PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Politická ekonomie komunikace - JJM141
Anglický název: Political Economy of Communication
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:12 / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2013)
Seminář Politická ekonomie komunikace nabízí studentkám a studentům hlubší vhled do vlivných a poměrně kontroverzních teorií, které se věnují sociální a ekonomické analýze společenských a mocenských vztahů v souvislosti se společensky významnými komunikačními prostředky. Seminář kombinuje úvodní tematické přednášky a čtení textů od předních autorů a autorek politické ekonomie komunikace i jejich oponentů. Studující se seznámí s přístupy, podle nichž je podoba mediálních produktů ovlivněna mimo jiné ekonomickou a mocenskou strukturou společnosti, v níž média působí. Závislost na podobě této struktury se může projevovat například politicky předpojatým zpravodajstvím, orientací na co největší trhy, omezováním investic do méně výnosných aktivit nebo přehlížením chudších segmentů publika, které může vést až k vyloučení těch hlasů, kterým chybí ekonomická moc. Jinými slovy, podoba symbolického prostředí je podle teoretiků a teoretiček politické ekonomie zásadně ovlivněna nerovným přístupem jednotlivců a skupin k materiálním (a v souvislosti s tím i symbolickým) zdrojům. Hlavními tématy politické ekonomie komunikace jsou například nárůst moci korporací, posílení globálních vlivů, slučování médií a jejich centralizace, vztah mezi produkcí, distribucí a příjmem komunikačních obsahů v historickém a kulturním kontextu. Soustředíme se také na různé koncepce veřejné sféry a na vztah mezi východisky politické ekonomie a dalších přístupů (např. kulturální studia, feministická kritika médií), které mohou představovat jistou výzvu politické ekonomii komunikace.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2013)

BRUIN, M. de, ROSS, K. (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc., 2004.

GARNHAM, N. Political Economy and Cultural Studies: Reconciliation or Divorce? Critical Studies in Mass Communication, 12 (62-71), 1995.

GOLDING, P., MURDOCK, G. Culture, Communications, and Political Economy. In: J. Curran, M.Gurevitch (eds) Mass Media and Society. London: Arnold, 1996.

GROSSBERG, L. Cultural Studies vs. Political Economy: Is Anybody Else Bored with this Debate? Critical Studies in Mass Communication, 12 (72-81), 1995.

HABERMAS, J. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000.

HERMAN, E. S. The Propaganda Model: A Retrospective. Propaganda, Politics, Power, Vol. 1: 1-14, 2003. Dostupné z http://human-nature.com/reason/01/herman.html

KOUŘIL, V. Předpoklady liberálního dorozumívání: Model propagandy E.S. Hermana a N. Chomského. In: Média a realita 04. Sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno. Editovali Volek J., Binková, P. Brno: Masarykova univerzita, 2003.

MARX FERREE, M., GAMSON, W. A., GERHARDS, J., RUCHT, D. Four Models of the Public Sphere in Modern Democracies. Theory and Society, Vol. 31, No. 3, 2002, p. 289-324.

McCHESNEY, R. W. The Political Economy of the Mass Media. Edward S. Herman interviewed by Robert W. McChesney. Monthly Review, 1989. Dostupné z http://www.chomsky.info/onchomsky/198901--.htm

McCHESNEY, R. W. The Political Economy of Media. Enduring Issues, Emerging Dilemmas. New York: Monthly Review Press, 2008 (s. 25-66, 83-96, 117-153).

McLAUGHLIN, L. Beyond "Separate Spheres": Feminism and the Cultural Studies/Political Economy Debate. Journal of Communication Inquiry 1999, 23, 327-354.

MEEHAN, E. R., MOSCO, V., WASKO, J. Rethinking Political Economy: Change and Continuity. Journal of Communication. Autumn 1993, No. 43, 4. ProQuest Social Science Journals, s. 105.

MOSCO, V. The Political Economy of Communication. Rethinking and Renewal. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications, 1996.

MOSCO, V., HERMAN, A. Critical Theory and Electronic Media. In: Theory and Society, Vol. 10, No. 6, Netherlands: Elsevier Scientific Publishing Company, 1981.

SKJERDAL, T. S. Structures vs. interaction, political economy vs. cultural studies. Centre for Cultural and Media Studies, University of Natal, April 1998. Dostupné z http://www.geocities.com/terjeskjerdal/pol_ec.htm?200620.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2013)


Podmínky pro zápis: přijetí do magisterského studia

Podmínky pro splnění studijních povinností: aktivní účast v seminářích, studium textů, vypracování seminární práce, závěrečná rozprava o nastudované literatuře.

POZOR! V LS 2011/2012 bude výuka předmětu výjimečně zkrácena o 14 dní v měsíci květnu a zakončena písemným testem předpokládajícím detailní znalost předepsané literatury (termín testu: 15.5.2012, případně opravný/náhradní termín v září 2012) - studující budou v tomto semestru hodnoceni na základě tohoto testu a účasti v seminářích.

Organizace studia: předmět je veden formou semináře s přednáškovými úvody, domácí přípravou (četbou textů) a aktivní diskusí

Zakončení: předmět je zakončen zkouškou udělovanou na základě splnění podmínek k udělení zkoušky


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK