PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Sociologie zpravodajství - JJB328
Anglický název: Sociology of News
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 110 / neurčen (110)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (04.02.2015)
Předmět Sociologie zpravodajství seznámí studenty s dosavadním vývojem zkoumání zpravodajského žánru v rámci vývoje mediálních studií od 50. let 20. století. Popis a rozbor klasických studií zkoumání zpráv od výzkumů selektivních procesů zpráv po výzkumy sociálních, ekonomických, kulturních a politických vlivů tvarujících podobu zpravodajství je doplněn aplikací teoretických konceptů na současné projevy jednání médií. Předmět klade důraz na popis a rozbor metodiky klíčových studií sociologie zpravodajství od prací Davida Whita The GateKeeper a Warrena Breeda Social Control in the Newsroom až po studie zpravodajských hodnot The Structure of Foreign News Galtunga a Rugeové a studie Glasgowské školy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: TRAMPOTA (10.04.2008)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními sociálními vlivy na produkci zpravodajství a vlivy zpravodajství na společnost. Studenti se seznámí s vývojem tradičních konceptů zkoumání zpravodajství; gatekeepingem, zpravodajskými hodnotami a nastolováním agendy. Dosavadní teoretické poznatky budou aktualizovány na základě aktuálních projevů z české mediální krajiny.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (04.02.2015)

Berkowitz, D. Social Meanings of News. SAGE. 1997.
Burton, B. Inside spin. The Dark Underbelly of the PR industry. Allen and Unwin. 2007.
Dinan, W., Miller, D. Thinker, Faker, Spinner, Spy. Corporate PR and the Assault on Democracy. Pluto Press. 2007.
Gans, H. J. Deciding What is News. Medill School of Journalism. 2004.
Lowery, S. A., DeFleur, M. L. Milestones in Mass Communication Research. Longman. 1995.
Lule, J. Daily News, Eternal Stories. New York: Guilford Press, 2001.
McCombs, M. E. Agenda setting : nastolování agendy - masová média a veřejné mínění. Portál. 2009.
McNair, B. Sociologie žurnalistiky. Portál. 2004. 
Miller, D., Dinan, W. A Century of Spin. Pluto Press. 2008.
Miller, D. (ed.) Tell me lies. Propaganda and Media Distortion in The Attack on Iraq. 2004.
Philo, G., Berry, M. Bad News from Israel. Pluto Press. 2004.
Perse, E. Media Effects and Society. LEA. 2001.
Protess, D.L., McCombs, M. Agenda setting. LEA.
Shoemaker, P. J., Vos, T. P. Gatekeeping theory. Routledge. 2009. 
Schudson, M.: The Sociology of News. W Norton & Co Inc. 2002.
Silberstein, S. War of Words. Routledge. 2002. 
Tuchman, G. Making News: A Study in the Construction of Reality. SAGE. 1997.
Tumber, H.: News. Oxford University Press. 1999.
Trampota, T. Zpravodajství. Portál. 2006.

 

Metody výuky
Poslední úprava: TRAMPOTA (10.04.2008)

Přednáška

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (15.04.2016)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Každý student/každá studentka si na zkouškový termín, na nějž se přihlásí, navíc s sebou přinese vypracovanou SEMINÁRNÍ PRÁCI v tištěné podobě. Tu přiloží ke svému testu při odevzdávání. 

 

TEST:

bude sestaven z otevřených i uzavřených otázek. Přibližně polovina otázek bude vycházet z přednášek. Přibližně polovina otázek bude vycházet z této literatury:


McCOMBS, Maxwell E. Agenda setting : nastolování agendy - masová média a veřejné mínění. 1. vyd. [z anglického originálu přeložil Tomáš Kačer a Vlastimil Nečas]. Praha: Portál, 2009. 251 s. ISBN 978-80-7367-591-2. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-3497.

McNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. 1. vyd. [z anglického originálu přeložila Hana Loupová]. Praha: Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-840-6. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-2857.

SHOEMAKER, Pamela J. a Tim P. VOS. Gatekeeping theory. London: Routledge, 2009, 173 s. ISBN 978-0-415-98139-2. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NII-3324a.

TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 191 s. ISBN 80-7367-096-8. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-3104.

 

HODNOCENÍ TESTU:

celkový možný počet bodů: 100 = 50 bodů za test + 50 bodů za seminární práci přiloženou k testu

100 - 84,0 bodů = VÝBORNĚ

83,5 - 67,0 bodů = VELMI DOBŘE

66,5 - 50,5 bodů = DOBŘE

50,0 bodů a méně = NEPROSPĚL(A)

 

SEMINÁRNÍ PRÁCE:

odborný text o rozsahu 10 normostran, který bude hodnocen podle následujících kritérií:

výběr odborné literatury jako zdrojů pro seminární práci (minimálně pět relevantních zdrojů; lze doporučit čerpání z databází obsahujících aktuální odborné časopisecké texty - více informací o přístupu viz http://knihovna.fsv.cuni.cz/el-inf-zdroje) - max. 10 bodů

původnost práce, obsah práce, uchopení tématu, logičnost výkladu - max. 10 bodů

práce se zdrojovou literaturou - max. 10 bodů

závěry a jejich podloženost - max. 10 bodů

dodržování citační normy, správnost odkazování do zdrojů - max. 5 bodů

jazyková a stylistická úroveň práce - max. 5 bodů 

 

Seminární práce bude hodnocena nulovým počtem bodů, pokud bude vykazovat znaky jakéhokoliv plagiátorství (i plagiátorství mezi účastníky kurzu), přebírání informací bez udání zdroje, výrazné porušování citační normy či opakované nedostatky po stránce jazykové nebo stylistické. Plagiátorství navíc může mít za následek i předání případu k řešení Disciplinární komisi FSV UK.

 

NABÍDKA TÉMAT SEMINÁRNÍCH PRACÍ:

1) Proměny role novináře v éře konvergentních (neboli tzv. nových) médií (se zaměřením na proměny definice novináře, na proměny postavení novináře ve společnosti i v mediálních organizacích, na vývoj požadavků na technologickou zdatnost novinářů, na souboj tradiční a občanské žurnalistiky a na proměnu redakčních rutin).

2) Metodologie výzkumů proměn role novináře v éře konvergentních (neboli tzv. nových) médií (se zaměřením na představení a porovnání metod, které byly použity při výzkumech zaměřených na uvedené téma, na zhodnocení jejich silných i slabých stránek v souvislosti s jejich uplatněním při výzkumech věnovaných danému tématu a s představením i porovnáním minimálně pěti konkrétních výzkumů a jejich výsledků či závěrů).

3) Mediální logika vybraného zpravodajského média (způsob oslovení modelového příjemce, uplatňování zpravodajských hodnot, volba komunikačních prostředků, postavení na českém trhu s využitím dostupných kvantitativních ukazatelů).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (11.03.2016)

Stručný program předmětu:

*1. cyklus: Selektivní procesy při produkci zpráv

Přednáška: Co je to událost a kdy se z ní stává zpráva? Gatekeeping a zpravodajské hodnoty jako dva základní koncepty týkající se výběru událostí do zpráv. Gatekeeping v éře konvergentních médií. Různá pojetí zpravodajských hodnot od Galtunga a Rugeové po Westerstahla a kolektiv. Specifika zpravodajských hodnot televizního zpravodajství. Organizační rutiny při sběru zpráv. Zpravodajské sítě a vliv technologického vývoje na jejich časoprostorové uspořádání.

Přednášející: PhDr. Jan JIRKŮ


*2. cyklus: Zpravodajské obsahy, reprezentace a stereotyp
Zprávy jako reprezentace sociálních tříd a skupin. Stereotyp a opakující se schémata zpráv. Narativní struktura zpráv - obrácená pyramida a její důsledky. Zprávy jako mýtické příběhy. Normativní požadavky zpravodajských obsahů a jejich omezení.

Přednášející: PhDr. Jan JIRKŮ

 

*3. cyklus: Zpravodajství a jeho vliv na společnost; nastolování agendy, šíření informací
Jaké jsou motivy příjemců při spotřebě zpravodajských obsahů? Představení základních výzkumů popisujících možné účinky zpráv na příjemce. Od zkoumání šíření informací jako krátkodobého vlivu zpráv na příjemce po nastolování agendy jako dlouhodobého kumulativního účinku. Intervenující faktory ovlivňující přebírání agendy příjemci.

Přednášející: PhDr. Jan JIRKŮ

Vstupní požadavky
Poslední úprava: TRAMPOTA (23.04.2008)

Bez vstupních požadavků.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK