|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (25.08.2018)
Předmět Základy sociální komunikace poskytuje posluchačům magisterského studia oborů Mediální studia a Žurnalistika širší sociálně komunikační zázemí k analytickému a kritickému pohledu na mezilidskou - zvláště veřejnou a mediální - komunikaci, masová média a jejich postavení a fungování v současné společnosti. Cílem je nabídnout základní představu o přístupech k jednotlivým typům a rovinám komunikace a výkladu masové a mediální komunikace. Součástí kurzu jsou seminární cvičení zaměřená na osvojení základních přístupů k médiím. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (01.02.2015)
Cílem kurzu je nabídnout posluchačům základní představu o možných přístupech k analýze jednotlivých typů a rovin komunikace a hlavní modely komunikace a komunikačního chování užívané především humanitně/sicálněvědních oborech pro popis a výklad masové a mediální komunikace. Student by si v předmětu měl osvojit základy "myšlení o komunikaci a médiích" a jejich roli roli ve společnosti. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)
Studijní literatura: DeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001. Harrington, A. (2005): Moderní sociální teorie. Praha: Portál Benjamin, W (1979): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Benjamin, W.: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, s. 17-47 Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (01.02.2015)
Předmět je veden přednáškovou a seminární formou. Přednášky mají spíše interaktivní povahu vedoucí k podpoře diskuse o médiích, semínáře jsou založeny na samostatné projektové práci studentských týmů a prezentaci a obhajobě výsledků práce na projektu. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (15.02.2016)
Podmínky pro splnění studijních povinností: Předmět je ukončen zkouškou, která má písemnou a ústní podobu, Písemná je pro všechny, ústní pro ty, kteří v semináři, průběžném testu a zkouškovém testu získali 50 a méně bodů (na zkouškový test jsou 2 pokusy, třetí pokus je ústní zkouška). 4. 4. je průběžný test: vypracování odpovědi na jednu z otázek okruhů 1-10 ke zkoušce (viz dále). Hodnocení: průběžný test: max. 30 bodů seminář: max. 30 bodů (15 aktualita + 15 referát) zkouškový test, resp. zkouška: max. 40 bodů Známka: 100-86 výborně 85-71 velmi dobře 71-51 dobře 50-0 neprospěl
Práce v semináři: 1. Student se musí aktivní přítomností účastnit práce v semináři. Je možné tolerovat maximálně dvě absence, pokud nekolidují s termínem vystoupení k zadanému úkolu (doložená dlouhodobá onemocnění budou řešena individuálně). Aktivitou se rozumí (a) průběžná příprava a (b) činnost obsažená v bodech 2 a 3, tedy přednesení aktuality a týmové vypracování a přednesení referátu. 2. Jedenkrát za semestr musí každý frekventant přednést a v písemné podobě odevzdat mediální aktualitu. Musí se jednat o zprávu z mediální oblasti, která se objevila v médiích. Student o ní referuje písemně v krátké anotaci, v níž napíše a přednese, (a) o co se jedná, (b) jaký to má kontext a (c) čím je to (nebo může být) důležité. U každé aktuality musí uvést pramen a použitou literaturu. Informace o jedné aktualitě by měla trvat maximálně 10 minut, dalších 5 minut je na diskusi. Při každém setkání vystoupí 2-4 studenti (podle počtu zapsaných). 3. Každý frekventant musí (zpravidla v týmu) připravit, prezentovat a v písemné podobě předložit referát na zadané téma. K tomu všichni studenti musí přečíst text zadaný na příslušný termín. Referát s ppt prezentací má max. trvání 20 minut (a 10 minut na diskusi a vyhodnocení).
OKRUHY KE ZKOUŠCE 01. Komunikační akt a jeho složky 02. Modely komunikace a přístupy k výkladu komunikace 03. Typologie sociální komunikace 04. Znak, kód a význam 05. Verbální kódy a jejich využití v mediální komunikaci 06. Neverbální kódy a jejich využití v mediální komunikaci 07.Typologie masových médií 08. Jednotlivé typy komunikačních médií 09. Jednotlivé typy masových médií 10.Primární a sekundární kódy 11. Frankfurtská škola a mediální komunikace 12. Torontská škola a mediální komunikace 13. Birminghamská škola a mediální komunikace 14. Vlivy působící na chování masových médií (systém odpovědnosti médií) 15. Typologie současných českých tištěných médií 16. Typologie současných českých audiovizuálních médií 17. Regulace současných českých médií 18. Předpokládané účinky médií na jednotlivce 19. Předpokládané účinky médií na společnost 20. Masová média a stereotypy 21. Typy vlastnictví v mediálním sektoru 22. Sociální konstrukce reality a masová média (na příkladu zpravodajských hodnot) 23. Typologie publik a vztah publika a médií 24. Mediální produkt a jeho význam a interpretace 25. Současné trendy ve vývoji médií |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (15.02.2016)
Program přednášek: 1. - 2. (15.2. a 22.2.) Základní pojmy I - Od komunikace k masové a mediální komunikaci komunikace - přístup k jejímu výkladu (přenosový a kulturální model) sociální komunikace - typologie sociální komunikace (od interpersonální k veřejné a masové, resp. mediální komunikaci) - roviny komunikace a komunikační prostředky popis komunikace - základní schéma komunikačního aktu (podavatel, sdělení, kód, kanál, příjemce, šum, kontext)
3. - 4. (29.2. a 7.3.) Základní pojmy II - Kódy sémiotika - sémantika, syntax, pragmatika - kód, znak, text přirozený jazyk - národní jazyk, jazyk a řeč, aktualizace a automatizace, bezpříznakovost a příznakovost neverbální kódy - prostředky neverbální komunikace
5. (14.3.) Komunikační prostředky typy komunikačních prostředků - primární, sekundární, masová a síťová média vliv komunikačních prostředků na povahu komunikace - rychlost přenosu - dostupnost sdělení - linearita psaného textu a její důsledky - vizualizace a její důsledky - interaktivita - serialita - narativita
6. (21. 3.) Komunikace veřejná profesionalizace komunikace - rétorika - učitelství - žurnalistika - role novináře ve veřejné komunikaci profesionalizace v současných médiích - organizace a dělba práce v médiích - redakce - vztahy vertikální (vydavatel - šéfredaktor - redaktor) a horizontální (regionální redakce - dopisovatelé) profese novináře - podmínky a zákonitosti práce v médiích - gatekeeping - "zpravodajské hodnoty" - regulace, autoregulace a cenzura - vzdělání novinářů ("on-the-job" - univerzitní vzdělávání - profesní školy - průběžné vzdělávání) - budoucnost novinářského povolání (od píšícího novináře k "content providerovi")
7. (4. 4.) TEST
8. - 9. (11.4.) Komunikace masová a mediální Základní rysy, institucionalizace Publikum (audience), specifické skupiny příjemců (cílové skupiny), vztah publika, média a reklamy - výzkum publika (komerční a nekomerční) - publikum a předpokládané účinky médií (základní "teorie" vysvětlující to, jak publikum nakládá s médii) Modely chování médií (media performance) - model soutěže a solidarity (dualita - boj o moc mezi veřejným a soukromým sektorem), model služby veřejnosti, model společenské odpovědnosti (koncept "hlídacího psa demokracie"), model demokratické participace - současná kritika "čtyř teorií tisku"
10. - 11. (18. 4. a. 25. 4.) Mediované obsahy Funkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) a jednotlivé žánry jako ustálené textové vzorce Zákonitosti uspořádání specifických typů mediovaných obsahů (zpravodajství a zpravodajské hodnoty, stereotypy a opakování, reklama a hodnotová orientace cílové skupiny, příběh a vyprávění v různých typech obsahů). Normativní představy o kvalitě mediovaných obsahů - problém objektivity, nestrannosti a nepředpojatosti, problém vkusu, původnosti a plagiátorství - splývání funkcí a formátů (infotainment, edutainment) - mediální kritika Reprezentace a stereotypy - na příkladu genderu
12.-13. (2.5. a 9. 5.) - přednáška odpadá - rektorský den Vliv, dopad, účinky médií vliv médií na společnost - stabilita a společenská změna, morální panika - sledovanost a čtenost - nastolování agendy (agenda setting) - vědomostní propast (knowledge gap) - mainstreaming - lavinový a zpětný efekt - konkrétní vybrané problémové okruhy spojené s vlivem médií ve společnosti (násilné obsahy; sex; manipulace, vliv - např. zahraničních - vlastníků) vliv médií na jednotlivce - pozitivní (výchovy, rozhodování, enkulturace), negativní (ohlupování, relativizace hodnot, deformace vkusu, eskapismus) a ambivalentní (nápodoba) účinky Média a moc - propaganda, dominance, "mediokracie"
Program seminářů Semináře začínají rozdělením úkolů po jednoltivcích (aktuální témata mediálního světa) a v týmech (tematická vystoupení), pak se program seminářů dehrávají podle stanoveného rozpisu. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (05.02.2014)
Přijetí do navazujícího magisterského studia. |