|
|
|
||
Semináře nazvané Čtení textů ke studiu médií jsou tematicky různorodé. Tento seminář se zaměřuje na problematiku nových médií. K problematice nových médií aktuálně vzniká řada odborných textů, zejména časopiseckých. Cílem je umožnit posluchačům, kteří se o nová média zajímají, načerpat různorodé poznatky z těchto textů, a rozšířit si tak dosavadní znalosti. Důraz bude kladen na samostatnou práci frekventantů založenou na pečlivé četbě vybraných textů. Během jednotlivých setkání by měli prokazovat schopnost pracovat s adekvátními prameny a uplatňovat získané teoretické poznatky. Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (23.08.2014)
|
|
||
Semináře nazvané Čtení textů ke studiu médií jsou tematicky různorodé. Tento seminář se zaměřuje na problematiku nových médií. K problematice nových médií aktuálně vzniká řada odborných textů, zejména časopiseckých. Cílem je umožnit posluchačům, kteří se o nová média zajímají, načerpat různorodé poznatky z těchto textů, a rozšířit si tak dosavadní znalosti. Důraz bude kladen na samostatnou práci frekventantů založenou na pečlivé četbě vybraných textů. Během jednotlivých setkání by měli prokazovat schopnost pracovat s adekvátními prameny a uplatňovat získané teoretické poznatky. Výuka bude vedena seminární formou u kulatého stolu pro 12 studentů. Na každém semináři (s výjimkou úvodního) zazní jedno studentské vystoupení, které bude trvat přibližně 60 až 70 minut (představení každého z textů tedy zabere cca 30 až 35 minut). Po něm bude následovat diskuze, při níž by prezentující měl/měla zvládat kvalifikovaně zodpovídat dotazy z pléna. Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (24.08.2014)
|
|
||
Zdárné absolvování předmětu je zakončeno udělením ZÁPOČTU.
Seminární úkol: Úkolem bude najít v databázích elektronických zdrojů dva texty, které jsou tematicky provázané a spadají do oblasti nových médií, seznámit kolegy v rámci zhruba pětačtyřicetiminutového vystoupení s jejich obsahem, ale také jim navrhnout možné zasazení statí do širšího oborového kontextu, a tak rozpoutat následnou diskuzi.
Požadavky k zápočtu: Zápočet bude udělen všem, kteří vyhoví třem podmínkám: a) jedenkrát vystoupí s prezentací dvou vybraných textů b) včas písemně zpracují a odevzdají představení dvou vybraných textů (na bázi anotace či referátu) c) jedenkrát zastanou oponentskou roli pravidelně budou schopni kvalifikovaně se zapojovat do diskuze, čímž budou projevovat svou připravenost Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (24.08.2014)
|
|
||
CURRAN, J. et al. Internet revolution revisited: a comparative study of online news. Media, Culture & Society, 2013, vol. 35, no. 7, s. 880-897. ISSN 0163-4437.
DAHLGREN, Peter. Media login in cyberspace: repositioning journalism and its publics. Javnost - The Public, 1996, vol. 3, no. 3, s. 59-72. ISSN 1318-3222.
DEUZE, Mark. The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online. New Media & Society, 2003, vol. 5, no. 2, s. 203-230. ISSN 1461-4448.
DEUZE, Mark. What is journalism?: Professional identity and ideology of journalists reconsidered. Journalism, 2005, vol. 6, no. 4, s. 442-464. ISSN 1464-8849.
DEUZE, Mark. What is Multimedia Journalism?. Journalism Studies, 2004, vol. 5, no. 2, s. 139-152. ISSN 1461-670X.
DICKINSON, Roger et al. Studying journalists in changing times: Understanding news work as socially situated practice. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 3-18. ISSN 1748-0485.
FLANAGIN, A. J., METZGER, M. J. The role of site features, user attributes, and information verification behaviors on the perceived credibility of web-based information. New Media & Society, 2007, vol. 9, no. 2, s. 319-342. ISSN 1461-4448.
FORTUNATI, Leopoldina. Mediatization of the Net and Internetization of the Mass Media. Gazette: The International Journal for Communication Studies, 2005, vol. 67, no. 1, s. 27-44. ISSN 0016-5492.
GEIß, S. et al. The impact of communicating digital technologies: How information and communication technology journalists conceptualize their influence on the audience and the industry. New Media & Society, 2013, vol. 15, no. 7, s. 1058-1076. ISSN 1461-4448.
HANSEN, E. Aporias of digital journalism. Journalism, 2013, vol. 14, no. 5, s. 678-694. ISSN 1464-8849.
HERMANS, Liesbeth et al. Internet in the Daily Life of Journalists: Explaining the use of the Internet by Work-Related Characteristics and Professional Opinions. Journal of Computer-Mediated Communication, 2009, vol. 15, no. 1, s. 138-157. ISSN 1083-6101.
KAUTSKY, R., WIDHOLM, A. Online Methodology: Analysing News Flows of Online Journalism. Westminster Papers in Communication and Culture, 2009, vol. 5, no. 2, s. 81-97. ISSN 1744-6708.
LATZKO-TOTH, G. Metaphors of Synchrony: Emergence and Differentiation of Online Chat Devices. Bulletin of Science, Technology & Society, 2010, vol. 30, no. 5, s. 362-374. ISSN 0270-4676.
LEHMAN-WILZIG, S., COHEN-AVIGDOR, N. The natural life cycle of new media evolution. New Media & Society, 2004, vol. 6, no. 6, s. 707-730. ISSN 1461-4448.
MacGREGOR, Philip et al. A cross-regional comparison of selected European newspaper journalists and their evolving attitudes towards the internet - including a single-country focus on the UK. Journalism, 2011, vol. 12, no. 5, s. 627-646. ISSN 1464-8849.
NIELSEN, C. E. Coproduction or cohabitation: Are anonymous online comments on newspaper websites shaping news content?. New Media & Society, 2014, vol. 16, no. 3, s. 470-487. ISSN 1461-4448.
O’SULLIVAN, John a Ari HEINONEN. Old values, new media: Journalism role perceptions in a changing world. Journalism Practice, 2008, vol. 2, no. 3, s. 357-371. ISSN 1751-2786.
SALTZIS, K., DICKINSON, R. Inside the changing newsroom: journalists’ responses to media convergence. Aslib Proceedings, 2008, vol. 60, no. 3, s. 216-228. ISSN 0001-253X.
SPYRIDOU, Lia-Paschalia et al. Journalism in a state of flux: Journalists as agents of technology innovation and emerging news practices. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 76-98. ISSN 1748-0485.
TAMELING, K., BROERSMA, M. De-converging the newsroom: Strategies for newsroom change and their influence on journalism practice. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 19-34. ISSN 1748-0485.
TRUMBO, C. W. Research Methods in Mass Communication Research: A Cenus of Eight Journals 1990-2000. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2004, vol. 81, no. 2, s. 417-436. ISSN 1077-6990.
URSELL, G. D. M. Dumbing down or shaping up?: New technologies, new media, new journalism. Journalism, 2001, vol. 2, no. 2, s. 175-196. ISSN 1464-8849.
VAN DER WURFF, R. Impacts of the Internet on Newspapers in Europe. Gazette, 2005, vol. 67, no. 1, s. 107-120. ISSN 1748-0493.
VOBIČ, Igor. Online multimedia news in print media: A lack of vision in Slovenia. Journalism, 2011, vol. 12, no. 8, s. 946-962. ISSN 1464-8849.
XU, Q. Social Recommendation, Source Credibility, and Recency: Effects of News Cues in a Social Bookmarking Website. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2013, vol. 90, no. 4, s. 757-775. ISSN 1077-6990.
Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (24.08.2014)
|
|
||
Výuka bude vedena seminární formou u kulatého stolu pro 12 studentů. Na každém semináři (s výjimkou úvodního) zazní jedno studentské vystoupení, které bude trvat přibližně 60 až 70 minut (představení každého z textů tedy zabere cca 30 až 35 minut). Po něm bude následovat diskuze, při níž by prezentující měl/měla zvládat kvalifikovaně zodpovídat dotazy z pléna. Do tří dnů od úvodního setkání si každý student/každá studentka vybere v databázích elektronických zdrojů dva časopisecké texty, které musí tematicky zapadat do kategorie nová média a které se zabývají týmž (nebo alespoň podobným) konkrétním tématem. Tyto texty odešle ve stejném termínu vyučujícímu e-mailem. Na základě tematického zaměření doručených textů vyučující stanoví pořadí jednotlivých vystoupení, na každém setkání (s výjimkou úvodního) odezní vystoupení jednoho studenta/jedné studentky (představení obou textů, které vybral/vybrala). Vyučující bude průběžně texty rozesílat e-mailem celé skupině a pro každé setkání (s výjimkou úvodního) neveřejně stanoví jednoho studenta/jednu studentku, jenž/jež se stane oponentem/oponentkou. Ten/ta si přijaté texty přečte přinejmenším stejně důkladně jako prezentující student/studentka, aby mohl/mohla přednášené informace kriticky doplňovat, samozřejmě vždy v mezích vědecké etiky. Oponent/oponentka se nesmí s prezentujícím studentem/prezentující studentkou před seminárním vystoupením jakkoliv kontaktovat ohledně svých seminárních rolí. Prezentující student/studentka zároveň nejpozději dva kalendářní dny před vlastním vystoupením zašle vyučujícímu e-mail, jehož přílohou bude odborný text (se všemi náležitostmi) žánrově odpovídající anotaci či referátu a o rozsahu 5 až 10 normostran, v němž budou oba texty představeny a v němž zároveň bude navrženo jejich možné zasazení do širšího oborového kontextu. Bude-li autor/autorka souhlasit, vyučující předá jím/jí vypracovaný text celé skupině. Ostatní účastníci semináře by si v zájmu co nejpřínosnější odborné diskuze měli zaslané texty vždy řádně přečíst, případně si (ve zcela výjimečných případech) alespoň prostudovat text vypracovaný prezentujícím kolegou/prezentující kolegyní (pokud bude souhlasit s distribucí svého textu). V rámci běhu semináře tedy každý absolvuje jedno vlastní vystoupení a jedno působení v roli oponenta/oponentky. Texty uvedené v seznamu literatury jsou orientační, vítán je čistě vlastní výběr. Pokud by bylo nevyhnutelné využít text uvedený v seznamu literatury, pak vždy maximálně jeden na vystoupení. Rovněž nelze prezentovat žádný z textů v rámci programu semináře více než jedenkrát, v případě, že by si tentýž text při úvodním výběru zvolilo více posluchačů, možnost prezentovat ho bude mít, kdo doručí e-mail s takovým textem jako první, další budou požádání vyučujícím, aby provedli náhradní volbu. Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (24.08.2014)
|
|
||
absolvování bakalářského studia Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (23.08.2014)
|