|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
BENJAMIN_um_dilo.pdf | Benjamin - Umělecké dílo | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
Benkler_-_The_Wealth_of_N---rks_(Introduction).pdf | Benkler - Wealth of Networks | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
bush_-_as_we_may_think.pdf | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | ||
FacebookPrivacyTrainwreck.pdf | d.boyd - facebook | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
Gibson-burning_chrome.pdf | William Gibson - Burning Chrome | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
Hackers-Memories.doc | Hackeři z textfiles.com | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
Henry.Jenkins.Convergence.Culture.needit.pdf | Henry Jenkins - Convergence Culture | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
chrome.zip | Gibson - Jak vypalit Chrome (preklad J.Rauvolf) - JPEGy v ZIPu | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
L_vy_-_Collective_Intelligence.pdf | Levy - Collective Intelligence | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
manovich_-_what_is_new_media.pdf | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | ||
NMS-ZadaniEseje2013.doc | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | ||
SherryTurkle-LifeOnTheScreen.pdf | Sherry Turkle - Life on the Screen | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
VanDijck-Nieborg-Manifestos.pdf | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | ||
Williams_-_The_Technology_and_the_Society.pdf | Williams - Television-Technology and Cultural Form | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
Winston_-_The_Internet.pdf | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. |
|
||
Poslední úprava: SVELCH (20.02.2012)
Naším teoretickým východiskem budou sociální teorie médií. Budeme nová média studovat především jako kulturní a sociální praxi; zaměříme se na to, jak společenské struktury, konvence a způsoby užití formují jejich podobu. Výklad bude neustále provázán s konkrétními příklady, které zahrnují virální videa, blogy, mobilní aplikace, počítačové hry a další. Každé setkání začíná deseti- až patnáctiminutovou debatou na aktuální témata z nových médií. |
|
||
Poslední úprava: SVELCH (24.02.2009)
Literatura u jednotlivých témat v sylabu. |
|
||
Poslední úprava: SVELCH (19.03.2015)
Kurz bude probíhat formou přednášky provázené diskusemi (seminář není oddělený od přednášky). Od studentů se bude vyžadovat pravidelná účast, živá a inteligentní aktivita v diskusích a schopnost číst texty z mediální teorie v angličtině. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii, ta bude kontrolována průběžnými testy; 2. napsat příspěvek na společný blog, týkající se aktuálních témat z oblasti nových médií a zpracovaný na základě znalosti teoretické literatury; 3. napsat práci sumarizující a diskutující vědeckou práci o nových médiích ze zadaného seznamu periodik týkajících se mediálních studií s případnou přidanou hodnotou. Termíny Termíny písemných testů: 18. 3., 29. 4. Výsledky testů: ZDE Deadline příspěvku na blog: 12. 4. 23:59
Testy Během semestru se konají dva testy z literatury. Každý obsahuje dvě otevřené otázky a je na něj 10 minut. Za každou otázku lze získat 0, 0,5 nebo 1 bod. V testu se zkouší POUZE znalost zadané literatury, nikoli informace podávané v přednáškách. V testech bude přezkoušena veškerá povinná literatura.
Příspěvek na blog Publicistický článek dlouhý 3600-7200 znaků s mezerami o tématu vážícím se k problematice probírané v tomto předmětu. Tyto spojitosti - především s tématy a teoretickými koncepty doposud probranými - by měly být explicitně vyjádřeny a popsány. (Např. v Mimibazaru se projevují principy kolektivní inteligence a uživatelsky vytvořeného obsahu). Článek byl měl splnit dva cíle: 1. Informovat o fenoménu/obsahu/službě. 2. Zhodnotit je odborným pohledem budoucího experta na média. Toto hodnocení by mělo vycházet ze znalostí o fungování médií ve společnosti, o relevantních společenských skupinách, které se podílejí na formování vašeho objektu zkoumání apod. Při volbě tématu se řiďte následujícím: 1. Neopakujte již zpracovaná témata, pokud nemůžete nabídnout výrazně odlišný pohled. 2. Pokuste se přijít s neotřelým tématem nebo úhlem pohledu. Cílem je, aby se vaši kolegové a kolegyně i váš instruktor něco dozvěděli. Zadání je proto úmyslně takto otevřené. Zvolte jasný a vtipný nadpis a při psaní využívejte toho, co vám nabízí hypertext, tj. odkazů, možnosti vkládání obrázků a videa.
Esej Zadání eseje: https://docs.google.com/document/d/1Bh0eJr9wOpFcX31bWSo6WqMSPXNJeepHq0UwNl_H4RE Obecné pokyny k vypracování (také závazné): https://docs.google.com/document/d/1SrBEDci86Y_j5ZrWJ5rg5PweNwLwB0yxDpSHWxLKshc/edit?usp=sharing
Známkování Ze dvou průběžných testů je možné získat po dvou bodech, tedy maximálně 4 body. Z eseje je možné získat maximálně 12 bodů, a sice po čtyřech v následujících třech oblastech: 1. JAZYK, STYL A FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI - reflektuje péči, kterou věnujete přípravě textu, jenž má dodržovat náležitosti akademického stylu. 2. ZVLÁDNUTÍ TÉMATU - reflektuje vaši znalost tématu, kvalitu provedené rešerše a čtení zdrojových textů a propracovanost teoretických a metodologických východisek eseje. 3. ORIGINÁLNÍ PŘÍNOS - reflektuje vaši vlastní kreativní intelektuální práci. Body v této oblasti vám přinesou zajímavá a relevantní propojení teorie, výzkumu a příkladů, přínosné závěry a originální postřehy. Konečná známka závisí na součtu bodů z testů a z eseje. Maximální počet bodů je 16. 16-12 bodů - známka "1" 11.5-10 bodů - známka "2" 9.5-7 bodů - známka "3" 6.5 a méně bodů - nesplněno Tabulka s hodnocením bude vyvěšena na Google Drive.
------------------------------------------------------------------- Následuje seznam témat přednášek a závazný seznam četby (literatura označná hvězdičkou je k dispozici v SISu)
PROGRAM A ČETBA NOVÁ MÉDIA A SPOLEČNOST LS 2014/2015 Četba označená hvězdičkou je v SISu 18. 2. Úvod, představení předmětu a témat 25. 2. Pohledy na vývoj médií 4. 3. Vize digitálních médií 11. 3. Historie a principy Internetu 18. 3. Kolektivní inteligence 25. 3. Web 2.0, produsage (hostující přednášející) Carpentier, Dahlgren, Pasquali: Waves of Media Democratization 1. 4. Nová média a demokracie (hostující přednášející) Cass Sunstein: Polarization of Extremes, http://bostonreview.net/BR26.3/sunstein.php 8. 4. Transmédia Henry Jenkins: Transmedia 101, http://www.henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html 15. 4. Kritika Webu 2.0 Van Dijk - Nieborg: Wikinomics And Its Discontents* 22. 4. Šiřitelná média, virální obsahy 29. 4. Sociální sítě 6. 5. Sdílení obsahů, pirátství, cenzura + Nová média a demokracie Video: Cory Doctorow: The Coming War on General Computation, http://www.youtube.com/watch?v=HUEvRyemKSg 13. 5. Volitelné téma |