PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2009/2010
   Přihlásit přes CAS
Základy sociální komunikace - JJM116
Anglický název: Principles of Social Communication
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2009 do 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
Je korekvizitou pro: JJM160, JJM114
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (25.08.2018)
PŘEDMĚT NEBUDE V AKADEMICKÉM ROCE 2018/2019 VYUČOVÁN!!!



Předmět Základy sociální komunikace poskytuje posluchačům magisterského studia oborů Mediální studia a Žurnalistika širší sociálně komunikační zázemí k analytickému a kritickému pohledu na mezilidskou - zvláště veřejnou a mediální - komunikaci, masová média a jejich postavení a fungování v současné společnosti. Cílem je nabídnout základní představu o přístupech k jednotlivým typům a rovinám komunikace a výkladu masové a mediální komunikace. Součástí kurzu jsou seminární cvičení zaměřená na osvojení základních přístupů k médiím.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (01.02.2015)

Cílem kurzu je nabídnout posluchačům základní představu o možných přístupech k analýze jednotlivých typů a rovin komunikace a hlavní modely komunikace a komunikačního chování užívané především humanitně/sicálněvědních oborech pro popis a výklad masové a mediální komunikace. Student by si v předmětu měl osvojit základy "myšlení o komunikaci a médiích" a jejich roli roli ve společnosti.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)

Studijní literatura:

Základní literatura

DeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum

DeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001.

Harrington, A. (2005): Moderní sociální teorie. Praha: Portál
Jirák, J.-Köpplová, B. (2009): Masová média. Praha:Portál
McChesney, R. (2009): Problém médií. Všeň: Grimmus
Monaco, J. (2004): Jak číst film. Prah: Albatros, kap. 3 a 6

Doporučená literatura
Adorno, T. (2009): Schéma masové kultury. Praha: Oikoymenh
Barthes, R. (2004): Mytologie. Praha: Dokořán

Benjamin, W (1979): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Benjamin, W.: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, s. 17-47

Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk
Eriksen, T. H. (2005): Tyranie okamžiku. Brno: Doplněk
Goldsmith, J., Wu, T. (2008): Kdo řídí Internet? Praha: Dokořán, Argo
Habermas, J. (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia
McLuhan, M. (1990): Jak rozumět médiím. Praha: Odeon
Riesman, D. (2007): Osamělý dav. Praha: Kalich
Ong, W. (2006): Technologizace slova. Praha: Karolinum
Thompson, J. B. (2004): Média a modernita. Praha: Karolinum
Verick, M. A. (2009): Mediální monopol. Praha: EarthSave



Metody výuky
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (01.02.2015)

Předmět je veden přednáškovou a seminární formou. Přednášky mají spíše interaktivní povahu vedoucí k podpoře diskuse o médiích, semínáře jsou založeny na samostatné projektové práci studentských týmů a prezentaci a obhajobě výsledků práce na projektu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (15.02.2016)

Podmínky pro splnění studijních povinností:

Předmět je ukončen zkouškou, která má písemnou a ústní podobu, Písemná je pro všechny, ústní pro ty, kteří v semináři, průběžném testu a zkouškovém testu získali 50 a méně bodů (na zkouškový test jsou 2 pokusy, třetí pokus je ústní zkouška).

4. 4. je průběžný test: vypracování odpovědi na jednu z otázek okruhů 1-10 ke zkoušce (viz dále).

Hodnocení:

průběžný test: max. 30 bodů

seminář: max. 30 bodů (15 aktualita + 15 referát)

zkouškový test, resp. zkouška: max. 40 bodů

Známka:

100-86 výborně

85-71 velmi dobře

71-51 dobře

50-0 neprospěl

 

Práce v semináři:

1. Student se musí aktivní přítomností účastnit práce v semináři. Je možné tolerovat maximálně dvě absence, pokud nekolidují s termínem vystoupení k zadanému úkolu (doložená dlouhodobá onemocnění budou řešena individuálně). Aktivitou se rozumí (a) průběžná příprava a (b) činnost obsažená v bodech 2 a 3, tedy přednesení aktuality a týmové vypracování a přednesení referátu.

2. Jedenkrát za semestr musí každý frekventant přednést a v písemné podobě odevzdat mediální aktualitu. Musí se jednat o zprávu z mediální oblasti, která se objevila v médiích. Student o ní referuje písemně v krátké anotaci, v níž napíše a přednese, (a) o co se jedná, (b) jaký to má kontext a (c) čím je to (nebo může být) důležité. U každé aktuality musí uvést pramen a použitou literaturu. Informace o jedné aktualitě by měla trvat maximálně 10 minut, dalších 5 minut je na diskusi. Při každém setkání vystoupí 2-4 studenti (podle počtu zapsaných).

3. Každý frekventant musí (zpravidla v týmu) připravit, prezentovat a v písemné podobě předložit referát na zadané téma. K tomu všichni studenti musí přečíst text zadaný na příslušný termín. Referát s ppt prezentací má max. trvání 20 minut (a 10 minut na diskusi a vyhodnocení).

 


 

OKRUHY KE ZKOUŠCE

01. Komunikační akt a jeho složky

02. Modely komunikace a přístupy k výkladu komunikace

03. Typologie sociální komunikace

04. Znak, kód a význam

05. Verbální kódy a jejich využití v mediální komunikaci

06. Neverbální kódy a jejich využití v mediální komunikaci

07.Typologie masových médií

08. Jednotlivé typy komunikačních médií

09. Jednotlivé typy masových médií

10.Primární a sekundární kódy

11. Frankfurtská škola a mediální komunikace

12. Torontská škola a mediální komunikace

13. Birminghamská škola a mediální komunikace

14. Vlivy působící na chování masových médií (systém odpovědnosti médií)

15. Typologie současných českých tištěných médií

16. Typologie současných českých audiovizuálních médií

17. Regulace současných českých médií

18. Předpokládané účinky médií na jednotlivce

19. Předpokládané účinky médií na společnost

20. Masová média a stereotypy

21. Typy vlastnictví v mediálním sektoru

22. Sociální konstrukce reality a masová média (na příkladu zpravodajských hodnot)

23. Typologie publik a vztah publika a médií

24. Mediální produkt a jeho význam a interpretace

25. Současné trendy ve vývoji médií

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (15.02.2016)

Program přednášek:

1. - 2. (15.2. a 22.2.) Základní pojmy I - Od komunikace k masové a mediální komunikaci

komunikace - přístup k jejímu výkladu (přenosový a kulturální model)

sociální komunikace - typologie sociální komunikace (od interpersonální k veřejné a masové, resp. mediální komunikaci) - roviny komunikace a komunikační prostředky

popis komunikace - základní schéma komunikačního aktu (podavatel, sdělení, kód, kanál, příjemce, šum, kontext)

 

3. - 4. (29.2. a 7.3.)  Základní pojmy II - Kódy

sémiotika - sémantika, syntax, pragmatika - kód, znak, text

přirozený jazyk - národní jazyk, jazyk a řeč, aktualizace a automatizace, bezpříznakovost a příznakovost

neverbální kódy - prostředky neverbální komunikace

 

5. (14.3.) Komunikační prostředky

typy komunikačních prostředků - primární, sekundární, masová a síťová média

vliv komunikačních prostředků na povahu komunikace - rychlost přenosu - dostupnost sdělení - linearita psaného textu a její důsledky - vizualizace a její důsledky - interaktivita - serialita - narativita

 

6. (21. 3.) Komunikace veřejná

profesionalizace komunikace - rétorika - učitelství - žurnalistika - role novináře ve veřejné komunikaci

profesionalizace v současných médiích - organizace a dělba práce v médiích - redakce - vztahy vertikální (vydavatel - šéfredaktor - redaktor) a horizontální (regionální redakce - dopisovatelé)

profese novináře - podmínky a zákonitosti práce v médiích - gatekeeping - "zpravodajské hodnoty" - regulace, autoregulace a cenzura - vzdělání novinářů ("on-the-job" - univerzitní vzdělávání - profesní školy - průběžné vzdělávání) - budoucnost novinářského povolání (od píšícího novináře k "content providerovi")

 

7. (4. 4.) TEST

 

 8. - 9. (11.4.)  Komunikace masová a mediální

Základní rysy, institucionalizace

Publikum (audience), specifické skupiny příjemců (cílové skupiny), vztah publika, média a reklamy - výzkum publika (komerční a nekomerční) - publikum a předpokládané účinky médií (základní "teorie" vysvětlující to, jak publikum nakládá s médii)

Modely chování médií (media performance) - model soutěže a solidarity (dualita - boj o moc mezi veřejným a soukromým sektorem), model služby veřejnosti, model společenské odpovědnosti (koncept "hlídacího psa demokracie"), model demokratické participace - současná kritika "čtyř teorií tisku"

 

10. - 11. (18. 4. a. 25. 4.) Mediované obsahy

Funkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) a jednotlivé žánry jako ustálené textové vzorce

Zákonitosti uspořádání specifických typů mediovaných obsahů (zpravodajství a zpravodajské hodnoty, stereotypy a opakování, reklama a hodnotová orientace cílové skupiny, příběh a vyprávění v různých typech obsahů).

Normativní představy o kvalitě mediovaných obsahů  - problém objektivity, nestrannosti a nepředpojatosti, problém vkusu, původnosti a plagiátorství - splývání funkcí a formátů (infotainment, edutainment) - mediální kritika

Reprezentace a stereotypy - na příkladu genderu

 

12.-13. (2.5. a 9. 5.) - přednáška odpadá - rektorský den

Vliv, dopad, účinky médií

vliv médií na společnost - stabilita a společenská změna, morální panika - sledovanost a čtenost - nastolování agendy (agenda setting) - vědomostní propast (knowledge gap) - mainstreaming - lavinový a zpětný efekt - konkrétní vybrané problémové okruhy spojené s vlivem médií ve společnosti (násilné obsahy;  sex; manipulace, vliv - např. zahraničních - vlastníků)

vliv médií na jednotlivce - pozitivní (výchovy, rozhodování, enkulturace), negativní (ohlupování, relativizace hodnot, deformace vkusu, eskapismus) a ambivalentní (nápodoba) účinky

Média a moc - propaganda, dominance, "mediokracie"


 

Program seminářů

Semináře začínají rozdělením úkolů po jednoltivcích (aktuální témata mediálního světa) a v týmech (tematická vystoupení), pak se program seminářů dehrávají podle stanoveného rozpisu.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (05.02.2014)

Přijetí do navazujícího magisterského studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK