|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (17.02.2016)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (17.02.2016)
Cílem kurzu je představit hlavní teoretické přístupy a konceptuální aparát, jež budou studentky a studenti potřebovat k dalšímu studiu role a moci médií ve společnosti. Půjde o to, aby se zorientovali v tzv. kanonických textech hlavních škol, pochopili historicko-společenské aspekty vzniku těchto teorií a pojmů, dokázali je interpretovat a naučili se je kriticky aplikovat ve vlastních analýzách. Mediální studia budou oproštěna od nánosu "povrchnosti", jež občas v očích laiků mohou mít ("Mickey-Mouse-courses"), a ukázána jako komplexní soustava idejí, analýz a výzkumných metod, jež díky své interdisciplinární podstatě kladou značné nároky na kompetence v řadě oborů (sociologie, lingvistika, dějiny kultury a idejí, estetika, etnografie, filozofie, IT, etc.). |
|
||||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (17.02.2016)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (17.02.2016)
Kurz je veden převážně přednáškovou formou. Od studentů se očekává, že se v průběhu semestru budou věnovat četbě, která je testována v průběžném testu z literatury, a jejíž znalost budou uplatňovat v závěrečné seminární práci. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (17.02.2016)
Úvodní informace Každá studentka a student bude číst průběžně texty k jednotlivým tématům výuky předmětu, absolvuje průběžný test z literatury a odevzdá seminární práci. Podmínkou absolvování předmětu je získání alespoň 35 bodů v rámci vyhodnocení získaných poznatků.
Celkový dosažený počet bodů:
Průběžný test z literatury: popis a požadavky Průběžný test z literatury obsahuje pět pojmů ze zadané literatury. Úkolem studentů je: 1) vysvětlit význam pojmu, 2) určit titul, z něhož pojem pochází a jeho autora. Závěrečný esej: popis a požadavky V závěrečném eseji studenti vyhotoví odbornou recenzi na jednu monografii ze seznamu literatury (dle vlastního výběru). Ta uvede text do dobového i odborného kontextu (tj. srovnatelných textů k dané tématice), kriticky shodnotí jeho základní argumenty a význam pro vývoj oboru, a nabídne možné další cesty přístupu k danému tématu. Všechny teze je třeba podepřít argumenty. V závěrečném eseji je nutné pracovat s bibliografickými odkazy v textu a závěrečným seznamem literatury za textem, vše podle částí I a II následujícího vzoru: http://medialnistudia.cz/pro-autora/autorsky-manual/ Esej se odevzdává v této formální podobě: délka max. 750-1000 slov; písmo vel. 12, Times New Roman, řádkování 2. Esej se odesílá emailem na adresu jirina.smejkalova@fsv.cuni.cz nejpozději do 20.5. 2016, 24:00. |
|
||
Poslední úprava: doc. Michaela Fišerová, Ph.D. (28.08.2012)
Plán kurzu
1. hodina kurzu( 4. 10.) Praktické otázky: koncepcia a organizácia cyklu prednášok, spôsob distribúcie študijných textov a záverečného hodnotenia.
2. hodina kurzu ( 11. 10.) Theodor Adorno, Max Horkheimer Frankfurtská škola, okolnosti jej vzniku, východiská, ciele a odborné zameranie. Kritická teória Adorna a Horkheimera, zameraná na problémy masovej kultúry. Pojem kultúrny priemysel. Koncepcia "ornamentu masy" S. Kracauera. Bibliografia: ADORNO, T.W., HORKHEIMER, M.: Dialektika osvícenství. Praha, Oikoymenh 2009. ADORNO, T.W.: Minima Moralia. Praha, Academia 2009. KRACAUER, S.: Ornament masy. Praha, Academia 2008.
3. hodina kurzu ( 18. 10.) Walter Benjamin Benjaminovo chápanie fotografie ako technicky reprodukovateľného média. Kritika strácajúcej sa aury (pôvodnosti, autentickosti) obrazov. Hrozba zneužitia za účelom politickej manipulácie, propagandy. Bibliografia: BENJAMIN, W., Umelecké dielo vo veku svojej technickej reprodukovateľnosti. In: Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999 BENJAMIN, W.: Malé dejiny fotografie. In: Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999.
4. hodina kurzu( 25. 10.) Marshall McLuhan McLuhanova koncepcia "Gutenbergovej galaxie". Rozlíšenie médií na studené (chladné) a teplé (horké). Problematika elektronickej kultúry. Pojem extenzia. Bibliografia: MCLUHAN, M.: Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. MCLUHAN, M.: Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon 1991. MCLUHAN, E., ZINGRONE, F. (eds.): Essential McLuhan. London: Routledge 1997
5. hodina kurzu (1. 11.) Roland Barthes
Bibliografia: Barthes, R., Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. Barthes, R., Le message photographique, in : Roland Barthes, Lobvie et l‘obtus, Seuil, Paris, 1982 Barthes, R.: Rétorika obrazu, in: Císař. K. (ed.): Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
Barthes, R., Svetlá komora. Archa, Bratislava, 1994. Barthes, R., Leçon, in: Roland Barthes, Oeuvres complètes V, Seuil, Paris, 2002
6. hodina kurzu ( 8. 11.) Umberto Eco
Bibliografia:
7. hodina kurzu( 15. 11.) Pierre Bourdieu Bourdieuova koncepcia kapitálu a kapitalizmu. Pojem habitus. Sociologický výskum spôsobov spoločenského využitia fotografie. Pojem priemerné umenie. Kritika televízie ako média na princípe vysielania. Pojem televizualita. Bibliografia: BOURDIEU, P.: Teorie jednání. Praha: Karolinum 1998. BOURDIEU, P.: O televizi. Brno: Doplněk, 2002. BOURDIEU, P.: Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie. Paris: Minuit 2003.
8. hodina kurzu ( 22. 11.) Jean Baudrillard Baudrillardova koncepcia "simulácie tretieho stupňa" ako dôsledok digitalizácie médií. Pojem simulakrum. Virtualizácia komunikácie. Koncepcia "fatálnych stratégií". Pojem hyperrealita. Bibliografia: BAUDRILLARD, J.: O svádění. Olomouc: Votobia, 1996. BAUDRILLARD, J.: Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum, 2001. ARNAUD, M., BAUDRILLARD, J., GANE, M.: Rozhovory s Baudrillardem. Olomouc: Votobia, 1997. BAUDRILLARD, J.: Simulation et simulacres. Paris: Galilée, 1981. BAUDRILLARD, J.: Amerika. Dauphin, 2000.
9. hodina kurzu ( 29. 11.) Paul Virilio Viriliova dromológia, problém zrýchlenia. Koncepcia "estetiky miznutia". Vzťah verejného priestoru a "verejného obrazu". Pojem stroj videnia. Bibliografia: VIRILIO, P.: Stroj videnia. Bratislava: Slovenský filmový ústav 2002. VIRILIO, P. : Estetika mizení. Červený Kostelec : Pavel Mervart 2010. VIRILIO, P. : Informatická bomba. Červený Kostelec : Pavel Mervart 2004. VIRILIO, P. Přeexponované město. In: Labyrint revue. Kultura velkoměst. č. 5,6, 1999.
10.hodina kurzu ( 6. 12.) Michel Maffesoli Maffesoliho kritika Pierra Bourdieu. Koncepcia "postmodernej spoločnosti". Pojem nomádstvo. Nové spoločenské postavenie digitálnej fotografie, mobilných telefónov, internetu. Koncepcia "estetiky každodennosti": hybridizácia, brikolérstvo, revalorizácia gýča. Bibliografia: MAFFESOLI, M.: O nomádství. Iniciační toulky. Praha: Prostor, 2002. MAFFESOLI, M.: Rytums života. Variácie o postmodernom imaginárne. SOFA, Bratislava, 2006. M., MAFFESOLI, FIŠEROVÁ, M., TÍŽIK, M.: Združujeme sa okolo digitálnych obrazov. In: Anthropos. č. 3, 2005.
11. hodina kurzu ( 13. 12.) Pierre Lévy Lévyho komunikačný model internetu ako globálnej informačnej "siete". Koncepcia individuálneho presúvania informácií: "nomádstvo", interaktivita, hybridizácia. Komunikácia "všetci-všetci". Pojem kolektívna inteligencia. Bibliografia: LÉVY, P.: Kyberkultura. Praha: Karolinum 2000. LÉVY, P.: Qu´est-ce que le virtuel?. Paris: La Découverte 1998.
12. hodina kurzu( 20. 12.) Záverečný písomný test z autorských koncepcií a pojmov
|