PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané otázky mediálního vzdělávávání - JJB626
Anglický název: Selected Questions of Media Education
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (9999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět pro jiné fakulty
předmět z jiné fakulty
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radim Wolák
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (06.11.2020)
Předmět určený studentům, kteří se hlouběji zajímají o problematiku mediálního vzdělávání a rozvoje mediální gramotnosti v našem i mezinárodním kontextu.
V ideálním případě je určen studujícím, kteří již absolvovali předmět - Mediální výchova: projekt - a mají zájem svou práci více prohloubit či se podrobněji věnovat určité oblasti - vybrané otázce mediálního vzdělávání.
Cílem předmětu je umožnit studujícím rozvinout své projekty v oblasti mediálního vzdělávání a prohloubit je co nejvíce tak, aby z toho plynul užitek pro studující i pro danou cílovou skupinu.
Předmět je významně individualizován, každý ze studentů si volí vlastní téma, pracuje na něm samostatně, má možnost konzultace s vyučujícím.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (06.11.2020)
Předmět VYBRANÉ OTÁZKY MEDIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ je v zimním semestru 2020/2021 vyučován ve zvláštním režimu, který je více založen na individuálním jednání.
Každý se studujících zpracovává vlastní téma a postup konzultuje s vyučujícím.
  • Cílem předmětu je umožnit studujícím hlouběji proniknout do jimi vybrané oblasti mediálního vzdělávání.
  • Předmět je proto založen ponejvíce na samostatné práci a vyžaduje hluboký vnitřní zájem o téma.
  • Předpokladem je, že student má povědomí o problematice mediálního vzdělávání.
  • Každý z účastníků si zvolí vlastní téma - VYBRANOU OTÁZKU - (může to být téma, jemuž se již věnoval v rámci předmětu Mediální výchova: projekt) a navrhne způsob jeho rozpracování.
  • Záměrem je uchopit některé téma více do hloubky a vytvořit výstup, který pomůže rozvoji mediálního vzdělávání (může jít o výzkum, metodiku, studii, popularizační výstup...)
  • Tuto otázku po dohodě s vyučujícím rozpracuje do svébytného projektu, který uvede v praxi.

 

POSTUP V PRŮBĚHU SEMESTRU A TERMÍNY:

Níže předkládám návrh na postup v průběhu předmětu, jsem si vědom, že je výsostně individualizován, což klade vyšší nároky na studijící i na vyučujícího, ale věřím, že to společně zvládneme tak, aby byl předmět a Vaše práce v něm přínosem pro Vás, a vzniklé výstupy pak i k užitku někomu jinému. Děkuji Vám moc za spolupráci!

1) VÝBĚR TÉMATU A ZÁMĚR PROJEKTU. Každý ze studujících si vybere téma, kterému by se v rámci předmětu rád hlouběji věnoval. Může se jednat o rozšíření projektu zpracovávaného v rámci předmětu Mediální výchova: Projekt, ale i o téma zcela nové. Důležité je aby se jednalo o téma, které se věnuje problematice mediálního vzdělávání a jeho zpracování bylo přínosem k rozvoji mědiální gramotnosti určité skupiny populace. Téma i rozsah projektu je na individuální volbě každého z vás, důležité je, abyste byli vnitřně přesvědčeni o smysluplnosti svého konání a jeho přínosu pro Vás i pro ostatní. Na emailovou adresu wolak@fsv. cuni.cz zašlete stručný popis Vašeho záměru, z něhož bude patrné:

  • Co chcete dělat
  • Proč to chcete dělat
  • Jak to chcete dělat

Email ať má, prosím, v předmětu: JJB262_Příjmení_Jméno_Název projektu

Projekty je možno zpracovávat i ve dvojici či ve skupině. Důležitou podmínkou je aplikovatelnost výstupu (např. pokud je výstupem metodika pro výuku či scénář výukové hodiny, měl by být následně - až to bude možné - odučen, je-li výstupem scénář rozhlasového pořadu, měl by být následně natočen atd.)

Záměr, prosím, zašlete do 23. listopadu (email wolak@fsv.cuni.cz - k záměru připojte telefonický kontakt)

2) KONZULTACE PROJEKTU Následně je nutné projekt konzultovat telefonicky s vyučujícím, tak, abyste doladili finální výstup. Domluva hovoru proběhne individuálně, na telefonu 737 132 180. Prosím, termín hovoru je třeba domluvit. Z konzultace bude vytvořen záznam, kde budou stanovena individuální kritéria pro zakočnení předmětu včetně záměru finální aplikace.

3) REALIZACE PROJEKTU Po dohodně s vyučujícím projekt vytvoříte. Termín odevzdání je nejpozději do 31. 1. 2021. Projekt bude posouzen ve vztahu k domluveným kritériím.

4) APLIKACE PROJEKTU bude dosti individuální a závislá na aktuální situaci. Její podoba bude součástí domluvy s vyučujícím.

Děkuji Vám moc předem za čas a zájem věnovaný předmětu. Těším se na výstupy a srdečně zdravím!

Radim Wolák 737 132 180, wolak@fsv.cuni.cz

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (06.11.2020)

Literatura bude doporučována individuálně dle vybranách témat.

K problematice zavádění mediální výchovy do vzdělávacího systému v ČR najdete základní přehled zde

 

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (06.11.2020)

PŘEDMĚT je v zimním semestru 2020/2021 vyučován individuální distační formou z důvodu epidemiolologických opatření.

Okruhy:
Mediální vzdělávání a jeho úrovně. Mediální gramotnost, mediální výchova - proměny obsahu. Média v procesu socializace. Systematická mediální výchova v ČR - školní i mimoškolní - mateřské školy, základní školy, střední školy, doplňkové kvalifikační vzdělávání, akademické a profesní vzdělávání: podoby, proměny, možnosti, problémy.
Mediální vzdělávání v kontextu současné rodiny. Témata, otázky, výzkumy, přístupy. Výsledky aktuálních studií, pomůcky pro rodiče. Mediální vzdělávání jako osvěta. Role mediálních organizací. Mediální kritika. Systémy označování mediálních produktů, mediální ombudsman. Vyloučené skupiny. Kritika mediálního vzdělávání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK