PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2008/2009
   Přihlásit přes CAS
Sociologie zpravodajství - JJM100
Anglický název: Sociology of News
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2008 do 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (11.09.2015)
STUDENTI, KTEŘÍ PŔEDMÉT DOSUD NEABSOLVOVALI, TAK SI V AKAD. ROCE 2015/2016 BUDOU JAKO ZÁMĚNNOST ZAPISOVAT PŘEDMÉT JJM203 SOCIOLOGIE MÉDII.

Předmět Sociologie zpravodajství studenty seznámí se základními přístupy ke zkoumání a interpretaci fakticky orientovaných mediálních obsahů. Na základě rozboru konceptů zkoumání zpráv od výzkumů selektivních procesů, přes sociokulturní podmíněnost konstrukce "zaznamenání vhodnosti" a přehled sociálních, ekonomických, kulturních a politických vlivů tvarujících zpravodajské příběhy představí možné metodické přístupy aplikovatelné na současné projevy českých médií. Po absolvování předmětu budou studenti vybaveni tradiční metodikou zkoumání sociální podmíněnosti zpravodajství.

Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)

Cílem předmětu je studenty seznámit se základními sociálními vlivy na produkci zpravodajství a s vlivy zpravodajství na společnost. Student si osvojí základní koncepty zkoumání produkce zpravodajství včetně jejich metodiky a bude schopen rozkrýt latentní pravidla fungování zpravodajských organizací.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (15.02.2012)

Allan, S. News Culture. Open University Press. 2004.

Berkowitz, D. Social Meanings of News. SAGE. 1997.

Berkowitz, D. Cultural Meanings of News. SAGE. 2010.

Burton, B. Inside Spin. The Dark Underbelly of the PR industry. Allen and Unwin. 2007.

Castaneda, L., Campbell, S. (eds.) News and Sexuality. Media Portraits of Diversity. Sage. 2006.

Dinan, W., Miller, D. Thinker, Faker, Spinner, Spy. Corporate PR and the Assault on Democracy. Pluto Press. 2007.

Fenton, N. New Media, Old News. Sage. 2007.

Franklin, B., hamer, M., Hanna, M., Kinsey, M., Richardson, J. E. Key Concepts in Journalism Studies. Sage. 2005.

Gans, H. J. Deciding What is News. Medill School of Journalism. 2004.

Lowery, S. A., DeFleur, M. L. Milestones in Mass Communication Research. Longman. 1995.

Lull, J., Hinerman, S. Media Scandals. Columbia University Press. 1997.

Lule, J. Daily News, Eternal Stories. New York: Guilford Press, 2001.

McCombs, M. Agenda setting. Portál. 2004.

Miller, D., Dinan, W. A Century of Spin. Pluto Press. 2008.

Miller, D. (ed.) Tell me lies. Propaganda and Media Distortion in The Attack on Iraq. 2004.

Philo, G., Berry, M. Bad News from Israel. Pluto Press. 2004.

Perse, E. Media Effects and Society. LEA. 2001.

Redmond, S., Holmes, S. Stardom and Celebrity. A Reader. Sage. 2007.

Silberstein, S. War of Words. Routledge. 2002.

Schudson, M.: The Sociology of News. W Norton & Co Inc. 2002.

Sparks, C., Tulloch, J. (eds.) Tabloid Tales. Global Debates over media standards. Rowman and Littlefield. 2000.

Tuchman, G. Making News: A Study in the Construction of Reality. SAGE. 1997.

Tumber, H.: News. Oxford University Press. 1999

Trampota, T. Zpravodajství. Portál. 2005

Metody výuky
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)

Přednáška, diskuse, referát a jeho prezentace.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (17.02.2015)

Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je získání minimálního počtu alespoň 51 bodů na základě plnění následujících povinností:

1) odevzdání, prezentace a přijetí seminární práce zpracovávající komparativní analýzou zpravodajské  pokrytí vybrané  události či tématu třemi českými médii (komparace deníků, týdeníků nebo televizních stanic), rozsah 15 až 18 tis. znaků s mezerami (včetně poznámek a seznamu literatury), max. počet bodů 30

2) prezentace referátu na zadané téma (prezentuje zpravidla tříčlenný tým, 25-30 minut, 10 minut diskuse, témata viz dále), max. počet bodů 30

3) napsání a přijetí klauzurní práce sepsané na základě prostudování povinné literatury (písemný esej v rozsahu 3 stran, psané v hodině na základě prostudované základní literatury), max. počet bodů 40

 

Hodnocení předmětu:

100-86 výborně

85-71 velmi dobře

70-51 dobře

50-0 neprospěl/a

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (17.02.2015)


Organizace studia:
Předmět je veden částečně přednáškovou formou s diskusemi nad vybranými zpravodajskými obsahy současné české mediální krajiny, převážně ale seminářovou formou (referáty, prezentace).


Stručný program kurzu (přednášek/referátů/prezentací):

18. 2. Organizace práce v předmětu (referáty, seminární práce, klauzurní práce). Společenské a politické funkce zpravodajství. Dynamika proměn/vývoje zpravodajství

25. 2. Principy zpravodajské práce
Referát: Základy zpravodajské práce z pohledu českých i zahraničních učebnic


4. 3. Selektivní procesy ve zpravodajství I:gatekeeping
Referát: Vývoj konceptu gatekeepingu od prvotní studie D. M. Whita po současnost. Metodika výzkumu gatekeepingu, kritika a omezení konceptu.

 

11. 3. Selektivní procesy ve zpravodajství II: zpravodajské hodnoty

Referát: Pojetí zpravodajských hodnot od Waltera Lippmanna přes práci Galtunga a Rugeové The Structure of Foreign News, Tolstonovu diferenciacitelevizních a tištěných zpravodajských hodnot a zpravodajské hodnoty podle Westerstahla a kolektivu po typologii Winfrieda Schulze..

 

18. 3. Zpráva jako příběh (archetypální rovina vyprávění zpravodajských příběhů, zprávy jako aktualizace mýtů)

Referát: Narativní analýza zpravodajství (Lyle, Hartley), zpráva jako součást populární kultury (Hartley)

 

25. 3. Zpravodajství jako sociální konstrukt
Referát: Specifika zpravodajství daná výrazovými možnostmi média (rozdíl televizní, tištěné, online zpravodajství)

 1. 4. Zprávy jako produkt
Referát: Zprávy pohledem kritické politické ekonomie komunikace.
ODEVZDÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE VE VYTIŠTĚNÉ PODOBĚ!

 

8. 4. Profese novinář/zpravodaj

Referát: Výzkumy novinářů, dělby práce a rutin (Weaver a Wilhoit, Deuze, Donsbach, Tuchmanová ad.).

 

 15. 4. Sociologie zdrojů
Referát: Omezený přístup do zpráv, jeho sociální podmíněnost a hierarchie zpracování zpřístupnělých hlasů

22. 4. Normativní požadavky na zpravodajství a jejich úskalí
Referát: Veřejný zájem a objektivita ve světě online žurnalistiky.


 

29. 4. Diskuse: Zpravodajství v postžurnalistické epoše

Vlivy public relations na zpravodajství. Zpravodajství a selfpromotion. Celebritizace, individualizace a amatérizace v produkci zpráv.    


 

6. 5. Studijní volno.

 

11.5. Klauzurní práce

Vstupní požadavky
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)

Přijetí do magisterského studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK