Seminář Mediální gramotnost a mediální výchova je určen studentům magisterského studia oborů Mediální studia a Žurnalistika, kteří uvažují o pedagogické praxi, případně se zabývají (či se chtějí zabývat) problematikou mediální pedagogiky. Předmět je otevřen i pro studenty pedagogických oborů, kteří mají zájem o mediální problematiku.
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)
This seminar is intended for students of post-bachelor study in Media Studies and Journalism who are considering pedagogical work or are concerned about the problematic of media pedagogy. The subject is open to students of pedagogy who are interested in media problematic.
Cíl předmětu
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)
Předmět seznamuje studenty s problematikou mediálni gramotnosti a jejím rozvijením prostřednictvím mediální výchovy, a to v historické i současné perspektivě, zvláštní důraz je kladen na metody aplikace v soudobé pedagogické praxi (ale též v rodinném prostředí).
Literatura
Poslední úprava: WOLAKR (16.02.2014)
Základní odborná literatura bude doporučena v rámci seminářů. Elektronické zdroje budou k dispozici elektronicky na www.medialnigramotnost.cz
Základní zdroje vztahující se k problematice v kontextu ČR:
BARTOŠEK, Jaroslav. DAŇKOVÁ, Helena. 2008. Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. Frýdek-Místek: Ing. Václav Daněk. ISBN 978-80-254-3020-0. BEDNAŘÍK, Petr. CEBE, Jan. JIRÁK, Jan. KÖPPLOVÁ, Barbara. KRYŠPÍNOVÁ, Jitka. SEKERA, Martin. 2008. Česká média v proměnách 20. století. (DVD) Praha: Národní museum: Fakulta sociálních věd UK. BÍNA, Daniel. 2005. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 103 p. ISBN 80-7040-844-8. BROKLOVÁ, Zdeňka. 2008. Média tvořivě: pro 2. stupeň ZŠ a střední školy: mediální tvorba, mediální výchova, využití médií ve výuce, technické dovednosti. Kladno: AISIS. 321 p. ISBN 978-80-904071-1-4. BURTON, Graeme. JIRÁK, Jan. 2001. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 391 p. ISBN 80-85947-67-6. CIGÁNKOVÁ, Klára. 2012. Mediální výchova v rodině. Praha: Univerzita Karlova v Praze. DOVG. Doporučené očekávané výstupy: Mediální výchova v gymnáziích. Metodická podpora. 2011. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, divize VÚP. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/10/Doporucene_ocekavane_-vystupy_-gymnazia.pdf.) ISBN 978-80-87000-77-9. DOVZV. Doporučené očekávané výstupy: Mediální výchova v základním vzdělávání. Metodická podpora. 2011. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. (http://digifolio.rvp.cz/view/artefact.php?artefact=29303&view=3251) ISBN 978-80-87000-76-2. DUBEN, Otakar. 2012. Mediální gramotnost studentů gymnázií v oblasti sociálních sítí. Praha: Univerzita Karlova v Praze. FRANK, Tomáš. JIRÁSKOVÁ, Věra. 2008. K mediální výchově. Praha: SPHV.ISBN 978-80-904187-4-5. (http://www.webhumanita.cz/files/KMedialniVychove.pdf) Framework Educational Programme for Elementary Education (http://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVP_ZV_EN_final.pdf) Framework Educational Programme for Secondary General Education (http://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVP_G-anj.pdf) GREGER, David. WALTEROVÁ, Eliška. 2007. In Pursuit of Educational Change: The Transformation of Education in the Czech Republic. Orbis scholae, Vol. 1, No. 2, s. 11-44. http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_2_02.pdf HRDLIČKOVÁ, Lucie. 2007. Mediální výchova a její zavádění do výuky na gymnáziích v Českobudějovickém kraji. Praha, FSV UK. JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2006. Mediální výchovy se bojíme zbytečně. Rodina a škola, 53(4), p. 10-11. ISSN 0035-7766. JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2007. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis. 152 p. ISBN 978-80-86212-58-6. JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2008. Východiska a témata mediální výchovy. In: Kapounová, Jana, ed. Soft kompetence v informační společnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, p. 40-52. ISBN 978-80-7368-513-3. JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2010. Nová média a mediální výchova v ČR. In: Magál, S. - Matúš, J. - Solík, M., ed. K problémom mediálnej komunkácie II. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM, p. 111-120. ISBN 978-80-8105-188-3. KAŠPÁRKOVÁ, Lenka. 2010. Mediální výchova v České republice a Velké Británii: porovnání přístupů. Praha: Univerzita Karlova v Praze. KLÍMOVÁ, Barbora. 2010. Mediální výchova v systému předškolního vzdělávání v České republice. Praha: Univerzita Karlova v Praze. KROUŽELOVÁ, Dana et al. 2010. Příručka mediální výchovy. Pardubice: Koalice nevládek Pardubicka, 141 s. (http://www.mediasetbox.cz/data/_text/000004/prirucka-medialni-vychovy.pdf ) KRUČAYOVÁ, Alena. 2012. Metodické pomócky pre učitel'ov v oblasti mediálneho vzdelávania. Praha: Univerzita Karlova v Praze. LUŠTINEC, Ondřej. 2010. Mediální návyky dětí ve věku 5-6 let. Praha: Univerzita Karlova v Praze. MAŠEK, Jan, SLOBODA, Zdeněk. ZIKMUNDOVÁ, Vladimíra. 2010. Mediální pedagogika v teorii a praxi: sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice: Plzeň, 17. - 18. 6. 2009. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, 229 p. ISBN 978-80-7043-851-0. MIČIENKA, Marek. JIRÁK, Jan. 2006. Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners Czech, 218 p. ISBN 80-239-6762-2. MIČIENKA, Marek. JIRÁK, Jan. 2007. Základy mediální výchovy. Praha: Portál. 296 p. ISBN 978-80-7367-315-4. NAVRÁTILOVÁ, Svatava. JEŘÁBKOVÁ, Olga. 2004. Základy žurnalistiky pro redaktory studentských časopisů. Horní Slavkov: Otevřená společnost, o.p.s. ve spolupráci se Sdružením dětí a mládeže Horní Slavkov. (http://www.zkola.cz/zkedu/zaciastudenti/studium/kabinetjazykuajazykovekomunikace/getfile.aspx?a=3965&p=20486.) ISBN 80-903331-4-1. NIKLESOVÁ, Eva. 2007. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. 140 p. ISBN 978-80-7040-995-4. NIKLESOVÁ, Eva. BÍNA, Daniel. 2010. Mediální gramotnost a mediální výchova. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. PAVLIČÍKOVÁ, Helena. ŠEBEŠ, Marek. ŠIMŮNEK, Michal. 2009. Mediální pedagogika: Média a komunikace v teorii a učitelské praxi. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. POKORNÝ, Milan. 2011. Redakční práce: jak připravit text k publikování. Praha: Grada Publishing, 217 s. ISBN 978-80-247-3773-7. POSPÍŠIL, Jan. ZÁVODNÁ, Lucie Sára. 2009. Mediální výchova. Kralice na Hané: Computer Media. ISBN 978-80-7402-022-3. Příručka příkladů dobré praxe. 2007. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 80-87000-08-3. Dostupné z WWW: http://pdpzv.vuppraha.cz/index.php?p=PDP&u=PDP_uvod. ROČŇÁK, Jakub. 2012. Mediální výchova na školách - kriticko-analytický či produkční přístup. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce Radim Wolák. ROTH, Jiří. 2005. Mediální výchova v Čechách. Praha: Tutor. ISBN 80-86700-25-9. RVPG - Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. 2007. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 100 p. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf. ISBN 978-80-87000-11-3) RVPZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2007. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 126 p. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf) SLOBODA, Zdeněk. 2010. Mediální výchova v rodině z pohledu české společnosti: dílčí výsledky z výzkumu. In Mediální pedagogika v teorii a praxi. Ed. Mašek, Jan. Sloboda, Zdeněk. Zikmundová, Vladimíra. Plzeň: PdF ZČU. SLOBODA, Zdeněk. 2011. Mediální tvorba v kontextu vzdělávání: na příkladu česko-německého mediálně-pedagogického projektu o genetice. Brno: Barrister & Principal. 113 p. ISBN 978-80-87474-28-0. SMRČKOVÁ, Dana. 2010. Školní média - tisk, rozhlas, televize, internet: na příkladu Olomouckého a Ústeckého kraje. Praha: FSV UK. Stav mediální gramotnosti v ČR. 2011. Výzkum úrovně mediální gramotnosti obyvatelstva nad 15 let. RRTV a CEMES. (http://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf) STRACHOTA, Karel. VALŮCH, Jaroslav. 2007. Být v obraze: mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni. 195 p. ISBN 978-80-86961-35-4. ŠEĎOVÁ, Klára. 2007. Děti a rodiče před televizí: rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 157 p. ISBN 978-80-7315-149-2. ŠEĎOVÁ, Klára. 2004. Média jako pedagogické téma. In Pedagogika, Praha, PedF UK. ISSN 0031 -3815, 2004(1) pp. 19-33. ŠKAPIKOVÁ, Šárka. 2010. Využití procesu tvorby mediálních sdělení v mediální výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze. VERNER, Leoš. 1999. Mediální výchova: pojetí mediální výchovy jako součásti všeobecného vzdělání. Praha, FSV UK. VERNER, Pavel. BEZCHLEBOVÁ Mária. 2007. Mediální výchova: průřezové téma. 1. vyd. Úvaly: Albra. 106 p. ISBN 978-80-7361-042-5. WOLÁK, Radim - JIRÁK, Jan. 2009. Mediální výchova v ČR - rok poté. In: Slobodová, B. - Višňovský, J., ed. Quo vadis mass media: zborník z doktorandskej konferencie. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, p. 564-574. ISBN 978-80-8105-123-4. WOLÁK, Radim. 2010a. Být v obraze: mediální výchova v ČT. In: Mediálna výchova v otvorenom priestore : zborník z konferencie 20. ročníka Ceny Dunaja. Bratislava: Ex-production, p. 103-106. ISBN 978-80-970604-5-9. WOLÁK, Radim. 2010b. Mediální výchova očima učitelů. In: Luszczak, M., ed. Quo vadis massmedia, quo vadis marketing. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda, p. 563-572. ISBN 978-80-8105-183-8. WOLÁK, Radim. 2010c. Učebnice mediální výchovy, aneb, Písemka z Lasswella a DeFleura. Mediální studia. 4(1), p. 80-82. ISSN 1801-9978. WOLÁK, Radim. 2011b. Učebnice a portály mediální výchovy v ČR. Komunikace, média, společnost. 1(1), p. 113-119. ISSN 1804-4190 .
Wolák, Radim. 2013. Methodological materials for teaching media education in the Czech Republic: prematurely obsolete or insufficient support? . ePedagogium, 2013, sv. 2, ISSN 1213-7758.
Metody výuky
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)
Seminář
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: WOLAKR (16.02.2014)
Aktivní účast na setkáních v rámci výuky, vypracování, prezentace a obhajoba závěrečného projektu (podporujícího rozvoj mediální gramotnosti určité skupiny - primárně jde o tvormu metodického materiálu pro učitele ZŠ či SŽ, ale je možné se domluvit i na zaměření na jinou skupinu - předškoláci, rodiče, senioři atd.).
Studující si volí téma závěrečené práce v polovině semestru po konzultaci s pedagogem dle vlastního zájmu a odborného zaměření.
V rámci závěrečných setkání je nutné záměr práce prezentovat (proběhne společná diskuse o zvoleném tématu a nejlepších cestách k jeho uchopení).
V průběhu zkouškového období studující postupuje při zpracování projektu v souladu s dokumentem Struktura práce (viz dokumenty).
Práci zašle pedagogovi k posouzení, ten ji obvykle jednou až dvakrát vrací k dopracování s připomínkami.
Finální verze práce bude k dispozici veřejnosti na stránkách www.medialnigramotnost.cz.
Sylabus
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)
Předběžná tematická struktura:
I. Teoreticko-historická část:
01. mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání a vzdělávání - institucionalizace "poznání médií"
02. základní tematické vymezení mediální gramotnosti
03. mediální výchova v historickém kontextu, mediální výchova v zahraničí, vývoj a současný stav (přehled)
04. mediální výchova v českém prostředí (vývoj a současný stav), mediální výchova a její pozice v současném českém školství
05. cíle a poslání mediální výchovy, přístupy k výuce mediální výchovy, zdroje a prameny pro výuku k životu s médii
06. "systémové" problémy mediální výchovy: vztah k ostatním "výchovám", chápání šíře pojmu "mediální"
07. "společenské" problémy mediální výchovy: je mediální výchova součástí přípravy k plnohodnotnému občanství? Má mediální výchova obranný charakter?
II. Praktická část:
08. přístupy k realizaci mediální výchovy: mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova a projektová výuka, mediální výchova jako samostatný předmět
09. ukázky realizace mediální výchovy: diskuse s učiteli z praxe, zadání projektů
10. -13. prezentace projektů
Každý z účastníků vypracuje projekt (jeho podoba bude určena na základě zaměření studenta - může jít o teoretický text, popularizační text, didaktickou pomůcku pro učitele apod.) přispívající k rozvoji mediální gramotnosti určité soc. skupiny. Přípravu projektu, který bude zadán při osmém setkání, může student konzultovat s vedoucím semináře. Výsledný projekt bude v závěru semestru představen a pokud možno "realizován".
Vstupní požadavky
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)
Přijetí do magisterského studia (přednost budou mít zájemci z řad studentů oborů Mediální studia a Žurnalistika a studenti sociálněvědních a humanitních pedagogických aprobací na UK).