PředmětyPředměty(verze: 953)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Sociologie médií - JJB609
Anglický název: Sociology of Media
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2015 do 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:6/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (90)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět pro jiné fakulty
předmět z jiné fakulty
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět studenty seznámí s hlavními teoriemi zabývajícími se vlivem společnosti na podobu mediální komunikace, tak jak se vyvíjely během 20. století. Studenti porozumí mediální komunikaci v širším sociálním kontextu. Vedle podmínek produkce mediálních sdělení ekonomického, politického i technologického charakteru poznají sociální podstatu komunikace. Na základě základních prvků komunikačního řetězce (podavatel, sdělení, příjemce) pochopí jejich odlišný sociální charakter mediální komunikace v kontrastu s komunikací přímou, nezprostředkovanou.
Okruh 1:
1) Jedinec a společnost.
2) Socializační potenciál médií: normy, role, statuty, sankce.
3) Komunikační technologie a její sociální podstata.
4) Média a ideologie.
Okruh 2:
5) Sdělení jako reflexe, sdělení jako konstrukt.
6) Vybrané vlivy médií na společnost.
7) Média a konformita životního stylu.
8) Reprezentace narušení sociálního řádu.
Okruh 3:
9) Epistemiologie médií.
10) Hierarchizace mediální spotřeby: vysoké a nízké, bulvární a seriozní.
11) Estetická funkce médií.
Poslední úprava: Miessler Jan, Mgr. (18.02.2018)
Literatura

BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3. 

BENNETT, W. Lance a Alexandra SEGERBERG. The logic of connective action: digital media and the personalization of contentious politics. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. ISBN 978-1-107-02574-5.

BERKOWITZ, D. Social Meanings of News. Thousand Oaks, London: SAGE, 1997. ISBN 0761900756.

BRIGGS, A. -  BURKE, P. A Social history of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge: Polity Press, 2009. ISBN 978-0-7456-4495-0. 

CASTANEDA L. - CAMPBELLl, S. (eds.) News and Sexuality. Media Portraits of Diversity. Thousand Oaks, London: Sage, 2006. ISBN 1-4129-0999-6. 

COOK, T. E. Governing the News. The News media as a political institution (pp. 61- 115). Chicago, London: University of Chicago Press, 1998. ISBN 0226114996.

ECO, U. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006. ISBN 80-7203-706-4.

GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2000. ISBN 978-80-257-0807-1

HERMAN, Edward S. a Noam CHOMSKY. Manufacturing consent: the political economy of the mass media. New York: Pantheon Books, 2002. ISBN 0-375-71449-9.

LULL, J., HINERMAN, S. Media Scandals. New York: Columbia University Press, 1997. ISBN 0-231-11165-7

MARTUCCELLI, D. Sociologie modernity. Itinerář 20. století. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. ISBN 978-80-7325-145-1.

McLUHAN,, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3.

MEYROWITZ, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0905-3. 

POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2206-4.

SILBERSTEIN, S. War of Words. London: Routledge, 2002. ISBN 0-415-33624-4.

SPARKS, C., TULLOCH, J. (eds.) Tabloid Tales. Global Debates over media standards. Lanham: Rowman and Littlefield, 2000. ISBN 0-8476-9571-9.

THOMPSON, J. B. Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0652-6.

TRAMPOTA, T. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8.

WILLIAMS, R. Television: technology and cultural form. London: Routledge, 2003. ISBN 0-415-31456-9.

Poslední úprava: Miessler Jan, Mgr. (18.02.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK