PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2009/2010
   Přihlásit přes CAS
Politická komunikace - JJM107
Anglický název: Political Communication (in Czech language!)
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2008 do 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (666)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: JJM165
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (19.09.2014)
Jednosemestrální přednáškový kurs o roli (zvl. mediální) komunikace v politických procesech... a naopak.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (19.09.2014)

Cílem předmětu je seznámit studující s širokým a vitálním proudem komunikačních věd - politickou komunikací.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (19.09.2014)

Základní literatura:

Křeček, J.: Politická komunikace od res publica po public relations. 2013. Praha: Grada. (http://www.grada.cz/politicka-komunikace_6377/kniha/katalog/)

Blumler, J. G.; Kavanagh, D.: The Third Age of Political Communication: Influences and Features. In: Political Communication, Vol. 16/ 3, 1999, str. 209-230(22) (příp: Jay G. Blumler: The third age of political communication. In: Journal of Public Affairs Vol. 1 No. 3, 2001, pp. 201-209)

Barnett, S.: Will a crisis in journalism provoke a crisis in democracy? Political Quarterly, 73 (4), 2002, str. 400-408. ISSN 0032-3179

Cammaerts, B., Carpentier, N. (eds.): Reclaiming the Media. Communication Rights and Democratic Media Roles. 2007. Bristol: Intellect Books. (zvl. str. 1-30) Ke stažení z: http://www.intellectbooks.co.uk/ppbooks.php?isbn=9781841501635

Dahlgren, P., Sparks, C.: Communication and Citizenship. Journalism and the Public Sphere. New York: Routledge. Signatura: NI-2868 (zvl. str. 27 - 52)

Dobek - Ostrowska, B., Glowacki, M. (eds.): Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politicization. Wroclaw: WUW, 2008. Signatura: NII - 2842 (zvl. str. 9-85, 165-205)

Graber, D., Smith, J.M.: Political communication faces the 21st century. In: Political Communication 55, 2005: 479-507

Hallin, D.C., Mancini P.: Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 2004. Cambridge: CUP. Signatura: NII-2323 (zvl. str. 1 - 86), resp. Hallin, D.C., Mancini P.: Systémy médií v postmoderním světě : tři modely médií a politiky. 2008. Praha: Portál. Signatura: NII-2735

Chytilek, R. a kol. (2012): Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK. Signatura: NII-3450 (zvl. str. 254 - 289 a 323 - 333)

Jirák, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. 2001. Praha: Karolinum. Signatura: NI-2508 (zvl. Curran, James: str. 116 - 158)

Louw, E.: The Media and political process. 2005. London : Sage Publications. Signatura: NII-2179 (zvl. str. 13-35, 143-170)

McNair, B.: Introduction to Political Communication. London : Routledge, 2003. Signatura: NI-2796 (zvl. str. 3-92)

Street, J.: Mass media, Politics and Democracy. 2001. Houndmills, Basingstoke: Palgrave. Signatura: NI-2692 (zvl. str. 17-24, 231-249)

Street, J.: Politics Lost, Politics Transformed, Politics Colonised? Theories of the Impact of Mass Media, In: Political Studies Review, 2005, vol. 3, 17-33

 

+ literatura dle vlastní volby k definování konceptu dle vlastního výběru z:

Profesionalizace, Personalizace, Celebritizace, Estetizace, Zvědečtění (PR a spin doctoring)

Negativita, Zezábavňování, Soundbite, Estetizace, Depolitizace, PR-democracy, Populismus

Morální paniky, Mobilizace, Dumbing Down, Malaise

 

 


Doporučená literatura (dle subjektivní důležitosti):

Crossley, Nick, Roberts, John Michael: After Habermas: New Perspectives on the public sphere. Oxford, UK; Malden, MA: Blackwell Publishing, 2004. Signatura ZII-3735

Graber, Doris (ed.): Media Power in Politics, 4th edition. Washington, DC: CQ Press. 2000. Signatura: NII-2328 (momentálně v knihovně FSV UK nedostupná. Pro motivované zájemce a zájemkyně k dispozici druhé vydání z r. 1990, pod signaturou NI-2002 a s chybným jménem autorky v databázi - Gaber namísto Graber)

Curran, James: Media and Power. London: Routledge, 2002. Signatura NII-1872

Thompson, John B.: Média a modernita. 2004. Praha: Karolinum. Signatura: NII-2091

Nimmo, Sanders: Handbook of Political Communication. Signatura: NII-2182

Paletz, David: The Media in American Politics: Contents and Consequences. Longman Publishers (2001). Signatura: NII-2311

Lukes, Steven (1974): Power: A Radical View. London: MacMillan Press

Trampota, T., Křeček, J., Nečas, V.: Média a moc. Praha : FSV UK, 2006. Pražské sociálně vědní studie. Mediální řada; č. 001. (příp. Křeček, J.: Cesta k mediální moci. In: Revue pro média, č. 12-13, str. 81-85)


Související literatura:

McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Kapitola 3: Teorie médií a teorie společnosti. 1999. Praha: Portál, s. 84-117

Prokop, D.: Boj o média. Dějiny nového kritického myšlení o médiích. 2005. Praha: Karolinum

Iyengar, S., Reeves, R. (ed.): Do the Media Govern? Politicians, Voters, and Reporters in America. London: SAGE (1997)

Lipsky, M.: Protest as a Political Resource. In: The American Political Science Review, Vol. 62, Issue 4 (Dec., 1968). p.1144-1158

Halloran, J.D., Elliot, P., Murdock, G.: Demonstration and Communication. 1970. Harmondsworth, Middlesex: Penguin Books

Thomas E. Patterson: Out of Order : An incisive and boldly original critique of the news media's domination of America's political process, Vintage; (1994)

Reifová, Irena a kol. (2004): Slovník mediální komunikace. Praha: Portál

James Fallows: Breaking The News : How the Media Undermine American Democracy. Vintage (January 14, 1997)

Iyengar, S. (1991): Is anyone responsible? How television frames political issues. Chicago: University of Chicago Press,

Donohue, G.,A., Tichenor, P.,J., Olien, C.,N.: The guard dog perspective on the role of media. In: Journal of Communication. Volume 45, Issue 2 (Spring, 1995), p.115-127

Donsbach, W. a kol: Beziehungsspiele: Medien und Politik in der öffentlichen Diskussion. 1993. Güntersloh: Verlag Bertelsmann Stiftung

Jarren, O., Sarcinelli, U., Saxer, U.: Politische Kommunikation in der demokratischen Gesellschaft. 1998. Oppladen: Westdeutscher Verlag

Pickering, M.: Stereotyping. The politics of representation. 2001. Houndmills, Basingstoke: Palgrave

Metody výuky
Poslední úprava: KRECEK (21.04.2008)

Výuka přednáškovou formou.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (26.09.2014)

Kurs je zakončen písemnou (příp. ústní) zkouškou, ověřující množství a úroveň nabytých znalostí a schopnost aktivní práce s nimi (50%). Za samostatnou práci dle zadání získává student/ka max. 40%, zbylých 10% dotuje motivaci a aktivitu studentů a studentek ("bonus" za pravidelnou účast na přednáškách, řešení "nepovinných" úkolů atp.)

V zimním semestru 2014 budiž tématem samostatné práce kampaň k senátním/komunálním volbám a její reflexe v médiích. Esej by měl odkazovat na výsek probírané teorie politické komunikace (typicky některý z tzv. "konceptů třetího věku") vč. použití odborné literatury (monografie, sborník, článek v odborném periodiku... ne slovníkové a učebnicové tituly).

Alternativním zadáním je práce na "upgrade kurzu", tj. tvorba textu, .ppt prezentace či jiného obsahu doplňujícího výklad v konkrétní oblasti (vždy až po konzultaci s přednášejícím).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (03.10.2013)

Kurs politické komunikace se zabývá rolí komunikace v politických procesech (a naopak), je základním vhledem do studií politické komunikace, podoboru mateřských disciplín politologie a komunikačních studií.

Po úvodní deskripci základních pojmů, modelů a aktérů PK kurs seznámí studující nejprve s možnými teoretickými náhledy na vztah demokratických společností/politických systémů a médií, různými pojetími "veřejné sféry" a kritikami (a nabízenými řešeními) jejího stávajícího stavu. Budou probrány možnosti typizovat existující systémy politické komunikace ("od Čtyř teorií ke Třem modelům") s pokusem zařadit český mediální systém, dále pak historie politického komunikování (Tři věky politické komunikace a související periodizace). Závěrečné přednášky se budou věnovat vybraným projevům a konceptům současného politického komunikování, kurs ukončí (ve zřetelném kontrastu s úvodními hodinami) zastavení u praktik spin-doctoringu, politického PR a marketingu.  

Obsah přednášek

1)      Co je to PK - obor a předmět zájmu, modely toků politické komunikace, hodnoty a zdroje, polity-politics-policy

2)      Prostředí PK - teorie demokracie (reprezentačně-liberální a participačně-liberální), tržiště idejí a veřejná sféra, delegace-reprezentace-participace

3)      Centralistické a pluralistické pojetí veřejných sfér, možnosti měření kvality (typy bias, normativní sektory)

4)      Alternativní pojetí PK (politicko-ekonomický a/vs. kulturalistický přístup, radikálně-demokratický model, protosocialistická PK)

5)      Systémy PK (od Čtyř teorií ke Třem modelům)

6)      Historie PK I. (Tři věky politické komunikace)

7)      Historie PK II. (Tři věky politických kampaní, čtyři éry politického žurnalismu, čtyři fáze mediatizace, pět mediálně-demokratizačních vln)

8-9)   Vybrané projevy současného politického komunikování (aktéři, obsahy, účinky)

10)     Spin doctoring, politický marketing, hype, shrnutí kursu

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KRECEK (21.04.2008)

Žádné. Jen studentům a studentkám otevřeného magisterského studia se doporučuje zápis později než v prvním roce studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK