PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2009/2010
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu veřejného mínění - JJM154
Anglický název: Methodology of Public Polls
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2007 do 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Eliška Jungová, Dr., CSc.
Je prerekvizitou pro: JJM155
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KOPPLOVA (12.10.2011)
Předmět je zaměřen na základní metodologické principy výzkumu veřejného mínění jako jednoho typu kvantitaviního
sociologického výzkumu. Posluchači jsou seznámeni s etapami práce na výzkumu, s využitím kvalitativního výzkumu i
specifických technik výzkumu trhu při zkoumání veřejného mínění.
.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eliška Jungová, Dr., CSc. (27.04.2008)

Cílem je seznámit posluchače s teoretickými poznatky a praxí výzkumu veřejného mínění. Zejména s ohledem na jejich dovednost posoudit kvalitu prezentovaných výzkumů a adekvátně interpretovat jejich výsledky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eliška Jungová, Dr., CSc. (27.04.2008)

Studijní literatura:

Black, T.: Doing quantitative research in the social sciences. London, Sage 2003

Corbetta, P.: Social Research, theory, method and technique. London, Sage 2003.

Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha, Karolinum 1993 .

Jeřábek, H. Úvod do sociologického výzkumu, Praha, Karolinum 1992.

Kozel, R. : Moderní marketingový výzkum. Praha, Grada 2006.

Morgan, D. L.: Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Brno, Sdružení SCAN 2001.

Noelleová, E.: Výzkum veřejného mínění, Praha, Svoboda l970.

Šubrt, J. (ed.): Kapitoly ze sociologie veřejného mínění: Teorie a výzkum. Praha, Karolinum 1998.

Doporučená literatura:
Asher, H.: Polling and Public. Washington, CQ Press 2004.

Gallup, G.: Průvodce po výzkumu veřejného mínění. Praha, Orbis 1948.

Diekmann, A. (ed).: Methoden der Sozialforschung. Wiesbaden, VS Verlag 2006.

Kunštát, D.(ed): České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha, SoÚ 2006.

Noelle - Neumann, E., Peterson, T.: Alle, nicht jeder. Einführung in die Methoden der Demoskopie. Munchen, Deutsches Tashenbuch Verlag 1996.

Novák, I.: Výzkumy veřejného mínění. Praha, VŠE 1995.

www.simar.cz

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Eliška Jungová, Dr., CSc. (27.04.2008)

Předmět je veden přednáškovou formou s důrazem na samostatné studium předepsané literatury.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Eliška Jungová, Dr., CSc. (27.04.2008)

Prokázání znalostí v písemném testu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eliška Jungová, Dr., CSc. (27.04.2008)
Stručný program přednášek:

1. Etapy práce na výzkumu, hypotézy ve výzkumu

2. Metody výběru

3. Indikátory, validita, reliabilita

4. Typy otázek v dotazníku, dramaturgie dotazníku

5. Postoje a jejich měření

6. Práce tazatele, dotazování face-to-face, telefonické dotazování, využití počítače

7. Analýza a interpretace dat, statistická chyba

8. Metodologie volebních výzkumů, exit-polls

9. Kvalitativní výzkum

10. Metody výzkumu trhu

11. Standardy kvality SIMAR

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Eliška Jungová, Dr., CSc. (27.04.2008)

Přijetí do magisterského studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK