|
|
|
||
Smyslem semináře Čtení textů ke studiu médií je seznámit s metodologickými předpoklady analýzy textu z hlediska obsahového, lingvistického a stylistického, sémiotického, literárněvědného, argumentativního atd. Text se tu chápe jako komplexní jazykový znak realizovaný v mluvené nebo písemné podobě a zasazený do určitého kulturního prostředí a komunikační situace. Kritérii vymezení textu jsou (1) významová a mluvnická soudržnost (koherence), vyjadřovaná formálními (kohezními) prostředky, (2) sdělný záměr (intence mluvčího), (3) příjemcova recepce, (4) pochopení existence textu v rámci určitého kontextu, (5) věcný (informační) obsah textu a (6) působení intertextových vztahů (vědomě, pomocí citací, parafrází, komentářů, aluzí, nebo podvědomě vyjadřovaný vztah k textům jiným). Na rozdíl od textu jako abstraktní kategorie vyjadřující určité smyslově i formálně koherentní zřetězení jazykových jednotek (slov, vět) chápeme blízký (v některých pojetích téměř synonymní) pojem diskurz jako princip a společensky uznávanou normu utváření smyslu textů v určitém konkrétním užití (diskurz politický, ideologický, lékařský, manažerský, ekologický, diskurz významných osobností - de Gaullův, Thatcherové, McCaina a Obamy, Václava Havla, Václava Klause, Miloše Zemana).
Poslední úprava: Kraus Josef, MUDr., CSc. (01.09.2013)
|
|
||
Podat úvod do pečlivého čtení textů s porozuměním podle doporučené literatury. Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (23.08.2014)
|
|
||
Zdárné absolvování předmětu je zakončeno udělením ZÁPOČTU.
Seminární úkol: Úkolem bude najít v databázích elektronických zdrojů dva texty, které jsou tematicky provázané a spadají do oblasti nových médií, seznámit kolegy v rámci zhruba pětačtyřicetiminutového vystoupení s jejich obsahem, ale také jim navrhnout možné zasazení statí do širšího oborového kontextu, a tak rozpoutat následnou diskuzi.
Požadavky k zápočtu: Zápočet bude udělen všem, kteří vyhoví třem podmínkám: a) jedenkrát vystoupí s prezentací dvou vybraných textů b) včas písemně zpracují a odevzdají představení dvou vybraných textů (na bázi anotace či referátu) c) jedenkrát zastanou oponentskou roli pravidelně budou schopni kvalifikovaně se zapojovat do diskuze, čímž budou projevovat svou připravenost Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (24.08.2014)
|
|
||
Ingarden, R.: O poznávání literárního díla. Československý spisovatel. Praha 1967 Iser, Wolfgang, Jak se dělá teorie (vybr. kap. Gadamer, Gombrich, Eco, Williams, Said), Karolinum 2006 Kraus, J.: Rétorika a řečová kultura. Karolinum. Praha 2010 (vybrané kap.) Culler, J.: Krátký úvod do literární teorie. Host. Brno 2002 Kraus, J.: Jazyk v proměnách komunikačních médií. Karolinum Praha 2008 Kraus, J: Člověk mluvící. Leda 2011 Kraus, J.: Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Karolinum 2011 (kap. Úvodem, kap. 9, kap. 10) Ong, Walter J.: Technologizace slova. Karolinum 2006 Čmejrková et al.: Styl mediálních dialogů. Academia 2013
Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (23.08.2014)
|
|
||
Rozbory studenty vybraných textů různých funkčních okruhů s důrazem na texty mediální povahy. Aktivní účast v debatě o příspěvku. Vypracování asi třístránkové anotace díla z oblasti komunikační nebo mediální teorie. Nezbytná podmínka zapsání zápočtu (termín 31. 5. 2014 pro elektronické zaslání textu, resp. odevzdání jeho písemné podoby nelze překročit). Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (23.08.2014)
|
|
||
absolvování bakalářského studia Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (23.08.2014)
|