Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (19.09.2014)
Jednosemestrální přednáškový kurs o roli (zvl. mediální) komunikace v politických procesech... a naopak.
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (19.09.2014)
One-semester course which deal with the role of (above all media) communication in political processes... and vice versa.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (19.09.2014)
Cílem předmětu je seznámit studující s širokým a vitálním proudem komunikačních věd - politickou komunikací.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (19.09.2014)
Základní literatura:
Křeček, J.: Politická komunikace od res publica po public relations. 2013. Praha: Grada. (http://www.grada.cz/politicka-komunikace_6377/kniha/katalog/)
Blumler, J. G.; Kavanagh, D.: The Third Age of Political Communication: Influences and Features. In: Political Communication, Vol. 16/ 3, 1999, str. 209-230(22) (příp: Jay G. Blumler: The third age of political communication. In: Journal of Public Affairs Vol. 1 No. 3, 2001, pp. 201-209)
Barnett, S.: Will a crisis in journalism provoke a crisis in democracy? Political Quarterly, 73 (4), 2002, str. 400-408. ISSN 0032-3179
Cammaerts, B., Carpentier, N. (eds.): Reclaiming the Media. Communication Rights and Democratic Media Roles. 2007. Bristol: Intellect Books. (zvl. str. 1-30) Ke stažení z: http://www.intellectbooks.co.uk/ppbooks.php?isbn=9781841501635
Dahlgren, P., Sparks, C.: Communication and Citizenship. Journalism and the Public Sphere. New York: Routledge. Signatura: NI-2868 (zvl. str. 27 - 52)
Dobek - Ostrowska, B., Glowacki, M. (eds.): Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politicization. Wroclaw: WUW, 2008. Signatura: NII - 2842 (zvl. str. 9-85, 165-205)
Graber, D., Smith, J.M.: Political communication faces the 21st century. In: Political Communication 55, 2005: 479-507
Hallin, D.C., Mancini P.: Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 2004. Cambridge: CUP. Signatura: NII-2323 (zvl. str. 1 - 86), resp. Hallin, D.C., Mancini P.: Systémy médií v postmoderním světě : tři modely médií a politiky. 2008. Praha: Portál. Signatura: NII-2735
Chytilek, R. a kol. (2012): Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK. Signatura: NII-3450 (zvl. str. 254 - 289 a 323 - 333)
Jirák, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. 2001. Praha: Karolinum. Signatura: NI-2508 (zvl. Curran, James: str. 116 - 158)
Louw, E.: The Media and political process. 2005. London : Sage Publications. Signatura: NII-2179 (zvl. str. 13-35, 143-170)
McNair, B.: Introduction to Political Communication. London : Routledge, 2003. Signatura: NI-2796 (zvl. str. 3-92)
Street, J.: Mass media, Politics and Democracy. 2001. Houndmills, Basingstoke: Palgrave. Signatura: NI-2692 (zvl. str. 17-24, 231-249)
Street, J.: Politics Lost, Politics Transformed, Politics Colonised? Theories of the Impact of Mass Media, In: Political Studies Review, 2005, vol. 3, 17-33
+ literatura dle vlastní volby k definování konceptu dle vlastního výběru z:
Profesionalizace, Personalizace, Celebritizace, Estetizace, Zvědečtění (PR a spin doctoring)
Doporučená literatura (dle subjektivní důležitosti):
Crossley, Nick, Roberts, John Michael: After Habermas: New Perspectives on the public sphere. Oxford, UK; Malden, MA: Blackwell Publishing, 2004. Signatura ZII-3735
Graber, Doris (ed.): Media Power in Politics, 4th edition. Washington, DC: CQ Press. 2000. Signatura: NII-2328 (momentálně v knihovně FSV UK nedostupná. Pro motivované zájemce a zájemkyně k dispozici druhé vydání z r. 1990, pod signaturou NI-2002 a s chybným jménem autorky v databázi - Gaber namísto Graber)
Curran, James: Media and Power. London: Routledge, 2002. Signatura NII-1872
Thompson, John B.: Média a modernita. 2004. Praha: Karolinum. Signatura: NII-2091
Nimmo, Sanders: Handbook of Political Communication. Signatura: NII-2182
Paletz, David: The Media in American Politics: Contents and Consequences. Longman Publishers (2001). Signatura: NII-2311
Lukes, Steven (1974): Power: A Radical View. London: MacMillan Press
Trampota, T., Křeček, J., Nečas, V.: Média a moc. Praha : FSV UK, 2006. Pražské sociálně vědní studie. Mediální řada; č. 001. (příp. Křeček, J.: Cesta k mediální moci. In: Revue pro média, č. 12-13, str. 81-85)
Související literatura:
McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Kapitola 3: Teorie médií a teorie společnosti. 1999. Praha: Portál, s. 84-117
Prokop, D.: Boj o média. Dějiny nového kritického myšlení o médiích. 2005. Praha: Karolinum
Iyengar, S., Reeves, R. (ed.): Do the Media Govern? Politicians, Voters, and Reporters in America. London: SAGE (1997)
Lipsky, M.: Protest as a Political Resource. In: The American Political Science Review, Vol. 62, Issue 4 (Dec., 1968). p.1144-1158
Thomas E. Patterson: Out of Order : An incisive and boldly original critique of the news media's domination of America's political process, Vintage; (1994)
Reifová, Irena a kol. (2004): Slovník mediální komunikace. Praha: Portál
James Fallows: Breaking The News : How the Media Undermine American Democracy. Vintage (January 14, 1997)
Iyengar, S. (1991): Is anyone responsible? How television frames political issues. Chicago: University of Chicago Press,
Donohue, G.,A., Tichenor, P.,J., Olien, C.,N.: The guard dog perspective on the role of media. In: Journal of Communication. Volume 45, Issue 2 (Spring, 1995), p.115-127
Donsbach, W. a kol: Beziehungsspiele: Medien und Politik in der öffentlichen Diskussion. 1993. Güntersloh: Verlag Bertelsmann Stiftung
Jarren, O., Sarcinelli, U., Saxer, U.: Politische Kommunikation in der demokratischen Gesellschaft. 1998. Oppladen: Westdeutscher Verlag
Pickering, M.: Stereotyping. The politics of representation. 2001. Houndmills, Basingstoke: Palgrave
Metody výuky
Poslední úprava: KRECEK (21.04.2008)
Výuka přednáškovou formou.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (26.09.2014)
Kurs je zakončen písemnou (příp. ústní) zkouškou, ověřující množství a úroveň nabytých znalostí a schopnost aktivní práce s nimi (50%). Za samostatnou práci dle zadání získává student/ka max. 40%, zbylých 10% dotuje motivaci a aktivitu studentů a studentek ("bonus" za pravidelnou účast na přednáškách, řešení "nepovinných" úkolů atp.)
V zimním semestru 2014 budiž tématem samostatné práce kampaň k senátním/komunálním volbám a její reflexe v médiích. Esej by měl odkazovat na výsek probírané teorie politické komunikace (typicky některý z tzv. "konceptů třetího věku") vč. použití odborné literatury (monografie, sborník, článek v odborném periodiku... ne slovníkové a učebnicové tituly).
Alternativním zadáním je práce na "upgrade kurzu", tj. tvorba textu, .ppt prezentace či jiného obsahu doplňujícího výklad v konkrétní oblasti (vždy až po konzultaci s přednášejícím).
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (03.10.2013)
Kurs politické komunikace se zabývá rolí komunikace v politických procesech (a naopak), je základním vhledem do studií politické komunikace, podoboru mateřských disciplín politologie a komunikačních studií.
Po úvodní deskripci základních pojmů, modelů a aktérů PK kurs seznámí studující nejprve s možnými teoretickými náhledy na vztah demokratických společností/politických systémů a médií, různými pojetími "veřejné sféry" a kritikami (a nabízenými řešeními) jejího stávajícího stavu. Budou probrány možnosti typizovat existující systémy politické komunikace ("od Čtyř teorií ke Třem modelům") s pokusem zařadit český mediální systém, dále pak historie politického komunikování (Tři věky politické komunikace a související periodizace). Závěrečné přednášky se budou věnovat vybraným projevům a konceptům současného politického komunikování, kurs ukončí (ve zřetelném kontrastu s úvodními hodinami) zastavení u praktik spin-doctoringu, politického PR a marketingu.
Obsah přednášek
1) Co je to PK - obor a předmět zájmu, modely toků politické komunikace, hodnoty a zdroje, polity-politics-policy
2) Prostředí PK - teorie demokracie (reprezentačně-liberální a participačně-liberální), tržiště idejí a veřejná sféra, delegace-reprezentace-participace
3) Centralistické a pluralistické pojetí veřejných sfér, možnosti měření kvality (typy bias, normativní sektory)