PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Mediální gramotnost a mediální výchova - JJM151
Anglický název: Media Literacy and Media Education
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 20 (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Radim Wolák
Vyučující: PhDr. Radim Wolák
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)
Seminář Mediální gramotnost a mediální výchova je určen studentům magisterského studia oborů Mediální studia a Žurnalistika, kteří uvažují o pedagogické praxi, případně se zabývají (či se chtějí zabývat) problematikou mediální pedagogiky. Předmět je otevřen i pro studenty pedagogických oborů, kteří mají zájem o mediální problematiku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Předmět seznamuje studenty s problematikou mediálni gramotnosti a jejím rozvijením prostřednictvím mediální výchovy, a to v historické i současné perspektivě, zvláštní důraz je kladen na metody aplikace v soudobé pedagogické praxi.

Literatura
Poslední úprava: WOLAKR (19.02.2012)

Literatura (bude ještě průběžně doplňována):

  • Mičienka, Marek - Jirák, Jan a kol. (2006): Rozumět médiím. Praha: PartnesCzech.
  • Brečka, Samuel (1999): Mediálna výchova. Bratislava: Národne centrum mediálnej komunikácie.
  • Buckingham, David (ed.) (2004): Teaching Popular Culture: Beyond Radical Pedagogy, London: Routledge.
  • Kubey, Robert (ed.) (2001): Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives, London: Transaction Publishers.
  • Brunner, Cornelia - Tally, William (1999): The New Media Literacy Handbook: An Educator´s Guide to Bringin New Media into the Classroom, New York: Doubleday.
  • Considine, David M. - Haley, Gail E. (1999): Visual Messages: Integrating Imagery into Instruction, TEACHER IDEAS PRESS: Englewood.
  • Worsnop, Chris M. (1999): Screening Images: ideas for media education, Mississauga, Ontario: Wright Communications.
  • Buckingham, David (2003): Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture, Cambridge: Polity Press.
  • Mastermann, Len (1985): Teaching the Media, London: Routledge
  • Potter, James W. (2004): Theory of Media Literacy: A Cognitive Approach, Thousand London: SAGE Publications.
  • Postman, Neil - Powers, Steve (1992): How to watch TV news, Harmondsworth, UK: Penguin Book.

Metody výuky
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Aktivní účast v semináři; vypracování a obhájení závěrečné práce.

Sylabus
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Předběžná tematická struktura:

I. Teoreticko-historická část:

01. mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání a vzdělávání - institucionalizace "poznání médií"

02. základní tematické vymezení mediální gramotnosti

03. mediální výchova v historickém kontextu, mediální výchova v zahraničí, vývoj a současný stav (přehled)

04. mediální výchova v českém prostředí (vývoj a současný stav), mediální výchova a její pozice v současném českém školství

05. cíle a poslání mediální výchovy, přístupy k výuce mediální výchovy, zdroje a prameny pro výuku k životu s médii

06. "systémové" problémy mediální výchovy: vztah k ostatním "výchovám", chápání šíře pojmu "mediální"

07. "společenské" problémy mediální výchovy: je mediální výchova součástí přípravy k plnohodnotnému občanství? Má mediální výchova obranný charakter?

II. Praktická část:

08. přístupy k realizaci mediální výchovy: mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova a projektová výuka, mediální výchova jako samostatný předmět

09. ukázky realizace mediální výchovy: diskuse s učiteli z praxe, zadání projektů

10. -13. prezentace projektů

Každý z účastníků vypracuje projekt (jeho podoba bude určena na základě zaměření studenta - může jít o teoretický text, popularizační text, didaktickou pomůcku pro učitele apod.) přispívající k rozvoji mediální gramotnosti určité soc. skupiny. Přípravu projektu, který bude zadán při osmém setkání, může student konzultovat s vedoucím semináře. Výsledný projekt bude v závěru semestru představen a pokud možno "realizován".

Vstupní požadavky
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Přijetí do magisterského studia (přednost budou mít zájemci z řad studentů oborů Mediální studia a Žurnalistika a studenti sociálněvědních a humanitních pedagogických aprobací na UK).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK