PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Mediální gramotnost - JJB338
Anglický název: Media Literacy
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 110 / neurčen (98)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Radim Wolák
Vyučující: PhDr. Radim Wolák
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)
Předmět MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST by měl poskytnout studentům základní vhled do problematiky mediální gramotnosti a mediální výchovy, seznámit je s historickým kontextem vývoje snah o vzdělávání k "životu s médii", s aktuální situací v této oblasti v našem prostředí a se základními teoretickými přístupy a metodickými postupy využívanými při realizaci mediální výchovy.
Předmět je určen pro studenty kombinovaného studia oboru Mediální studia.
Cíl předmětu
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o problematice mediální gramotnosti.

Literatura
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Konkrétní aktuální povinná literatura bude upřesněna v rámci setkání a bude k dispozici ke stažení na www.medialnigramotnost.cz

 

Doporučená literatura:

Mičienka, Marek - Jirák, Jan a kol. (2006): Rozumět médiím. Praha: PartnesCzech.
Jirák, Jan - Wolák, Radim (eds.)(2007): Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis
Brečka, Samuel (1999): Mediálna výchova. Bratislava: Národne centrum mediálnej komunikácie.
Buckingham, David (ed.) (2004): Teaching Popular Culture: Beyond Radical Pedagogy, London: Routledge.
Kubey, Robert (ed.) (2001): Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives, London: Transaction Publishers.
Brunner, Cornelia - Tally, William (1999): The New Media Literacy Handbook: An Educator´s Guide to Bringin New Media into the Classroom, New York: Doubleday.
Considine, David M. - Haley, Gail E. (1999): Visual Messages: Integrating Imagery into Instruction, TEACHER IDEAS PRESS: Englewood.
Worsnop, Chris M. (1999): Screening Images: ideas for media education, Mississauga, Ontario: Wright Communications.
Buckingham, David (2003): Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture, Cambridge: Polity Press.
Mastermann, Len (1985): Teaching the Media, London: Routledge
Potter, James W. (2004): Theory of Media Literacy: A Cognitive Approach, Thousand London: SAGE Publications.
Postman, Neil - Powers, Steve (1992): How to watch TV news, Harmondsworth, UK: Penguin Book.

Metody výuky
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

V rámci setkání budou studenti seznámeni se základními okruhy tématu (viz sylabus) a s relevantními zdroji pro další studium. Bude jim zadána práce, jejíž úspěšné obhájení bude základním předpokladem pro absolvování předmětu.

Pozor:

V rámci kurzu se konají pouze dvě setkání.

13. 4. úvodní blok 14:45 - 18:00 - v rámci tohoto bloku prověhne hlavní uvedení do problematiky

11. 5. 14:45 - 16:15 - tento blok bude sloužit ke konzultaci podob závěrečných projektů a k metodické inspiraci

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Odevzdání a obhájení práce. Její téma i formu zpracování bude nutno konzultovat s vyučujícím. V rámci výuky budou studenti seznámeni s formálními i obsahovými požadavky na práci a bude jim navrhnut soubor možných témat ke zpracování.

Termíny:

Na setkání 13. 4. studenti dostanou instrukce pro zpracování práce. Do příštího setkání si každý student musí vybrat téma, které mu se bude ve své práci věnovat, a zpracovat námět metodiky. Tento námět odevzdá v předepsané formě (viz soubor Namet_metodiky.doc) do 4. 5. prostřednictvím úložiště. Kdo námět ve stanoveném termínu neodevzdá, nemůže pokračovat v předmětu. Na dalším setkání dne 11.5. budou náměty konzultovány.

Práce, vepsané do jednotné šablony, mohou studenti odevzdávat do 4. 6.

Protože je cílem tohoto předmětu vytvořit kvalitní metodiky, je dobré, aby studenti měli možnost své práce vylepšit na základě připomínek pedagoga.

Vyučující všechny práce prostuduje, okomentuje a navrhne známku (a doporučí, jak práci zlepšit pro získání lepšího ohodnocení) do 4. 7.

Studenti práci na základě komentáře vyučujícího upraví a zašlou ji ve finálním termínu 4. 8.

Teprve poté vyučující udělí známky (do 4. 9.)

Studenti, kteří v po tomto termínu nebudou s hodnocením spokojeni, se obrátí přímo na pedagoga a domluví si s ním formu dalších úprav práce. 

 

Sylabus
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Tematické okruhy:

I. Teoretická část:

01. mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání a vzdělávání - institucionalizace "poznání médií"

02. základní tematické vymezení mediální gramotnosti

03. mediální výchova v historickém kontextu, mediální výchova v zahraničí, vývoj a současný stav (přehled)

04. mediální výchova v českém prostředí (vývoj a současný stav), mediální výchova a její pozice v současném českém školství

05. cíle a poslání mediální výchovy, přístupy k výuce mediální výchovy, zdroje a prameny pro výuku k životu s médii

06. "systémové" problémy mediální výchovy: vztah k ostatním "výchovám", chápání šíře pojmu "mediální"

07. "společenské" problémy mediální výchovy: je mediální výchova součástí přípravy k plnohodnotnému občanství? Má mediální výchova obranný charakter?

II. Praktická část:

08. přístupy k realizaci mediální výchovy: mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova a projektová výuka, mediální výchova jako samostatný předmět

09. ukázky realizace mediální výchovy: diskuse s učiteli z praxe, zadání projektů

10. Zadání závěrečné práce, prezentace témat

11. diskuse

Vstupní požadavky
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Kurz je určen pro studenty kombinované formy studia obodu Mediální studia.

Prerekvizity: JJB301, JJB321, JJB340

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK