PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Mediální gramotnost v evropském kontextu - JJB343
Anglický název: Media Literacy in Europien Contect
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2012 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Radim Wolák
Vyučující: PhDr. Radim Wolák
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (22.11.2016)
Předmět určený studujícím, kteří se hlouběji zajímají o problematiku mediálního vzdělávání a rozvoje mediální gramotnosti v našem i mezinárodním kontextu.
Je vhodný pro absolventy předmětu Mediální výchova: Projekt či pro studenty pedagogických oborů, kteří již mají povědomí o problematice mediálního vzdělávání, ale i dalším studujícím s hlubším zájmem o tuto problematiku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (22.11.2016)

Cílem předmětu je vyvolat ve studentech zájem o hlubší přemýšlení o základních otázkách souvisejících s problematikou mediální výchovy a mediální gramotnosti. V rámci předmětu budou diskutována aktuální témata oblasti mediálního vzdělávání (proměny témat, přístupů, vztahy k různým skupinám populace, úrovně mediální gramotnosti) a nové výsledky odborného zájmu o problematiku. Každý z účastníků kurzy by si měl zvolit téma, které mu v rámci oblasti připadá zásadní, a jeho zpracování se věnovat. Jedním z důležitých cílů předmětu je vést studenty mediálněvědných oborů k uvědomění si vlastní role v otázce rozvíjení a nastolování témat a otázek mediálního vzdělávání v odborném i celospolečenském diskursu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (22.11.2016)

Podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu je osobní účast na přednáškách.

Studenti si zvolí téma, jemuž se budou věnovat. To konzultují s pedagogem a domluví se na způsobu zpracování (wolak@fsv.cuni.cz, 737 132 180).

Studenti vypracují esej na vybrané téma, která bude po oponentuře ze strany pedagoga publikována na portálu FSV UK www.medialnigramotnost.cz, v případě zájmu studenta i jinými způsoby.

Rozsah práce a její podoba je vždy individuální a přiměřená zvolenému tématu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (22.11.2016)

BAACKE, D. (1997): Medienpädagogik. Tübingen: Niemeyer.

BUCKINGHAM, D. - BRAGG, S. (2004): Young people, sex and the media. The facts of life? Haundmills: Palgrave Macmillan.

BUCKINGHAM, D. (2000): After the Death of Childhood: Growing Up in the Age of Electronic Media. Cambridge: Polity Press.

BUCKINGHAM, D. (2003): Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press.

DENNIS, E. E. - PEASE, E. C. (eds.) (2000):  Children and the Media. London: Transaction publishers.

FRIESEN, N. - HUG, T.: The Mediatic Turn: Exploting Concepts for Media Pedagogy. In: LUNDBY, K. (ed.): Mediatization. Concepts, Changes, Consequences. New York: Peter Lang, 2009

FRAU-MEIGS, Divina - TORRENT, Jordi (eds.) (2009) Mapping Media Education Policies in the World: Visions, Programmes and Challenges. New York: The United Nations-Alliance of Civilizations. Dostupné z http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001819/181917e.pdf

GDME - GRUNWALD DECLARATION ON MEDIA EDUCATION (1982) Dostupné z WWW: http://portal.unesco.org/ci/en/files/27310/12150121753MEDIA_E.pdf/MEDIA_E.pdf

HOBBS, R., FROST, R. Measuring the acquisition of media-literacy skills. Reading Research Quarterly, 2003, roč. 38, č. 3, s. 330-355.

JIRÁK, J. - PAVLIČIKOVÁ, H. a kol. (2013): Média pod lupou. Mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání. Praha: Powerprint.

JIRÁK, J. - WOLÁK, R. (eds.) (2007b): Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. 152 s. ISBN 978-80-86212-58-6.

PAROLA, Aberto a Maria RANIERI. (2011)The Practice of Media Education: International Research on Six European Countries [online]. Journal of Media Literacy Education. Roč. 3, č. 2, s. 90-100, [cit. 2012-04-09]. Dostupné z WWW: <http://jmle.org/blog/?p=726>.

VAN de VORD, R. (2010) Distance students and online research: Promoting information literacy

through media literacy. Internet and Higher Education, Roč. 13, č. 3, s. 170-175. ISSN 1096-7516.

WOLÁK, R. (2013): Methodological Materials for Teaching Media Education in the Czech Republic: Prematurely Obsolete or Insufficient Support? In: ePedagogium 2/2013, s. 96-110.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (22.11.2016)

Předmět je určen studentům kombinované formy studia, proto je členěn do tří setkání:

První setkání - Mediální vzdělávání a jeho úrovně. Mediální gramotnost, mediální výchova - proměny obsahu. Média v procesu socializace. Systematická mediální výchova v ČR - školní i mimoškolní - mateřské školy, základní školy, střední školy, doplňkové kvalifikační vzdělávání, akademické a profesní vzdělávání: podoby, proměny, možnosti, problémy.

Druhé setkání - Mediální vzdělávání v kontextu současné rodiny. Témata, otázky, výzkumy, přístupy. Výsledky aktuálních studií, pomůcky pro rodiče.

Třetí setkání - Mediální vzdělávání jako osvěta. Role mediálních organizací. Mediální kritika. Systémy označování mediálních produktů, mediální ombudsman. Vyloučené skupiny. Kritika mediálního vzdělávání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK