PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Publikum a výzkum jeho chování - JJB325
Anglický název: Analysing Media Audiences
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2011 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (128)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: JJB339
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: David Štěpán (28.08.2015)
Předmět v akademickém roce 2015 / 2016 nebude vyučován.



Předmět Publikum a výzkum jeho chování poskytuje posluchačům a posluchačkám magisterského
kombinovaného studia oboru Mediální studia základní seznámení s teoretickou reflexí a výzkumnými metodami
recipientů a recipientek mediálních sdělení. Vychází z premisy, že publikum či publika nebo auditoria jsou
plnohodnotnou součástí komunikačního procesu, významným partnerem komunikátorů v oblasti tvorby významu
obsahů a klíčovým obchodním artiklem, který média směňují za příjem od zadavatelů reklamy. Kurz nabízí dvě
perspektivy:
1) perspektiva vývojová je zaměřena na proměny chápání publika v sociologii a postupně se vydělujících
mediálních studiích v průběhu 20. století
2) perspektiva synchronní postihuje dnešní základní trendy kvantitativního a kvalitativního popisu chování publika
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Cílem předmětu je seznámit studující s vývojem zájmu o fenomén publik v mediálních studiích a představit nejsilnější tradice výzkumu publika. Sekundárním cílem je připravit studenty na vybrané okruhy ke SZK.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Alasuutari, P. (ed.) (1999): Rethinking the Media Audience. London: Sage, str. 1-69.
DeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum.
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
McQuail, D. (1997): Audience Analysis. London: Routledge.
Ruddock, A. (2001): Understanding Audiences. London: Sage.
Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures. London: Sage. Kap. 3.
Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity. Cambridge: Polity Press. Kap. 6.
Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London: Routledge. Kap. 4.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Předmět je veden kombinovanou formou prezenční (kontaktní výuka) a distanční (samostudiem a prostřednictvím www). Je organizován do tří tematických cyklů, doplněných konzultacemi. Každý cyklus je postaven na třech týdenních vstupech:
1. týden: přednáška v kontaktní výuce a zadání domácího úkolu
2. týden: samostatné studium a odevzdání domácího úkolu
3. týden: vyhodnocení domácího úkolu

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška je vedena prezenční formou (tedy nikoliv v prostředí internetu). Zkouška má formu písemného testu, který kontroluje poznatky získané ve všech třech blocích studia.

Podmínkou pro zapsání ke zkoušce je to, aby student měl přijaté všechny úkoly zadané v daném semestru.

Další podmínky:
pravidelná účast na přednáškách
plnění průběžných úkolů

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Program kursu

1. CYKLUS: PUBLIKUM JAKO PŘEDMĚT ZÁJMU MEDIÁLNÍCH STUDIÍ

Přednáška: Stručné dějiny publika, vývoj koncepcí publika v mediálních  studiích, kvantitativní a kvalitativní výzkum
Co je to publikum: od osazenstva antických amfiteátrů k uživatelům internetu
Rozlišení sociálních kolektivit masa, dav, sociální skupina, veřejnost podle  Herberta Blumera
Publikum jako masa, sociální skupina, trh a hermeneutická subkultura?
základní výklady publika v časové posloupnosti
Typy publika podle faktoru, který publikum iniciuje (publika vznikající z důvodů
sociálních a publika podpořená médiem)
Kvantitativní výzkum publika: publikum a prodej jeho pozornosti; publikum jako
ekonomický faktor na mediálním trhu (základní pojmy: rating, share)
Kvalitativní výzkum publika: etnografie publika, její počátky, zaměření a metody

Domácí úkol:
V libovolném vybraném týdnu ze září, října nebo listopadu srovnejte share (podíl na trhu) nejsledovanějšího pořadu v prime time na televizních stanicích ČT1, Nova, Prima - tj. porovnejte stanice MEZI SEBOU. Pracujte s definicí prime time podle metodiky agentury Mediaresearch, například zde: http://www.ato.cz/sharep.asp. Vycházejte z údajů o sledovanosti zde http://www.ato.cz/.
Ve stejném týdnu srovnejte pořadí nejsledovanějších pořadů v rámci TOP10 pro stanice ČT1 a Nova - tj. porovnejte sledovanost pořadů V RÁMCI uvedených stanic. Zaměřte se na obsah a umístění pořadů v rámci vysílacího schématu a rozeberte důvody konkrétních hodnot sledovanosti u těchto pořadů. (Rozsah 45- 60ř.)
Na úvod práce použijte definici mediálních publik jako trhů a zrekapitulujte potřebu znalosti objektivních publik podle učebnice Denise McQuaila Audience Analysis, kapitola 4, The Questions of Media Reach, str. 43-64.
Dbejte na správné odkazování na literaturu a zdroje v textu a na seznam použité literatury a zdrojů za textem.
TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 30. 11. 2013

Samostatné studium: Dobové poznatky sociologie a psychologie jako základ pojetí publika jako masy.
Zrod masové industriální společnosti a předpokládaná povaha sociálních vztahů v masové společnosti z hlediska *podmiňování konceptu publika jako masy.
Defleur,M.(199 ): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, (s. 157:179)
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. (55-64)
Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity, Cambridge:Polity Press. (179-207)



2. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA I: SÉMIOTICKÁ AKTIVITA PUBLIKA

Přednáška: Publikum jako aktivní interpret významu mediálních obsahů
Status publika v rámci tzv. kulturálních studií: co jsou to kulturální studia a proč analyzují publikum?
Sémiotická aktivita publika: využití mediálních obsahů k posílení identity a získávání slasti (model kódování a dekódování Stuarta Halla)
Birminghamská škola: základní rámec uvažování o sémiotické aktivitě publika
Stuart Hall a jeho model zakódování a dekódovaní významu publikem
Silný text (preferenční čtení) nebo silné publikum (sémiotická demokracie)?
Jak publikum zpracovává mnohoznačnost televizních obsahů ? sémiotický převis a aktivované texty
Publikum jako fikce, udržovaná v zájmu obchodu s jeho předpokládanou pozorností.

Samostatné studium: Klasické studie etnografického výzkumu publika
Základní zjištění o participaci publika na významech, které recipienti získávají při
konzumaci mediálních obsahů
McQuail,D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha:Portál, (s. 118-129)
Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London:Routledge, (s .122-156)
Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures. London:Sage, (s. 75-112)



3. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA II: INSTRUMENTÁLNÍ AKTIVITA PUBLIKA

Přednáška: Užití médií v rámci každodennosti
Teorie užití a uspokojení (gratifikace) jako příklad teoretického rámce výkladu
motivací pro konkrétní chování publika.
Média jako zdroj ontologického bezpečí: pojetí ontologického bezpečí podle
Anthonyho Giddense, strukturace času a prostoru, management mezilidských vztahů
Sledování televize v rodinné konstelaci (tzv. family viewing), vybraný příklad
jednoho z typických způsobů chování publika

Domácí úkol:
Proveďte hloubkový rozhovor s přítelem nebo známým na téma aktivního užití televize (zaměřte se na výběr sledovaných pořadů, denní režim sledování televize, způsoby uzavírání dohod o výběru pořadů v rámci jeho/její rodiny, formy komunikace s ostatními při sledování televize, doprovodné činnosti atd.)
Při vedení hloubkového rozhovoru použijte nahrávací zařízení. Rozhovor kompletně přepište a doplňte o vlastní interpretaci způsobů užití televize vybraného respondenta. (Rozsah interpretace 30 - 45 ř.)
Metodu hloubkového rozhovoru nastudujte podle Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 18. 1. 2014 

Samostatné studium: Televize jako rituál všedního dne
Získání praxe v četbě klasických časopiseckých odborných článků na téma užití televize v rámci privátní sféry. (Články též viz. čítanka)
Silverstone, R. (1993). Television, ontological security and the transitional object. In: Media, Culture and Society, 15, str. 573-598. London: Sage.
Morley, D., Silverstone, R. (1990). Domestic communication? Technologies and meanings. In: Media, Culture and Society, 12, str. 31-55. London: Sage.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Přijetí do bakalářského kombinovaného studia oboru Mediální studia.
Uzavření předmětů semestru I a II.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK