|
|
|
||
Předmět Kulturální studia je pokračováním a rozšířením kursu Kritické teorie médií. Zaměřuje se na některé vybrané kritické tradice ze spektra, představeného v rámci Kritických teorií médií. Seznamuje studenty se vznikem a ustavováním francouzského strukturalismu, poststrukturalismu a kulturálních studií (zejména jejich britské větvě). Z tématického hlediska se kurs zabývá zdroji a počátky kulturálních studií (neomarxismus, sémiotika a literární kritika), zařazuje kulturální studia do širšího rámce postmoderního obratu ve společenských vědách a nakonec uspořádává myšlení autorů kulturálních studií podle dvou základních škol této disciplíny: školy textualistické neboli strukturalistické (kladoucí důraz na pojmy ideologie, hegemonie, preferenční čtení a na text sám jako entitu, která čtenáře jakožto subjekt determinuje tzv. positioning) a školy etnografické neboli kulturalistické (kladoucí důraz na možnosti obrany čtenáře před významy, které nabízí text a na publikum samo a jeho způsoby konzumace obsahů populární kultury).
Prerekvizity: Předmět si mohou zapsat studenti, kteří absolvovali předmět Kritické teorie médií [JJM073] Poslední úprava: Baslarová Iva, Mgr., Ph.D. (14.02.2013)
|
|
||
Cílem předmětu je představit studentům kritické teorie médií s důrazem na specifika francouzského strukturalismu, poststrukturalismu a britskou kulturální tradici od 70. let 20. století do současnosti. Sekundárním cílem je připravit studenty na vybrané okruhy SZK. Poslední úprava: Baslarová Iva, Mgr., Ph.D. (14.02.2013)
|
|
||
Publikace k závěrečnému testu z literatury:
Bhabha, H. K.: Postmodernizmus/Postkolonializmus. In: Nelson, R. S., Schiff, R.: Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava: Slovart 2004 Hall, S.: Encoding Decoding. In: Media and Cultural Studies. Malden: Blackwell Publishers. 2001 Williams, R.: Culture and Society, London: Chatto and Windus 1958, s. 314 - s. 358 McRobbie, A.: Aktuální témata kulturálních studií. Praha, Portál 2006
- Doporučená literatura :
Michalovič, P., Zuska, V.: Znaky, obrazy a stíny slov. Praha AMU 2009
Michalovič, P., Minár, P: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Bratislava, Iris 1997
Descombes, V., Stejné a jiné. 45 let francouzské filosofie. Oikoymenh, Praha, 1995
- Komplementární literatura : Poslední úprava: Baslarová Iva, Mgr., Ph.D. (14.02.2013)
|
|
||
Předmět je veden přednáškovou formou s časovou dotací 2/0 týdně. Důraz je kladen na aktivní četbu. Poslední úprava: Baslarová Iva, Mgr., Ph.D. (21.02.2013)
|
|
||
Předmět je zakončen zkouškou (závěrečný písemný test). Poslední úprava: Baslarová Iva, Mgr., Ph.D. (21.02.2013)
|
|
||
Plán kurzu :
1. hodina ( 21. 2.) Úvodná prednáška: úvod do problematiky, organizácia kurzu, distribúcia textov, spôsob skúšania
2. hodina ( 28. 2.) Štrukturalizmus ako východisko. Štrukturalistická metóda a princípy analýzy massédií. Príklad Rolanda Barthesa a jeho koncepcie mytológií. Pojmy denotácia a konotácia. Rétorika obrazu. Kritika ideologie. Štrukturalizmus vs Postštrukturalizmus: rozdiely metód. Zlomové obdobie 70. rokov 20. storočia: zlyhanie štrukturalizmu. R. Barthes - sporná postava na francúzskej intelektuálnej scéne. Transformácia kritiky.
3. hodina ( 6. 3.) Postštrukturalizmus ako alternatíva I: M. Foucault. Pojem epistéma. Pojem výpoveď. Diskurzívna analýza. Príklad mediálnych analýz inšpirovaných Foucaultovou diskurzívnou analýzou.
4. hodina ( 13. 3.) Postštrukturalizmus ako alternatíva II: J.-F. Lyotard. Pojem rozepře. Pojem nereprezentovateľné. Príklad mediálnych analýz inšpirovaných Lyotardovou koncepciou postmoderny.
5. hodina ( 20. 3.) Postštrukturalizmus ako alternatíva III: J. Derrida. Pojem differance. Dekonštrukcia. Príklad mediálnych analýz inšpirovaných Derridovou dekonštrukciou.
6. hodina ( 27. 3.) Postštrukturalistická inšpirácia Britských kulturálnych štúdií. Rezistencia voči elitistickej literárnej kritike M. Arnolda a Franka Raymonda Leavisa. Hľadanie inšpirácie v myslení postštrukturalizmu a postmoderny. Transformácia kritiky.
7. hodina ( 3. 4.) Koncepcia osobnej zodpovednosti čitateľa. Priami predchodcovia kulturálnych štúdií: Raymond Wiliams, Richard Hoggart, Eddward Palmer Thompson. Založenie Birminghamskej školy.
8. hodina ( 10. 4.) - pooperačná rekonvalescencia, výuka sa nekoná
9. hodina ( 17. 4.) - pooperačná rekonvalescencia, výuka sa nekoná
10. hodina ( 24. 4.) Textuálna vetva. Text, ktorý sa sám sebou zatvára (problém sústredenia sa na supersilný text ako nositeľa preferenčného čítania a totálna indoktrinácia čitateľa významom) vs text, ktorý sa sám sebou otvára (ústup k silnému textu, ktorý dovoľuje čitateľovi vyjdenávať význam.
11. hodina ( 1. 5.) - štátny sviatok, výuka sa nekoná
12. hodina ( 8. 5.) - štátny sviatok, výuka sa nekoná
13. hodina ( 15. 5.) Auditoriálna vetva. Počiatky záujmu o publikum. Štúdium semiotickej aktivity publika (na príklade výskumu subkultúr a ich prejavu životného štýlu ako svojrázneho textu) vs mechanizmy exkorporácie významu (tvorba významov na strane publika nezávisle na zámeroch producenta).
Poslední úprava: Fišerová Michaela, doc., Ph.D. (28.08.2012)
|
|
||
Sylabus kurzu Kulturální studia je totožný se sylabem kurzu Vybrané kapitoly kulturálních studií JJM 227. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (15.02.2016)
|