PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Nová média a společnost - JJB341
Anglický název: New Media and Society
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 360 / neurčen (94)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SVELCH (15.09.2013)
Kurz poskytuje nástroje k porozumění pozici, úloze a struktuře nových médií v kultuře a společnosti. Nejprve se věnuje konceptu novosti a vývoji a apropriaci mediálních technologií, poté se zaměří na obecné a specifické teorie médií, měnící se úlohu publika a dopad informačních technologií na společnost. Otázky, které si budeme klást, jsou například: Co je na nových médiích opravdu nového? Kdo určuje, který způsob komunikace přežije, který se promění a který se odsune na okraj? Do jaké míry ovlivňuje komunikační technologie, kterou používáme, obsah sdělení?
Sylabus
Poslední úprava: SVELCH (05.09.2011)

Kurz bude probíhat formou přednášky provázené diskusemi. Od studentů se bude vyžadovat pravidelná účast, živá a inteligentní aktivita v diskusích a schopnost číst texty z mediální teorie v angličtině a zpracovat úkoly dle zadání vyučujícího. Následuje seznam témat přednášek a orientační seznam literatury.

1. Úvod: Co jsou nová média

Pokus o prototypovou definice nových médií.

Na čem závisí naše definice? Kdo určuje sdílené definice? Když stará média byla nová. Lumiére-efekt.

2. Teoretické koncepce vývoje médií

Paradigmata v mediální historii: technologický determinismus versus sociální konstruktivismus. Tvrdý a měkký determinismus: McLuhan, Heilbronner. Problémy mediální historiografie. Modely technologické inovace - odbočka k bicyklům a bakelitu. Sociální konstruktivismus. Marvin, Gitelman, Uricchio. Existuje konsensus - mediální krajina jako ekosystém? Teorie remediace.

Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. http://michalrataj.com/vyuka/files/BENJAMIN_um_dilo.pdf

Jenkins, H. 2006. Convergence Culture. (Introduction). New York: NYU Press.

The Playboy Interview: Marshall McLuhan. 1994.

Heilbronner, R. 2001. Technological Determinism Revisited. In Smith ? Marx. 2001. Does Technology Drive History?

Bijker, W. - Pinch, T. 1989. The Social Construction of Facts and Artifacts. In Social Construction of Technological Systems. Cambridge: MIT Press.

Marvin, C. 1988. When Old Technologies Were New: Thinking About Communication in the Late Nineteenth Century. New York: Oxford University Press.

Uricchio, W. 2003. Historicizing Media in Transition in Thorburn, D. ? Jenkins, H. (eds.) 2003. Rethinking Media Change: The Aesthetics of Transition.Cambridge, MA: The MIT Press.

Bolter, J. D. - Grusin, R. 2000. Remediation: Understanding New Media. Cambridge: The MIT Press.

Gunning, T. 2003. Re-Newing Old Technologies: Astonishment, Second Nature, and the Uncanny in Technology from the Previous Turn-of-the-Century in Thorburn, D. ? Jenkins, H. (eds.) 2003. Rethinking Media Change: The Aesthetics of Transition. Cambridge, MA: The MIT Press.

Sconce, J. 2000. Haunted Media. Duke University Press.

Gibson, W. 1986. Burning Chrome. in Dann, J. - Dozois, G. Hackers. NYC: Ace Press.

Bush, V. As We May Think. http://www.theatlantic.com/doc/194507/bush

3. Digitální a síťové technologie

Jakým jazykem mluví nová média? Analogová x digitální informace. Automatická manipulace informací. Nová média jako vyvrcholení vývoje počítačové, telekomunikační a audiovizuální technologie. Technologie re-prezentace, přenosu a uchovávání. Předpoklady pro konvergenci. Algoritmy, automatizace, databáze. Historie internetu a historie studené války. Vannevar Bush. SAGE. Vysílání versus vyhledávání.

Manovich, L. 2001. The Language of New Media. Cambridge, MA: The MIT Press.

Winston, B. 1998. Media, Technology, and Society: A History From the Telegraph to the Internet. NY: Routledge.

Paul N. Edwards. 1996. The Closed World: Computers and the Politics of Discourse in Cold War America Cambridge: MIT Press, (online): http://www.si.umich.edu/~pne/PDF/cw.ch3.pdf

5. Domácí počítače, Web 1.0; Internet a individualita

Subkulturní počátky počítačového nadšenectví. Historie a ideologie hackingu (Levy). Multimédia a projekt virtuální reality. BBS, AOL, modemy. Raná internetová kultura. Lead users (Von Hippel). Jazyk Internetu a jeho ideologie. Internet v imaginaci: infotopie, nebo nebezpečí? Kdo jako první kolonizuje nová média? Sherry Turkle a problém identity na Internetu. Donna Harraway a teorie kyborga. ?Nezávaznost? a nehmotnost Internetu.

Levy, S. 1984. Hackers: heroes of the computer revolution. New York: Dell.

Turkle, S. 1995. Life On The Screen. New York: Simon and Schuster.

6. Web 2.0 a vzrůst významu metainformací

Blogy. Co je text v nových médiích? O'Reillyho vymezení Webu 2.0. Agregace. Sdílení a kolektivní inteligence (Pierre Lévy). Wikipedia, Flickr, YouTube, Delicious... Publikum jako neplacená pracovní síla (Terranova, Castronova). Axel Bruns a jeho termín ?produžívání?. Cory Doctorow a Metacrap. Sémantický web.

Terranova, T. 2003. Free Labor: Producing Culture for the Digital Economy. Online: http://www.electronicbookreview.com/thread/technocapitalism/voluntary. Cit. 10. 4. 2008.

O'Reilly, T. 2005. What is Web 2.0?

Bruns, A. 2007. Produsage, Generation C, and Their Effects on the Democratic Process. Příspěvek na konferenci Media In Transition. Online: .

Doctorow, C. 2001. Metacrap. http://www.well.com/~doctorow/metacrap.htm

Doctorow, C. 2004. NYT Discovers the Plam Pilot Phenomenon. http://www.boingboing.net/2004/01/28/nyt-discovers-the-pl.html

7. Kultura konvergence; nová média a interpersonální vztahy; sdílení obsahu

Kultura konvergence a participace ? nová úloha publika. Změny v ekosystému médií. Fandom. Transmediální narativy. Remixová kultura. Umělecké dílo v době okamžité dostupnosti. (Práce Henryho Jenkinse) Sociální sítě a jejich historie. Interpersonální vztahy.

Jenkins, H. The Frodo Franchise. http://www.henryjenkins.org/2007/08/the_frodo_franchise_an_intervi.html

Jenkins, H. 2006. Convergence Culture. New York: NYU Press.

Rosen, J. The People Formerly Known As Audience.

http://journalism.nyu.edu/pubzone/weblogs/pressthink/2006/06/27/ppl_frmr.html

Piracy Leads To Less Crap, Says Bittorrent Founder. http://torrentfreak.com/piracy-leads-to-less-crap-says-bittorrent-co-founder-081109/

8. Nová média a veřejná sféra

Decentralizace zpravodajství? Agregace zpravodajství. Blogosféra. Informovanost a participace. Dva pohledy na budoucnost demokracie na Internetu. Modely: liberální individualismus, komunitarismus, poradní demokracie (Dahlberg). Dvě soupeřící prognózy: ?bohatství sítě? (Benkler) či balkanizace politického života (Sunstein). Podoby on-line diskuzí.

Dahlberg, L. 2001. Democracy via Cyberspace: Mapping the Rhetorics and Practices of Three Prominent Camps in New Media & Society 2001, vol. 3. London: Sage.

Benkler, Y. 2006. The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven: Yale University Press.

Sunstein, C. 2006. Infotopia: How Many Minds Produce Knowledge. New York: Oxford University Press.

Wright, S. - Street, J. 2007. Democracy, deliberation and design: the case of online discussion forums in New Media & Society 2007, vol. 9. London: Sage.

Wiklund, H. 2005. A Habermasian analysis of the deliberative democratic potential of ICT-enabled services in Swedish municipalities in New Media & Society 2005, vol. 7. London: Sage.

Carlson, M. 2007. Order versus access: news search engines and the challenge to traditional journalistic roles in New Media & Society 2007, vol. 9. London: Sage.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK