Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (06.02.2012)
Předmět Sémiotika je zaměřen na osvojení vědomostí a dovedností pro rozpoznávání a interpretaci znaků a znakových systémů, které působí v naší kultuře a v mediální komunikaci. Sémiotika se tak stává předpokladem k prohloubenému chápání mediální komunikace, její vrstvenosti a propojenosti v mediální krajině. Kurs je zaměřen na hledání ekvivalencí a kooperací mezi znaky, na analýzu znakových operací či znakových soustav, které fungují v mediálním diskursu.
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (21.04.2008)
The semiotic course is devoted to the signs and sign systems operating in communication. The stress is laid on the media communication, especially on the semantic and pragmatic dimension of the semiosis. The aim of the course is to deepen the analysis skills and widen the interpretation possibilities of the signs and sign system used in media communication.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (21.04.2008)
The aim of the subject is to enrich the active participants in media discourse by semiotic knowledge helping them to produce and interpret complex communicates of the contemporary media.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (06.02.2012)
Austin, J. L (2000): Jak dělat věci se slovy. (Oxford 1962), Praha 2001
Hjelmslev, L.(1985): Jazyk. Praha: Academi
Černý, J. - Holeš, J.(2004): Sémiotika. Praha: Portál
Doubravová, J. (2002): Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál
Barthes, R. (1987, 2004) Mytologie. (New York: Hill and Wang), Praha: Dokořán
Danesi, M. (2002): Understanding media semiotics. London: Arnold
Eco, U. (2009): Teorie sémiotiky. Praha: Argo
Fiske, J. (1992): Introduction to Communication Studies. London, New York: Routledge
Grice, P.(1975): Logic and Conversation. In: Syntax and Semantics.
Vol. 3 Speech Acts, Ed. Cole, J. - Morgan, L. New York, San Francisco, London
de Saussure, F. (1989, 1995): Kurs obecné lingvistiky. Praha: Odeon
Metody výuky - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (21.04.2008)
The complex description of the immanent development of the semiotics with regard to the media discourse, the study of secondary literature, the functional and structural analysis of the prototypical complex communicates and media events in contemporary media discoursa, pragmatic and qualitative actualizations.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (10.02.2014)
Pravidelná a aktivní účast ve výuce podložená přípravou (včetně soustavného sledování sémiotických otázek v české mediální produkci) a sémiotická analýza zvoleného tématu (z předepsaného Seznamu okruhů) předvedená a obhájená při ústní zkoušce.
Okruhy ke zkoušce z předmětu Mediální sémiotika v letním semestru 2013
Sémioprostor první strany vybraného celoplošného deníku Sémioprostor první strany vybraného regionálního deníku Sémioprostor první strany bulvárního listu Sémioprostor poslední strany Lidových novin Sémioprostor poslední strany Metra Sémiotická struktura titulků v Týdnu Sémioprostor reklam v celoplošném deníku Sémioprostor reklam v bulvárním deníku Sémioprostor reklam v Elle Sémioprostor reklam ve vědeckém časopise Sémioprostor sportovní stránky MFD Sémioprostor fotografie ve zpravodajství Práva Sémioprostor fotografie v Květech Sémioprostor fotografie ve vědeckých časopisech Jazykový admixture v mediálním prezentaci sportovních snímků Sémiotická struktura komentářové strany v Právu Sémiotická struktura komentářů v Týdnu Sémioprostor vybrané znělky v celoplošném elektronickém médiu Sémioprostor ČR 3 Sémioprostor Dvaceti minut na ČR 1 Sémioprostor prezentace médií ve zpravodajství ČT 1 Sémioprostor násilí ve zpravodajství TV NOVA Sémioprostor Snídaně s NOVOU
Sémioprostor Událostí a komentářů Sémioprostor Olympijského studia Sémiotická struktura Stalo se dnes ČR 1 Mytologie vybraných reklam z celoplošné televize Sémioprostor Krausovy talk show Idologie Bílých ovcí na ČT 1 Sémioprostor Událostí v kultuře Mytologie Donšajnů Mytologie Avatara Mytologie Básníků 1 - n Mytologie politické reklamy antibillboardů ve volební kampani
Mytologie politické kampaně vybrané strany Mytologie Českého slavíka Ideologie Otázek Václava Moravce
Sémiotická struktura Jiránkových karikatur Diskurs Renčínových kreslených vtipů Diskurs Urbanových kreslených vtipů Mytologie a ideologie zobrazované nahoty Diskurs billboardů okolo dálnic Sémióza protestního veřejného shromáždění (podle vlastního výběru) Kontrérní, kontradiktorické a komplementární vztahy v podmnožině vtipů o blondýnách
Temporalizace, spacializace a figurativizace v prezentování živelních katastrof Konotační postupy ve vybraném odborném časopise Sémioprostor výkladní skříně knihkupectví Konotační postupy v šíření fámy podle R. Barthese Klasifikace slz v Poště pro tebe podle Ch. S. Peirce Archetypy a postavy v sitcomu Comeback TV NOVA Sémiotická interakce na facebooku Sémioprostor množiny povolání v seriálu Bylo nás pět Mytologie konfliktů v 13. komnatě Ideologie YouTube Sémioprostor Wikipedie Ideologie internetového vysílání TV stanic
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (21.04.2008)
The regular and active presence during lectures accompanid by prepared inputs (incl. systemic study of semiotic themes in the Czech media production), and semiotic analysis of the chosen theme (from the List of themes) presented and defended during the oral examination.
Vstupní požadavky - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (20.02.2010)
Magister level of FSV study of the media communication either as continuation of the bachelor level, or as a newcommer.