PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia nových médií - JJB613
Anglický název: Introduction to New Media Studies
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2015 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (90)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět pro jiné fakulty
předmět z jiné fakulty
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (11.09.2017)
Cílem kurzu je přiblížit široké spektrum změn, kterými prošla a stále prochází společnost v souvislosti s nástupem a následným rozmachem takzvaných nových médií, přičemž takzvaná nová média jsou chápána ve smyslu nejen technologických procesů a zařízení, které se používají při výběru, přenosu a příjmu informací, ale i ve smyslu společenských procesů. Nabízí tři přednášky, které na sebe tematicky navazují.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (22.09.2019)

 

Základní tituly studijní literatury (jejich řádné prostudování je předpokladem pro zdárné zodpovězení druhé otázky při zkoušce):

 

DEUZE, Mark. Media life: Život v médiích. Praha: Karolinum, 2015, 267 s. ISBN 978-80-246-2815-8. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-3956.

DEUZE, Mark. Media Work: Digital Media and Society. Cambridge: Polity, 2007, 278 s. ISBN 978-0-7456-3925-3. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-3586.

OSVALDOVÁ, Barbora - NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ Alice (eds.). Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 195 s. ISBN 978-80-246-1684-1. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-3538.

WAHL-JORGENSEN, Karin - HANITZSCH Thomas (eds.). The Handbook of Journalism Studies. Second Edition. New York: Routledge, 2020. 573 s. ISBN 978-1-138-05289-5. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NII-4340. POUZE KAPITOLY 5, 7, 12, 13 a 28.

 

 

Další doporučené tituly:

 

ALLAN, Stuart. Online news: journalism and the Internet. 1st publ. Maidenhead ; Berkshire: Open University Press, 2006, 208 s. ISBN 978-0-335-22121-9.

BREEN, Michael J. Mass media and new media technologies. In DEVEREUX, Eoin. Media studies: key issues and debates. Los Angeles: Sage, 2007, s. 55-77. ISBN 978-1-4129-2983-7.

CURRAN, J. et al. Internet revolution revisited: a comparative study of online news. Media, Culture & Society, 2013, vol. 35, no. 7, s. 880-897. ISSN 0163-4437.

DAHLGREN, Peter. Media logic in cyberspace: repositioning journalism and its publics. Javnost - The Public, 1996, vol. 3, no. 3, s. 59-72. ISSN 1318-3222.

DEUZE, Mark. The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online. New Media & Society, 2003, vol. 5, no. 2, s. 203-230. ISSN 1461-4448.

DEUZE, Mark. What is journalism?: Professional identity and ideology of journalists reconsidered. Journalism, 2005, vol. 6, no. 4, s. 442-464. ISSN 1464-8849.

DEUZE, Mark. What is Multimedia Journalism?. Journalism Studies, 2004, vol. 5, no. 2, s. 139-152. ISSN 1461-670X.

DICKINSON, Roger et al. Studying journalists in changing times: Understanding news work as socially situated practice. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 3-18. ISSN 1748-0485.

FLANAGIN, A. J., METZGER, M. J. The role of site features, user attributes, and information verification behaviors on the perceived credibility of web-based information. New Media & Society, 2007, vol. 9, no. 2, s. 319-342. ISSN 1461-4448.

FORTUNATI, Leopoldina. Mediatization of the Net and Internetization of the Mass Media. Gazette: The International Journal for Communication Studies, 2005, vol. 67, no. 1, s. 27-44. ISSN 0016-5492.

GEIß, S. et al. The impact of communicating digital technologies: How information and communication technology journalists conceptualize their influence on the audience and the industry. New Media & Society, 2013, vol. 15, no. 7, s. 1058-1076. ISSN 1461-4448.

HANSEN, E. Aporias of digital journalism. Journalism, 2013, vol. 14, no. 5, s. 678-694. ISSN 1464-8849.

HERMANS, Liesbeth et al. Internet in the Daily Life of Journalists: Explaining the use of the Internet by Work-Related Characteristics and Professional Opinions. Journal of Computer-Mediated Communication, 2009, vol. 15, no. 1, s. 138-157. ISSN 1083-6101.

JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. 1st publ. in paperback, update. New York: New York University Press, 2008, xi, 351 s. ISBN 978-0-8147-4295-2.

JIRKŮ, Jan. Aplikace konceptu mediální logiky při výzkumu dopadů nových médií na žurnalistiku. In: HUBÁLEK, Tomáš (ed.). Sborník z II. mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských věd. Praha: Epocha, 2013, s. 210-217. ISBN 978-80-7425-211-2. Dostupné z: http://ksv.upol.cz/txt/SDK2.pdf.

JIRKŮ, Jan. Novost nových médií. Civilia: odborná revue pro didaktiku společenských věd, 2014, roč. 5, č. 1, s. 57-66. ISSN 1805-3963.

KAUTSKY, R., WIDHOLM, A. Online Methodology: Analysing News Flows of Online Journalism. Westminster Papers in Communication and Culture, 2009, vol. 5, no. 2, s. 81-97. ISSN 1744-6708.

LATZKO-TOTH, G. Metaphors of Synchrony: Emergence and Differentiation of Online Chat Devices. Bulletin of Science, Technology & Society, 2010, vol. 30, no. 5, s. 362-374. ISSN 0270-4676.

LEHMAN-WILZIG, S., COHEN-AVIGDOR, N. The natural life cycle of new media evolution. New Media & Society, 2004, vol. 6, no. 6, s. 707-730. ISSN 1461-4448.

LISTER, Martin. New media: a critical introduction. 2nd ed. London: Routledge, 2009, xvi, 446 s. ISBN 978-0-415-43161-3.

MacGREGOR, Philip et al. A cross-regional comparison of selected European newspaper journalists and their evolving attitudes towards the internet - including a single-country focus on the UK. Journalism, 2011, vol. 12, no. 5, s. 627-646. ISSN 1464-8849.  

NIELSEN, C. E. Coproduction or cohabitation: Are anonymous online comments on newspaper websites shaping news content?. New Media & Society, 2014, vol. 16, no. 3, s. 470-487. ISSN 1461-4448.

O’SULLIVAN, John a Ari HEINONEN. Old values, new media: Journalism role perceptions in a changing world. Journalism Practice, 2008, vol. 2, no. 3, s. 357-371. ISSN 1751-2786.

SALTZIS, K., DICKINSON, R. Inside the changing newsroom: journalists’ responses to media convergence. Aslib Proceedings, 2008, vol. 60, no. 3, s. 216-228. ISSN 0001-253X.

SHOEMAKER, Pamela J. a Tim P. VOS. Gatekeeping theory. London: Routledge, 2009, 173 s. ISBN 978-0-415-98139-2.

SPYRIDOU, Lia-Paschalia et al. Journalism in a state of flux: Journalists as agents of technology innovation and emerging news practices. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 76-98. ISSN 1748-0485.

TAMELING, K., BROERSMA, M. De-converging the newsroom: Strategies for newsroom change and their influence on journalism practice. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 19-34. ISSN 1748-0485.

TRUMBO, C. W. Research Methods in Mass Communication Research: A Cenus of Eight Journals 1990-2000. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2004, vol. 81, no. 2, s. 417-436. ISSN 1077-6990.

URSELL, G. D. M. Dumbing down or shaping up?: New technologies, new media, new journalism. Journalism, 2001, vol. 2, no. 2, s. 175-196. ISSN 1464-8849.

VAN DER WURFF, R. Impacts of the Internet on Newspapers in Europe. Gazette, 2005, vol. 67, no. 1, s. 107-120. ISSN 1748-0493.

VOBIČ, Igor. Online multimedia news in print media: A lack of vision in Slovenia. Journalism, 2011, vol. 12, no. 8, s. 946-962. ISSN 1464-8849.

XU, Q. Social Recommendation, Source Credibility, and Recency: Effects of News Cues in a Social Bookmarking Website. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2013, vol. 90, no. 4, s. 757-775. ISSN 1077-6990.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK