PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Redigování a zpracování textů - JJM158
Anglický název: Editing+Journalistic Project
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Petr Závozda
Vyučující: PhDr. Petr Závozda
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KOPPLOVA (11.09.2013)
Předmět Redigování a zpracovávání textů + Novinářský projekt + Redakční praxe se soustřeďuje na praktické úpravy novinářských textů a redakční zpracování textů studenty s důrazem na současnou praxi v českých tištěných a internetových médiích. Náplní seminářů je rovněž kritické hodnocení již uveřejněných textů a jeho využití při vytváření vlastních. Postupně se studenti praktickou formou dotknou problematiky určování agendy a vytváření tematických celků. Na semináře Redigování a zpracování textů navazuje příprava rozsáhlého novinářského textu a praxe v redakci.

Cíl předmětu
Poslední úprava: KOPPLOVA (11.09.2013)

Hlavním cílem předmětu je studentům umožnit učit se připravovat žurnalistické texty, seznámit je s postupy při jejich redigování a pochopit žánrová specifika.

Praktickou formou by se studenti měli učit určovat agendu médií a vytvářet tematické celky.

Cílem Redakční praxe je studentům umožnit získat osobní zkušenost s prací v médiích (vyzkoušet si plnění běžných úkolů), poznat strukturu redakce a seznámit se s redakční rutinou.

Literatura
Poslední úprava: KOPPLOVA (11.09.2013)

Burns, L. S. (2004): Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál, s. r. o.
 Kolektiv autorů (2001): Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum (Univerzita Karlova v Praze)
Kolektiv autorů (2003): Média a realita 2002. Sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno. Řada: Média, kultura, komunikace, svazek 5. Brno: Masarykova Univerzita Brno
Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P
Vybíral, Z. (2003): Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál



Další doporučené tituly:
 
Köpplová, B.?Jirák ,J. (2003): Média a společnost. Praha: Portál
Postman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta
Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk
Kolektiv autorů (2004): Média a realita 2003. Sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno. Řada: Média, kultura, komunikace, svazek 6. Brno: Masarykova Univerzita Brno
ČTK (1994): Agentura a její zpravodajství. Praha: ČTK
Valdrová, J. (31. ledna 2006): Jak jazyk zabíjí image odbornice. www.genderonline.cz
Volek, J. ? Jirák, J. ? Köpplová, B. (2006): Vybrané atributy profesního sebepojetí českých novinářů (z čtvrtletníku Mediální studia, I/2006). Brno: Syndikát novinářů.

Metody výuky
Poslední úprava: KOPPLOVA (11.09.2013)

Organizace, metody studia:
Semináře, konzultace, praxe v redakci

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KOPPLOVA (11.09.2013)

Podmínky pro splnění studijních povinností:
Průběžné prokazování osvojených znalostí při práci s texty, obhájení novinářského projektu (vlastního žurnalistického textu) a absolvování praxe v redakci. 

Sylabus
Poslední úprava: KOPPLOVA (11.09.2013)

Stručný program seminářů:

Redigování a zpracování textů

1.Úvodní seminář ? uvedení do problematiky, praktické cvičení s denním tiskem
2.-5. Praktická cvičení ? zpravodajství, čelo zpráv, titulkový aparát, ověřování informací. Hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v tisku.
6.-7. Praktická cvičení ? zpravodajské příspěvky v audiovizuálních médiích a texty a fotografie v tisku, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů a fotografií v tisku a příspěvků (textů) v audiovizuálních a nových médiích.
8. Praktická cvičení ? určování agendy, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
9. Praktická cvičení ? tematické celky. Hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
10. Praktická cvičení ? texty bulvární žurnalistiky, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
11. Praktická cvičení ? titulní strana periodika, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
12. Názorové texty. Závěrečné hodnocení.


Novinářský projekt
Vlastní novinářský projekt v podobě zpracovaného tematického celku je třeba odevzdat dle programu semináře (viz dále). Projekt by měl mít rozsah 8-12 normostran psaného textu a obrazové přílohy (fotografie, grafy, schémata apod.). Projekt musí odpovídat podmínkám zadání dohodnutým v úvodních seminářích. Odevzdaný výsledný výstup je představován textem (standardní úprava rukopisu) v daném rozsahu normostran rukopisu (včetně titulkového aparátu) a přílohami obsahujícími obrazový doprovod, návrh grafického ztvárnění (špígl), seznam použitých zdrojů.
Studenti si budou postupně osvojovat základní dovednosti potřebné pro zpracování určitého tématu (například pro zpravodajský časopis), tematickou stranu v novinách atd.). V diskusi by měli obhájit už samotnou volbu tématu (obhájení tématu bude pedagogovi sloužit jako orientační východisko pro schválení tématu), celkovou skladbu (texty, obrazový doprovod atd.) a cílové médium. Frekventanti by se měli naučit volit adekvátní žánrové postupy a typy, proporce jednotlivých textů i obrazového doprovodu. Při tvorbě textů využívat relevantní zdroje informací. Soustavně projekt konfrontovat se zásadami novinářské etiky.
1.-2. Úvodní semináře ? formulování, obhajování a zadání témat novinářských projektů jednotlivým studentům. Vypracování harmonogramu práce na jednotlivých tematických celcích.
Poznámka k zadání tématu:
Student navrhne téma a předloží ho ke schválení pedagogovi nejpozději do konce prvního týdne výuky. Během semináře v druhém týdnu výuky bude mít student možnost výběr obhájit. Studentům, kteří téma neobhájí, bude přiděleno jiné.
3. Diskuse nad tezemi projektu
Poznámka k diskusi nad tezemi projektu:
Do konce 2. týdne výuky předloží student teze projektu (cca 2 strany rukopisu)
4. Individuální práce a konzultace dle dohodnutého rozpisu
5. Skupinová konzultace konfrontující míru rozpracovanosti
6. Individuální práce a konzultace
7.-8. Povinná individuální konzultace jednotlivých autorů, pedagog rozhodne, zda projet připustí k obhajobě
9 Odevzdání zpracovaného projektu
10.-11. Obhajoby projektů (obhajoby projektů jsou veřejné)
12. Rezerva


Redakční praxe

1.-3. týden - praxe v redakci
Poznámka:
V médiu bude určen pracovník, který studentovi potvrdí/nepotvrdí plnění praxe v redakci.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KOPPLOVA (11.09.2013)

Přijetí do magisterského studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK