PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2008/2009
   Přihlásit přes CAS
Tvůrčí dílny II - rozhlas - JJM128
Anglický název: Creative Workshop II: Radio Broadcasting
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2006 do 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Josef Maršík, CSc.
PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Prerekvizity : JJM124
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Josef Maršík, CSc. (29.02.2012)
► Stručná charakteristika předmětu: Předmět poskytuje základy k vlastní tvůrčí rozhlasové zpravodajské a publicistické činnosti. Je zaměřen především k osvojení elementárních žurnalistických dovedností při tvorbě rozhlasových zpravodajských a publicistických pořadů - a to v širším kontextu zásad a norem rozhlasové žurnalistiky. Těžištěm výuky je tvorba cvičných rozhlasových relací v posloupnosti od zpravodajských k vybraným publicistickým žánrům a jejich společný rozbor a hodnocení. Součástí výuky je proto také praktický výcvik v zacházení s rozhlasovou technikou, jehož cílem je naučit studenty natočit zvukový materiál a upravit jej střihem s pomocí střihové jednotky Dalet. Část výuky je věnována poučení o zásadách a pravidlech mluveného jazyka. ► Jméno vyučujícího: PhDr. Václav Moravec ► Rozsah výuky: 0/2 LS ► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do magisterského studia a absolvování předmětu JJM124 Tvůrčí dílny I. - rozhlas ► Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na seminářích doplněná studiem povinné i doporučené literatury, 2) praktická seminární práce prokazující aplikaci teoretických poznatků, 3) průběžné plnění úkolů, které budou zadávány na seminářích předmětu Tvůrčí dílny II. - rozhlas ► Počet kreditů: 3
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Maršík, CSc. (29.02.2012)

► Seznámit studenty se základy rozhlasové žurnalistické tvorby. Cílem seminářů je rovněž poskytnutí základního komparativního rámce rozhlasové žurnalistiky a nejnovějších trendů, které se v ní ve světě objevují. V neposlední řadě se pak předmět snaží seznámit studenty s těmi částmi výzkumu publika, které reflektují právě vnímání rozhlasových novinářských obsahů v jednotlivých formátech rozhlasových stanic.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Josef Maršík, CSc. (29.02.2012)

► Povinná studijní literatura:

  • Boyd, A. (1995): Příručka pro novináře: Zpravodajství v rozhlase a televizi. Praha: Centrum nezávislé žurnalistiky.
  • Clobes, H. G., Paukens, H., Wachtel, K. (1992): Bürgerradio und Lokalfunk. Düsseldorf: Verlag Ölschläger.
  • Hendy, D. (2000): Radio in the Global Age. Cambridge, Oxford: Polity Press.
  • Hyde, S. (1998): Television and Radio Announcing. New York, Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Jenča, I. (2004): Rozhlasové spravodajstvo. Bratislava: X Art.
  • kolektiv autorů (1990): ABC des Journalismus. Düsseldorf: Verlag Ölschläger.
  • kolektiv autorů (2001): Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum.
  • Kopáč, R. a kol. (2004): Antologie českého rozhlasového fejetonu 2002-2004. Praha: Concordia.
  • Maršík, J. (1999): Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha: Sdružení pro rozhlasovou tvorbu.
  • McNair, B. (2004): Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál.
  • Moravec, V. (2003): Svobodný rozhlas. In: kolektiv autorů (2003): Od mikrofonu k posluchačům. Praha: Český rozhlas.
  • Moravec, V. (2009): Rozhovor v rozhlasovém a televizním vysílání. In: Osvaldová, B. a kol. (2009): Rozhovory o interview, Praha: Karolinum.
  • Navrátil, K. a kol (2006): Čtrnáct kapitol o rozhlase. Praha: Literární akademie-Soukromá vysoká škola J. Škvoreckého.
  • Osvaldová, B. a kol. (2002): Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Libri.
  • Ruß-Mohl, S. (2003): Journalismus. Frankfurt am Main: F.A.Z.-Institut.
  • Ruß-Mohl, S. - Bakičová, H. (2005): Žurnalistika. Praha: Grada.
  • Yorke, I. (1995): Television News. Oxford, Boston: Focal Press.

► Povinné studijní prameny:

  • Generation M2: Media in Lives of 8- to 18-Years-Olds. A Kaiser Family Foundation Study, 2010.
  • Network Radio Today. 2008 Edition. New York: Arbitron.
  • Public Radio Today. How America Listens to Public Radio. 2009 Edition. New York: Arbitron.
  • Radio Today 2009. How America Listens to Radio. New York: Arbitron.
  • The Arbitron Cable Television Study. 2006 Edition. New York: Arbitron.

► Doporučená studijní literatura:

  • King, L. (1996): Nebojte se mluvit. Praha: Nakladatelství IŽ.
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (31.01.2015)

► Jednotlivé semináře jsou členěny do úvodních přednášek, praktických cvičení či seminárních prací a následných společných rozborů a diskusí probírané problematiky.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (31.01.2015)

► Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na seminářích doplněná studiem povinné i doporučené literatury (30% z celkového hodnocení), 2) praktická seminární práce prokazující aplikaci teoretických poznatků (20% z celkového hodnocení), 3) průběžné plnění úkolů (50% z celkového hodnocení), které jsou zadávány na seminářích předmětu "Tvůrčí dílny II. - rozhlas".

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (31.01.2015)

► Stručný program jednotlivých seminářů:

1) Formáty rozhlasových stanic, teorie rozhlasových formátů (1. formáty mluvého slova, 2. formáty hudební, 3. formáty smíšené) a její uplatnění v praxi, výskyt jednotlivých rozhlasových formátů ve vybraných zemích (Spojené státy americké, Velká Británie, Francie, Spolková republika Německo, Česká republika), formáty rozhlasových stanic z pohledu publika.

2) Formáty all-new a news-talk, vybrané rozhlasové zpravodajské stanice ve světě (BBC Five Live, BBC Radio 4, Radio France atd.) a rozbor jejich programu, uplatnění rozhlasových zpravodajských a publicistických žánrů ve vysílání těchto stanic, seminární vystoupení studentů týkající se této problematiky.

3) Uplatnění žánrů rozhlasového zpravodajství v české mediální krajině, silné a slabé stránky při komparaci s probíranou problematikou předchozího semináře, praktický rozbor zpravodajských relací rozhlasových stanic v ČR, seminární vystoupení studentů týkající se této problematiky se zvláštním zřetelem na dodržování specifik psaní zpráv pro rozhlas a jejich interpretace, na dodržování kritérií rozhlasového zpravodajství, stavby rozhlasové zprávy a žánrovou skladbu rozhlasového zpravodajství.

4) Role moderátora v jednotlivých formátech rozhlasových stanic, teorie a praxe práce moderátorů se zaměřením na rozhlasové zpravodajství a publicistiku, situace ve vybraných zemích a v České republice.

5) Sestavení vlastní zpravodajské relace při využití všech dosavadních teorických i praktických poznatků, které byly probírány na předchozích seminářích, hlavní kritéria praktického úkolu vycházejí ze studia ranního programu BBC Five Live.

6) Rozbor vlastní zpravodajské relace natočené na semináři č. 5, poučení se ze slabých stránek, rozbor případných hlavních typů chyb v interpretaci psaného textu na mikrofon, prohloubení poznatků v základech mluvní výchovy.

7) Základní pojmy z teorie rozhlasových analytických publicistických žánrů, žánry dialogické (rozhlasový rozhovor, rozhlasová beseda), žánry monologické (recenze, glosa, poznámka, komentář), seminární vystoupení studentů na téma: uplatnění jednotlivých typů publicistických žánrů ve vybraných pořadech rozhlasových stanic formátů all-new či news-talk v ČR či ve světě.

8) Základní pojmy z rozhlasové teorie dokumentárně-zobrazovacích žánrů (fejeton, črta, rozhlasové vypravování), uplatnění jednotlivých typů těchto žánrů ve vybraných pořadech rozhlasových stanic formátů all-new či news-talk v ČR či ve světě, prezentace praktických úkolů studentů, které se týkají dokumentárně-zobrazovacích žánrů.

9) Rozhlasová reportáž - stále oblíbený žánr v rozhlasovém vysílání v ČR i ve světě, teorie a praxe rozhlasové reportáže, rozhlasová reportáž v historickém vývoji rozhlasové publicistiky a její specifika v současném rozhlasovém vysílání, ukázky kvalitních reportáží oceněných na soutěži Prix Bohemia Radio.

10) Rozhlasová reportáž v podání studentů semináře, poslech a rozbor praktických úkolů, které byly zadány na semináři č. 9.

11) Rozhlasová reportáž v podání studentů semináře, pokračování poslechu a rozboru praktických úkolů, které byly zadány na semináři č. 9 a které nebyly dokončeny na semináři č. 10.

12) Rozbor vybraných jevů ze současné rozhlasové praxe: internetizace rozhlasové žurnalistiky, vliv konvergence médií na rozhlasovou žurnalistiku, rozbor praktických ukázek, seminární vystoupení studentů na dané téma.


► Rozsah výuky: 0/2 LS

► Počet kreditů: 3

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (31.01.2015)

► Pro studenty oboru Žurnalistika - navazující magisterské studium je prerekvizitou pro zapsání "Tvůrčích dílen II. - rozhlas" splnění předmětů JJM074 Novinářský projekt, JJM029 Žurnalistická tvorba I a JJM124 Tvůrčí dílny I. - rozhlas.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK