PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vztahy s médii - JJB636
Anglický název: Media Relations
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Nina Ortová, M.A.
Neslučitelnost : JKB166
Je neslučitelnost pro: JKB166
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Nina Ortová, M.A. (01.09.2019)
Kurz nabídne studentům poznatky o základních pojmech v oblasti media relations. Studenti si díky němu osvojí teoretické i praktické znalosti o tvorbě strategie komunikace s médii, významu znalosti mediální krajiny, mezioborové mediální etiky a samotné realizaci projektů, které vedou k dobrým vztahům s médii. Vyzkouší si sami, jak se používají nástroje komunikace s médii a pomocí názorných příkladů z praxe a diskuzí s hosty si vytvoří reálnou představu o tom, jak moderní media relations mají či nemají vypadat.
Literatura
Poslední úprava: Nina Ortová, M.A. (26.09.2020)

Základní literatura:

BAJKIEWICZ, T. E., KRAUS, J. J., HONG, S. Y. The impact of newsroom changes and the rise of social media on the practice of media relations, Public Relations Review, Volume 37, Issue 3, 2011, Pages 329-331, ISSN 0363-8111. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.05.001

BEDNÁŘ, Vojtěch. Krizová komunikace s médii. Praha: Grada, 2012. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3780-5.

BERRY, David. Ethics and media culture: practices and representations. Boston: Focal Press, 2000. ISBN 0240516036.

FITZPATRICK, Kathy a Carolyn BRONSTEIN. Ethics in public relations: responsible advocacy. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, c2006. ISBN 1412917980.

GILES, David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3921-2.

HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. Praha: Grada Publishing, 2015 [cit. 2019-08-31]. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-5022-4.

HRADISKÁ, E., BREČKA, S., VYBÍRAL, Z.: Psychológia médií. Bratislava: EUROKÓDEX, s. r. o., 2009. 416 s. ISBN 978-80-89447-12-1

JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. 2003. Média a společnost. Praha: Portál. 2003.s.207. ISBN 8071786977

MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. Společnost (Academia). ISBN 978-80-200-2572-2.

MÜLLER, Denis. Journalism ethics for the digital age. Brunswick, Vic.: Scribe Publications, 2014. ISBN 9781925113167.

SPATZIER, Astrid. One woman - Two sides of the Same Coin? Journalism and Public relations: The case of Bertha von Suttner. Austria, Public Relations Review, Volume 42, Issue 5, 2016, Pages 787-791, ISSN 0363-8111. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2015.12.003

TOLEDANO, Margarit, AVIDAR, Ruth. Public relations, ethics, and social media: A cross-national study of PR practitioners. Public Relations Review, Volume 42, Issue 1, March 2016, Pages 161-169. Available from: https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2015.11.012

TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média: media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3457-3.

TOMANDL, Jan. Public relations a zpravodajství: vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi vztahů s médii. Zlín: VeRBuM, 2012. ISBN 978-80-87500-28-6.

VĚRČÁK, V., GIRGAŠOVÁ, J., LIŠKAŘOVÁ, R. 2004. Media Relations není manipulace. Praha : Ekopress, s.r.o., 2004. 136 s. ISBN 80-86119-43-2.

ZERFASS, A., VERČIČ, D., WIESENBERG, M. The dawn of a new golden age for media relations?: How PR professionals interact with the mass media and use new collaboration practices. Public Relations Review, Volume 42, Issue 4, 2016, Pages 499-508, ISSN 0363-8111. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2016.03.005

 

Zákony, systém a etika:

Zákon č. 40/1995 Sb. O regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů

Code of Conduct, IPRA (International PR Association): https://www.ipra.org/member-services/code-of-conduct/

Etický kodex Syndikátu novinářů ČR, z. s.: https://syndikat-novinaru-cr-z-s.webnode.cz/etika/kodex/

Etický kodex, APRA (Asociace PR): https://apra.cz/wp-content/uploads/2016/09/Etick%C3%BD-kodex.pdf

Etický kodex Asociace televizních organizací: http://www.ato.cz/pravni-agenda/samoregulace/eticky-kodex-zpravodajstvi-a-publicistiky 

Etický kodex influencera: https://ferovyinfluencer.cz/#kodex

Eitcké kodexy jednotlivých mediálních domů v ČR

Přehled vlastníků českých médií: https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/03/aktualizovana-mapa-vlastniku-ceskych-medii/

 

Doporučená videa:

Century of the Self, dokumentová minisérie BBC

Český sen

TED x University of Nevada – Astroturf and manipulation of media messages - https://youtu.be/-bYAQ-ZZtEU

TED x Peachtree - The future of news media is in our hands - https://youtu.be/bVMna_zSGio

Wag the Dog (Vrtěti psem)

Série Black Mirror (Černé zrcadlo), Netflix

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK