PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Média a gender - JJB336
Anglický název: Media and Gender
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2014 do 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:3/0, Zk [HT]
Počet míst: 35 / neurčen (38)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem kurzu Média a gender je seznámit studující s genderovou tradicí studia médií a se způsoby, jak tuto kategorii zahrnout do analýz mediální produkce, obsahů i publik. Po úvodní definici pojmů a shrnutí klíčových přístupů ke studiu genderu a médií si studující vyzkouší genderovou analýzu konkrétního jevu týkajícího se mediální komunikace v ČR a následně zpracují vlastní analýzu (nebo realizují výzkum včetně analýzy dat) vybraného jevu z genderového hlediska.
Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (12.02.2015)
Metody výuky

Předmět kombinuje vstupní shrnující přednášky vyučující s aktivní participací studujících v podobě diskuse o prostudované literatuře, zkušební analýzy vybraných genderových jevů (materiály dodá vyučující) a prezentace vlastních výzkumných projektů studujících během jednotlivých setkání.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (12.02.2015)
Požadavky ke zkoušce

Hodnocení kurzu:

Předmět bude hodnocen na základě aktivní účasti v hodině (prezentace vlastního výzkumného projektu) a vypracování článku se všemi atributy vědecké práce (poznámkový aparát, odkazy na literaturu, seznam použité literatury a pramenů, adekvátní ukotvení v kontextu dosavadního poznání analyzovaného jevu). Článek dodají studující v elektronické podobě v termínu stanoveném vyučující - texty dodané po termínu nemohou sloužit jako podklad pro udělení zkoušky. Téma článku bude vycházet z originální analýzy nebo výzkumu genderového jevu v oblasti mediální komunikace (produkce, obsahů či publik) realizovaných studujícími nebo z rešerše dostupné literatury k určitému tématu (založené minimálně na 5 odborných textech). Text bude pracovat s povinnou literaturou uvedenou v sylabu předmětu. Rozsah textu: 8-13 normostran včetně seznamu literatury a poznámkového aparátu. Termín odevzdání textu je 14. 6. do 24.00 (studující, kteří potřebují uzavřít studium dříve, si dohodnou alternativní termín). Termín je naprosto závazný, práce dodané po tomto termínu nebudou hodnoceny.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (12.02.2015)
Sylabus

Cílem kurzu Média a gender je seznámit studující s genderovou tradicí studia médií a se způsoby, jak tuto kategorii zahrnout do analýz mediální produkce, obsahů i publik. Po úvodní definici pojmů a shrnutí klíčových přístupů ke studiu genderu a médií si studující vyzkouší genderovou analýzu konkrétního jevu týkajícího se mediální komunikace v ČR a následně zpracují vlastní analýzu (nebo realizují výzkum včetně analýzy dat) vybraného jevu z genderového hlediska, případně napíší odborný text založený na detailní rešerši min. 5 odborných textů ke konkrétnímu tématu ve vztahu k oblasti genderu a médií.

 

1. setkání: Úvod do gender studies a feminismů. Ženy v mediálních studiích - specifika přístupu.

I. Definice a historie feministického přístupu, jeho členění a východiska.

II. Gender a biologické pohlaví.

III. Men´s Studies a Queer Theory

IV. Ženy v mediálních studiích - přístupy, oblasti zkoumání, metodologie

V. Krátké genderové cvičení - praktická aplikace genderového přístupu na jev v oblasti mediální komunikace

Povinná literatura:

RENZETTI, Claire M., CURRAN, Daniel J. Ženy, muži a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2003.

STOREY, J. Cultural Theory and Popular Culture: an introduction (kapitola Gender and Sexuality). Harlow, England; New York: Pearson Longman, 2009.

Doporučená literatura:

BOURDIEU, P.Nadvláda mužů.Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000.

OATES-INDRUCHOVÁ, L. (ed.). Dívčí válka s ideologií (Klasické texty angloamerického feministického myšlení). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1998.

 

2. setkání: Reprezentace žen a mužů v mediálních obsazích.Gender a mediální produkce.

I. Reprezentace žen a mužů v mediálních obsazích - zpravodajství, reklama, popkultura

II. Ženy pracující v médiích - vliv jejich zastoupení na podobu mediálních obsahů - dvě různé tradice

III. Prezentace výzkumných projektů studujících (příprava k závěrečnému odbornému článku)

Povinná literatura:

BRUIN, Marjan de, ROSS, K. (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc, 2004.

CRAFT, S., WANTA, W. Women in the Newsroom: Influences of Female Editors and Reporters on the News Agenda. Journalism & Mass Communication Quarterly. 2004, Vol. 81, No. 1, s. 124-138.

GALLAGHER, M. (ed.). Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2005. World Association for Christian Communication (WACC). London: 2005.

Dostupné z: http://www.whomakesthenews.org/who_makes_the_news/report_2005.

LAVIE, A. LEHMAN-WILZIG, S. Whose News? Does Gender Determine the Editorial Product? European Journal of Communication. 2003,18, 5-29.

MACHARIA, S., O´CONNOR, D., NDANGAM, L. Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2010. WACC: London, Toronto: 2010.

Dostupné z: http://www.whomakesthenews.org

McLAUGHLIN, L. Feminism, the public sphere, media and democracy. Media Culture Society. 15, 599-620. Sage Publications: 1993.

ZOONEN, L. van. Rethinking Women and the News. European Journal of Communication; SAGE: London, Newbury Park, Beverly Hills and New Delhi:1988. Vol. 3; 35-53.

Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2010 Czech Republic. National Report. ProEquality, 2010 (Dostupné z: http://www.proequality.cz/res/data/007/000910.pdf)

 

3. setkání: Feminismus: rozpor mezi politickým hnutím a vědeckým poznáním?

I. Vliv postmoderního myšlení na feministický politický projekt.

II. Angažovanost vs. vědecké poznání?

III. Prezentace výzkumných projektů studujících (příprava k závěrečnému odbornému článku)

Povinná literatura:

Fenton, N. The problematics of postmodernism for feminist media studies. Media, Culture & Society; 2000, 22; 723-741.

 

 

 

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (12.02.2015)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK