PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Média a společnost H - JJM022
Anglický název: Media and Society H
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (12)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://Pojem "Vzdělání" v českých médiích a společnosti v roce 2010
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D.
Vyučující: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KOPPLOVA (02.09.2011)
Cílem projektu je nalézt hlavní představy, názory, hodnoty a vědomosti, které česká společnost spojuje s pojmem "vzdělání". Projekt reaguje na debaty kolem zavedení státních maturit a dalších reforem v oblasti české školství (např. školné na vysokých školách) z roku 2010.
Vycházíme z předpokladu, že mediální a sociální skutečnost se navzájem ovlivňují a že mediální skutečnost reflektuje ve svých hlavních bodech skutečnost sociální, tedy že existuje vztah mezi mediálním diskurzem, způsobem, jak o určité oblasti referují média, a představami dané kultury o této oblasti. Domníváme se, že empirická analýza denního tisku umožňuje pozorovat vlastnosti českého mediálního diskurzů, na jejichž základě je pak možné zformulovat všeobecné výroky o české kultuře.
Pro analýzu byl vybrán rok 2010, kdy se ze "vzdělání" stalo frekventované společenské téma. Přínosem projektu "Pojem ‛vzdělání’ v českých médiích a společnosti v roce 2010" je, že poskytuje informace o obsahové náplni pojmu "vzdělání" v českích mediích, potažmo v české kultuře. Teprve zjištění, jaké názory a myšlenky společnost se "vzděláním" spojuje, umožňuje pochopit pozadí současných sporů o státní maturity. Plné pochopení toho, o čem se jedná, je předpokladem k jeho pozitivní změně. Projekt lze tedy chápat jako příspěvek k aktuální politické a společenské diskusi o "vzdělání".
Cíl předmětu
Poslední úprava: KOPPLOVA (27.10.2011)

Cíle řešení projektu:

Otázky spojené se "vzděláním" představují téma, jež ve společnosti silně rezonuje.

Základní metodologický problém projektu představuje otázka, zda vůbec a jak je možné na bázi empirických poznání získat teoretické výroky o kultuře. Jak lze tyto empirické poznatky (např. v mediálních textech) zevšeobecnit do takové míry, aby bylo možné zformulovat na jejich základě obecné výroky o struktuře, skladbě a obsazích kultury?

Hloubkový charakter projektu by měl umožnit jasně pojmenovat představy, názory a vědomosti, které česká společnost s tématem "vzdělání" spojují. Tyto empirické poznatky budou v druhé fázi výzkumu pozorovány z hlediska kulturní teorie, popř. koncepce "obrazu světa". Cílem je zformulovat obecné výroky o struktuře a obsazích českého "obrazů světa" v této oblasti.

Literatura
Poslední úprava: CEBE (20.09.2012)

Berger, A. A. (1998). Media Research Techniques. London. Sage.

Burton, G., Jirák, J. (2001): Úvod do studia medií. Brno: B&P.

Black, T.: (2003). Doing quantitative research in the social sciences. London, Sage.

Block, E. (1981). Freedom and Equalitiy: Indicators of Political Change in Sweden 1945-1975. In K.E. Rosengren (Hrsg.), Advances in Content Analysis, 241-250. London.

Diekmann, A. (2002). Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen. Hrsg. B. König. (1. Aufl. 1995). Reinbek bei Hamburg. Rowohlt Taschenbuch Verlag.

Disman, M.(1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum.

Fleischer, M. (2001). Kulturtheorie. Systemtheoretische und evolutionäre Grundlagen. Oberhausen.

Früh, W. (1991). Inhaltsanalyse. Theorie und Praxis. München. Ölschläger.

Jirák, J. (2003). Média a společnost. Stručný uvod do studia medií a medialní komunikace.

Jirák, J., Köpplová, B.(2009). Masová média. Praha. Portál.

Hofstede, G. (2006). Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. (1. vyd. 1991). Praha. Linde nakladatelství.

Kraus, J. (2006). K metodologickým východiskům analyzy medialního diskurzu. In Sborník Národního muzea v Praze, LI/2006/1-4, s. 41-53.

Merten, K. (1995). Inhaltsanalyse. Einführung in Theorie, Methode und Praxis. (1. Aufl. 1983). Opladen. Westdeutscher Verlag.

Notarp, U. (2005). Die deutsche politische Rede. Eine exemplarische kultur- und diskurstheoretische Untersuchung anhand ausgewählter Reden. Hrsg. vom Willy Brandt Zentrum für Deutschland- und Europastudien der Universität Breslau.

Thompson, J. B. (2004). Media a modernita sociální teorie medií. Praha. Karolinum.

Ochrana, František (2009). Metodologie vědy. Úvod do problému. Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum.

Stegmüller, W. (6. Aufl. 1978). Hauptströmungen der Gegenwartsphilosophie. Bd. I., II., III. Stuttgart. Kröner.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: CEBE (20.09.2012)

Pravidelná a aktivní účast na seminářích podložená přípravou vypracování a obhájení výzkumné zprávy o projektu.

Společně psát vědecký text ke zveřejnění naších výzkumných výsledků o pojmu "vzdělání" v českých mediích.

Sylabus
Poslední úprava: KOPPLOVA (02.09.2011)

1. Úvod do projektu

Cíl a stav výzkumu

  • obsahová analýza
  • diskurzivní analýza
  • úvod do databáze

Rozdělení úkolů

2. Dopracování posledních mediálních textů (listopad - prosinec) do tabulky obsahové a diskurzívní analýzy

3. Úvod do analýzy dat v databázy z obsahové a diskurzívní analýzy

4. Analýza dat z databáze

Diskurzivní analýza: Rekonstrukce významu pojmů "Vzdělání", "Vzdělávání" a

"Výchova"

  • normativované a stereotypované objekty a její zakladní míry
  • struktura a obsah protikladů a porovnání

5. Analýza dat z databáze

6. Úvod do koncepce "pěti kulturních dimenzí" od Geert Hofstede

Koncepce "pěti kulturních dimenzí" jako teoretická báze interpretace dat z diskurzívní analýzy

7. Pojem "vzdělání" v koncepci "pět kulturních dimenzí"

Referat jednoho nebo dvou studentů

8. Interpretace výsledků z diskurzivní analýzy z perspektívy koncepce "pět kulturních dimenzí"

9. Rozdělení jednotlivých částí výzkumu do skupiny, které spolu píšou správu o výsledcích výzkumu v této části

10. Konzultace a společná diskuse výsledků

11. Možnosti zformulovat všeobecné výroky o české kultuře na báze výsledků z výzkumu

12. Souhrn jednotlivých výzkumných sprav do jednoho textu

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (08.02.2011)

Přijetí do magisterského studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK