PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly kulturálních studií - JJM227
Anglický název: Selected Issues in Cultural Studies
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: JKM122
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (13.02.2021)
Kurz vykládá počátky a základní koncepty kulturálních studií, od nichž se odráží k přehledu, definicím a explikacím témat, která jsou typická pro kulturální studia v současné podobě, kdy se již stabilizovala jako zavedená akademická oblast. Jako základní vstupní pojmy jsou představeny: kultura, struktura, význam, text, ideologie, hegemonie, populární kultura, polysémie, aktivní publikum. Nové kontexty, do nich jsou tyto klasické pojmy zasazeny, zastupuje studium např. globalizace, prostoru, času, paměti, participace, občanství a vývoje sporu s politickou ekonomií. Vzhledem k tomu, že kulturální studia jsou dynamickou disciplínou, která často vede dialog s jinými disciplínami (typicky s politickou ekonomií) či v rámci svých proudů, výklad látky je uspořádán do přehledu určujících "debat".
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (13.02.2021)
Cílem kurzu je představit disciplínu kulturální studia tak, aby studenti pochopili, o jaký obor se jedná a aby se podařilo odstranit první dojem vágnosti, neurčitosti a nejasnosti, který jej obvykle provází. Dalším cílem je ukázat prospěšnost perspektivy kulturálních studií pro studium médií jakožto komplexní mediální kultury tvořené napětím mezi jednáním těch, kteří mediální texty tvoří a těch, kteří je konzumují. Kurz ukazuje, jak se v tomto napětí ustavuje i rozmělňuje moc spojená s dominantními pozicemi ve společnosti, z nichž pochází a k nimž vede. 
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (14.02.2021)

Povinná literatura

Lewis, Jeff. Cultural Studies. The Basics. 2. vyd. London: Sage. 2008. 456 s. ISBN  978-1412922302 - kapitoly 5, 8

Turner, Graeme. British Cultural Studies. An Introduction. 2. vyd. London: Routledge. 1996. 258 s. ISBN 978-0415129305 - celá publikace

X Hall, Stuart. Encoding Decoding. Pp. 128-139 in Stuart Hall, Dorothy Hobson, Andrew Loewe, Paul Willis (eds.), Culture, Media, Language. New Ed edition. London: Routledge. 2006 (1980).  320 s. 978-0415079068

X Hall, Stuart. (1980) Cultural Studies: Two Paradigms. Media, culture and society, (2):57-72.

X Fiske, John. Television Culture. 2. vyd. London: Routledge. 2010. 424 s. ISBN 978-0415596473 - kapitoly 1, 5, 6, 12, 16

Ang, Ian. (1985) Watching Dallas. New York: Methuen & Co. Ltd. - kapitoly 2, 3

Garnham, Nicholas. Political Economy and Cultural Studies: Reconciliation or Divorce? Critical Studies in Mass Communication. 1995, vol. 12, no. 1, s. 62-72. ISSN 1529-5036.

Grossberg, Lawrence (1995) Cultural Studies vs. Political Economy: Is Anybody Else Bored with this Debate? Critical Studies in Mass Communication. 1995, vol. 12, no. 1, s. 72-82. ISSN 1529-5036.

Adorno, Theodor. The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture. 1. přeprac. vyd. London: Routledge. 2001. 210 s. ISBN 9780415253802. - kapitola 3

X Jenkins, Henry - Green, Joshua - Ford, Sam. Spreadable Media.  1. vyd. New York: NYU Press. 352 s. ISBN 978-0814743508 - Introduction, kapitoly 3, 4

Tomlinson, John. Cultural Imperialism. 1. vyd. Baltimore: John Hopkins University Press. 1991. 224 s. ISBN 978-0861877515 - kapitoly 1, 2

X van Zoonen, Lisbet. Entertaining the Citizen. 1. vyd. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. 192 s. ISBN 978-0742529076 - kapitoly 1, 4, 7

Neiger, Motti - Mayers, Oren - Zandberg, Eyal. On Media Memory. Collective Memory in New Media Age. 1. vyd. London: Palgrave Macmillan. 2011. 320 s. ISBN 978-0230275683 - Editors´ Introduction, kapitola 17

X Curran, James - Fenton, Natalie - Freedman, Des. Misunderstanding the Internet. 1. vyd. London: Routledge. 2012. 208 s. ISBN 978-0415579582. - kapitoly 2, 3

Livingstone, Sonia - Couldry, Nick - Markham, Tim. Media Consumption and Public Engagement. 1. vyd. London: Palgrave Macmillan. 2010. 264 s. ISBN 978-0230247383 - kapitoly 1, 2

McGuigan, Jim. Cultural Populism. 1 vyd. London: Routledge. 1992. - kapitoly 1, 4

X McRobbie, Angela. Aktuální témata kulturálních studií. 1. vyd. Praha: Portál. 2006. 240 s. ISBN 978-8073671563 - kapitola "Stuart Hall a invenčnost kulturálních studií"

Storey, John. 2010. Cultural Studies and the Study of Popular Culture. Edinburgh: Edinburgh University Press. - kapitola 1, 7

Šafr J and Häuberer J (2008) Social Distances and Stratification: Social Space in the Czech Republic. In: Šafr J (ed) Social Distance as a Relational Approach to Social Stratification: A Theoretical Introduction. Praha: Institute of Sociology, pp. 11-20.

x Lyle SA (2008) (Mis)recognition and the middle-class/bourgeois gaze: A case study of Wife Swap. Critical Discourse Studies 5(4): 319–330.

 

Doplňující studijní literatura pro zvláště motivované studenty (nepovinné)

Pickering, Michael. Research Methods for Cultural Studies. Edinburgh: Edinburgh University Press. 2008. 256 s. ISBN 978-0748625789

Storey, John. Culture and Power in Cultural Studies. Edinburgh: Edinburgh University Press. 2010. 216 s. ISBN 978-0748640157.

Grossberg, Lawrence. Cultural Studies in the Future Tense. Durham: Duke University Press. 2010. 372 s. 978-0822348306

Riegert, Kristina. Politicotainment. Television´s Take on the Real. New York: Peter Lang Publishing. 2007. 296 s. ISBN 978-0820481142

Žižek, Slavoj (2012) Mapping Ideology. London: Verso.

Creeber, Glen (2008) Digital Culture: Understanding New Media. London: Open University Press.

Tomlinson, John (2001) Cultural Imperialism: A Critical Introduction. New York: Continuum.

Booth, Paul (2010) Digital Fandom: New Media Studies (Digital Formations). New York: Peter Laang Publishing.

Schäfer, Mirko Tobias Bastard Culture! (2014) How User Participation Transforms Cultural Production. Amsterdam: University of Amsterdam Press.

Babe, Robert E. (2010) Cultural Studies and Political Economy: Toward a New Integration. Lanham: Lexington Books.

McGuigan, Jim (1992) Cultural Populism. London: Routledge.

Hall, Gary - Birchall, Caire (2006) New Cultural Studies: Adventures in Theory. Edinburgh: Edinburgh University Press.

 

Speciální literatura pro zvláště zoufalé studenty (nepovinné)

Berger, Arthur A. Cultural Critisism. A Primer of Key Concepts. 1. vyd. London: Sage. 1995. 216 s. ISBN 978-0803957343

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (14.02.2021)

V letním semestru kurz probíhá formou distanční výuky, a to jako předem nahrané přednášky. Každý týden v rozvrhem stanoveném čase jsou odkazy na nahrané přednášky zveřejňovány v Moodle verzi kurzu. Moodle verze kurzu představuje hlavní online nástroj, s jehož pomocí jsou také organizovány klasifikovaný domácí úkol a závěrečný test. Každý student zapsaný do kursu, je povinen se přihlásit do Moodle verze kurzu.

Moodle verze kurzu je zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9417

Kurz je veden převážně přednáškovou formou.

Velký důraz je kladen na samostatnou četbu, která je testována v klasifikovaném domácím úkole i závěrečném písemném testu

V sylabu je ke každému tématu uvedena typická ilustrativní publikace, která se opakuje také na seznamu literatury. V rámci kurzu lze doporučit, aby se studující před každým setkáním (nahranou přednáškou) s ilustrativní publikací seznámil. Publikace uvedené u jednotlivýchb témat jsou také základním zdrojem poznatků k danému tématu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (14.02.2021)

Úvodní informace

Podmínkou absolvování předmětu je získání alespoň 15 bodů v rámci dvoustupňového vyhodnocení získaných poznatků.

 

  • Klasifikovaný domácí úkol: max. 10 bodů = 100 %
  • Online závěrečný písemný test: max. 20 bodů = 100 % 

 

Celkový výsledek je získán vypočítáním průměru procentuální úspěšnosti průběžného testu a závěrečného testu. 

 

Celkový výsledek je stanoven podle klasifikační škály:

91 % a více => A

81-90 % => B

71-80 % => C

61-70 % => D

51-60 % => E

0-50 % => F

 

Klasifikovaný domácí úkol: popis a požadavky 

Vyberte si jeden titul z literatury, která je v seznamu literatury označena symbolem X. Napište krátký esej o rozsahu 250 slov. Vaším úkolem je pomyslně se vtělit  do autory/autorky vybraného textu a z  perspektivy tohoto autora/autorky zformulovat příspěvek do polemiky mezi kulturálními studii a politickou ekonomií. Zaujměte esejem pozici v této polemice, která správně vystihuje zařazení vybraného autora. Čerpejte argumenty z přečteného textu. (Pamatujte, že v odborné polemice je třeba se vyhranit vůči jiným osobnostem opačného tábora. Je třeba zachovat slušnost, ale můžete být ironičtí, jízliví či provokativní.)

Za klasifikovaný domácí úkol můžete získat až 10 bodů, což odpovídá 100 % hodnocení.

 

Závěrečný písemný test: popis a požadavky 

Závěrečný test proběhne online na platformě Moodle.  Test zahrnuje také problematiku vyloženou v odborné literatuře označené symbolem X. V testu může studující získat až 20 bodů, což představuje 100 % hodnocení.

 

Termíny odevzdání klasifikovaného domácího úkolu:

Odevzdává se přes Moodle v termínech: 21.5., 4.6., 18.6., 3.9

 

Termíny ONLINE MOODLE testů

Na vybraný termín testu je třeba se zapsat v SISu. Studentům zapsaným na konkrétním termín bude s předstihem 60 min zaslán odkaz na online test na platformě MOODLE.

Termíny budou zveřejněny před začátkem zkouškového období.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (14.02.2021)

18.2. Seznámení s kurzem, jeho pravidly a sylabem

Živé setkání v reálném čase: meet.google.com/esz-wmkn-wtn

 

25.2. Kulturální studia: definice, počátky, klasikové

Nahraná přednáška (odkaz v Moodle verzi kurzu)

Turner, Graeme. British Cultural Studies. An Introduction. 2. vyd. London: Routledge. 1996. 258 s. ISBN 978-0415129305

 

4.3. Kulturální studia: definice, počátky, klasikové II

Nahraná přednáška (odkaz v Moodle verzi kurzu)

Turner, Graeme. British Cultural Studies. An Introduction. 2. vyd. London: Routledge. 1996. 258 s. ISBN 978-0415129305

 

11.3. Strukturalistický proud: text, ideologie, hegemonie 

Nahraná přednáška (odkaz v Moodle verzi kurzu)

Hall, Stuart. Encoding Decoding. Pp. 128-139 in Stuart Hall, Dorothy Hobson, Andrew Loewe, Paul Willis (eds.), Culture, Media, Language. New Ed edition. London: Routledge. 2006 (1980).  320 s. 978-0415079068

Hall, Stuart. (1980) Cultural Studies: Two Paradigms. Media, culture and society, (2):57-72.

 

18.3 Kulturalistický proud: aktivní publika, subkultury, sémiotická demokracie 

Nahraná přednáška (odkaz v Moodle verzi kurzu)

Ang, Ian. (1985) Watching Dallas. New York: Methuen & Co. Ltd.

 

25.3. Debata o kulturním průmyslu a populární kultuře 

Nahraná přednáška (odkaz v Moodle verzi kurzu)

Storey, John (2009) Cultural Theory and Popular Culture. London: Pearson, pp. 1-91.

 

1.4. Debata o kulturní třídě

Nahraná přednáška (odkaz v Moodle verzi kurzu)

Šafr J and Häuberer J (2008) Social Distances and Stratification: Social Space in the Czech Republic. In: Šafr J (ed) Social Distance as a Relational Approach to Social Stratification: A Theoretical Introduction. Praha: Institute of Sociology, pp. 11-20.

Lyle SA (2008) (Mis)recognition and the middle-class/bourgeois gaze: A case study of Wife Swap. Critical Discourse Studies 5(4): 319–330.

 

8.4. Debata o kulturním imperialismu 

Nahraná přednáška (odkaz v Moodle verzi kurzu)

Tomlinson, John. Cultural Imperialism. 1. vyd. Baltimore: John Hopkins University Press. 1991. 224 s. ISBN 978-0861877515

 

15.4.  Debata o kulturním občanství 

Nahraná přednáška (odkaz v Moodle verzi kurzu)

van Zoonen, Lisbet. Entertaining the Citizen. 1. vyd. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. 192 s. ISBN 978-0742529076

 

22. 4. Debata o kulturní a kolektivní paměti

Nahraná přednáška (odkaz v Moodle verzi kurzu)

Neiger, Motti - Mayers, Oren - Zandberg, Eyal. On Media Memory. Collective Memory in New Media Age. 1. vyd. London: Palgrave Macmillan. 2011. 320 s. ISBN 978-0230275683

 

29.4. Debata o kulturní participaci, jednání (agency) a nových médiích 

Nahraná přednáška (odkaz v Moodle verzi kurzu)

Creeber, Glen. 2009. Digital Culture: Understanding New Media. Maiddenhead: McGraw-Hill.

Jenkins, Henry - Carpentier, Nico (2013) Theorizing participatory intensities: A conversation about participation and politics. Convergence, 19(3): 265-286.

 

6.5. Reading week 

Samostatná četba literatury k testu a klasifikovanému domácímu úkolu

 

13.5. Konzultace probrané látky

Konzultace pro zájemce v reálném čase: meet.google.com/esz-wmkn-wtn

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (08.02.2015)

Předmět Vybrané kapitoly z kulturálních studií JJM227 si lze zapsat až po absolvování předmětu Kritické teorií médií.

Lze doporučit, aby si studenti paralelně s předmětem nebo po absolvování předmětu JJM227 zapsali předmět Čtení textů ke studiu médií - populární kultura.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK