4

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK