Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (16.02.2014)
Metodologický kurz Základy obsahových analýz (ZOA) seznamuje a učí studenty a studentky různým typům výzkumů a analýz mediálních obsahů.
V druhém, letním semestru (ZOA II.) se kurz zaměruje na představení a osvojení různých kvalitativních a interpretativních metod analýz mediálních textů a diskurzů.
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (18.02.2013)
Methodological course Media Content Analysis II acquaints and teaches the students various types of research and media content analyses. In summer semester (MCA II) is the course focused on introducing and acquiring various quantitative and interpretative methods of content and discursive analyses.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (16.02.2014)
Získání přehledu o možných přístupech k analyzování zjevných i latentních obsahů mediální komunikace; osvojení si základních pravidel různých metodických přístupů, jejich vhodnost, použitelnost, využitelnost a proveditelnost.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (16.02.2014)
Rozsah literatury bude upřesněn v průběhu; konkrétní tituly vyplynou dle individuálního zaměření po konzultaci s pedagogem
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (16.02.2014)
Úvodní "metodologická" setkání přednáškovou formou, doplněné ukázkami kvalitativních analýz čerstvých absolventů FSV UK. Poté hledání témat pro samostatné analyzování a diskuse nad nimi seminářovou formou. Navazující analytická činnost samostatně či v malých skupinkách. Závěrečná dvě setkání věnována prezentacím výsledků.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (18.02.2013)
Provedení analýzy (samostatně či v malém týmu), prezentace jejích výsledků na závěrečném setkání.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (18.02.2013)
Náplň kurzu Základy obsahových analýz II. volně navazuje na kurz Základy obsahových analýz I. a kopíruje i jeho strukturu. První setkání jsou vedena přednáškovou formou a poskytují úvodní metodologické zakotvení. Poté následuje prezentace některých kvalitativních výzkumů, které stejně jako prezentace programu ATLAS/ti poskytují dobré vodítko pro pochopení základních principů a kroků kvalitativních analýz. Následuje výběr témat pro individuální či mikrotýmovou analýzu a její asistované provádění. Závěrečná dvě až tři setkání jsou věnovaná prezentaci provedených analýz a diskusi nad jejich výsledky.