PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Kulturální studia - JJM087
Anglický název: Cultural Studies
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (125)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Michaela Fišerová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Prerekvizity : JJM073
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (14.02.2013)
Předmět Kulturální studia je pokračováním a rozšířením kursu Kritické teorie médií. Zaměřuje se na některé vybrané kritické tradice ze spektra, představeného v rámci Kritických teorií médií. Seznamuje studenty se vznikem a ustavováním francouzského strukturalismu, poststrukturalismu a kulturálních studií (zejména jejich britské větvě). Z tématického hlediska se kurs zabývá zdroji a počátky kulturálních studií (neomarxismus, sémiotika a literární kritika), zařazuje kulturální studia do širšího rámce postmoderního obratu ve společenských vědách a nakonec uspořádává myšlení autorů kulturálních studií podle dvou základních škol této disciplíny: školy textualistické neboli strukturalistické (kladoucí důraz na pojmy ideologie, hegemonie, preferenční čtení a na text sám jako entitu, která čtenáře jakožto subjekt determinuje tzv. positioning) a školy etnografické neboli kulturalistické (kladoucí důraz na možnosti obrany čtenáře před významy, které nabízí text a na publikum samo a jeho způsoby konzumace obsahů populární kultury).


Prerekvizity:
Předmět si mohou zapsat studenti, kteří absolvovali předmět
Kritické teorie médií [JJM073]
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (14.02.2013)

Cílem předmětu je představit studentům kritické teorie médií s důrazem na specifika francouzského strukturalismu, poststrukturalismu a britskou kulturální tradici od 70. let 20. století do současnosti. Sekundárním cílem je připravit studenty na vybrané okruhy SZK.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (14.02.2013)

  Publikace k závěrečnému testu z literatury:

 

Bhabha, H. K.: Postmodernizmus/Postkolonializmus. In: Nelson, R. S., Schiff, R.: Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava: Slovart 2004

Hall, S.: Encoding Decoding. In: Media and Cultural Studies. Malden: Blackwell Publishers. 2001
Fiske, J.: Understanding Popular Culture, London, Rotledge 2004

Williams, R.: Culture and Society, London: Chatto and Windus 1958, s. 314 - s. 358

McRobbie, A.: Aktuální témata kulturálních studií. Praha, Portál 2006
Baker, Ch.: Slovník kulturálních studií. Praha, Portál 2006
Edwards, T.: Kulturální teorie. Praha, Portál 2010

 


*********************************************************************************************************************************************************

 
 
- Doporučená literatura :
 
 
Michalovič, P., Zuska, V.: Znaky, obrazy a stíny slov. Praha AMU 2009
Michalovič, P., Minár, P: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Bratislava, Iris 1997
Descombes, V., Stejné a jiné. 45 let francouzské filosofie. Oikoymenh, Praha, 1995


Barthes, R.: Rétorika obrazu, in: Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
Barthes, R., Svetlá komora. Archa, Bratislava, 1994.
Derrida, J., Násilí a metafyzika. Filosofia, Praha, 2003
Foucault, M.: Archeologie vědení. Herrmann a synové, Praha, 2002
Eco, U., Meze interpretace. Karolinum, Praha, 2004
Maffesoli, M.: O nomádství. Iniciační toulky. Praha: Prostor, 2002.
Barker, Ch. Cultural Studies. Theory and Practise. London: Sage 2005
Berger, A. Cultural Criticism. A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage. 1995.
Gray, A. Research Practise for Cultural Studies. London: Sage 2003.
Lewis, J. Cultural Studies. The Basics. London: Sage 2008.
Strinati, D. An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge 1995.
Storey, J. Introduction into Cultural Theory and Popular Culture. London, New York: Prentice Hall 1998.
Turner, G. British Cultural Studies. London: Unwin Hyman 1990.
Silverstone, R. Television and Everyday Life. London: Routledge 1994.

********************************************************************************************************************************************************

- Komplementární literatura :

Barthes, R., Leçon, in: Roland Barthes, Oeuvres complètes V, Seuil, Paris, 2002
Barthes, R., Le message photographique, in : Roland Barthes, L’obvie et l’obtus, Seuil, Paris, 1982
Barthes, R., Vingt mots-clés pour Roland Barthes, in : Roland Barthes, Oeuvres complètes IV, Seuil, Paris, 2002
Schaeffer, J.-M., L’image précaire. Du dispositif photographique, Seuil, Paris, 1987
Lyotard, J.-F.: Rozepře. Filosofia, Praha, 1998
Lyotard, J.-F., Discours, figure, Klincksieck, Paris, 1985
Lyotard, J.-F.: Hrobka intelektuála a iné články. Archa, Bratislava, 1997
Lyotard, J.-F., Leçons sur l’analytique du sublime, Galilée, Paris, 1991
Lyotard, J.-F.: Putování a jiné eseje. Herrmann a synové, Praha, 2001
Lyotard, J.-F.: Návrat a jiné eseje. Herrmann a synové, Praha, 2002
Lyotard, J.-F.: Čo malovať?. Petrus, Bratislava, 2000
Foucault, M., Introduction à l’Anthropologie, in : Emmanuel Kant, Anthropologie du point de vue pragmatique, Vrin, Paris, 2008
Foucault, M.: Slová a veci. Kalligram, Bratislava, 2000
Foucault, M.: Myšlení vnějšku. Herrmann a synové, Praha, 2003
Foucault, M.: Moc, subjekt a sexualita. Kalligram, Bratislava, 2000
Foucault, M.: Toto nie je fajka. Archa. Bratislava. 1994
Foucault, M.: Psychologie a duševní nemoc. Dauphin, Praha, 1999
Foucault, M., L’histoire de la folie à l’âge classique, Gallimard, Paris, 1972
Foucault, M., Naissance de la clinique, PUF, Paris, 1988
Foucault, M.: Dozerať a trestať. Kalligram, Bratislava, 2000
Foucault, M.: Je třeba bránit společnost. Filosofia, Praha, 2005
Foucault, M., Les anormaux. Cours au Collège de France. 1974-1975, Gallimard/Seuil, Paris, 1999
Derrida, J., Cogito et histoire de la folie, in: Jacques Derrida, L’écriture et la différence, Seuil, Paris, 1967
Derrida, J., Résistances de la psychanalyse, Galilée, Paris, 1996
Foucault, M., Réponse à Derrida, in : Paideia, No 11 : Michel Foucault, 1972
Foucault, M., Mon corps, ce feu, ce papier, in : Michel Foucault, Dits et écrits I, 1954-1975,Gallimard, Paris, 2001
Derrida, J., Gramatológia. Archa, Bratislava, 1999
Derrida, J., Síla zákona. Oikymenh, Praha, 2002.
Derrida, J., La vérité en peinture, Flammarion, Paris, 1978
Deleuze, G., Bergsonismus. Garamond, Praha, 2006
Deleuze, G., Obraz-pohyb. Film I. Národní filmový archiv, Praha, 2000
Deleuze, G., Obraz-čas. Film II. Národní filmový archiv, Praha, 2006
Deleuze, G., Rokovania, 1972-1990. Archa, Bratislava, 1998
Deleuze, G., Pusté ostrovy a jiné texty. Hermann a synové, Praha, 2010
Deleuze, G., Guattari, F., Co je filosofie? Oikoymenh, Praha 2001
Deleuze, G., Guattari, F., Capitalisme et Schizophrénie 1. L'Anti-Œdipe. Minuit, Paris, 1972
Deleuze, G., Différence et répétition, PUF, Paris, 1968
Deleuze, G., Logique du sens, Minuit, Paris, 1969
Deleuze, G., Critique et clinique. Minuit, Paris, 1993
Deleuze, G., Guattari, F., Kafka. Hermann a synové, Praha, 2001
Eco, U., Teorie sémiotiky, JAMU, Brno, 2004
Eco, U., Sémiotique et Philosophie du langage, PUF, Paris, 1992
Eco, U., La maîtrise de Barthes, In: Magasine Littéraire, Roland Barthes, No 314, 10/1993
Eco, U., Pezzini, I., La sémiologie des Mythologies, In: Communications, Seuil, No. 36, 1982
Eco, U., La Production des signes, Librairie Générale Française, Paris, 1992
Eco, U., Le signe, Librairie Générale Française, Paris, 2002
Eco, U., Notes sur la sémiotique de la réception, Institut national de la langue française, Besançon, 1987
Eco, U., Umění a krása ve středověké estetice, Argo, Praha, 2007
Eco, U., O zrcadlech a jiné eseje. Mladá Fronta, Praha, 2002
Eco, U., Skeptikové a těšitelé, Argo, Praha, 2006
Eco, U., L’oeuvre ouverte, Seuil, Paris, 1979
Eco, U., La Structure absente, Mercure de France, Paris, 1972
Eco, U., Lector in fabula, Academia, Praha, 2010
Eco, U., Šest procházek literárními lesy, Votobia, Olomouc, 1997
Eco, U., Interpretace a nadinterpretace. Archa. Bratislava, 1995
Nida-Rumelin, J., Slovník současných filozofů. Garamond, Praha, 2001
Kol. aut. L’image. Deleuze, Foucault, Lyotard. Vrin, Paris, 1997
Kol. aut. Za zrkadlom moderny. Archa, Bratislava, 1991
Appignanesi, R., Garrat, Ch., Postmodernismus pro začátečníky. Ando Publishing, Brno, 1996
Deleuze, G.: Foucault, Herrmann & synové, Praha 2003
Deleuze, G., Qu’est-ce qu’un dispositif?, in: Michel Foucault philosophe, Seuil, Paris, 1989
Marcelli, M., Michel Foucault alebo stat sa iným,Kalligram, Bratislava, 2005
Marcelli, M., Priklad Barthes, Kalligram, Bratislava, 2001
Marietti, A. K., Michel Foucault. Archéologie et généalogie, Librairie Générale Française,
Paris, 1985
Eribon, D., Michel Foucault, Flammarion, Paris, 1989
Fulka, J., Barša, P., Michel Foucault. Politika a estetika, Dokořán, Praha, 2005
Fulka, J., Psychoanalýza a francouzské myšlení, Herrmann & synové, Praha, 2008
Goldschmit, M., La pensée de la folie, in: Marc Goldschmit, Jacques Derrida, une
introduction, Pocket, Paris, 2003
Gros, F., Foucault. Le courage de la vérité, PUF, Paris, 2002
Leclercq, S. (éd.), Abécédaire de Michel Foucault, Vrin, Paris, 2004
Fimiani, M., Foucault et Kant. Critique Clinique Ethique, L’Harmattan, Paris, 1998
Le Blanc, G., La pensée Foucault, Ellipses, Paris, 2006
Foucault, M.: Theatrum philosophicum. In : Myšlení vnějšku. Herrmann a synové, Praha, 2003
Abercrombie, N., Longhurst, B. (1998). Audiences. London: Sage.
Alasuutari, P. (ed.) (1999). Rethinking Media Audiences. London: Sage.
Ang, I. (1985). Watching Dallas. London: Methuen.
Arnold, M. Culture and Anarchy. Z1-3050. (Publikační detaily katalog neuvádí.)
Blumenthal, D. (1997). Women and soap opera: a cultural feminist. Westport: Praeger.
Brooker, W., Jermyn, D. (eds.) (2003). The Audience Studies Reader. London: Routledge.
Curran, J., Morley, D. (eds.) (2006). Media and Cultural Theory. New York: Routledge
Davis, H. (2004). Understanding Stuart Hall. London: Sage.
Docker, J. (1997). Postmodernism and popular culture: a cultural history. New York: Cambridge University press.
Fiske, J. (1987). Television Culture. London: Routledge.
Fiske, J. (2004). Understanding Popular Culture. London: Routledge.
Fiske, J., Hartley, J. (1978). Reading Television. London: Routledge.
Guins, R., Zaragoza, O. (eds.) (2005) Popular Culture. London: Sage.
Hall, S., du Gay, P. (2002). Questions of cultural identity. London: Sage.
Hall, S., Jefferson, T. (eds.) (2002). Resistance Through Rituals. London: Routledge.
Hebdige, D. (1987). Subculture. The Meaning of Style. London: Routledge.
Hepp, A. (2004). Cultural Studies und Medienanalyse: eine Einführung. Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaft.
Iser, W. (1978). The Act of Reading. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Katz, E., Liebes, T. (1993). The Export of Meaning. Cross-cultural Reading of Dallas. Cambridge: Polity.
Kellner, D. (ed.) (2000). Media and Communication Studies. Oxford: Blackwell.
Machor, J. L., Goldstein, P. (2001). Reception study: from literary theory to cultural studies New York: Routledge.
McRobbie, A. (2003). Postmodernism and Popular Culture. London: Routledge.
Moores, S. (2000). Interpreting Audiences. The Etnography of Media Consumption. London: Sage.
Morley, D. (1986). Family Television. London: Comedia Pub. Group
Morley, D. (2003). Television Audiences and Cultural Studies. London: Routledge.
Morley, D., Brunsdon, Ch. (1978). The Nationwide Television Studies. London: British Film Institute.
Morley, D., Kuan-Hsing, Ch. (1996) Stuart Hall: critical dialogues in cultural studies. New York: Routledge.
Naghtingale, V., Ross, K. (eds.) (2003). Critical Readings: Media and Audiences. Maidenhead: Open University Press.
Nochimson, M. (1992). No End to Her. Soap Opera and the Female Subject. Berkley: University of California Press.
Radway, J. (1984). Reading Romance. Women, Patriarchy and Popular Literature. London: Verso.
Ross, K., Nightingale, V. (2003). Media and audiences: new perspectives. Maidenhead: Open University.
Saukko, P. (2003). Doing research in cultural studies: an introduction to classical and new methodological approach. London: Sage.
Storey, J. (1999). Cultural Consumption and Everyday Life. London: Arnold.
Storey, J. (ed.) (1998). Cultural Theory and Popular Culture. London, New York: Prentice Hall.
Tulloch, J. (2000). Watching Television Audiences. London: Arnold.
Walkerdine, V. (1998). Daddy´s Girl. Young Girls and Popular Culture. Cambridge: Harvard University Press.
Williams, R. (1975). Television. Technology and Cultural Form. New York: Schocken Books.

*********************************************************************************************************************************************************

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (21.02.2013)

Předmět je veden přednáškovou formou s časovou dotací 2/0 týdně. Důraz je kladen na aktivní četbu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (21.02.2013)

Předmět je zakončen zkouškou (závěrečný písemný test).


- Specifikace k závěrečnému písemnému testu:
Každé zadání = max. 3 body, celkový počet získaných bodů = max. 12
Hodnocení : výborný = 12 až 11 bodů, velmi dobrý = 10 až 9 bodů, dobrý = 8 až 7 bodů, neuspěl = 6 až 0 body
Test prověří znalost pojmů a autorských koncepcí na základě individuální četby povinné literatury.
Seznam publikací (nebo jejich částí), jejichž znalost bude testována, je viditelně označen v rubrice Literatura.


Sylabus
Poslední úprava: doc. Michaela Fišerová, Ph.D. (28.08.2012)

 Plán kurzu :

 

1. hodina ( 21. 2.)

Úvodná prednáška: úvod do problematiky, organizácia kurzu, distribúcia textov, spôsob skúšania

 

2. hodina ( 28. 2.) 

Štrukturalizmus ako východisko. Štrukturalistická metóda a princípy analýzy massédií. Príklad Rolanda Barthesa a jeho koncepcie mytológií. Pojmy denotácia a konotácia. Rétorika obrazu. Kritika ideologie.

Štrukturalizmus vs Postštrukturalizmus: rozdiely metód. Zlomové obdobie 70. rokov 20. storočia: zlyhanie štrukturalizmu. R. Barthes - sporná postava na francúzskej intelektuálnej scéne.  Transformácia kritiky.

 

3. hodina ( 6. 3.) 

Postštrukturalizmus ako alternatíva I:  M. Foucault. Pojem epistéma. Pojem výpoveď. Diskurzívna analýza. Príklad mediálnych analýz inšpirovaných Foucaultovou diskurzívnou analýzou.

 

4. hodina ( 13. 3.) 

Postštrukturalizmus ako alternatíva II: J.-F. Lyotard. Pojem rozepře. Pojem nereprezentovateľné. Príklad mediálnych analýz inšpirovaných Lyotardovou koncepciou postmoderny.

 

5. hodina ( 20. 3.) 

Postštrukturalizmus ako alternatíva III: J. Derrida. Pojem differance. Dekonštrukcia. Príklad mediálnych analýz inšpirovaných Derridovou dekonštrukciou.

 

6. hodina ( 27. 3.) 

Postštrukturalistická inšpirácia Britských kulturálnych štúdií. Rezistencia voči elitistickej literárnej kritike M. Arnolda a Franka Raymonda Leavisa. Hľadanie inšpirácie v myslení postštrukturalizmu a postmoderny. Transformácia kritiky.

 

7. hodina ( 3. 4.) 

Koncepcia osobnej zodpovednosti čitateľa. Priami predchodcovia kulturálnych štúdií: Raymond Wiliams, Richard Hoggart, Eddward Palmer Thompson. Založenie Birminghamskej školy.

 

8. hodina ( 10. 4.) - pooperačná rekonvalescencia, výuka sa nekoná

 

9. hodina ( 17. 4.) - pooperačná rekonvalescencia, výuka sa nekoná

 

10. hodina ( 24. 4.) 

Textuálna vetva. Text, ktorý sa sám sebou zatvára (problém sústredenia sa na supersilný text ako nositeľa preferenčného čítania a totálna indoktrinácia čitateľa významom) vs text, ktorý sa sám sebou otvára (ústup k silnému textu, ktorý dovoľuje čitateľovi vyjdenávať význam.

 

11. hodina ( 1. 5.) - štátny sviatok, výuka sa nekoná

 

12. hodina ( 8. 5.) - štátny sviatok, výuka sa nekoná

 

13. hodina ( 15. 5.)

Auditoriálna vetva. Počiatky záujmu o publikum. Štúdium semiotickej aktivity publika (na príklade výskumu subkultúr a ich prejavu životného štýlu ako svojrázneho textu) vs mechanizmy exkorporácie významu (tvorba významov na strane publika nezávisle na zámeroch producenta).

 

 


















Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (15.02.2016)

Sylabus kurzu Kulturální studia je totožný se sylabem kurzu Vybrané kapitoly kulturálních studií JJM 227. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK