PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mediální gramotnost - projekt - JJB623
Anglický název: Media Literacy - Project
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:6/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (70)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět pro jiné fakulty
předmět z jiné fakulty
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radim Wolák
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout CD ROM metodiky Rozumět médiím - heslo na vyžádání.pdf PhDr. Radim Wolák
stáhnout Doporučené očekávané výstupy DOV - gymnázia.pdf PhDr. Radim Wolák
stáhnout Doporučené očekávané výstupy DOV - základní vzdělávání.pdf PhDr. Radim Wolák
stáhnout Mediální výchova v ČR - text o zavádění mediální výchovy do vzdělávacího systému v ČR.pdf PhDr. Radim Wolák
stáhnout Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.pdf PhDr. Radim Wolák
stáhnout RVP ZV 2013.pdf PhDr. Radim Wolák
stáhnout Struktura projektu - metodika.pdf PhDr. Radim Wolák
stáhnout Ukázka metody deliberace - Vypal si Lidice.pdf PhDr. Radim Wolák
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (12.05.2017)
Předmět poskytne studentům základní vhled do problematiky mediální gramotnosti a mediální výchovy, seznámí je s historickým kontextem vývoje snah o vzdělávání k "životu s médii", s aktuální situací v této oblasti v našem prostředí a se základními teoretickými přístupy a metodickými postupy využívanými při realizaci mediální výchovy. Cílem předmětu je prezentovat studentům základní informace o problematice mediální gramotnosti a oblasti mediálního vzdělávání v ČR, motivovat je k zájmu o toto téma a k vytvoření vlastního projektu podporujícího rozvoj mediální gramotnosti vybrané cílové skupiny.

Okruhy:
Mediální výchova a mediální gramotnost - základní vhled do tématu, definice pojmů, východiska a témata mediální výchovy, úrovně mediální výchovy, mediální výchova v českém vzdělávacím systému, dějiny mediálního vzdělávání, mediální gramotnost
Mediální výchova ve školách, přístupy k mediální výchově, metodické materiály, možnosti realizace - příprava projektu
Mediální výchova v praxi, metody, ukázky, projekty
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (15.10.2019)

Podmínkou pro absolvování předmětu je vypracování a obhajoba závěrečného projektu (podporujícího rozvoj mediální gramotnosti určité skupiny - primárně jde o tvorbu metodického materiálu pro učitele ZŠ či SŽ, ale je možné i žádoucí hledat i jiné formy výstupů, které budou mít praktické využití v mediálně - vzdělávací praxi). Nejlepší je, pokud student uvede projekt rovnou v život (uskuteční jej, odpřednáší, předá škole atd.). Podoba a možnosti zakončení předmětu budou nastíněny během přednášek. Záměrem vyučujícího je motivovat studenty k tomu, aby si sami našli smysluplné téma, které je jim blízké a zdá se jim z pohledu mediálního vzdělávání zásadní, a to se pokusili metodicky uchopit tak, aby bylo předatelné ve výuce (či jinde).

Průběh semestru:

1 - úvodní setkání, seznámední s tématem, základní půdorys mediálního vzdělávání v ČR, vývoj mediální výchovy, cesta MV do vzdělávacího systému, základní tradice a přístupy, pilíře mediální gramotnosti, témata mediální výchovy a jejich proměny

2 - mediální výchova v praxi - podoby a přístupy v českých školách, mimoškolní aktivity a projekty, učebnice, pomůcky, témata, metodika.

3 - individuální konzultace témat

 

Studenti nejprve konzultují zvolené téma a podobu projektu s pedagogem a domluví se na rámcovém způsobu jeho realizace.

Po dohodě s vyučujícím mohou projekt zpracovávat, případně průběžně konzultovat. Projekt je nutné odevzdat k posouzení do stanoveného termínu  prostřednictvím emailu wolak@fsv.cuni.cz. Projekty budou vyhodnoceny do xxxxx  a schváleny případně vráceny k dopracování. Dřívější odevzdán je možné, termín vyhodnocení bude stanoven po dohodě. 

 

 

 

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (12.05.2017)

Povinná literatura

BROKLOVÁ, Zdeňka (2008). Média tvořivě: pro 2. stupeň ZŠ a střední školy: mediální tvorba, mediální výchova, využití médií ve výuce, technické dovednosti. Kladno: AISIS. ISBN 978-80-904071-1-4.
JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. (2007). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis. ISBN 978-80-86212-58-6.
MIČIENKA, Marek. JIRÁK, Jan. (2006). Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners Czech, 218 p. ISBN 80-239-6762-2.
MIČIENKA, Marek. JIRÁK, Jan. (2007). Základy mediální výchovy. Praha: Portál. 296 p. ISBN 978-80-7367-315-4.
STRACHOTA, Karel. VALŮCH, Jaroslav (2007). Být v obraze: mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni. ISBN 978-80-86961-35-4.

WOLÁK, Radim (2013). Methodological Materials for Teaching Media Education in the Czech Republic: Prematurely Obsolete or Insuffi cient Support? In: ePedagogium,  roč. 13, č. 2, s. 93-109. ISSN 1213-7758

Konkrétní aktuální povinná literatura bude upřesněna v rámci setkání a bude k dispozici  na www.medialnigramotnost.cz

Doporučená literatura

BÍNA, Daniel (2005). Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita. ISBN 80-7040-844-8.
GREGER, David. WALTEROVÁ, Eliška (2007). In Pursuit of Educational Change: The Transformation of Education in the Czech Republic. In: Orbis scholae, Vol. 1, No. 2, s. 11-44. http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_2_02.pdf
JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim (2008). Východiska a témata mediální výchovy. In: Kapounová, Jana (ed.) Soft kompetence v informační společnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, s. 40-52. ISBN 978-80-7368-513-3.
MAŠEK, Jan, SLOBODA, Zdeněk. ZIKMUNDOVÁ, Vladimíra (2010). Mediální pedagogika v teorii a praxi Sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice: Plzeň, 17. - 18. 6. 2009. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU. ISBN 978-80-7043-851-0.
NIKLESOVÁ, Eva. BÍNA, Daniel (2010). Mediální gramotnost a mediální výchova. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
VERNER, Pavel. BEZCHLEBOVÁ Mária (2007). Mediální výchova: průřezové téma. Úvaly: Albra. ISBN 978-80-7361-042-5.

WOLÁK, Radim - JIRÁK, Jan (2009). Mediální výchova v ČR - rok poté. In: Slobodová, B. - Višňovský, J. (eds). Quo vadis mass media: zborník z doktorandskej konferencie. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, s. 564-574. ISBN 978-80-8105-123-4.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK