|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Markéta Štechová (27.09.2013)
Studenti budou pracovat v malých skupinkách (2-3 studenti), každá z nich pak bude mít za úkol analyticky zpracovat relevantní literaturu vážící se k určené metodologii, prezentovat ji ostatním studentům a obhájit ji v následné diskusi se studenty zastupujícími ostatní metodologie. Po studentech bude požadován kritický pohled a schopnost demonstrovat porozumění dané metodologii a prezentovat ji komplexně, včetně jejích silných a slabých stránek. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tereza Pavlíčková, Ph.D. (14.08.2013)
Cílem předmětu je vysvětlit důležitost metodologie pro výzkum médií a její propojení s výběrem teoretického rámce a volbou relevantních výzkumných metod. Na základě jednoho tématu a čtyř metodologií kurz demonstruje možné přístupy a úhly pohledu, které může badatel zvolit v přístupu ke zkoumanému tématu, a jak jeho volba metodologie determinuje výběr teoretického rámce, formulaci výzkumných otázek a následnou volbu výzkumných metod.
Seminář poskytne studentům základy, na nichž budou schopni sebevědomě vystavět metodologickou kapitolu své diplomové práce.
Seminář je možné využít ke konzultaci konkrétních metodologických problémů spojených s přípravou diplomové práce. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Markéta Štechová (04.11.2013)
1. setkání - 14. 10. 2013 (místnost č. 212, 10:00): Úvodní hodina povinná: Thomas Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, Oikoymenh, 1997, str. 35 - 61 Ochrana, F. Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha, Karolinum, 2009, str. 11 - 45 doporučená: Martyn Hammersley. Methodology, who needs it? Sage, 2011. Chapter 1, pp. 17-42 (scan v SISu) D. Deacon, M. Pickering, P. Golding, G. Murdoch. Researching Communication: A practical guide to methods in media and cultural analysis. (2nd ed), Arnold, 2007, pp 1-13 (scan v SISu) Lindlof and Taylor. Qualitative Communication Research Methods (2nd ed.). Sage, 2002. pp.1-63. N. W. Jankowski, M. van Selm. "Epilogue: Methodological Concerns and Innovations in Internet Research" in Christine Hine. Virtual methods. Berg Publishing, 2005pp. 199-207 L. Stanley a S. Wise. "Method, methodology and epistemology in feminist research process" (chapter 2) in L. Stanley. Feminist Praxis. Routledge, 1990, chapter 2, pp. 20-47 (scan v SISu)
2. setkání - 11. 11. 2013 (místnost č. 212, 10:00 - 12:50): Kvantitativní metodologie povinná: Martyn Hammersley. "Paradigm Lost? Positivism and its Afterlife in the Philosophy of Social Research". The Politics of Social Research. Sage, 2000. pp. 1-20 (scan v SISu) Klaus Krippendorff. Content analysis: an introduction to its methodology. Sage, 2004, pp. 81-96 (Scan v SISu) doporučená: Keith F. Punch. Základy kvantitativního šetření. Praha, Portál, 2008, str. 11-21. Bruce McKeown, Dan Thomas. Q methodology. Sage, 1998. Bernard Berelson. Content Analysis in Communication Research. New York, Hafner Publishing Copany, 1971, pp. 13-25 (scan v SISu) Kim Christian Schroder. „Methodological pluralism as a vehicle of qualitative generalization“. In Participations, Journal of Audience & Reception Studies, vol. 9; 2, pp. 798-825 Perri 6 & Christiane Bellamy. „Standards of good research design.“Principles of Methodology. Research Design in Social Science. Sage, 2012, pp. 21-24
3. setkání - 13. 11. 2013 (místnost č. 212, 14:00 - 16:50): Kvalitativní metodologie povinná: N. Baym and A. Markham. Internet Inquiry. Sage, 2009. pp. 173-189; 190-197 Corbinová, J., Strauss A. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice, Albert. str. 11 - 31 doporučená: Martyn Hammersley. What is Qualitative research? Bloomsbury, 2013. Norman K. Denzin. "Back to the Future" (chapter 3) in The qualitative Manifesto. Left Coast Press, 2010. Chapter 3, pp. 43-50 (scan v SISu) Norman K. Denzin and Yvonne S. Lincoln. The Sage Handbook of Qualitative Research (3rd ed). Sage, 2005. pp. 13-32 David Morley. "Theoretical orthodoxies: Textualism, Constructivism and the 'New Ethnography' in Cultural Studies. in M. Ferguson a P. Golding. Cultural Studies in Question. Sage, 1997, pp. 121-137 (scan v SISu) M. Pickering. Research methods for cultural studies. Edinburgh Press, 2008, pp. 1-16 (introduction) Norman K. Denzin. "Critics and Bricoleurs" (chapter 2) in The qualitative Manifesto. Left Coast Press, 2010. Chapter 2, pp. 33-42 (scan v SISu)
4. setkání - 20. 11. 2013 (místnost č. 212, 14:00 - 16:50): Etnografie povinná: Clifford Geertz. "Zhuštěný popis: K interpretativní teorii kultury." (Kapitola první) Interpretace kultur. SLON, 2000, pp. 3-36 (scan v SISu) Martyn Hammersley. "On Thick Description: Interpreting Clifford Geertz" (chapter 3) in Questioning Qualitative Inquiry. Sage, 2008, chapter 3, pp. 52-68 (scan v SISu) doporučená: D. Miller and D. Slater. "Conclusion" (chapter 1) in The Internet: An Ethnographic approach. Berg Publishers, 2000, pp. 1-26 David Machin. Ethnographic Research for media Studies. Arnold, 2002. Hugh Mackay. "New Connections, Familiar Settings: Issues in the Ethnographic Study of New Media Use at Home" in Christine Hine. Virtual methods. Berg Publishing, 2005pp. 129-140 Ien Ang. Desperately Seeking Audiences. Routledge, 1991, pp.153-170 (conclusion) David Walsh. "Doing Ethnogrpahy. in Clive Seale. Researching Society and Culture. Sage, 2006, chapter 17 pp. 225-237 (scan v SISu)
5. setkání - 22. 11. 2013 (místnost č. 212, 14:00 - 16:50): Analýza diskurzu povinná: Martyn Hammersley. „Conversation Analysis and Discourse Analysis: Self-Sufficient Paradigms?“ (chapter 6) in Questioning Qualitative Inquiry. Sage, 2008. pp. 101-127 doporučená: Michel Foucault. „Jednotky diskursu“. Archeologie vědění. Praha, Herrmann & synové, 2002, str. 35-87. Norman Fairclough. Media discourse. London, Hodder Education, 1995 (chapter 2, pp. 22 – 34; chapter 4, pp. 53 – 74) Teun A. van Dijk. Discourse and Context. A Sociocognitive Approach. Cambridge University Press, 2008. pp. 1-27; 217-225 Martyn Hammersley. „A critique of ´Critical´ Research.“ The Politics of Social Research. Sage, 2000. pp. 21-44 (chapter 2) Ruth Wodak and Michael Meyer eds. Methods od critical discourse analysis. Sage, 2001, pp. 1-13
6. setkání - 18. 12. 2013 (místnost č. 212, 14:00 - 16:50) povinná: doporučená: |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Markéta Štechová (27.09.2013)
Předmět je veden seminární formou. Seminář je rozdělen do šesti setkání, která trvají vždy dvě vyučovací hodiny. Po studentech je požadována samostatná práce s doporučenou literaturou a příprava na jednotlivá setkání. Důraz je kladen na studentovu schopnost vyhledat a zpracovat relevantní literaturu, analyticky s ní pracovat a své závěry prezentovat před ostatními studenty v semináři. Úvodní hodina semináře bude věnována obecnému představení role metodologie v přípravě a realizaci mediálního výzkumu, otázkám vztahu mezi volbou teoretického a metodologického rámce, a následně výběru výzkumných metod. Rovněž bude detailně představen formát semináře a rozdělení úkolů. Seminář bude provázet jedno výzkumné téma, které vedoucí semináře zadají a představí v úvodní hodině. Studenti budou následně rozděleni do čtyř skupin (po dvou až třech studentech), z nichž každá bude mít za úkol zpracovat dané výzkumné téma z pohledu jedné ze čtyř, vyučujícími předem vybraných, metodologií. Na následujících čtyřech setkáních si vždy jedna ze skupin studentů připraví prezentaci své metodologie, kterou analyticky zpracuje na základě dostupné literatury, představí její silné a slabé stránky a na příkladu pro seminář zvoleného tématu demonstruje její aplikaci (konkretizace výzkumné otázky, výběr výzkumných metod). Principem semináře je, že studenti se musí detailně obeznámit s přidělenou metodologií a pochopit její mechanismy, a připravit si odbornou prezentaci, kde svou znalost (nejen deskripci, ale i analytické zhodnocení) prezentují ostatním studentům. Metodologii pak obhájí v následné debatě se "zástupci" ostatních tří metodologií. Po absolvování úvodní hodiny budou mít studenti měsíc na přípravu svých prezentací. V průběhu přípravného měsíce budou studenti řešit dílčí úkoly a odevzdávat je průběžně vyučujícím. Všechna čtyři setkání se uskuteční v průběhu dvou týdnů (termíny viz sylabus), takže všichni studenti budou mít přibližně stejný čas na přípravu a bude se od nich očekávat, že jsou připraveni hájit svou metodologii nejen při setkání, kdy sami prezentují, ale i v ostatních třech hodinách. Závěrečné šesté setkání bude věnováno shrnutí, případným dotazům studentů, a rovněž diskusi o konkrétních tématech diplomových prací jednotlivých studentů a jejich možných metodologických zpracováních. Toto setkání se uskuteční měsíc po poslední prezentaci, aby měli studenti možnost předběžně zpracovat svou diplomovou metodologii. Termíny setkání: po 14. 10. (10:00 - 12:50, místnost č. 212) po 11. 11. (10:00 - 12:50, místnost č. 212) st 13. 11. (14:00 - 16:50, místnost č. 212) st 20. 11. (14:00 - 16:50, místnost č. 212) pá 22. 11. (14:00 - 16:50, místnost č. 212) st 18. 12. (14:00 - 16:50, místnost č. 212) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Markéta Štechová (25.09.2013)
Pro zapsání zkoušky je třeba, aby se student aktivně účastnil prezentace své skupiny, participoval v rámci skupinových diskuzí, účastnil se všech seminářů (absence je tolerována pouze z důvodu nemoci či jiných závažných důvodů) a vypracoval průběžný esej a závěrečnou písemnou práci (2000 - 2500 slov), ve které zpracuje metodologii pro svou diplomovou práci. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tereza Pavlíčková, Ph.D. (14.08.2013)
Seminář je věnován magisterským studentům oboru mediální studia, ideálně studentům druhého ročníku, kteří již mají schválené teze diplomové práce. V případě zájmu studentů z nižších ročníků, prosíme, konzultujte vedoucí semináře. |