|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (12.02.2015)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (12.02.2015)
Předmět kombinuje vstupní shrnující přednášky vyučující s aktivní participací studujících v podobě diskuse o prostudované literatuře, zkušební analýzy vybraných genderových jevů (materiály dodá vyučující) a prezentace vlastních výzkumných projektů studujících během jednotlivých setkání. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2013)
Hodnocení kurzu: Předmět bude v LS 2011/2012 hodnocen na základě vypracování článku se všemi atributy vědecké práce (poznámkový aparát, odkazy na literaturu, seznam použité literatury a pramenů, adekvátní ukotvení v kontextu dosavadního poznání analyzovaného jevu). Článek dodají studující do 30.4.2012 vyučující v elektronické podobě. Téma článku bude vycházet z originální analýzy nebo výzkumu genderového jevu v oblasti mediální komunikace (produkce, obsahů či publik) realizovaných studující/m a bude pracovat s povinnou literaturou uvedenou v sylabu předmětu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2013)
Cílem kurzu Média a gender je seznámit studující s genderovou tradicí studia médií a se způsoby, jak tuto kategorii zahrnout do analýz mediální produkce, obsahů i publik.Po úvodní definici pojmů a shrnutí klíčových přístupů ke studiu genderu a médií si studující vyzkouší genderovou analýzu konkrétního jevu týkajícího se mediální komunikace v ČR a následně zpracují vlastní analýzu (nebo realizují výzkum včetně analýzy dat) vybraného jevu z genderového hlediska.
1. setkání: Úvod do gender studies a feminismů. Ženy v mediálních studiích - specifika přístupu. I. Definice a historie feministického přístupu, jeho členění a východiska. II. Gender a biologické pohlaví. III. Men´s Studies a Queer Theory IV. Ženy v mediálních studiích - přístupy, oblasti zkoumání, metodologie V. Krátké genderové cvičení - praktická aplikace genderového přístupu na jev v oblasti mediální komunikace Povinná literatura: RENZETTI, Claire M., CURRAN, Daniel J. Ženy, muži a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2003. STOREY, J. Cultural Theory and Popular Culture: an introduction (kapitola Gender and Sexuality). Harlow, England; New York: Pearson Longman, 2009. Doporučená literatura: BOURDIEU, P. Nadvláda mužů.Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000. OATES-INDRUCHOVÁ, L. (ed.). Dívčí válka s ideologií (Klasické texty angloamerického feministického myšlení). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1998.
2. setkání: Reprezentace žen a mužů v mediálních obsazích.Gender a mediální produkce. I. Reprezentace žen a mužů v mediálních obsazích - zpravodajství, reklama, popkultura II. Ženy pracující v médiích - vliv jejich zastoupení na podobu mediálních obsahů - dvě různé tradice III. Krátké genderové cvičení - praktická aplikace genderového přístupu na jev v oblasti mediální komunikace Povinná literatura: BRUIN, Marjan de, ROSS, K. (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc, 2004. CRAFT, S., WANTA, W. Women in the Newsroom: Influences of Female Editors and Reporters on the News Agenda. Journalism & Mass Communication Quarterly. 2004, Vol. 81, No. 1, s. 124-138. GALLAGHER, M. (ed.). Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2005. World Association for Christian Communication (WACC). London: 2005. Dostupné z: http://www.whomakesthenews.org/who_makes_the_news/report_2005. LAVIE, A. LEHMAN-WILZIG, S. Whose News? Does Gender Determine the Editorial Product? European Journal of Communication. 2003, 18, 5-29. MACHARIA, S., O´CONNOR, D., NDANGAM, L. Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2010. WACC: London, Toronto: 2010. Dostupné z: http://www.whomakesthenews.org McLAUGHLIN, L. Feminism, the public sphere, media and democracy. Media Culture Society. 15, 599-620. Sage Publications: 1993. ZOONEN, L. van. Rethinking Women and the News. European Journal of Communication; SAGE: London, Newbury Park, Beverly Hills and New Delhi:1988. Vol. 3; 35-53. Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2010 Czech Republic. National Report. ProEquality, 2010 (Dostupné z: http://www.proequality.cz/res/data/007/000910.pdf)
3. setkání: Feminismus: rozpor mezi politickým hnutím a vědeckým poznáním? I. Vliv postmoderního myšlení na feministický politický projekt. II. Angažovanost vs. vědecké poznání? III. Krátké genderové cvičení - praktická aplikace genderového přístupu na jev v oblasti mediální komunikace. Povinná literatura: Fenton, N. The problematics of postmodernism for feminist media studies. Media, Culture & Society; 2000, 22; 723-741.
|