|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (01.06.2021)
Kurz je zakončen zkouškou v podobě písemné eseje na náhodně vylosované téma (zadané vyučující). Esej má vycházet z povinné literatury a nabytých praktických znalostí, na povinnou literaturu má hojně odkazovat, musí pracovat s odbornou terminologií a odbornou, na faktech a vědeckém jazyce založenou argumentací. Při online výuce bude i psaní eseje probíhat v online režimu, avšak v čase zkouškového termínu (přesné instrukce najdou studující u vypsaných zkouškových termínů). Hodnocení eseje: Studující mohou za esej získat maximálně 18 bodů. Esej bude hodnocena na základě součtu bodového zisku ze tří oblastí. Studující mohou získat až 7 bodů za faktickou správnost výkladu (při hojných odkazech na odbornou literaturu, užití a vysvětlení vědeckých konceptů a termínů), až 7 bodů za analytické kvality textu (tvůrčí zralost, samostatnost v uvažování pisatele/pisatelky a jejich schopnost kriticky rozvažovat výhody a omezení jednotlivých výzkumných nástrojů) a až 4 body za jazykovou a stylistickou správnost textu (text bez hrubých porušení stylistických, morfologických a gramatických pravidel).
Výsledné hodnocení: 18 bodů: A 17 a 16 bodů: B 15 a 14 bodů: C 13 a 12 bodů: D 11 a 10 bodů: E 9 a méně bodů: F
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)
Povinná literatura: Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Lindlof, T. R., Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage. Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar. Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Trampota, Tomáš, Vojtěchovská, Martina. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)
Předmět kombinuje přednáškové vstupy vyučující s praktickým zapojením studujících při analýze materiálů nebo přípravě výzkumných podkladů (scénářů výzkumných rozhovorů, otázek pro focus groups, kvalitativního kódování aj.). Online výuka bude probíhat formou online hovorů v Teams, veškeré lekce se uskuteční v hovoru dostupném prostřednictvím permanentního linku: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YzQyMjllNDMtNTAxMi00NzA1LWE3ZTctYjgzNTEzMzNhNjI4%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2273844aaf-f10c-4dee-aaaf-5eeb27962a5d%22%2c%22Oid%22%3a%22582f63e0-242c-49cd-9ebb-ae2bb444b5b3%22%7d
Pracovat budeme také na sdíleném disku, pozvánku pošle vyučující všem zapsaným v kurzu před lekcí, v níž bude práce na disku aktuální. Pro další interakci se studující mohou připojit také k týmu v Teams, který naleznou pod názvem FSV_JJM358 Metodologické přístupy ke studiu žurnalistiky II - připojení k týmu je možné pomocí kódu: qg5olag. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)
Harmonogram lekcí: 1. 17.2.2021 Úvodní interaktivní online setkání vyžadující aktivní zapojení studujících: a) organizace kurzu a výuky b) obsah kurzu - přehled c) specifika a cíle kvalitativního výzkumu d) domluva na semestrální case study - studující si po domluvě s vyučující zvolí vybranou případovou studii (case study - vybrané aktuální téma z oblasti komunikace a médií nebo populární kultury), s níž budeme celý semestr prakticky pracovat 2. 24.2.2021 Online interaktivní přednáška vyžadující aktivní zapojení studujících: Teoretická a filozofická východiska kvalitativních výzkumů, konfliktní oblasti. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality. Van Dijkův ideologický čtverec, my vs. oni. 3. 3.3.2021 Společná praktická práce v online semináři na případové studii: a) identifikace výzkumného problému b) formulace výzkumných otázek c) teoretický kontext case study (příprava teoretické perspektivy/teoretických perspektiv) a výběr možné metodologie 4. 10.3.2021 Domácí příprava studujících - rešerše literatury k tématu - studující na sdíleném disku připraví v bodech souhrn hlavních zjištění z prostudované literatury (2-3 hlavní body každá studentka/každý student) 5. 17.3.2021 Úvodní online přednáška vyučující a následná společná práce: Principy konstrukce vzorku v kvalitativním výzkumu, vztah k teoretickým východiskům a výzkumným otázkám, reprezentativnost vs. účelovost, diverzita - přehled a praktický nácvik konstrukce vzorku k semestrální case study
7. 31.3.2021 Samostatná práce studujících na sdíleném disku - cvičná analýza dat pomocí otevřeného kódování (práce musí být uzavřena nejpozději do 11.00 dne 31.3.2021), zpětná vazba vyučující formou komentářů ve sdíleném prostředí. 8. 7.4.2021 Samostatná práce studujících na sdíleném disku - cvičná analýza dat pomocí axiálního kódování, tvorba základních kategorií (práce musí být uzavřena nejpozději do 11.00 dne 7.4.2021), zpětná vazba vyučující formou komentářů ve sdíleném prostředí. 9. 14.4.2021 Online přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Kvalitativní techniky sběru dat - hloubkové rozhovory, focus groups, pozorování. Konstrukce scénáře strukturovaného a polostrukturovaného rozhovoru (praktické ukázky). Vztah k tradici auditoriálního výzkumu. 10. 21.4.2021 Online přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Sémiotická analýza, analýza obrazového sdělení, archetypy, mytologie. 11. 28.4.2021 Samostatná práce studujících na sdíleném disku: praktická aplikace sémiotické analýzy na semestrální case study (práce musí být uzavřena nejpozději do 11.00 dne 28.4.2021), zpětná vazba vyučující formou komentářů ve sdíleném prostředí. 12. 5.5.2021 Online přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Interpretace sdělení. Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu. Praktický nácvik aplikace hermeneutické analýzy na téma semestrální case study. 13. 12.5.2021 Závěrečné shrnutí výstupů z celosemestrální analýzy. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)
Pro zapsání kurzu je nezbytné mít řádně splněný kurz JJM253, jinak není zápis možný. |