|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (11.09.2015)
Předmět Sociologie zpravodajství studenty seznámí se základními přístupy ke zkoumání a interpretaci fakticky orientovaných mediálních obsahů. Na základě rozboru konceptů zkoumání zpráv od výzkumů selektivních procesů, přes sociokulturní podmíněnost konstrukce "zaznamenání vhodnosti" a přehled sociálních, ekonomických, kulturních a politických vlivů tvarujících zpravodajské příběhy představí možné metodické přístupy aplikovatelné na současné projevy českých médií. Po absolvování předmětu budou studenti vybaveni tradiční metodikou zkoumání sociální podmíněnosti zpravodajství. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)
Cílem předmětu je studenty seznámit se základními sociálními vlivy na produkci zpravodajství a s vlivy zpravodajství na společnost. Student si osvojí základní koncepty zkoumání produkce zpravodajství včetně jejich metodiky a bude schopen rozkrýt latentní pravidla fungování zpravodajských organizací. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (15.02.2012)
Allan, S. News Culture. Open University Press. 2004. Berkowitz, D. Social Meanings of News. SAGE. 1997. Berkowitz, D. Cultural Meanings of News. SAGE. 2010. Burton, B. Inside Spin. The Dark Underbelly of the PR industry. Allen and Unwin. 2007. Castaneda, L., Campbell, S. (eds.) News and Sexuality. Media Portraits of Diversity. Sage. 2006. Dinan, W., Miller, D. Thinker, Faker, Spinner, Spy. Corporate PR and the Assault on Democracy. Pluto Press. 2007. Fenton, N. New Media, Old News. Sage. 2007. Franklin, B., hamer, M., Hanna, M., Kinsey, M., Richardson, J. E. Key Concepts in Journalism Studies. Sage. 2005. Gans, H. J. Deciding What is News. Medill School of Journalism. 2004. Lowery, S. A., DeFleur, M. L. Milestones in Mass Communication Research. Longman. 1995. Lull, J., Hinerman, S. Media Scandals. Columbia University Press. 1997. Lule, J. Daily News, Eternal Stories. New York: Guilford Press, 2001. McCombs, M. Agenda setting. Portál. 2004. Miller, D., Dinan, W. A Century of Spin. Pluto Press. 2008. Miller, D. (ed.) Tell me lies. Propaganda and Media Distortion in The Attack on Iraq. 2004. Philo, G., Berry, M. Bad News from Israel. Pluto Press. 2004. Perse, E. Media Effects and Society. LEA. 2001. Redmond, S., Holmes, S. Stardom and Celebrity. A Reader. Sage. 2007. Silberstein, S. War of Words. Routledge. 2002. Schudson, M.: The Sociology of News. W Norton & Co Inc. 2002. Sparks, C., Tulloch, J. (eds.) Tabloid Tales. Global Debates over media standards. Rowman and Littlefield. 2000. Tuchman, G. Making News: A Study in the Construction of Reality. SAGE. 1997. Tumber, H.: News. Oxford University Press. 1999 Trampota, T. Zpravodajství. Portál. 2005
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)
Přednáška, diskuse, referát a jeho prezentace. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (17.02.2015)
Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je získání minimálního počtu alespoň 51 bodů na základě plnění následujících povinností: 1) odevzdání, prezentace a přijetí seminární práce zpracovávající komparativní analýzou zpravodajské pokrytí vybrané události či tématu třemi českými médii (komparace deníků, týdeníků nebo televizních stanic), rozsah 15 až 18 tis. znaků s mezerami (včetně poznámek a seznamu literatury), max. počet bodů 30 2) prezentace referátu na zadané téma (prezentuje zpravidla tříčlenný tým, 25-30 minut, 10 minut diskuse, témata viz dále), max. počet bodů 30 3) napsání a přijetí klauzurní práce sepsané na základě prostudování povinné literatury (písemný esej v rozsahu 3 stran, psané v hodině na základě prostudované základní literatury), max. počet bodů 40
Hodnocení předmětu: 100-86 výborně 85-71 velmi dobře 70-51 dobře 50-0 neprospěl/a |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (17.02.2015)
18. 2. Organizace práce v předmětu (referáty, seminární práce, klauzurní práce). Společenské a politické funkce zpravodajství. Dynamika proměn/vývoje zpravodajství
11. 3. Selektivní procesy ve zpravodajství II: zpravodajské hodnoty Referát: Pojetí zpravodajských hodnot od Waltera Lippmanna přes práci Galtunga a Rugeové The Structure of Foreign News, Tolstonovu diferenciacitelevizních a tištěných zpravodajských hodnot a zpravodajské hodnoty podle Westerstahla a kolektivu po typologii Winfrieda Schulze..
18. 3. Zpráva jako příběh (archetypální rovina vyprávění zpravodajských příběhů, zprávy jako aktualizace mýtů) Referát: Narativní analýza zpravodajství (Lyle, Hartley), zpráva jako součást populární kultury (Hartley)
25. 3. Zpravodajství jako sociální konstrukt 1. 4. Zprávy jako produkt
8. 4. Profese novinář/zpravodaj Referát: Výzkumy novinářů, dělby práce a rutin (Weaver a Wilhoit, Deuze, Donsbach, Tuchmanová ad.).
15. 4. Sociologie zdrojů 22. 4. Normativní požadavky na zpravodajství a jejich úskalí
29. 4. Diskuse: Zpravodajství v postžurnalistické epoše Vlivy public relations na zpravodajství. Zpravodajství a selfpromotion. Celebritizace, individualizace a amatérizace v produkci zpráv.
6. 5. Studijní volno.
11.5. Klauzurní práce |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)
Přijetí do magisterského studia. |