Předmět v akademickém roce 2015 / 2016 nebude vyučován.
Předmět Publikum a výzkum jeho chování poskytuje posluchačům a posluchačkám magisterského
kombinovaného studia oboru Mediální studia základní seznámení s teoretickou reflexí a výzkumnými metodami
recipientů a recipientek mediálních sdělení. Vychází z premisy, že publikum či publika nebo auditoria jsou
plnohodnotnou součástí komunikačního procesu, významným partnerem komunikátorů v oblasti tvorby významu
obsahů a klíčovým obchodním artiklem, který média směňují za příjem od zadavatelů reklamy. Kurz nabízí dvě
perspektivy:
1) perspektiva vývojová je zaměřena na proměny chápání publika v sociologii a postupně se vydělujících
mediálních studiích v průběhu 20. století
2) perspektiva synchronní postihuje dnešní základní trendy kvantitativního a kvalitativního popisu chování publika
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)
This course offers the students of combined study in Media Studies basic overview of the theoretical reflection and research methods of recipients of media contents. It has a premise that public/publics or auditorium, are full-valued part of the communication process, important partner of the communicator in the area of creating meanings of the contents and a crucial business article, which media exchange for the income from advertisers. This course offers two perspectives: 1) Evolutionary perspective concentrates on the changes in understanding public within sociology and appearing media studies during 20th century. 2) Synchronic perspective deals with today?s basic trends of quantitative and qualitative description of the behaviour of the public.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)
Cílem předmětu je seznámit studující s vývojem zájmu o fenomén publik v mediálních studiích a představit nejsilnější tradice výzkumu publika. Sekundárním cílem je připravit studenty na vybrané okruhy ke SZK.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)
Alasuutari, P. (ed.) (1999): Rethinking the Media Audience. London: Sage, str. 1-69. DeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum. McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. McQuail, D. (1997): Audience Analysis. London: Routledge. Ruddock, A. (2001): Understanding Audiences. London: Sage. Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures. London: Sage. Kap. 3. Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity. Cambridge: Polity Press. Kap. 6. Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London: Routledge. Kap. 4.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)
Předmět je veden kombinovanou formou prezenční (kontaktní výuka) a distanční (samostudiem a prostřednictvím www). Je organizován do tří tematických cyklů, doplněných konzultacemi. Každý cyklus je postaven na třech týdenních vstupech: 1. týden: přednáška v kontaktní výuce a zadání domácího úkolu 2. týden: samostatné studium a odevzdání domácího úkolu 3. týden: vyhodnocení domácího úkolu
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)
Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška je vedena prezenční formou (tedy nikoliv v prostředí internetu). Zkouška má formu písemného testu, který kontroluje poznatky získané ve všech třech blocích studia.
Podmínkou pro zapsání ke zkoušce je to, aby student měl přijaté všechny úkoly zadané v daném semestru.
Další podmínky: pravidelná účast na přednáškách plnění průběžných úkolů
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)
Program kursu
1. CYKLUS: PUBLIKUM JAKO PŘEDMĚT ZÁJMU MEDIÁLNÍCH STUDIÍ
Přednáška: Stručné dějiny publika, vývoj koncepcí publika v mediálních studiích, kvantitativní a kvalitativní výzkum Co je to publikum: od osazenstva antických amfiteátrů k uživatelům internetu Rozlišení sociálních kolektivit masa, dav, sociální skupina, veřejnost podle Herberta Blumera Publikum jako masa, sociální skupina, trh a hermeneutická subkultura? základní výklady publika v časové posloupnosti Typy publika podle faktoru, který publikum iniciuje (publika vznikající z důvodů sociálních a publika podpořená médiem) Kvantitativní výzkum publika: publikum a prodej jeho pozornosti; publikum jako ekonomický faktor na mediálním trhu (základní pojmy: rating, share) Kvalitativní výzkum publika: etnografie publika, její počátky, zaměření a metody
Domácí úkol: V libovolném vybraném týdnu ze září, října nebo listopadu srovnejte share (podíl na trhu) nejsledovanějšího pořadu v prime time na televizních stanicích ČT1, Nova, Prima - tj. porovnejte stanice MEZI SEBOU. Pracujte s definicí prime time podle metodiky agentury Mediaresearch, například zde: http://www.ato.cz/sharep.asp. Vycházejte z údajů o sledovanosti zde http://www.ato.cz/. Ve stejném týdnu srovnejte pořadí nejsledovanějších pořadů v rámci TOP10 pro stanice ČT1 a Nova - tj. porovnejte sledovanost pořadů V RÁMCI uvedených stanic. Zaměřte se na obsah a umístění pořadů v rámci vysílacího schématu a rozeberte důvody konkrétních hodnot sledovanosti u těchto pořadů. (Rozsah 45- 60ř.) Na úvod práce použijte definici mediálních publik jako trhů a zrekapitulujte potřebu znalosti objektivních publik podle učebnice Denise McQuaila Audience Analysis, kapitola 4, The Questions of Media Reach, str. 43-64. Dbejte na správné odkazování na literaturu a zdroje v textu a na seznam použité literatury a zdrojů za textem. TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 30. 11. 2013
Samostatné studium: Dobové poznatky sociologie a psychologie jako základ pojetí publika jako masy. Zrod masové industriální společnosti a předpokládaná povaha sociálních vztahů v masové společnosti z hlediska *podmiňování konceptu publika jako masy. Defleur,M.(199 ): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, (s. 157:179) McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. (55-64) Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity, Cambridge:Polity Press. (179-207)
Přednáška: Publikum jako aktivní interpret významu mediálních obsahů Status publika v rámci tzv. kulturálních studií: co jsou to kulturální studia a proč analyzují publikum? Sémiotická aktivita publika: využití mediálních obsahů k posílení identity a získávání slasti (model kódování a dekódování Stuarta Halla) Birminghamská škola: základní rámec uvažování o sémiotické aktivitě publika Stuart Hall a jeho model zakódování a dekódovaní významu publikem Silný text (preferenční čtení) nebo silné publikum (sémiotická demokracie)? Jak publikum zpracovává mnohoznačnost televizních obsahů ? sémiotický převis a aktivované texty Publikum jako fikce, udržovaná v zájmu obchodu s jeho předpokládanou pozorností.
Samostatné studium: Klasické studie etnografického výzkumu publika Základní zjištění o participaci publika na významech, které recipienti získávají při konzumaci mediálních obsahů McQuail,D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha:Portál, (s. 118-129) Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London:Routledge, (s .122-156) Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures. London:Sage, (s. 75-112)
Přednáška: Užití médií v rámci každodennosti Teorie užití a uspokojení (gratifikace) jako příklad teoretického rámce výkladu motivací pro konkrétní chování publika. Média jako zdroj ontologického bezpečí: pojetí ontologického bezpečí podle Anthonyho Giddense, strukturace času a prostoru, management mezilidských vztahů Sledování televize v rodinné konstelaci (tzv. family viewing), vybraný příklad jednoho z typických způsobů chování publika
Domácí úkol: Proveďte hloubkový rozhovor s přítelem nebo známým na téma aktivního užití televize (zaměřte se na výběr sledovaných pořadů, denní režim sledování televize, způsoby uzavírání dohod o výběru pořadů v rámci jeho/její rodiny, formy komunikace s ostatními při sledování televize, doprovodné činnosti atd.) Při vedení hloubkového rozhovoru použijte nahrávací zařízení. Rozhovor kompletně přepište a doplňte o vlastní interpretaci způsobů užití televize vybraného respondenta. (Rozsah interpretace 30 - 45 ř.) Metodu hloubkového rozhovoru nastudujte podle Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 18. 1. 2014
Samostatné studium: Televize jako rituál všedního dne Získání praxe v četbě klasických časopiseckých odborných článků na téma užití televize v rámci privátní sféry. (Články též viz. čítanka) Silverstone, R. (1993). Television, ontological security and the transitional object. In: Media, Culture and Society, 15, str. 573-598. London: Sage. Morley, D., Silverstone, R. (1990). Domestic communication? Technologies and meanings. In: Media, Culture and Society, 12, str. 31-55. London: Sage.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)
Přijetí do bakalářského kombinovaného studia oboru Mediální studia. Uzavření předmětů semestru I a II.