PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Základy obsahových analýz I - JJM118
Anglický název: Media Content Analysis I
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 62 / 62 (62)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: JJM136
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (30.09.2013)
Metodologický kurs Základy obsahových analýz (ZOA) seznamuje a učí studenty a studentky různým typům výzkumů a analýz mediálních obsahů.
V zimním semestru (ZOA I.) je naplánováno nejprve teoretické a posléze praktické osvojení kvantitativní obsahové analýzy.

Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (30.09.2013)

Získání přehledu o možných přístupech k analýze zjevných i latentních obsahů mediální komunikace a osvojení si základních pravidel různých metodických přístupů, jejich vhodnost, použitelnost, využitelnost a proveditelnost.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (30.09.2013)

Schulz, W., Hagen, L., Scherer, H., Reifová, I. (1998): Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum

Trampota, T., Vojtěchovská, M. (2010): Metody výzkumu médií. Praha: Portál

Berger. A.A. (1998): Media Research Methods. Thousand Oaks: SAGE

Disman, M.(1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum

Hansen, A., Cottle, S., Negrine, R., Newbold, C. (1998). Mass Communication Research Methods. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave.

Bonfadelli, H. (2002). Medieninhaltsforschung. Konstanz: UVV

 


Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (30.09.2013)

První tři až čtyři "metodologická" setkání probíhá výuka přednáškovou formou.

Poté jednotlivé výzkumné kroky seminářovou formou.

Prosincový sběr dat individuálně.

V závěrečných dvou setkáních prezentace výsledků, diskuse.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (30.09.2013)

1) Nastudování základních metodologických principů, přednášených v úvodních setkáních

2) Vypracování a prezentace vlastní analýzy (příp. převzetí a správné provedení části kolektivního výzkumu)

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (30.09.2013)

1. Proč zkoumat obsahy (postavení mediálních obsahů a jejich analýz v kontextu mediálních studií; vědecko-výzkumná paradigmata; základní typologie analytických přístupů

2. Teorie I. (historie kvantitativní obsahové analýzy; konceptualizační fáze - volba tématu, výzkumné otázky, hypotézy,
operacionalizační fáze)

3. Teorie II. (fáze ověřování, sběru dat, vyhodnocování; frekvenční analýzy X valenční analýzy; komputerizace obsahových analýz)

4. Typické oblasti využití OA, seznámení s rámcovými tématy, stručně k SPSS

5. Představování a práce s individuálními analytickými záměry

6.-8. Samostatný výzkum

9. a dál: Prezentace individuálních výzkumů, diskuse

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (30.09.2013)

Žádné.
Předchozí absolvování kursu JJM068 (Základy metodologie a statistiky a SPSS) vhodné.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK