PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Úvod do vizuální komunikace - JJM245
Anglický název: Introduction to visual communication
Český název: Úvod do vizuální komunikace
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 20 / 20 (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D.
Třída: D - Vizuální žurnalistika
Je prerekvizitou pro: JJM284, JJM283, JJM299
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (11.02.2021)
Přednáškový cyklus seznamuje studenty se základními tématy a problémy disciplíny studia obrazu. Prostřednictvím praktických ukázek, kritické analýzy a společné diskuze četby na doma nabízí setkání s významnými fenomény současné vizuální a populární kultury. Nabízí ucelený přehled základních teoretických koncepcí přístupu k obrazu s přesahy do oblasti dějin umění, sémiotiky, postmoderní filosofie, kulturálních studií, postkoloniálních studií, feminismu a studia nových médií. Teoretická rovina výuky je doplněna o úvodní vhled do metodologie vizuální analýzy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. František Géla (17.12.2019)

Cílem kurzu je poskytnout obecnou orientaci v oblasti odborné reflexe média obrazu a osvojit si základní postupy analýzy vizuálních reprezentací.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (11.02.2021)

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Jeho získání je podmíněno splněním ústní zkoušky z obsahu přednáškového cyklu (60%). Student je v průběhu semestru povinen odevzdat recenzi zvolené výstavy, jejíž výběr, související s obsahem kurzu, je dopředu konzultován s vyučující a kritika výstavy odkazuje na probrané koncepty. Rozsah recenze čítá 3 NS (15%). Společně s recenzí výstavy student také odevzdává recenzi dvou ze čtyř následujících titulů: BERGER, John (2016): Způsoby vidění; CARTWRIGHT, Lisa; STURKEN, Marita (2009): Studia vizuální kultury; MIRZOEFF, Nicholas (2018): Jak vidět svět či KESNER, Ladislav (2005): Vizuální teorie. Recenze jedné odborné publikace čítá 3 NS (25%).

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (11.02.2021)

Základní literatura:

AUMONT, Jacques (2005): Obraz. Praha: AMU. S. 5-9; 73-109; 175-190.

BARTHES, Roland (2004): Rétorika obrazu in: CÍSAŘ, Karel (ed.): Co je fotografie? Praha: Herrman & synové. S. 51-62.

BENJAMIN, Walter (1979): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti in Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon. S. 17-47.

BERGER, John (2016): Způsoby vidění. Praha: Labyrint.

BRYSON, Norman; HOLLY, Ann Michael, MOXEY, Keith (eds.) (1994): Visual Culture: Images and Interpretation. Wesleyan: Wesleyan University Press. S. 272-302; 302-325; 325-347.

CARTWRIGHT, Lisa; STURKEN, Marita (2009): Studia vizuální kultury. Praha: Portál. S 19-45; 271-304; 313-341; 391-412.

ELKINS, James (2003): Visual Studies: A Skeptical Introduction. New York: London: SAGE. 230 s.

FISKE, John (2017): Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis. 324 s.

HALL, Stuart (ed.) (2001): Representation: Cultural representations and Signifying Practices. New York: London: SAGE. S. 1-11; 12-65.

JAMESON, Frederick (2016): Postmodernismus: neboli kulturní logika pozdního kapitalismu. Praha: Rybka Publishers. 536 s.

JENKS, Chris (ed.) (1995): Visual Culture. London: New York: Routledge. S. 1-26; 77-96; 218-238.

MANOVICH, Lev (2018): Jazyk nových médií. Praha: Karolinum. 380 s.

MIRZOEFF, Nicholas (2018): Jak vidět svět. Praha: ArtMap. 340 s.

MIRZOEFF, Nicholas (2012): Úvod do studia vizuální kultury. Praha: Academia. 320 s.

MITCHELL, W. J. T.  (2016): Teorie obrazu. Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum. 450 s.

SMITH, Marquard (2008): Visual Culture Studies. Interview with Key Thinkers. New York: London: SAGE. S. 1-17;17-33; 166-182; 182-189; 189-206; 206-229.

VAN LEEUWEN, Theo, JEWITT, Carey (eds.) (2001): Handbook of Visual Analysis. New York: London: SAGE. S. 10-35; 92-119. 

 

Doporučená literatura

AUGÉ, Marc (1999): Antropologie současných světů. Brno: Atlantis. 128 s.

BAUDRILLARD, Jean (2001): Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum. 180 s.

BELTING, Hans (2000): Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta. 244 s.

ČENĚK, David; PORYBNÁ, Tereza (eds.) (2010): Vizuální antropologie: kultura žitá a viděná. Červený Kostelec: Nakladatelství Pavel Merkvart. 332 s.

DIDI-HUBERMAN, Georges (2008): Před časem. Brno: Barrister & Principal. 277 s.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix: Tisíc plošin. Praha: Herrman & synové. 585 s.

DERRIDA, Jacques (1999): Gramatológia. Bratislava: Archa. 314 s.

ECO, Umberto (2006): Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo. 367 s.

ECO, Umberto (2009): Teorie sémiotiky. Praha: Argo. 440 s.

FILIPOVÁ, Marta; RAMPLEY, Matthew (eds.) (2007): Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace. Brno: Barrister & Principal. 254 s.

FLUSSER, Vilém (1994): Za filosofii fotografie. Praha: Hynek. 75 s.

FOUCAULT, Michel (2002): Archeologie vědění. Praha: Herrman & synové. 318 s.

GOFFMANN, Ervin (1999): Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon. 247 s.

GOODMAN, Nelson (2007): Jazyky umění. Praha: Academia. 213 s.

GROENSTEEN, Thierry (2005): Stavba komiksu. Brno: Host. 218 s.

HÁJEK, Václav (2011): Jak rozpoznat odpadkový koš. Praha: Nakladatelství Labyrint. 148 s.

KESNER, Ladislav (2005): Vizuální teorie. Praha: H &H. 372 s.

LACAN, Jacques (1949, 1977): The Mirror-phase as Formative of the Function of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience. July 17th 1949. In: Écrits, a selection. London: Tavistock.

LÉVY, Pierre (2000): Kyberkultura. Praha: Karolinum. 229 s.

LYNCH, Kevin (2004): Obraz města. Ivana Hexnerová: Bova Polygon. 202 s.

MCCLOUD, Scott (2008): Jak rozumět komiksu. Praha: BB/art. 216 s.

MIETZNER, Ulrike, MEYER, Kevin; PEIM, Nick (eds.) (2005): Visual History: Images of Education. Bern: Peter Lang AG. 267 s.

MITCHELL, W. J. T. (1987): Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press. 226 s.

MITCHELL, W. J. T. (2005): What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. Chicago: University of Chicago Press. 379 s.

PANOFSKI, Erwin (1981): Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon. 372 s.

PETRÁŇ, Tomáš (2011): Ecce homo: esej o vizuální antropologii. Pardubice: Univerzita Pardubice. 201 s.

PETŘÍČEK, Miroslav (2009): Myšlení obrazem. Praha: Herrman & synové. 201 s.

SAUSSURE, Ferdinand de (1989): Kurz obecné lingvistiky. Praha: Odeon. 467 s.

SONTAG, Susan (2002): O fotografii. Brno: Barrister & Principal. 181 s.

SONTAG, Susan (2011): S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka. 120 s.

STOCCHETTI, Mario; KUKKONEN, Karin (eds.) (2011): Images in Use. Amsterodam: Philadelphia: John Benjamin Publishing Company. 291 S.

SZTOMPKA, Piotr (2007): Vizuální sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. 168 s.

 

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (24.01.2023)

Přednáška v kombinaci se seminářem k četbě a návštěvou galerijní instituce. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (11.02.2021)

1. Vizuální kultura. Co je to a proč ji studovat?

- potřeby, vznik, smysl a interdisciplinarita pole

- společenský a filosofický kontext rozvoje oboru (19./20. století & 60./70. léta 20. století)

- současné podoby vědy o obraze (od myšlení obrazů k vizuálnímu aktivismu)

- klíčová témata a autoři 

- četba: John Berger: Textové kapitoly 1/úvod a 4/reklama in Způsoby vidění  (1972, česky 2016)

2. Re-prezentace. Znak. Viditelné a neviditelné.

- co vše a jak lze zobrazit?

- obraz jako znak ve francouzském myšlení o obraze

- obrat k obrazu v práci W. J. T. Mitchella

- nadvláda a politika vidění a konzumu v marxisticky orientové filosofii

- četba: Walter Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti (1936, česky 2. vydání 2009)

3. Fotografie - pravdivý obraz?

- sémiotická intepretace fotografie (sémiotika Ch. S. Peirce)

- rozvoj technických obrazů v souvislosti rozvoje věd o člověku

- kodaková a polaroidová kultura

- kultura sociálních sítí a fotografie jako sociální aktér 

- obrazy utrpení a myšlení o fotografii Susan Sontag

- četba: Nicholas Mirzoeff: 3. kapitola “Svět války” in Jak vidět svět (2015, česky 2018)

4. Seminář k četbě Berger, Benjamin a Mirzoeff

5. Pohyblivý obraz a film

- vztah fotografie a filmu

- kognitivní, mediální a psychoanalytické přístupy k filmovému médiu

- četba: Hito Steyerl: “In Defense of the Poor Image” (esej dostupná online na eflux)

6. Vizuální hybridita

- komiks a graffiti: když slovo a text tvoří jeden celek

- rozvoj studia populární kultury

- četba: Umberto Eco: “Mýtus Supermana” in Skeptikové a těšitelé (1964, česky 2006)

7. Zobrazování neviditelného

- kulturální války a Birminghamská škola kulturálních studií

- koloniální a postkoloniální vidění

- obrazová konstrukce genderu

- četba: Donna Haraway: “Manifest kyborgů: Věda, technologie a feminismus ke konci dvacátého století” (1991, česky 2002) (esej dostupná online na Monoskop)

8. Feminismus a vizuální kultura

- historie feministického hnutí ve třech vlnách

- generace pionýrek feministického umění v USA a Evropě v 60. a 70. letech 20. století

- současné podoby a chápání feminismu

- četba: Linda Nochlin: “Proč neexistovaly žádné velké umělkyně?” in Neviditelná žena: antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě (1971, česky 2006)  

9. Seminář k četbě Steyerl, Haraway a Nochlin

10. Obraz města a veřejného prostoru

- vznik moderního města a proces modernizace společnosti

- pojetí města perspektivou Frankfurtské školy 

- behaviorální architektura K. Lynche

- flaneur a psychogeografie G. Deborda

- produkce prostoru H. Lefebvra a problém gentrifikace

11. Nová média a vizuální kultura

- teorie publika a médií S. Halla, I. Angové a H. Jenkinse

- starší pojetí nových médií u V. Flussera a P. Virilia

- definice nových médií L. Manoviche

- kyberkultura, remediace a kulturní remix 

12. Prezentace studentských výstupů

 

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Filip Huněk, Ph.D. (02.02.2020)

Přijetí do magisterského studia, bakalářský titul ze studijního oboru žurnalistika či obdobného zaměření.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK