PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Sociologie médií - JJB609
Anglický název: Sociology of Media
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:6/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jan Miessler
Je záměnnost pro: JJB328
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)
Předmět pokrývá základní oblasti sociologie médií, seznamuje studenty s jejími hlavními paradigmaty, důležitými postavami a jejich klíčovými texty. Zvláštní důraz je kladen na společenské souvislosti žurnalistiky a nových médií.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)

Cílem předmětu je poskytnout přehled o komplexitě vztahů mezi mediální sférou a společností. Absolvováním předmětu studenti získají základní povědomí o sociologii médií a hlavních oblastech tohoto pole společenskovědního bádání. Toto porozumění jsou schopní použít k vlastnímu uchopení vztahů mezi mediální sférou a společností a k identifikování relevantních teorií pro podrobnější zkoumání jednotlivých aspektů těchto vztahů.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)

CASTELLS, M. (1996) The Rise of Network Society. Basil Blackwell.

CURRAN, J. ed. (2010) Media and Society (5th ed.). Bloomsbury Academic.

van DIJK, J. (2012) The Network Society (3rd ed.). Sage.

FUCHS, C. (2008) Internet and Society: Social Theory in the Information Age. Routledge.

GANS, H. (1979) Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek, and Time. Northwestern University Press.

SCHUDSON, M. (1983) The Sociology of News. W.W. Norton.

SHOEMAKER, P., RESSE, S. (2014) Mediating the Message in the 21st Century: A Media Sociology Perspective. Routledge.

SPARKS, C. (2007) Globalization, Development and the Mass Media. Sage.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)

Přednáška uvádějící do kontextu četbu související s probíranými tématy, představení a společná diskuze hlavních myšlenek klíčových textů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)

Předmět je možné úspěšně ukončit získáním minimálně 51 bodů. Ty je možné získat za kritická shrnutí četby, recenzi a závěrečný esej. Je na vlastním uvážení studentů, které úkoly vypracovat pro získání potřebného počtu bodů. Požadavky na jednotlivé úkoly budou upřesněny během prvního setkání.

30 %   10x Kritické shrnutí četby z každého z deseti okruhů (10x 3 %, pokaždé 1-2 strany).

20 %   Recenze (2-3 strany) na některou knihu související s tématem kurzu.

50 %   Závěrečný esej (6 a více stran včetně odkazů na literaturu) na téma související s obsahem kurzu.

Hodnocení:

A: 91-100, B: 81-90, C: 71-80, D: 61-70, E: 51-60, F: <51

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)

A Úvod, hlavní paradigmata

1        Paradigmata sociologie médií
2        Dominantní paradigma: média a modernizace
3        Kritické paradigma: politická ekonomie médií

B Kultura, publikum, spektákl

4        Mediální kultura, masová kultura, populární kultura
5        Mediální publika
6        Spektákl

C Sociologie nových médií

7        Mediální technologie
8        Společnost sítí, velká data
9        Panoptikon
10      Digital divides

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK