PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Nová média a společnost - JJM085
Anglický název: New Media
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (72)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout BENJAMIN_um_dilo.pdf Benjamin - Umělecké dílo doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout Benkler_-_The_Wealth_of_N---rks_(Introduction).pdf Benkler - Wealth of Networks doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout bush_-_as_we_may_think.pdf doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout FacebookPrivacyTrainwreck.pdf d.boyd - facebook doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout Gibson-burning_chrome.pdf William Gibson - Burning Chrome doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout Hackers-Memories.doc Hackeři z textfiles.com doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout Henry.Jenkins.Convergence.Culture.needit.pdf Henry Jenkins - Convergence Culture doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout chrome.zip Gibson - Jak vypalit Chrome (preklad J.Rauvolf) - JPEGy v ZIPu doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout L_vy_-_Collective_Intelligence.pdf Levy - Collective Intelligence doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout manovich_-_what_is_new_media.pdf doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout NMS-ZadaniEseje2013.doc doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout SherryTurkle-LifeOnTheScreen.pdf Sherry Turkle - Life on the Screen doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout VanDijck-Nieborg-Manifestos.pdf doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout Williams_-_The_Technology_and_the_Society.pdf Williams - Television-Technology and Cultural Form doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout Winston_-_The_Internet.pdf doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: SVELCH (20.02.2012)
Kurz poskytuje nástroje k porozumění pozici, úloze a struktuře nových médií v kultuře a společnosti. Nejprve se věnuje konceptu novosti a vývoji a apropriaci mediálních technologií, poté se zaměří na obecné a specifické teorie médií, měnící se úlohu publika a dopad informačních technologií na společnost. Otázky, které si budeme klást, jsou například: Co je na nových médiích opravdu nového? Kdo určuje, který způsob komunikace přežije, který se promění a který se odsune na okraj? Do jaké míry ovlivňuje komunikační technologie, kterou používáme, obsah sdělení? Přispívají informační technologie k demokratické diskusi? Dávají sílu jednotlivci, nebo mu ji berou?
Naším teoretickým východiskem budou sociální teorie médií. Budeme nová média studovat především jako kulturní a sociální praxi; zaměříme se na to, jak společenské struktury, konvence a způsoby užití formují jejich podobu. Výklad bude neustále provázán s konkrétními příklady, které zahrnují virální videa, blogy, mobilní aplikace, počítačové hry a další. Každé setkání začíná deseti- až patnáctiminutovou debatou na aktuální témata z nových médií.


Literatura
Poslední úprava: SVELCH (24.02.2009)

Literatura u jednotlivých témat v sylabu.

Sylabus
Poslední úprava: SVELCH (19.03.2015)

Kurz bude probíhat formou přednášky provázené diskusemi (seminář není oddělený od přednášky). Od studentů se bude vyžadovat pravidelná účast, živá a inteligentní aktivita v diskusích a schopnost číst texty z mediální teorie v angličtině. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii, ta bude kontrolována průběžnými testy; 2. napsat příspěvek na společný blog, týkající se aktuálních témat z oblasti nových médií a zpracovaný na základě znalosti teoretické literatury; 3. napsat práci sumarizující a diskutující vědeckou práci o nových médiích ze zadaného seznamu periodik týkajících se mediálních studií s případnou přidanou hodnotou.

Termíny

Termíny písemných testů: 18. 3., 29. 4.

Výsledky testů: ZDE

Deadline příspěvku na blog: 12. 4. 23:59

 

Testy

Během semestru se konají dva testy z literatury. Každý obsahuje dvě otevřené otázky a je na něj 10 minut. Za každou otázku lze získat 0, 0,5 nebo 1 bod. V testu se zkouší POUZE znalost zadané literatury, nikoli informace podávané v přednáškách. V testech bude přezkoušena veškerá povinná literatura.

 

Příspěvek na blog

Publicistický článek dlouhý 3600-7200 znaků s mezerami o tématu vážícím se k problematice probírané v tomto předmětu. Tyto spojitosti - především s tématy a teoretickými koncepty doposud probranými - by měly být explicitně vyjádřeny a popsány. (Např. v Mimibazaru se projevují principy kolektivní inteligence a uživatelsky vytvořeného obsahu). Článek byl měl splnit dva cíle: 1. Informovat o fenoménu/obsahu/službě. 2. Zhodnotit je odborným pohledem budoucího experta na média. Toto hodnocení by mělo vycházet ze znalostí o fungování médií ve společnosti, o relevantních společenských skupinách, které se podílejí na formování vašeho objektu zkoumání apod.

Při volbě tématu se řiďte následujícím: 1. Neopakujte již zpracovaná témata, pokud nemůžete nabídnout výrazně odlišný pohled. 2. Pokuste se přijít s neotřelým tématem nebo úhlem pohledu. Cílem je, aby se vaši kolegové a kolegyně i váš instruktor něco dozvěděli. Zadání je proto úmyslně takto otevřené.

Zvolte jasný a vtipný nadpis a při psaní využívejte toho, co vám nabízí hypertext, tj. odkazů, možnosti vkládání obrázků a videa.

 

Esej

Zadání eseje: https://docs.google.com/document/d/1Bh0eJr9wOpFcX31bWSo6WqMSPXNJeepHq0UwNl_H4RE

Obecné pokyny k vypracování (také závazné): https://docs.google.com/document/d/1SrBEDci86Y_j5ZrWJ5rg5PweNwLwB0yxDpSHWxLKshc/edit?usp=sharing

 

Známkování

Ze dvou průběžných testů je možné získat po dvou bodech, tedy maximálně 4 body.

Z eseje je možné získat maximálně 12 bodů, a sice po čtyřech v následujících třech oblastech:

1. JAZYK, STYL A FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI - reflektuje péči, kterou věnujete přípravě textu, jenž má dodržovat náležitosti akademického stylu.

2. ZVLÁDNUTÍ TÉMATU - reflektuje vaši znalost tématu, kvalitu provedené rešerše a čtení zdrojových textů a propracovanost teoretických a metodologických východisek eseje.

3. ORIGINÁLNÍ PŘÍNOS - reflektuje vaši vlastní kreativní intelektuální práci. Body v této oblasti vám přinesou zajímavá a relevantní propojení teorie, výzkumu a příkladů, přínosné závěry a originální postřehy.

Konečná známka závisí na součtu bodů z testů a z eseje. Maximální počet bodů je 16.

16-12 bodů - známka "1"

11.5-10 bodů - známka "2"

9.5-7 bodů - známka "3"

6.5 a méně bodů - nesplněno

Tabulka s hodnocením bude vyvěšena na Google Drive.

 

-------------------------------------------------------------------

Následuje seznam témat přednášek a závazný seznam četby

(literatura označná hvězdičkou je k dispozici v SISu)

 

PROGRAM A ČETBA

NOVÁ MÉDIA A SPOLEČNOST LS 2014/2015

Četba označená hvězdičkou je v SISu

18. 2. Úvod, představení předmětu a témat

25. 2. Pohledy na vývoj médií
Henry Jenkins: Convergence Culture (pp. 1-19)*
Raymond Williams: The Technology and the Society (9-13)*

4. 3. Vize digitálních médií
Vannevar Bush: As We May Think*
NEBO
William Gibson: Burning Chrome* (je v SISu česky i anglicky)

11. 3. Historie a principy Internetu
Jonathan Zittrain: The Future of the Internet and How to Stop It (pp. 19-35, 11-19 volitelně) - http://futureoftheinternet.org/download
VOLITELNĚ: Texty z textfiles.com: Hackers' Memories* NEBO hrát hru Digital: A Love Story (http://scoutshonour.com/digital/)

18. 3. Kolektivní inteligence
Pierre Levy: Collective Intelligence* (zaměřte se na otázku "antropologických prostorů" a na kontexty, v nichž kolektivní inteligence neexistovala nebo selhala)
Cory Doctorow: Metacrap, http://www.well.com/~doctorow/metacrap.htm

25. 3. Web 2.0, produsage (hostující přednášející)

Carpentier, Dahlgren, Pasquali: Waves of Media Democratization
Přečíst definici Web 2.0 z důvěryhodného zdroje dle vlastního výběru
Přečíst definici produsage: http://produsage.org/node/9

1. 4. Nová média a demokracie (hostující přednášející)

Cass Sunstein: Polarization of Extremes, http://bostonreview.net/BR26.3/sunstein.php

8. 4. Transmédia

Henry Jenkins: Transmedia 101, http://www.henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html
Henry Jenkins: The Aesthetics of Transmedia
http://henryjenkins.org/2009/09/the_aesthetics_of_transmedia_i.html

15. 4. Kritika Webu 2.0

Van Dijk - Nieborg: Wikinomics And Its Discontents*
VOLITELNĚ: Alan Kirby - Digimodernism (pp. 101-123)*

22. 4. Šiřitelná média, virální obsahy
Henry Jenkins: If It Doesn't Spread, It's Dead (zvlášť části 1, 6, 7), http://henryjenkins.org/2009/02/if_it_doesnt_spread_its_dead_p.html

29. 4. Sociální sítě
Danah Boyd: Facebook Privacy Trainwreck* (zaměřte se na to, co se stalo po zavedení Newsfeedu na Facebooku a na to, jak to boyd popisuje)

6. 5. Sdílení obsahů, pirátství, cenzura + Nová média a demokracie

Video: Cory Doctorow: The Coming War on General Computation, http://www.youtube.com/watch?v=HUEvRyemKSg
S titulky

13. 5. Volitelné téma

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK