PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova v rodině - JJM231
Anglický název: Family media education (Parental mediation)
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Šťastná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Šťastná, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět je určen studentům, kteří se hlouběji zajímají o problematiku mediální výchovy v rodině. Studentům umožní pochopit šíři dané problematiky (na téma je pohlíženo z více různých úhlů pohledu) a základní pojmy, které se v souvislosti s ní používají. Získají přehled o tom, co se v dané oblasti zatím vyzkoumalo, i o problémech, na které by mohli studenti narazit, pokud by se chtěli tématem zabývat v diplomové práci. V průběhu semestru budou mít možnost o tématu diskutovat, přinášet vlastní podněty a zpracovat vlastní prezentaci o vybraném tématu. Jednou z podmínek zakončení předmětu je také vypracování návrhu, jak by konkrétně mohla být mediální výchova v rodině v praxi rozvíjena.
Poslední úprava: Šťastná Lucie, Mgr., Ph.D. (02.02.2016)
Podmínky zakončení předmětu

K úspěšnému zakončení předmětu je nutné:
1) připravit si v průběhu semestru prezentaci na téma dle výběru (seznam témat bude poskytnut při prvním setkání), nezbytná je průběžná konzultace zpracování tématu, její zaslání předem v domluveném termínu a představení ostatním studentům, 
2) průběžné vypracovávání vlastního projektu, který podpoří mediální výchovu v rodině v praxi - jeho konkrétní podoba bude na každém studentovi, jeho povinné náležitosti budou vysvětleny při prvním setkání, projekt bude formou dílčích úkolů zpracováván průběžně během semestru,
3) pravidelná docházka studentů (účast na hodinách studentům pomůže zpracovávat průběžně projekt a získat k němu zajímavé informace a podklady).

Poslední úprava: Šťastná Lucie, Mgr., Ph.D. (21.09.2017)
Literatura

Základní literatura

(slouží jako pomůcka pro ty, kteří se chtějí zorientovat v tématu mediální výchovy v rodině)

Izrael, P. (2009). Rodičovská mediácia. In: Pavličíková, H., Šebeš, M. & Šimůnek, M. (Eds.). Mediální pedagogika: Média a komunikace v teorii a učitelské praxi. České Budějovice: JUČB, s. 78-85.

Jirák, J., Wolák, R. (2009). Média a edukační působení na mládež. In: Průcha, J., ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 493-497. ISBN 978-80-7367-546-2.

Sloboda, Z. (2010). Mediální výchova v rodině z pohledu české společnosti: dílčí výsledky z výzkumu. In: Mašek, J., Sloboda, Z. & Zikmundová, V. (Eds.). Mediální pedagogika v teorii a praxi. Plzeň: PDF ZČU, s. 27-36.

Sloboda, Z. (2013). Mediální výchova v rodině. Postoje, nástroje, výzvy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4496-3.

Stašová, L., Slaninová, G., Junová, I. (2015). Nová generace. Vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-567-7.

Šeďová, K. (2004). Média jako pedagogické téma. Pedagogika. Roč. 54, s. 19-33. ISSN 0031-3815. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1767&lang=cs.

Šeďová, K. (2006). Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno. Disertační práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav pedagogických věd. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/23233/ff_d/.

Šeďová, K. (2009). Mediální pedagogika. In: Průcha, J., ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 787-791. ISBN 978-80-7367-546-2.

Šťastná, L. (2014). Potřebují rodiče k výchově svých dětí "mediální minimum"? Andragogika. 18 (1), 17-24. ISSN 1211-6378.

Šťastná, L. (2014). The Challenges of Media Education of the Adult Population within the Czech Context. In: Carpentier Reifová, I., Pavlíčková, T. (eds.). Media, Power and Empowerment - Central and Eastern European Communication and Media Conference CEECOM Prague 2012. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, s. 47-52. ISBN 978-1-4438-6396-4.

Šťastná, L., Wolák, R. (2014). Media Education in a Family: Do Parents Have Anything to Rely on? European Journal of Science and Theology. Roč. 10, č. 5, s. 225-236. ISSN 1841-0464.

 

Další doporučená literatura bude poskytnuta na první hodině. Sloužit by měla jako pomůcka pro ty, kteří mají zájem o podrobnější informace k tématům jednotlivých seminářů a případně je budou zpracovávat do prezentace.

Poslední úprava: Šťastná Lucie, Mgr., Ph.D. (02.02.2016)
Sylabus

1. Mediální výchova v rodině (úvod, vysvětlení podmínek zakončení předmětu, rozdělení témat prezentací, vysvětlení praktických výstupů).

2. Kdo má děti mediálně vychovávat a co to vlastně znamená?

3. Co znamená mediální výchova v rodině v ČR a v zahraničí? 

4.-5. Co už o mediální výchově v rodině víme díky zahraničním studiím?

6. Co už o mediální výchově v rodině víme z českých studií?

7. Mohou být média ve výchově dítěte problém?

8. Na čem se zatím výzkumníci neshodnou a co nezkoumají

9. Z jakých disciplín mediální výchova v rodině vychází?

10. Má mediální vzdělávání rodičů smysl?

11. Co se změnilo s příchodem digitálních médií? 

12.-13. Možnosti podpory mediální výchovy v rodině 

Poslední úprava: Šťastná Lucie, Mgr., Ph.D. (21.09.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK