|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (11.02.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. František Géla (17.12.2019)
Cílem kurzu je poskytnout obecnou orientaci v oblasti odborné reflexe média obrazu a osvojit si základní postupy analýzy vizuálních reprezentací. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (11.02.2021)
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Jeho získání je podmíněno splněním ústní zkoušky z obsahu přednáškového cyklu (60%). Student je v průběhu semestru povinen odevzdat recenzi zvolené výstavy, jejíž výběr, související s obsahem kurzu, je dopředu konzultován s vyučující a kritika výstavy odkazuje na probrané koncepty. Rozsah recenze čítá 3 NS (15%). Společně s recenzí výstavy student také odevzdává recenzi dvou ze čtyř následujících titulů: BERGER, John (2016): Způsoby vidění; CARTWRIGHT, Lisa; STURKEN, Marita (2009): Studia vizuální kultury; MIRZOEFF, Nicholas (2018): Jak vidět svět či KESNER, Ladislav (2005): Vizuální teorie. Recenze jedné odborné publikace čítá 3 NS (25%). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (11.02.2021)
Základní literatura: AUMONT, Jacques (2005): Obraz. Praha: AMU. S. 5-9; 73-109; 175-190. BARTHES, Roland (2004): Rétorika obrazu in: CÍSAŘ, Karel (ed.): Co je fotografie? Praha: Herrman & synové. S. 51-62. BENJAMIN, Walter (1979): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti in Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon. S. 17-47. BERGER, John (2016): Způsoby vidění. Praha: Labyrint. BRYSON, Norman; HOLLY, Ann Michael, MOXEY, Keith (eds.) (1994): Visual Culture: Images and Interpretation. Wesleyan: Wesleyan University Press. S. 272-302; 302-325; 325-347. CARTWRIGHT, Lisa; STURKEN, Marita (2009): Studia vizuální kultury. Praha: Portál. S 19-45; 271-304; 313-341; 391-412. ELKINS, James (2003): Visual Studies: A Skeptical Introduction. New York: London: SAGE. 230 s. FISKE, John (2017): Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis. 324 s. HALL, Stuart (ed.) (2001): Representation: Cultural representations and Signifying Practices. New York: London: SAGE. S. 1-11; 12-65. JAMESON, Frederick (2016): Postmodernismus: neboli kulturní logika pozdního kapitalismu. Praha: Rybka Publishers. 536 s. JENKS, Chris (ed.) (1995): Visual Culture. London: New York: Routledge. S. 1-26; 77-96; 218-238. MANOVICH, Lev (2018): Jazyk nových médií. Praha: Karolinum. 380 s. MIRZOEFF, Nicholas (2018): Jak vidět svět. Praha: ArtMap. 340 s. MIRZOEFF, Nicholas (2012): Úvod do studia vizuální kultury. Praha: Academia. 320 s. MITCHELL, W. J. T. (2016): Teorie obrazu. Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum. 450 s. SMITH, Marquard (2008): Visual Culture Studies. Interview with Key Thinkers. New York: London: SAGE. S. 1-17;17-33; 166-182; 182-189; 189-206; 206-229. VAN LEEUWEN, Theo, JEWITT, Carey (eds.) (2001): Handbook of Visual Analysis. New York: London: SAGE. S. 10-35; 92-119.
Doporučená literatura AUGÉ, Marc (1999): Antropologie současných světů. Brno: Atlantis. 128 s. BAUDRILLARD, Jean (2001): Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum. 180 s. BELTING, Hans (2000): Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta. 244 s. ČENĚK, David; PORYBNÁ, Tereza (eds.) (2010): Vizuální antropologie: kultura žitá a viděná. Červený Kostelec: Nakladatelství Pavel Merkvart. 332 s. DIDI-HUBERMAN, Georges (2008): Před časem. Brno: Barrister & Principal. 277 s. DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix: Tisíc plošin. Praha: Herrman & synové. 585 s. DERRIDA, Jacques (1999): Gramatológia. Bratislava: Archa. 314 s. ECO, Umberto (2006): Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo. 367 s. ECO, Umberto (2009): Teorie sémiotiky. Praha: Argo. 440 s. FILIPOVÁ, Marta; RAMPLEY, Matthew (eds.) (2007): Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace. Brno: Barrister & Principal. 254 s. FLUSSER, Vilém (1994): Za filosofii fotografie. Praha: Hynek. 75 s. FOUCAULT, Michel (2002): Archeologie vědění. Praha: Herrman & synové. 318 s. GOFFMANN, Ervin (1999): Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon. 247 s. GOODMAN, Nelson (2007): Jazyky umění. Praha: Academia. 213 s. GROENSTEEN, Thierry (2005): Stavba komiksu. Brno: Host. 218 s. HÁJEK, Václav (2011): Jak rozpoznat odpadkový koš. Praha: Nakladatelství Labyrint. 148 s. KESNER, Ladislav (2005): Vizuální teorie. Praha: H &H. 372 s. LACAN, Jacques (1949, 1977): The Mirror-phase as Formative of the Function of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience. July 17th 1949. In: Écrits, a selection. London: Tavistock. LÉVY, Pierre (2000): Kyberkultura. Praha: Karolinum. 229 s. LYNCH, Kevin (2004): Obraz města. Ivana Hexnerová: Bova Polygon. 202 s. MCCLOUD, Scott (2008): Jak rozumět komiksu. Praha: BB/art. 216 s. MIETZNER, Ulrike, MEYER, Kevin; PEIM, Nick (eds.) (2005): Visual History: Images of Education. Bern: Peter Lang AG. 267 s. MITCHELL, W. J. T. (1987): Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press. 226 s. MITCHELL, W. J. T. (2005): What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. Chicago: University of Chicago Press. 379 s. PANOFSKI, Erwin (1981): Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon. 372 s. PETRÁŇ, Tomáš (2011): Ecce homo: esej o vizuální antropologii. Pardubice: Univerzita Pardubice. 201 s. PETŘÍČEK, Miroslav (2009): Myšlení obrazem. Praha: Herrman & synové. 201 s. SAUSSURE, Ferdinand de (1989): Kurz obecné lingvistiky. Praha: Odeon. 467 s. SONTAG, Susan (2002): O fotografii. Brno: Barrister & Principal. 181 s. SONTAG, Susan (2011): S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka. 120 s. STOCCHETTI, Mario; KUKKONEN, Karin (eds.) (2011): Images in Use. Amsterodam: Philadelphia: John Benjamin Publishing Company. 291 S. SZTOMPKA, Piotr (2007): Vizuální sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. 168 s.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (24.01.2023)
Přednáška v kombinaci se seminářem k četbě a návštěvou galerijní instituce. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (11.02.2021)
1. Vizuální kultura. Co je to a proč ji studovat? - potřeby, vznik, smysl a interdisciplinarita pole - společenský a filosofický kontext rozvoje oboru (19./20. století & 60./70. léta 20. století) - současné podoby vědy o obraze (od myšlení obrazů k vizuálnímu aktivismu) - klíčová témata a autoři - četba: John Berger: Textové kapitoly 1/úvod a 4/reklama in Způsoby vidění (1972, česky 2016) 2. Re-prezentace. Znak. Viditelné a neviditelné. - co vše a jak lze zobrazit? - obraz jako znak ve francouzském myšlení o obraze - obrat k obrazu v práci W. J. T. Mitchella - nadvláda a politika vidění a konzumu v marxisticky orientové filosofii - četba: Walter Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti (1936, česky 2. vydání 2009) 3. Fotografie - pravdivý obraz? - sémiotická intepretace fotografie (sémiotika Ch. S. Peirce) - rozvoj technických obrazů v souvislosti rozvoje věd o člověku - kodaková a polaroidová kultura - kultura sociálních sítí a fotografie jako sociální aktér - obrazy utrpení a myšlení o fotografii Susan Sontag - četba: Nicholas Mirzoeff: 3. kapitola “Svět války” in Jak vidět svět (2015, česky 2018) 4. Seminář k četbě Berger, Benjamin a Mirzoeff 5. Pohyblivý obraz a film - vztah fotografie a filmu - kognitivní, mediální a psychoanalytické přístupy k filmovému médiu - četba: Hito Steyerl: “In Defense of the Poor Image” (esej dostupná online na eflux) 6. Vizuální hybridita - komiks a graffiti: když slovo a text tvoří jeden celek - rozvoj studia populární kultury - četba: Umberto Eco: “Mýtus Supermana” in Skeptikové a těšitelé (1964, česky 2006) 7. Zobrazování neviditelného - kulturální války a Birminghamská škola kulturálních studií - koloniální a postkoloniální vidění - obrazová konstrukce genderu - četba: Donna Haraway: “Manifest kyborgů: Věda, technologie a feminismus ke konci dvacátého století” (1991, česky 2002) (esej dostupná online na Monoskop) 8. Feminismus a vizuální kultura - historie feministického hnutí ve třech vlnách - generace pionýrek feministického umění v USA a Evropě v 60. a 70. letech 20. století - současné podoby a chápání feminismu - četba: Linda Nochlin: “Proč neexistovaly žádné velké umělkyně?” in Neviditelná žena: antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě (1971, česky 2006) 9. Seminář k četbě Steyerl, Haraway a Nochlin 10. Obraz města a veřejného prostoru - vznik moderního města a proces modernizace společnosti - pojetí města perspektivou Frankfurtské školy - behaviorální architektura K. Lynche - flaneur a psychogeografie G. Deborda - produkce prostoru H. Lefebvra a problém gentrifikace 11. Nová média a vizuální kultura - teorie publika a médií S. Halla, I. Angové a H. Jenkinse - starší pojetí nových médií u V. Flussera a P. Virilia - definice nových médií L. Manoviche - kyberkultura, remediace a kulturní remix 12. Prezentace studentských výstupů
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Filip Huněk, Ph.D. (02.02.2020)
Přijetí do magisterského studia, bakalářský titul ze studijního oboru žurnalistika či obdobného zaměření. |