PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Dějiny světových médií - JJM114
Anglický název: World Media in History
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2014 do 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 30 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Korekvizity : JJM116
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět Dějiny světových médií nabízí posluchačům magisterského studia oborů Mediální studia základní přehled o vývoji médií v moderních společnostech s důrazem na historické, sociální, politické, kulturní a technologické souvislosti tohoto vývoje a na chápání dějin médií jako dějin svébytného projevu sociální komunikace příznačného pro proces modernizace.
Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je nabídnout základní představu o přístupech k výkladu dějin médií, dále poskytnout frekventantům charakteristiku tematických celků a hlavních etap ve vývoji médií. Na příkladech z dějin médií jednotlivých evropských zemí a USA se předmět pokouší rozvíjet myšlení o roli a postavení médií vzhledem k dobovému kontextu.

Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)
Literatura

Vysoký důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům.
Uvedená literatura bude na přednáškách doplňována.

Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)
Metody výuky

Organizace studia: Předmět je veden přednáškovou formou. Vysoký důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům.

Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)
Požadavky ke zkoušce

Podmínky pro splnění studijních povinností:

Zakončení: Hodnocení předmětu se skládá ze dvou nepovinných průběžných testů z obecných dějin a dějin médií, seminární práce a závěrečné písemné zkoušky. Bez odevzdané seminární práce nelze konat zkoušku!
Seminární práce: Studenti si musí zadat práci v termínu stanoveném vždy na počátku semestru prostřednictvím informací v SIS. Konkrétní informace k zápisu tématu a odevzdání práce, jakož a podobě práce jsou vždy stanoveny zvláštním dokumentem přiloženým k předmětu v SIS. Stanovené termíny jsou ZÁVAZNÉ!!! PO DANÉM TERMÍNU NEBUDOU PRÁCE PRIJÍMÁNY.
Průběžné testy: Ověřují znalost probrané látky i historického kontextu daného období. Data testů jsou stanovena vždy na 1. hodině.
Bodové hodnocení předmětu: I. průběžný test 15%, II. průběžný test 15%, seminární práce 30%, závěrečná písemná zkouška 40%.
100-87% Výborně
86-73% Velmi dobře
72-60% Dobře
59-0% Nedostatečně

Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (11.03.2015)
Sylabus

Rozpis přednášek:

1. Cíle předmětu, seznámení s tématy přednášek a podmínkami splnění předmětu.
a) seznámení s cíli a pravidly předmětu, zadání literatury; pravidla citací a upozornění na plagiáty
Zadání seminárních prací


2. Základní pohledy na výklad dějin médií,
periodizace vývoje médií, technologické předpoklady vzniku a vývoje médií
a) vymezení pojmu periodický tisk
b) možné přístupy k periodizaci médií
c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií

JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1?4, ISSN 0036-5351, s. 27-32,
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost, Praha: Portál, 2003
Reifová, I. (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha. Portál 2004
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006

3. Zrození periodického tisku (tisk 17. stol. na příkladu Německa, Anglie, Francie)
a) letáky a pamflety jako předchůdci novin
b) první periodické noviny v kontinentální Evropě a v Anglii
KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2000

ŠIMEČEK, Z.:Počátky novinového zpravodajství a novin v Českých zemích, Brno:Matice moravská, 2011
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006


4. Tisk a rozvoj politického života modernizující se společnosti: cenzura a svoboda projevu
a) pojetí cenzury a svobody projevu od konce 15. století do 40. let 20. století (John Milton, Benjamin Franklin; Thomas Paine; Karl Marx, první světová válka)
KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva, Bratislava: Univerzita Komenského, 1994
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)
TOCQUEVILLE, DE A.: Demokracie v Americe I. a II.,Praha: Lidové noviny 1992
---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 1990

5. Proměny postavení novináře v dějinách (dějiny novinářských spolků a novinářského vzdělávání) Test
a) Růst vzdělanosti a čtenářské spolky jako předpoklad pro rozvoj periodického tisku
b) proměny postavení novináře ve společnosti
CHARLE, Ch.: Intelektuálové v Evropě. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004
HABERMAS, J: Strukturální proměna veřejnosti, Filosofia, 2000
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005


6. Film a média


7. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v anglicky mluvících zemích)
a) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku ? northcliffovská revoluce;
b) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století
TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005

8. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v německy mluvících zemích)
a) Ullstein, Hugenberg, Ringier ad.)
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
HUMPHREYS. P.: Media and media policy in Germany, Oxford: Berg, 1994
WILKE, J.: Grundzüge der Medien-und Kommunikationsgeschichte, Weimar, 2000

9. Postavení časopisů na mediálním trhu do poloviny 20. století
a) rozvoj vědeckých a moralistních časopisů v 17. a 18. století
b) rozvoj časopisů ve druhé polovině 19. století
c) rozvoj časopiseckého trhu v USA (Reader´s Digest, Time, Newsweek, Life)
d) odevzdání seminárních prací
MOTT, F. L.: History of Američan magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968
ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3, Univerzita Komenského, 1994, 1997

10. Propaganda a její postavení v dějinách médií
a) Propaganda a její využívání v médiích v době 1. světové války a v době nástupu Hitlera k moci ve 30. letech 20. století
b) Role propagandy v období studené války
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu, Praha: Oikoymenh, 1996
dokumentární film "Goebbelsův experiment"

11. Rezerva pro případné dokončení témat. Test

12. Shrnutí. Hlavní charakteristiky vývoje médií do poloviny 20. století

Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK